Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
28-10-2018
Over de medicalisering van de oude dag
Over
de medicalisering van de oude dag
De hoge leeftijd wordt
in de westerse cultuur steeds vaker beschouwd als een ziekte en de
remedie daar tegen luidt steeds vaker euthanasie. Edoch, alleen al
omdat oud worden een teken is van een goede gezondheid, is de
medicalisering van de oude dag een absurditeit. De neiging om
negentigers en zelfs tachtigers en zeventigers als zieken te
benaderen en de tendens om de eigenheden van de oude dag als
abnormaliteiten te gaan catalogeren, verraadt een wel bijzonder
onnatuurlijke attitude en vandaar ook een niet wetenschappelijk te
verantwoorden houding tegenover het gegeven dat elk leven door de
band genomen een opgang en een ondergang kent. De medicalisering van
de ouderdom getuigt ervan dat men het gegeven van de fysieke
ondergang als attribuut van de levensloop weigert te aanvaarden. Deze
weigering toont de mens als een wezen dat in het onvermogen verkeert
om zijn eigen werkelijkheid en derhalve de realiteit zonder meer
onder ogen te zien. Het medisch behandelen van de ouderdom is
derhalve een wetenschappelijk niet te verantwoorden bedrijvigheid
welke helemaal niets te maken kan hebben met wat de geneeskunde hoort
te zijn in de oorspronkelijke zin. En de eerste slachtoffers van die
bedrijvigheid zijn de bejaarden zelf die, eenmaal zij als patiënten
geboekstaafd staan, het worden ingeprent dat zij niet alleen ziek
zijn maar dat zij bovendien lijden aan een zogenaamd ongeneeslijke
kwaal. Paradoxaal genoeg worden zij daarvoor dan alsnog behandeld,
bij uitstek in de geriatrie, en wel tot het einde, tenzij de
behandeling niet langer plausibel is wel te verstaan in
economische zin.
De ondergang als een aan
het leven inherente fase is bij de mens echter van louter fysieke
aard omdat alleen de lichamelijke component van het menszijn
materieel is en onderhevig aan entropie of aftakeling. De geest
daarentegen blijft in principe groeien en in een welbepaald religieus
opzicht vormt de fysieke neergang zelfs een onontbeerlijke component
voor de voltooiing van dat geestelijke groeiproces. Binnen het
christelijke geloof kunnen het lijden en de dood namelijk gezien
worden als noodzakelijk voor de heel-wording en de bevrijding van de
geestelijke mens. Het past weliswaar niet altijd meer even
vanzelfsprekend in het vandaag hier in het westen gangbare mensbeeld
maar niemand kan erom heen dat de ouderling slechts in de louter
fysieke zin als een naar de kindertijd teruggekeerde mens beschouwd
kan worden, met name in zijn toegenomen afhankelijkheid van andermans
hulp. Maar wat betreft het geestelijke kan het verschil tussen twee
mensen niet groter zijn dan zoals dat bestaat tussen het kind en de
bejaarde. Het lijkt erop dat de geestelijke groei betaald wordt met
de fysieke afgang of om het op een meer positieve manier uit te
drukken, blijkt het lichaam zich te offeren aan de voltooiing van de
geest zoals de was van de kaars zich offert aan de vlam die haar
verteert. Pas in dat licht wordt het mogelijk om de hoge leeftijd te
aanvaarden als een fysieke ondergang en om die ook naar zijn waarde
te schatten.
Het alternatief is de
pervertering van de geneeskunde en van de wetenschap in het algemeen,
welke dan niet langer de al dan niet vermeende ziekten uitschakelen
maar die hun pijlen richten op de zieken zelf. Hierin verschillen zij
dan helemaal niet meer van de krankzinnige Hitler en zijn trawanten
die van mening waren dat ongewenste mensen zijn zoals rotte appels in
een mand en dat zij eruit verwijderd moeten worden. In elk geval is
het veel makkelijker om zieken te doden dan om ziekten te bestrijden:
voor dat laatste heeft men hoog opgeleide artsen en geleerden nodig;
voor het eerste volstaan beulen. De tanende tolerantie jegens onze
bejaarden drukt zich uit in de medicalisering van de ouderdom en dat
gedoe lijkt wel het voorspel van een nieuwe holocaust.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: