Sodoma
Een
interview met Omsk van Togenbirger over het nieuwste boek van
Frédéric Martel: Sodoma:
enquête au coeur du Vatican
-
Omsk Van Togenbirger, op 21 februari 2019 verscheen van de hand van
een Franse socioloog een turf van een boek over de rooms-katholieke
kerk, een ontluisterend boek, zo sensationeel dat het meteen in meer
dan twintig talen werd gepubliceerd. Is dit het einde van de kerk? Ik
heb namelijk het gevoel dat wie dat boek lezen, wel niet anders
kunnen dan zich onmiddellijk af te keren van het katholieke geloof...
Omsk Van
Togenbirger (OVT): Het boek verscheen inderdaad op de dag dat
daar in het Vaticaan een conferentie liep over het kindermisbruik
door de clerus omdat het kennelijk een bedoeling van de schrijver was
om te achterhalen hoe die pedofilieschandalen dan mogelijk waren, of
zijn. En de auteur geeft dan ook een verklaring, een plausibele
verklaring, zo dunkt mij, al kunnen daar wel enkele opmerkingen bij
gemaakt worden.
Het
boek verklaart waar de misbruiken in de kerk vandaan komen?
OVT:
Frédéric Martel stelt dat het merendeel van de clerici al dan
niet praktiserende homoseksuelen zijn waarvan, en dat is belangrijk,
de praktiserenden cryptohomofielen zijn, dus homo's die wel seksuele
contacten hebben maar dan zonder dat ze daarvoor uitkomen. Die
middens van cryptohomofielen zijn een uitgelezen schuilplaats voor
pedofielen die immers sowieso crypto's zijn omdat zij er van
weerszijden alle belang bij hebben elkaar niet te verraden. Een
homofiele kardinaal die een pedofiele collega aangeeft voor
kindermisbruik, begint uiteraard een rechtszaak en weet dat bij het
uitspitten van de affaire zijn eigen homoseksualiteit aan het licht
zal komen. Hij verzwijgt het misbruik om zijn eigen carrière niet op
het spel te zetten.
Hij
wordt gechanteerd?
OVT:
Inderdaad, maar niet omdat hij homo is want homofilie is niet
strafbaar in Italië: hij is chanteerbaar omdat hij een cryptohomo
is, omdat een ander zijn geaardheid tegen zijn wil kan naar buiten
brengen als hij praat.
Dus
is hij chanteerbaar omdat de kerk homofilie verbiedt?
OVT:
Alle priesters leggen de gelofte van kuisheid af, niet alleen de
homo's, maar daar komt uiteraard nog eens bij dat het katholicisme
homofilie beschouwt als een ernstige zonde. In feite geeft de auteur
tussen de regels aan de kerk de goede raad om het celibaat op het
heffen en om homofilie te accepteren.
Zou
dat de zaak oplossen?
OVT: Dat
zou het einde van de kerk betekenen!
Hoezo?
OVT:
Heel eenvoudig omdat de kerk nu
eenmaal gesticht werd met de bedoeling de homo's in de maatschappij
te integreren!
Dat
begrijp ik niet: de kerk keurt homoseksualiteit toch af!?
OVT:
Inderdaad en zo ontstaat een paradox die door Martel verklaard wordt.
In het boek wordt duidelijk dat een meerderheid van de clerus homo is
terwijl de kerk homoseksualiteit streng veroordeelt. Die paradox
wordt verklaard met het inzicht in het sociologisch systeem van de
kerk. De kerk schermt met het Bijbelse verhaal van Sodoma om aldus de
homo's te kunnen demoniseren zodat het volk een heksenjacht opent
tegen hen. Maar de homo's krijgen een vluchtheuvel aangeboden,
namelijk de seminaries. Zij worden priester, broeder of non en leggen
de gelofte van kuisheid af en soms ook die van armoede. Als zij kuis
leven, maakt het niet meer uit welke geaardheid zij hebben: zij
worden met rust gelaten en genieten bovendien maatschappelijk
aanzien. In ruil daarvoor moeten zij wel in armoede leven of dus in
slavernij. Althans in theorie, wat wil zeggen: in de ogen van de rest
van de maatschappij.
Maar
in de praktijk blijkt men het met die geloften niet zo nauw te nemen?
OVT: Ik
zou zeggen dat het in de praktijk vaak nogal blijkt mee te vallen.
Want kijk, men moet natuurlijk in acht nemen dat priesters en
kloosterlingen in feite als jonge mensen door de kerk opgezadeld
werden met een lot dat niet hun eigen eerste keuze was. Homo's worden
net zoals alle andere mensen verliefd en verlangen niet beter dan
samen met hun lief door het leven te gaan en eventueel een gezin te
stichten en kinderen op te voeden. Dat was vroeger onmogelijk en het
is nog steeds onmogelijk in grote delen van de wereld. Daar waar het
wél mogelijk is, zijn er nog nauwelijks roepingen en dat verklaart
meteen heel veel. Maar toen dit nog niet mogelijk was, werden mensen
die in hun jonge jaren naar de seminaries waren gevlucht, zich op
latere leeftijd uiteraard wel bewust van hoe de vork aan de steel
zit. Velen gingen er dan een lief op na houden en leidden een
dubbelleven, wat men hen naar mijn oordeel helemaal niet kwalijk kan
nemen.
Dus
geen wrok tegen de kerk?
OVT:
Men moet uiteraard onderscheid maken tussen de kerk als systeem en de
clerici: priesters, broeders en nonnen kunnen, tenminste als zij om
oneigenlijke redenen ingetreden zijn, gerekend worden tot de
slachtoffers van het volgens sommigen misdadige systeem van de kerk.
Samen
met een goed deel van de gelovigen?
OVT:
Voorzichtig, voorzichtig! Mensen willen vaak bedrogen worden! Hoeveel
ongelovigen zoeken niet hun toevlucht tot een sekte? Karl Marx noemde
het geloof 'opium voor het volk': arbeiders hebben geen geld om opium
te kopen en zoeken troost voor hun leed in de zaligsprekingen en in
het geloof dat god zelf geleden heeft en lijdt. Of dat terecht is,
wil ik hier in het midden laten, dat is een heel andere discussie.
Bent
u gelovig?
OVT: Ik
vind het bijzonder problematisch om nog enig enthousiasme op te
brengen voor de openbaringsgodsdiensten. Het gaat daar om lui
die beweren instructies gekregen te hebben van hogerhand, zij gaan
het volk ermee betuttelen. Sluwe politici die zich beroepen op
goddelijke macht om daarmee het volk te gaan 'beschaven', wat vaak
neerkomt op overheersen of onderdrukken. Zij wenden kennis en macht
voor die zij helemaal niet bezitten maar wat de zaak bijzonder
tragisch maakt, is dit: van zodra het volk geloof gaat hechten aan de
pretenties van die bendes, verkrijgen zij effectief macht over de
mensen! Zij handelen zoals een inbreker die uw huis leeg rooft
terwijl hij u in bedwang houdt met een nepwapen. Als men niet weet
dat het wapen nep is, werkt het precies zoals een echt wapen,
tenminste zolang het niet gebruikt hoeft te worden.
Omsk
Van Togenbirger, gesteld dat gij gelovig waart, zou dit boek u dan
ongelovig maken?
OVT:
Iemands geloof heeft helemaal niets te maken met wat er in dat boek
van Martel staat: een gelovige legt zich neer bij de menselijke
zondigheid, de heiligheid blijft altijd een streven. Een communist
laat zich ook niet ontmoedigen omdat het wereldcommunisme geen feit
is en voor een wetenschapper is het feit dat men nog niet alles weet
precies een stimulans om met nog veel meer ijver te gaan vorsen.
Afgezien van de pedofilieschandalen die immers over misdaad gaan,
zijn de 'zonden' die beschreven worden in het boek 'des mensen'. Maar
wat mij dwars zit, is de kennelijke hang naar rijkdom en naar luxe
bij heel wat hooggeplaatsten in het Vaticaan: daarvoor kan ik geen
begrip opbrengen, gezien die parabel van de rijke jongeling...
Hetzelfde geldt voor het feit dat de kerk een puur werelds politiek
orgaan blijkt te zijn, en dat terwijl de man van wie zij het hoofd
van het verrezen lichaam beweren te zijn, waarschuwde dat zijn rijk
niet van deze wereld is.
(J.B.,
21 oktober 2019)
Frédéric Martel, Sodoma.
Het geheim van het Vaticaan,
Uitgeverij
Balans Amsterdam 2019
(oorspr.:
Éditions Robert Laffont, Parijs 2019).