Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
24-09-2022
Een onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar binnen te lokken om die daarin op te sluiten - Aflevering 10. Fantastiek, Zelensky en het armageddon
Een
onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar
binnen te lokken om die daarin op te sluiten
Aflevering
10. Fantastiek, Zelensky en het armageddon
Niet
zonder reden werd hier 'Het Verborgen Volk' van de Vlaamse schrijver
Ludo Noens te berde gebracht: het boek behandelt weliswaar de wereld
van het fantastische maar wie geloven dat de fantasie naast de
realiteit staat, slaan de bal flink mis: legio zijn de voorbeelden
van hoe de fantasie de realiteit ook letterlijk het zwijgen oplegt en
verdringt, ja, vervangt en tot de minst betwijfelbare voorbeelden van
die feitelijkheid behoren de religies, de politieke partijen en de
zogenaamde wetenschappen. Voor de fantasieën waarmee het
katholicisme, het jodendom of de islam uitpakken, geven mensen hun
leven en legt men hen deze waarheid voor de voeten, dan voelen zij
zich diep beledigd. Hetzelfde doen zij voor hun politieke idealen en
partijen en niet in het minst in de wetenschappen speelt de fantasie
de hoofdrol en gaan voor- en tegenstanders van bijvoorbeeld de
evolutieleer tekeer alsof hun leven ervan af hing. Op een bijzonder
bescheiden manier maar tegelijk zeer doortastend stelt Ludo Noens
doorheen zijn hele oeuvre de vraag naar de grens tussen fictie en
realiteit en voor de goede verstaander laat hij ook doorschemeren dat
het antwoord op die vraag allerminst vanzelfsprekend is, ja, wellicht
niet tot groot jolijt van de positieve wetenschappers die in hun
onverstand zichzelf danig ernstig nemen, maakt deze kunstenaar
zonneklaar dat de gezochte grens eigenlijk behoort tot het rijk van
de fantasie...
Keren
we nu terug naar ons thema: het feit dat en de wijze waarop een
onpersoonlijke macht de mensen in een virtuele wereld naar binnen
lokt om die daarin op te sluiten. Wie goed toekijken, kunnen zien dat
mensen in een virtuele wereld naar binnen worden gelokt doordat de
virtuele wereld zelf eerst de mensen tegemoet treedt. Om het heel
concreet te maken: de virtualiteit van de cinema beperkt zich niet
tot de film en tot het uur dat hij bekeken wordt maar zij treedt de
cinemazaal naar buiten en vult geleidelijk de hele wereld met haar
onechtheid. Sylvester Stallone vertolkt niet alleen de
Vietnamveteraan John Rambo maar hij wordt tevens door de massa die de
film voorgeschoteld kreeg met die rol geïdentificeerd zodat hem niet
alleen de eer te beurt valt van zijn acteursprestatie maar tevens die
van de held die hij niet is doch slechts vertolkt. De film zelf is
fictie maar omdat de massa niet in staat is de grens te trekken
tussen het spel en de realiteit, krijgen de sprookjes een zekere
realiteitswaarde, wat bijvoorbeeld op een bijzonder ergerlijke manier
het geval is geweest met de cowboy- en indianenverhalen waarbij de
'goodies' en de 'baddies' een fabricaat zijn van de filmmaker, of
beter: van zijn sponsoren die zeker niet gespeend zijn van politieke
bedoelingen. De Indianen werden na het aanmeren van Christoffel
Columbus door de Spaanse conquistadores uitgemoord en hun land werd
door de genadeloze veroveraars ingepalmd maar eeuwen later hebben de
V.S. hun uiterste best gedaan om met de leugenfabriek van Hollywood
het tegendeel te bewijzen.
Een
bijzonder actueel voorbeeld van de overname van de waarheid door de
leugen is de Tv-film Dienaar
van het volk
uit 2015 waarin de geschiedenisleraar Wassil Holoborodko president
van Oekraïne wordt, een rol die vertolkt wordt door de acteur
Volodymyr Zelensky, die vier jaar later ook in werkelijkheid
president wordt van dat land. Het sprookje wordt werkelijkheid, het
virtuele is in de realiteit naar binnen gedrongen en heeft hem
overmeesterd, de acteur is gelijk geworden aan zijn rol en het eerste
slachtoffer van deze agressie is uiteraard de waarheid. In feite doet
de reclame helemaal niets anders dan dat: de leugen wordt aan het
volk getoond en van zodra het volk deze leugen na-aapt, wordt ze
echt, ze wordt waarheid. De waarheid zelf blijft dan uiteraard
verweesd achter. En van die overname van de realiteit door de fictie
komt dan kennelijk een wereldoorlog en misschien wel het armageddon.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
23 september 2022)
Dr. Geert Vanden Bossche - vss-scientific-updates-during-pandemic-times
Een onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar binnen te lokken om die daarin op te sluiten - Aflevering 9. 'Het Verborgen Volk' (vervolg)
Een
onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar
binnen te lokken om die daarin op te sluiten
Aflevering
9. 'Het Verborgen Volk' (vervolg)
Goden,
engelen, elfen, kabouters, dolende zielen... kortom: niet-menselijke
intelligenties zijn geen onbekenden, aldus Ludo Noens, maar jonge
kinderen en enkelingen zoals Rudolf Steiner niet te na gesproken,
heeft de moderne mens het verleerd contact te leggen met die wezens.
Steiner verwijst naar de Rozenkruisers, een geheim broederschap,
hoeder van een revolutionaire kennis en van de diepste
natuurgeheimen, gesticht door de Duitse ingewijde in de
judeo-Arabische Mysteriën, Christian Rosencreutz (°1378). (1)
Rosencreutz
leerde Arabisch en vertaalde het islamitische 'Boek van de Natuur'
naar het Latijn. Hij werd 106 jaar oud en toen in 1604 zijn graftombe
werd ontdekt, bleek zijn lichaam vrijwel ongerept. (2) De
supranormale vermogens van de Rozenkruisers (...) moeten grandioos
zijn geweest. ( ) Honger, dorst, ziekte en tijd hadden geen vat
meer op hen. Onzichtbaar konden zij binnentreden waar zij maar
wilden. Zo snel als de gedachten verplaatsten zij zich naar willekeur
overal ter wereld. Bovendien stond iedere demon of geest onder hun
dwingende bevelen ( ). (3)
Zij
geloofden in het bestaan van door ons niet zintuiglijk waarneembare
min of meer intelligente wezens zoals elementalen (elementenbewoners)
en djinns (genieën, te situeren tussen mensen en engelen), die
resideren in een subtiele parallelle wereld en die net zoals de
'wellustige engelen' (uit Genesis 6:1-4) romances kunnen hebben met
mensen, waaruit volgens de yezidi's in Koerdistan een blauwogig
blondharig volk geboren werd - volgens de Koran had koning Salomon
grote macht over hen. (4)
In
zijn De Civitate Dei spreekt Sint-Augustinus zijn geloof uit
over menselijke seks met demonen, praktijken die ook bij de
Tempeliers aan de orde waren en beoefend worden door de soefi's. (5)
Andere magiërs zijn John Dee, die de taal der engelen leerde, en
Cornelius Agrippa. Engelen werden vaker aanschouwd in visioenen zoals
die van de profeten Ezechiël en Jesaja.
De
Kabbala verhaalt hoe interagerende spirituele krachten (Sefirot) ons
lichaam alsook de wereld beïnvloeden: wangedrag veroorzaakt
disharmonie in de kosmos en rechtzinnigheid moet de kosmische balans
weer in evenwicht brengen: de 'buitenwereld' (kosmos) gedraagt zich
als een schaduw van de 'binnenwereld' (geest). Dionysius de
Aeropagiet beoefende in de vijfde eeuw de angelologie met zijn De
Coelestis Hierarchia en de dertiende-eeuwse Thomas Aquinas
beschreef de soorten engelen en hun activiteiten in zijn Summa
Theologiae. (6)
Een
volledig hoofdstuk wijdt Noens aan seks met elementalen. Volgens
Paracelsus schuilt achter het zintuiglijk waarneembare nog een
verborgen helft van de werkelijkheid waarin fijnstoffelijke wezens
zich ophouden ('elementalen'). Een huwelijk tussen een mens en een
nimf kan mensenkinderen voortbrengen, er zijn huwelijken tussen feeën
en mannen, tussen gnomen en vrouwen. Noens verhaalt over sekten en
geheime genootschappen zoals de Orde van Melchizedek waarover gezegd
werd dat die een totalitaire militaire organisatie was die middels
massapsychologie totale wereldcontrole beoogde. (7)
Dit
alles is niet wat wij op het oog hebben met de onderhavige tekst over
anonieme machten welke mensen gevangen zetten in virtuele werelden
maar misschien zijn de histories welke door Noens werden verzameld en
ontleed, zinnebeelden voor reële gebeurtenissen die vooralsnog
moeilijk te omschrijven zijn terwijl onze ervaringen ons verbieden om
te loochenen dat daarin een grond van waarheid huist. In deze wat
schimmige gebieden die evenwel niet behoren tot het positief
wetenschappelijke domein, hebben zoveel gezaghebbende geleerden
onderzoekswerk verricht en daar ook ondubbelzinnig verslag over
uitgebracht dat zij evenveel aandacht verdienen als de vele religies,
de mythen en de sprookjes welke ten slotte allemaal vertellen over de
allerdiepste menselijke ervaringen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
23 september 2022)
Verwijzingen:
(1)
Ludo Noens, Het verborgen volk. Contact met niet-menselijke
intelligenties, Aspekt, Soesterberg 2022; pp. 11-15.
(2)
Ib., pp. 17-20.
(3)
Ib., p. 23.
(4)
Ib., pp. 24-27.
(5)
Ib., pp. 27-35.
(6)
Ib., pp. 35-47.
(7)
Ib., pp. 49-66.
22-09-2022
Een onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar binnen te lokken om die daarin op te sluiten - Aflevering 8. 'Het Verborgen Volk'
Een
onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar
binnen te lokken om die daarin op te sluiten
Aflevering
8. 'Het Verborgen Volk'
De
virtualiteit heeft vele gezichten en zij dient om mensen van de wijs
te brengen opdat zij niet zouden beseffen dat zij op het verkeerde
been gezet worden, dat ze bij de neus genomen worden, dat ze in de
echte wereld niet (meer) welkom zijn, dat ze behoren tot de miljarden
die er teveel zijn en die mede de overbevolking veroorzaken of tot
degenen die er beter niet waren omdat hun bezit, hun
gezondheidstoestand of hun intelligentie de gemiddelden van het
geheel naar beneden halen. Mensen worden niet zomaar naar
niemandsland verbannen: er wordt hen verteld dat het ginds veel beter
is. Zij worden niet zonder meer van de boter weggehaald: er wordt hen
verteld dat margarines veel gezonder zijn. Zij worden niet zomaar
psychisch uitgeschakeld: er wordt hen voorgelogen dat de
voorgeschreven drugs geneesmiddelen zijn. Ouderen worden niet zonder
meer uit hun huizen gejaagd en verbannen: men belooft hen dat zij
naar zorgcentra worden overgebracht waar zij het comfortabel zullen
hebben en geholpen zullen worden. Opvoedelingen worden niet zonder
meer dom gehouden: men leert hen allerlei zaken aan waar zij helemaal
niets aan hebben maar die wel aan de haal gaan met hun tijd en met
hun jeugd die later niet meer terug zal komen om hen de gelegenheid
te geven alles te herdoen. Mensen die brood en etenswaren kopen,
worden niet met lege handen naar huis gestuurd: zij krijgen in een
zalige verpakking waren die alleen de naam van nepvoedsel verdienen.
Vluchtelingen worden niet zomaar teruggestuurd naar huis of in
concentratiekampen opgesloten: hun dossier wordt bijgehouden en zij
belanden in asielcentra waar zij voorlopig moeten wachten op het
verdict dat op de spreekwoordelijke lange baan terecht komt, precies
zoals de verticaal geklasseerde klachten van wie bij de autoriteiten
onrecht hebben aangegeven. Zij allen dienen in de wachtzaal plaats te
nemen om daar hun beurt af te wachten, zij zijn immers niet alleen,
zo worden zij vermaand. En zij wachten in de wachtplaats en zij
houden de deur in de gaten door de welke zij naar buiten zullen gaan
als het wachten is verstreken omdat hun tijd gekomen is. Mensen
worden niet zomaar veroordeeld tot een levenslange slavernij: er
wordt hen beloofd dat zij vergoed worden daarvoor met het eeuwig
leven en de hemel. De joden werden ook niet zomaar weggehaald en naar
de gaskamers getransporteerd: er werd hen verteld dat zij naar betere
oorden gingen, waar hen dan een verkwikkende douche werd beloofd. Men
vertelt ook niet aan het vee waartoe het wordt gevoerd en waarheen
het wordt gebracht van zodra het een rendabel gewicht gekregen heeft.
Maar de slachthuizen zijn een realiteit: of moeten de 'hogere'
diersoorten zich dan laten verhongeren? De massagraven bestaan echt
en de industrieën die gigantische fortuinen in de wacht weten slepen
met de aanmaak van allerlei chemische producten waarvan gewone
stervelingen de formules niet ontcijferen kunnen en waarvan zij nog
veel minder de letale werking kennen.
De
virtualiteit is het lokaas en zal derhalve heel verleidelijk moeten
zijn om doel te treffen. De list bestaat bij de gratie van de
discrepantie tussen de eigenlijke drijfveren en de opgegeven
argumenten en daarom zegt men ook over de laatstgenoemden dat zij
regelrechte leugens zijn: de retorica is de kunst van het liegen
omdat argumenten enkel functioneren als verkappingen van drijfveren
die daarmee vloeken. Aan het gedomesticeerde vee wordt diets gemaakt
dat het maar beter op stal blijft omdat het daar droog is en men er
wel doorvoed geraakt en mochten aan het vee de eigenlijke drijfveren
van zijn kwekers openbaar worden gemaakt, het zou enkel met ongeloof
kunnen reageren, want kijk: kippen worden gevoerd om eieren te leggen
en met kunstlicht wordt ervoor gezorgd dat het er telkenmale niet één
maar twee daags worden en is het kransje uitgelegd, dan zou men
denken dat zij dankbaarheid ontvangen voor de geleverde topprestatie
maar niets is minder waar: met een korte kap in de nek van het hakmes
van de slager die fantaserend over zijn winst een lustig deuntje
neuriet, ontvangen ze het lot van massamoordenaars en andere
criminelen, zij worden prompt verkocht en met veel smaak verslonden,
zelfs een klein bedankje kan er niet meer af, daar mogen zij naar
fluiten.
De
man die levenslang om vier uur in de regen op zijn trein gaat wachten
op een winderig, ijskoud perron om dan naar de fabriek gebracht te
worden waar de dagtaak wacht die duurt totdat het alweer donker is,
zodat hij alvast in de wintermaanden alleen de noorderzon te zien
krijgt, waar vandaan de benaming 'zondag' ook afkomstig is, is geen
beter lot beschoren dan de dappere kip en de koe die van zodra haar
melkproductie slinkt, in stukjes wordt gezaagd: hij werkt tot zijn
pensioen en dan ontvangt hij tot zijn dood een uitkering die,
losgekoppeld van de index, gestaag in 't niemendal verdwijnt - de
fysieke toestand ingevolge zijn hoge ouderdom laat hem dan helaas
niet langer toe om nog te protesteren bij wie hem zo bij den bok
hebben gezet en ook zijn nazaten, als hij er al heeft, kunnen daar
niets aan doen omdat de uren van een dag geteld zijn en men er -
andermaal helaas - niet eentje van bijmaken kan. En ik hoor u nu
vragen: welke hogere diersoort die zich toch niet kan laten
verhongeren heeft dit dan zo geregeld? Of moet men dan de auteur van
'Het Verborgen Volk' (1) geloven, die samen met een hele resem
in doofpotten verdwenen genieën niet-menselijke intelligenties voor
dat alles verantwoordelijk acht?
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
22 september 2022)
Verwijzingen:
(1)
Ludo Noens, Het verborgen volk. Contact met niet-menselijke
intelligenties, Aspekt, Soesterberg 2022. Zie:
https://www.bloggen.be/ludonoens/
21-09-2022
Een onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar binnen te lokken om die daarin op te sluiten - Aflevering 7. Het entertainment in de arena van de wereld -
Een
onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar
binnen te lokken om die daarin op te sluiten
Aflevering
7. Het entertainment in de arena van de wereld
Wie
is de pop die in de plaats komt van de mens? Want de mens verdwijnt
terwijl het lijkt alsof hij blijft, zijn verdwijning moet immers
onopgemerkt gebeuren opdat zij kans op slagen zou hebben. De mens
wordt als het ware van binnenuit uitgehold en het omhulsel houdt
stand en wordt dan opgevuld met iets heel anders.
Om
aan de weet te komen wie de plaats inneemt van de mens, moet men
onderzoeken welke eigenschappen maken dat mensen in de huidige
samenleving kunnen standhouden en welke de eigenschappen zijn die
maken dat hij erin ten onder gaat. Immers, de selectie welke gebeurt,
gaat over eigenschappen en zij voltrekt zich zoals ook de natuurlijke
selectie zich altijd al voltrokken heeft: wie maximaal aangepast zijn
aan de omgeving, hebben de beste overlevingskansen. Rest dus de vraag
wat precies de huidige omgeving is waarin mensen zich bewegen: wie
beloont zij en wie straft zij af? Hoe ziet deze evolutie eruit? Met
andere woorden: welke gedaante heeft in de huidige wereld the
survival of the fittest?
De
uitdrukking is afkomstig van een van de grondleggers van de
sociologie, Herbert Spencer, (1820-1903) die daarmee doelde op het
zogenaamde 'sociaal darwinisme': zonder staatsbemoeienis, zo geloofde
de liberaal, zouden de zwakkeren (de armen) verdwijnen en zouden er
alleen maar bekwame mensen (de rijken) overschieten. Maar uiteraard
zijn bekwaamheid en rijkdom heel andere zaken en zo komen we tot een
antwoord op de hier gestelde vraag: in de huidige maatschappelijke
constellatie worden niet zozeer de bekwaamste mensen beloond en
alvast niet de meest bekwame lieden in moreel opzicht maar veeleer
degenen die zich er niet van laten weerhouden om - niet alleen
desnoods en ook bij voorkeur - hun persoonlijk voordeel te doen op de
kap van de zwakkeren. Met andere woorden betekent 'the fittest' in de
huidige tijd en wereld: de meest immorele, degene die zich niet laat
weerhouden door ethische regels, hij die verboden aan zijn laars
lapt, die belastingen ontduikt, die zijn concurrenten een hak zet,
hen economisch of anderszins ombrengt en die zich een weg naar de
rijkdom rooft. 'The fittest' is niet de meest intelligente en ook
niet de sterkste in fysiek opzicht maar wel degene met de minste
scrupules, de sluwste, de meest gewetenloze schurk, hij die helemaal
geen genade kent, de alleenheerser, de autocraat, de potentaat.
Het
onderliggende argument om die genadeloosheid te gaan verdedigen en om
aan de sterkste het morele recht toe te kennen om de zwakkere te
verdringen, luidt dat het er in de natuur net zo aan toe gaat en dat
men zich aan de natuur een voorbeeld dient te nemen. Deze klinkklare
onzin werd door de nazi's gepropageerd: zij geloofden dat zij de
zwakken moesten elimineren omdat een maatschappij zonder zwakkeren
een betere maatschappij zou zijn. Uiteraard is het veel makkelijker
om zieken uit te roeien dan om ziekten te bestrijden: een zieke
wordt gedood met één enkele kogel terwijl het bestrijden van een
ziekte niet zonder jarenlange inzet en studie mogelijk is. Maar
kennelijk bestaan er lieden die danig afgestompt zijn dat zij die
onzin gaan verdedigen en bovendien zijn er onder hen die het voor het
zeggen krijgen en die er ook nog in slagen om hun simplistische onzin
door te drijven en tot wet te maken. Andermaal: zij slagen daarin,
niet omdat zij bekwamer zouden zijn dan hun tegenstanders maar omdat
zij er niet voor terugschrikken om hun concurrenten gewoon om te
brengen.
De
eliminatie van weerloze ouderen is wellicht het meest schrijnende
actuele voorbeeld: de staat wil zichzelf sterker maken en bespaart op
de kap van de allerzwaksten door aan het geïnstitutionaliseerde
onrecht dat hen uit de wereld bant, de vrije teugel te laten.
Hetzelfde gebeurt met de eliminatie van ongewenste kinderen door het
toelaten of zelfs het propageren van zwangerschapsonderbrekingen
welke feitelijk regelrechte moord betekenen. Subsidies aan
andersvaliden worden teruggeschroefd met het uitvlucht dat er geen
geld voor is, terwijl de staat een gigantische inflatie creëert door
het bijdrukken van bankbiljetten voor subsidies aan de horeca en aan
nog allerlei maatschappelijke luxesectoren.
De
kapitalistische economie staat er garant voor dat alles maar dan ook
alles te koop is en in de eerste plaats: macht. Het democratische
bestel waarin zogezegd iedereen mag meebeslissen en waarin de
allerzwaksten een stem hebben evenwaardig aan die van de
allerrijksten, dient uiteraard tot helemaal niets meer als het
kapitalisme het danig perverteert dat sowieso de meest gefortuneerden
het uiteindelijk voor het zeggen krijgen. Niet de noeste arbeider die
om vier uur in de ochtend de trein neemt om op tijd aan te komen in
een ongezonde fabriek waar hij levenslang en voor een hongerloon zijn
beste krachten verdoet aan de productie van spullen die alleen de
rijken kunnen kopen - niet deze noeste scrupuleuze arbeider komt aan
de macht maar wel hij die mensen herleidt tot uit te baten machines,
met name door hen met onder meer drugs zodanig te conditioneren dat
zij ongeacht wat doen om aan het door hem te innen geld te komen dat
zij nodig hebben voor de aanschaf van hun zelfmoordspullen. Onze
huidige politici zijn sowieso de handlangers van deze criminelen daar
zij dit alles laten begaan, als zij het al niet aanmoedigen omdat ten
slotte ook zijzelf daar aardig hun voordeel mee doen: de zwakkelingen
die anders met allerlei sociale uitkeringen de staatskas opsouperen,
worden immers keurig geëlimineerd en met hun gigantisch kapitaal
verlenen de drugsbaronnen electorale steun aan de politici die hen op
hun beurt de hand boven het hoofd houden. Drugsbaronnen,
wapenhandelaars en noem maar op.
Het
antwoord op de vraag wat the survival of the fittest dan
betekent in de huidige wereld, moet helaas luiden dat de onmens de
wind in de zeilen krijgt terwijl mensen die eraan verzaken om aan
anderen kwaad te berokkenen, geslachtofferd worden op het altaar van
het gouden kalf. Zij worden zoals destijds in de arena nog altijd
voor de leeuwen geworpen, zij worden gestoofd in de messingen stier,
zij komen terecht op de brandstapel of zij worden nog anderszins
geëlimineerd. Op tal van wijzen maar steeds op grond van hetzelfde
systeem wordt de mens bij de neus genomen door de onmens: hij wordt
naar binnen gelokt in een virtuele wereld die hem op het verkeerde
been zet met allerlei beloften en met leugens, zijn positie wordt
danig uitgebuit, hij wordt verzwakt zoals de stier verzwakt wordt
door de martelende lanssteken van de picador, totdat uiteindelijk de
doodsteek volgt voor het oog van een massa die steeds sadistischer
vormen van entertainment eist.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
21 september 2022)
20-09-2022
Een onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar binnen te lokken om die daarin op te sluiten - Aflevering 6. De liquidatielist
Een
onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar
binnen te lokken om die daarin op te sluiten
Aflevering
6. De liquidatielist
De
echte mens wordt vervangen door een pop omdat de pop perfect doet wat
haar maker van haar verlangt: zij heeft geen eigen wil. Op de keper
beschouwd bestaat zij ook niet, zij is een verlengstuk van haar
bezitter, zij is zijn perfect gehoorzame handlanger. De bezitter van
de pop is een mens maar die verlangt van haar dat zij de (andere)
mensen uitschakelt, zodat hijzelf uiteindelijk alleen de naam van
onmens kan verdienen. De onmens is de alleenheerser, de autocraat. De
potentaat wil alleen maar volledig onderworpenen als onderdanen,
slaven, neen: volmaakte slaven en dat kunnen uiteraard niets anders
dan machines zijn. En om van mensen machines te maken, wordt heel
listig te werk gegaan.
Eerst
belooft men aan mensen dat zij sneller, groter, krachtiger, kortom
beter zullen worden als zij zich bedienen van machines. Het begint
heel onschuldig met een bril, die inderdaad een beter zicht verschaft
maar alras worden de lenzen weer te zwak, er dient een tandje te
worden bijgestoken en dat gaat zijn gang totdat het glas zo dik is
dat men er een heuse deuk van krijgt in zijn neus. De lens van de
bril helpt immers niet zomaar de ooglens welke opgespannen wordt door
middel van fijne spiertjes: zij verzwakt de ooglens ook, zij verslapt
de spiertjes die ervoor kiezen lui te zijn omdat zij weten dat hun
werk sowieso zal overgenomen worden door de bril. Een verleden
methode, zo'n halve eeuw geleden, genaamd 'Beter zien zonder bril',
pakte uit met deze theorie en navenante methode en had succes,
weliswaar binnen zekere perken, maar desalniettemin getuigden meer
mensen dat het oefenen van hun oogspieren hun geen windeieren had
gelegd.
Spieren
die niet samentrekken, atrofiëren en dat weet elke arts die daarom
zijn patiënten aanspoort om te bewegen. Van wie tien dagen in een
bed neerliggen, zijn alle spieren van het hele lichaam grotendeels
weggekwijnd en deze mensen moeten opnieuw leren lopen, tenminste als
zij dat dan nog kunnen, want ook de pezen moeten eraan geloven: zij
worden korter en beletten de bedlegerige als hij uit bed komt zelfs
om gewoon rechtop te staan.
Atrofiëren
doen niet alleen de skeletspieren en de oogspieren maar ook de
ademhalingsspieren, bijvoorbeeld wanneer een zieke moet beademd
worden omdat hij het aan zijn longen heeft, bijvoorbeeld in gevolge
een besmetting met corona. De beademing gebeurt middels een pomp die
werkt middels een vacuum dat in feite het lichaamseigen vacuum
nabootst hetwelke in beweging wordt gezet door de vele kleine maar
onophoudelijk werkende tussenribspiertjes die de ademhaling mogelijk
maken.
Kortom:
de belofte aan mensen dat zij beter zullen worden van machines is
slechts waar op zeer korte termijn: de bril, het bed en de
beademingsmachine helpen weliswaar een poosje maar binnen de kortste
keren zijn wij van die dure instrumenten helemaal afhankelijk
geworden: wij zien niet langer zonder bril, onze skeletspieren
atrofiëren en zo ook onze ademhalingsspieren en wel in die mate dat
wie beademd werden, zouden verstikken indien zij van hun hulpstuk
plotseling werden losgekoppeld. De machines helpen ons een korte tijd
en daarna betalen wij de rekening en worden wij er voor altijd
afhankelijk van. Eerst leken die machines verlengstukken van ons
lichaam maar alras worden de rollen omgedraaid en blijken wij zelf
herleid te zijn geworden... tot verlengstukken van onze machines.
De
mens wordt afhankelijk van zijn instrumenten en die instrumenten zijn
niet alleen de bril die blinden maakt en de auto die kreupelen
voortbrengt: ook minder zichtbare instrumenten kunnen ons de das
omdoen en zij zijn ook gevaarlijker dan die waarvan we ons wel bewust
zijn. Tot die minder zichtbare instrumenten behoort bijvoorbeeld onze
economie, die in onze dienst stond tot op de dag dat men van
hogerhand ging oordelen dat de coronadoden niet langer moesten geteld
worden per stuk maar per aantal verloren levensjaren en blijkbaar
heeft het onverstand inmiddels zo'n vlucht genomen dat alvast de
betrokken politici niet meer beseffen dat dit betekent dat voortaan
de mens een instrument is van de economie in plaats van andersom:
zijn waarde slinkt evenredig met zijn leeftijd die een maatstaf
blijkt voor zijn economische waarde.
Kortom:
de list waarmee de mens als zodanig geliquideerd wordt, bestaat erin
dat men hem zogenaamde hulpstukken aanreikt met de bedoeling dat hij
die op den duur niet meer kan missen en dat hij vervolgens zélf
hulpstuk wordt en meer bepaald: hulpstuk van zijn beloofde
hulpstukken. De mens, gedegradeerd tot instrument van zijn
instrumenten, wordt door die instrumenten zelf opgeslokt, hij werd
een aanhangsel van wat eerst zijn aanhangsels waren en blijkt dan
ineens met de noorderzon vertrokken. Op dat ogenblik heeft de machine
effectief de plaats ingenomen van de mens van wie geen spoor meer te
bekennen valt.
De
economie maakt dat de mens minder waardevol wordt dan 'zijn' geld dat
dan uiteraard niet langer het zijne is en in het zog van de economie
vallen dan tal van andere schijnhulpstukken te bekennen die alleen
maar resulteren in de verslaving van de mens en in zijn verdwijning.
Gezondheidsorganisaties verslaven mensen aan pillen en de
pillenindustrie is in de eerste plaats een bedrijf dat groeien moet:
pillen moeten derhalve worden aangeschaft, door mensen uiteraard, die
op die wijze de farmaceutische industrie van dienst zijn. De mens
leeft voor de pil in plaats van andersom. De technologie van
bijvoorbeeld allerlei computers maakt, zoals ooit een groot geleerde
heeft voorspeld, dat mensen het vermogen verliezen om te onthouden,
om te leren en om te associëren. Ofschoon zij het tegenovergestelde
beloven, ontnemen computers de mensen hun verstand.
We
moeten onze leerlingen niets meer uit het hoofd laten leren, zo
zeggen de moderne pedagogen: het volstaat als zij weten waar zij het
gezochte kunnen vinden. Edoch, zij zoeken niets meer omdat zij
uiteraard geen benul hebben van ongeacht wat waarvan zij op geen
enkele wijze het bestaan kunnen vermoeden. En uiteraard kan dat
vermoeden pas ontstaan als er eerst een context is, zoals er eerst
een nest moet zijn vooraleer de vogel op het idee kan komen om daarin
zijn ei te deponeren. Die context is het nestje in ons hoofd,
bestaande uit vervlochten kennis. En het vergaren en vervlechten van
die kennis geschiedt door gegevens uit het hoofd te leren om die dan
met elkander in verband te brengen.
En
zo kan men nog een tijdje doorgaan. De mens verdwijnt in gevolge een
list. Het vreemde is nu wel dat die list geen mensenwerk is. Geen
mens immers is sluw genoeg om dat te bewerkstelligen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
20 september 2022)
19-09-2022
Een onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar binnen te lokken om die daarin op te sluiten - Aflevering 5. De verwisseling van het echte met het virtuele
Een
onpersoonlijke macht is bezig de mensheid in een virtuele wereld naar
binnen te lokken om die daarin op te sluiten
Aflevering
5. De verwisseling van het echte met het virtuele
De
principes van het christendom vechten met die van de natuur en om die
reden heeft de natuur de neiging om zich hardnekkig te verweren tegen
de christelijke principes. De mens is een wezen dat zich grondig van
de andere dieren onderscheidt of van de dieren tout court en dat
daarom door de (wilde) dieren voortdurend wordt belaagd. De cultuur
zet zich af tegen de natuur en waar een cultuur dat niet doet omdat
men denkt de natuur een handje te moeten helpen, zoals in de
ideologie van het nazisme onder Adolf Hitler, is cultuur pervers en
onmenselijk en derhalve onbestaande: er is dan geen cultuur doch een
cultus van het kwaad. De wetten van de kosmos over welke (volgens de
drama's van Joost Van Den Vondel) Gods stadhouder, Lucifer, waakte,
verschillen fundamenteel van de nieuwe orde welke zijn intrede deed
bij de schepping van de mens over wie de Schepper wil dat hij door de
engelen gediend zal worden.
Het
mens-zijn is niet zomaar een resultante van de natuurlijke evolutie
maar verschijnt in de geschiedenis van het leven als een breuk. De
mens is voor de rest van de natuur hoe dan ook een vreemde eend in de
bijt omdat hij naast zijn natuur die zoals die van de dieren en de
planten bestaat uit dode stoffen die in het lichaam functioneren ten
dienste van het leven, ook een bovennatuur blijkt te hebben, een
geest die andere principes volgt dan die welke de dieren drijven,
precies zoals het leven reeds andere principes volgt dan die waaraan
de dode stof gehoorzaamt. De dode stof is onderworpen aan verval - de
tweede wet van de thermodynamica. Het leven verzet zich daartegen en
brouwt complexe constructies: wat leeft vervalt niet zomaar doch
richt zich op, als het ware in een poging om de zwaartekracht te
overwinnen; de dode stof wordt door het leven opgetild. Maar nog een
stap verder dan de dode stof en het leven zet de geest, welke het
leven in een specifieke richting stuurt. De geest volgt niet zomaar
de wetten van het leven dat zich van nature zou verkijken op zelf- en
soortbehoud: de geest verheft het leven van een toestand waarin het
slechts die activiteiten kent die aansturen op louter overleven tot
een hogere toestand waarin meer vrijheid ontstaat, waarin
activiteiten plaatsvinden die in een lager perspectief geheel
doelloos lijken, zoals bijvoorbeeld zingen en dansen, dichten en
wetenschap bedrijven. Daarbij wordt wat wij het hogere noemen
helemaal niet aangedreven door het lagere maar, net andersom, stelt
het hogere het lagere in zijn dienst met het 'aanzuigeffect' van het
vooruitzicht op de aantrekkelijkere toestand met meer vrijheid.
Edoch,
voortdurend verzet het lagere zich hiertegen omdat hun beider wetten
tegengesteld zijn. Het is een tegenstelling die een spanning opwekt,
zoals de spanning waaronder een snaar moet staan om daarmee muziek te
kunnen maken. De beweging mag niet eenzijdig overhellen naar het ene
of het andere, het blijkt een golfbeweging die op zijn beurt
ingesloten wordt door een bredere golf en die weer door een nog
bredere. De bewegingen mogen niet uit balans komen, er moet gewaakt
worden over de dans die zij voltrekken. De mens ontspringt de dans
van de louter dierlijke natuur en als hij daarin gehinderd wordt,
bestaat de mogelijkheid dat hij weer verdwijnt zoals ook het leven
kan verdwijnen dat de dans van de dode stof ontspringt.
Er
zijn krachten tegengesteld aan de krachten die de mens oprichten,
krachten die hem belagen. Het meest listige wapen van deze
mensvijandige krachten bestaat momenteel wellicht in de list van de
virtualiteit. Zoals hoger gezegd is het opdoemen van virtualiteit
voor de mens een bijzonder traumatiserende gebeurtenis. Die ervaring
is danig overweldigend dat zij overslaat in haar tegendeel en een
vreemd soort van enthousiasme wekt, het enthousiasme dat er ook voor
zorgt dat het onderdrukte volk applaudisseert en knielt voor zijn
dictator die de mensen alleen maar besteelt, foltert en vermoordt.
Zowat
vijfenzestig jaar geleden kwamen de eerste televisietoestellen onder
de mensen. De eerste in het dorp die een Tv bezat was de elektricien
en elke avond stonden de mensen in drommen voor de vitrine van zijn
winkel te kijken naar de uitzendingen met Paula Semer die
zangtalenten presenteerde. Alras kochten alle mensen een Tv-toestel
en elke avond keken ze naar de zangers en de zangeressen, ze
luisterden naar de nieuwsuitzendingen en naar de weerberichten. Maar
was dat de reden waarom zij Tv keken? Waren er dan geen muzikanten in
elk dorp, en dan nog met live performances? Verspreidde het nieuws
zich niet sowieso als een lopend vuur en kon men het weer niet lezen
in de luchten? In feite had de Tv niets nieuws te bieden, de mensen
keken niet naar Tv omdat daar iets te zien zou zijn (er is nog altijd
niets op Tv dat het zien waard is): de mensen keken naar Tv omdat zij
een Tv aangeschaft hadden en zij schaften een Tv aan omdat zij dat
ook konden doen, zij keken Tv omdat het nu eenmaal Tv was: the
medium is the message.
Die
uitdrukking is afkomstig van de Canadese mediaspecialist Marshall
McLuhan (1911-1980) en zij betekent dat de vorm (het
communicatiemedium) belangrijker geworden is dan de inhoud (de
boodschap). The medium is the message betekent dat de waarde
van de boodschap uiteindelijk beoordeeld wordt op grond van het
medium dat ze brengt: wat jan met de pet vertelt, is onwaarschijnlijk
en onnauwkeurig maar wat door ongeacht wie op de buis wordt
geproclameerd, is waar, belangrijk en mooi. De uitdrukking hij
liegt alsof het gedrukt stond, verraadt het respect voor de pers,
voor kranten en boeken, kortom voor de media, voor dat wat niet één
keer wordt gezegd maar een ontelbaar aantal keren: iets is waar als
het herhaald wordt en als iedereen het zegt; de enkeling die spreekt,
is zoals een die roept in de woestijn. De mensen in de straat zijn
namaak, alleen wie op de buis paraderen, en dat zijn acteurs of
spelers en dus poppen, bestaan echt. En hier worden het virtuele en
het echte onderling verwisseld.
McLuhan
ziet technische apparaten als uitbreidingen van de mens, als
verlengstukken van ons lichaam. Zij veranderen dus vooral onszelf
maar om de hoek komt Karl Marx kijken die al veel vroeger waarschuwde
dat het omgekeerde het geval geworden is: de machine is geen
verlengstuk van de mens maar de mens is een verlengstuk geworden van
de machine. Ook McLuhan zag dat de mens geobsedeerd wordt door zijn
apparaten die hem eigenlijk beheersen: de mens wordt een onderdeel
van een grote machinerie. Hij kijkt Tv, niet omdat er iets te zien
zou zijn maar omdat het nu eenmaal Tv is; hij telefoneert, niet omdat
hij iemand wil contacteren maar omdat hij er nu eenmaal van houdt te
telefoneren; hij rijdt met de auto, niet omdat hij tijd wil winnen
want een auto kost meer tijd dan hij kan besparen, maar omdat hij wil
autorijden, hij is, zoals de grote Vlaamse dramaturg Dirk Biddeloo
het noemde, een 'file-fiel' geworden: hij houdt van de drukte, hij is
er verzot op in de file te staan. Tv-kijken, telefoneren, autorijden:
die activiteiten verlenen enige status aan wie het doen omdat zij
geld kosten terwijl geld aan zijn bezitter status verleent: geld op
zich is waardeloos, het is slechts een getal maar wie er over
beschikken, schrikken anderen af omdat met geld kwaad kan worden
berokkend. Geld is slechts vruchtbaar zoals een wapen vruchtbaar is:
het verschaft de toegang tot het bezit van wie ermee bedreigd worden
of gedood.
In
The Image: A Guide to
Pseudo-events in America toont
de Amerikaanse historicus Daniel J. Boorstin (1914-2004) hoe nieuws
steeds vaker verwisseld wordt met pseudo-gebeurtenissen. Er moet
namelijk elke dag nieuws zijn en gebeurt er niets, dan wordt er wel
een of ander event
gefabrikeerd. Er zijn
'series' die opgevuld moeten worden op een vooraf vastgelegde manier,
met een voorgegeven duur van exact zoveel minuten en met ruimte voor
een vastgelegd aantal pauzes voor reclameboodschappen welke soms in
het werk zelf moeten worden ingelast zodat ze er deel van uitmaken.
Series moeten ingevuld worden zoals invulformulieren en die laten
slechts toe mede te delen wat reeds gekend is. Men deelt niet iets
mee maar men vinkt een vakje aan: 'ja', 'neen' of 'misschien'.
'Multiple-choise' betekent dat men niet langer een mededeling doet:
men wordt herleid tot invuller van een geschapen leegte. Men kan nog
slechts een keuze maken over wat een ander beslist wat men zoal kan
mededelen. Het formulier dat u gevraagd wordt in te vullen,
vereenvoudigt de mededeling niet, het versimpelt alleen u zelf en u
verklaart zich daarmee eens op het ogenblik dat u het ondertekent.
Probeer maar eens te verwijzen naar een voetnoot waarin u zich wat
genuanceerder wenst uit te drukken: daar vindt u gewis de
waarschuwing: Maximaal 70 karakters! Met één karakter teveel
kan het formulier helaas niet worden verzonden. Het formulier
veroordeelt de mens tot niet-mens: men wordt herleid tot een
vervollediger van een voorgekauwd formulier en zodoende schikt men
zich in de veroordeling dat men allerminst een uniek persoon is: men
is nog slechts een type en derhalve vervangbaar door een principieel
eindeloos vermenigvuldigbaar exemplaar.
De
Franse socioloog Jean Baudrillard (1929-2007) heeft de idee
uitgewerkt dat mensen steeds vaker dingen aanschaffen, niet omdat zij
die nodig hebben maar omdat zij gevolg geven aan een specifieke
waanzin: zij staan namelijk onder druk om een 'serie' waarin die
dingen passen, te vervolledigen. Zij vinken dingen aan en de drang
daartoe achtervolgt hen totdat ze dit effectief gedaan hebben. Zij
handelen niet vanuit een of andere noodzaak voor zichzelf maar zij
werden herleid tot bevredigers van andermans behoeften. Van de
vrijheid is dan uiteraard niet langer sprake en zo verdwijnt ook het
mens-zijn zelf waarvoor immers de vrijheid een conditie is.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: