Over
voorwendsels en motieven
Alles wat een begin
heeft, heeft ook een einde. De vraag is alleen of er echt een begin
is aan de dingen en of het niet veeleer zo is dat het zogenaamde
begin (alsook het einde) een constructie is van onze
classificatiedrang.
Men zal opmerken dat
het leven een begin heeft en derhalve ook een einde maar dan vergeet
men dat men zich bij voorbaat heeft beperkt tot wat men zelf onder
'het leven' verstaat. Het leven van een individu omspant uiteraard
meer tijd dan dat van één van zijn lichaamscellen en het leven als
zodanig is uitgebreider dan het bestaan van een enkeling. En is ook
het zogenaamde ontstaan van leven op aarde niet met vooringenomen
opvattingen besmet, gelet op het feit dat ook de zogenaamde dode stof
die tenslotte altijd van het leven deel uitmaakt, tot het leven zelf
zou kunnen gerekend worden? Ook het aan de aarde toegeschreven begin
komt uit iets anders voort en hetzelfde geldt uiteraard voor het
zonnestelsel en voor de Melkweg: alvast lijkt het erop dat een einde
zich aan ons gezichtsveld blijft onttrekken.
Tracht men zich het
geheel voor de geest te halen, dan zijn begin en einde sowieso zoek
en deelt men alles op in minuscule partikels, dan blijkt elk kleinste
stukje weer heel anders: om de haverklap en nog veel sneller komen en
gaan de dingen voorbij. Zouden ze dat niet doen, dan stond de tijd
stil en dat betekent dat dingen die zichzelf blijven, niet kunnen
bestaan.
Verandering is het
wezen van alles wat is maar dat wil ook zeggen dat niets is:
er is alleen een worden of een verworden. Bovendien is het een
illusie om te geloven dat de verandering van de ene toestand naar de
volgende zou inhouden dat wat vooraf gaat hetgeen erop volgt,
veroorzaakt omdat verandering als zodanig onafwendbaar of
noodzakelijk blijkt en zij derhalve allerminst nood heeft aan
oorzaken. Het oorzakelijkheidsdenken volgt uit een onterechte
projectie van onze eigen al dan niet vermeende
handelingsmogelijkheden naar de dingen buiten ons.
Maar als het begin
en het einde van de dingen eigenschappen zijn die wij er zelf aan
toekennen, dan zijn ook de dingen als zodanig creaties van onszelf.
Er moet uiteraard 'iets' zijn waaraan wij eigenschappen toekennen
maar het lijkt er sterk op dat wij daar helemaal geen vat kunnen op
krijgen: het lijkt chaos maar tegelijk kan het geen chaos zijn omdat
wij moeten buigen voor zekere wetten waaraan het allemaal blijkt te
gehoorzamen.
Voor het vermoeden
van Goldbach dat 'heel eenvoudig' stelt dat elk even getal groter dan
2 kan geschreven worden als de som van twee priemgetallen, kan
geen tegenvoorbeeld gevonden worden en toch blijkt het onbewijsbaar.
Het is immers onbegonnen werk om in de ene na de andere perfect na te
speuren priemgetallen een orde vast te stellen. Hoe dan zou men ooit
in staat zijn om aan de immer direct voor ons allen aanwezige doch
alles behalve eenvoudige werkelijkheid kop of staart te krijgen?
Toch krioelt het
alom van (overigens elkaar letterlijk bevechtende) theorieën die
aanspraak maken op het bezit van de waarheid. In de oude mythen
verklaart men de werkelijkheid met de gekste verhalen. In de religies
wordt alles uitgelegd middels 'god'. Zekere religies houden vol dat
de god in wie zij geloven, zichzelf geopenbaard heeft, waarbij zij
kennelijk over het hoofd zien dat degenen aan wie de openbaring ten
deel gevallen is, opnieuw geen andere grond van zekerheid hebben dan
het klakkeloos geloof in wie over zichzelf beweren god te zijn.
Mensen hebben het er blijkbaar moeilijk mee om op de werkelijkheid
geen vat te kunnen krijgen: zij houden vast aan hun verzinsels
waarmee zij dan liever samen vergaan, wat zich vertaalt in eindeloos
oorlog voeren.
Maar ook het
'ongeloof' biedt geen soelaas daar het alras zijn toevlucht zoekt in
een specifieke, rusteloze activiteit, gedreven door andermaal toch
alweer een geloof, namelijk de hoop ooit de algehele waarheid te
zullen kennen: het is de hoogdravende eigenwaan in de opdringerige
verkapping van de zogenaamde 'wetenschap'. De wetenschap, is zij niet
een zotheid zoals alle andere maar dan met dat ene verschil dat zij
vandaag de scepter zwaait en derhalve geen enkele vorm van spot
verdraagt? Alvast dient men zich rekenschap te geven van het feit dat
de zich verlicht achtende wereld zich het recht toe-eigent om te
heersen over al wie naar haar vermeende inzichten alsnog in
duisternis verkeren.
Heersen over de
wereld van de leken, dat is het ultieme doel van wetenschappers en
zij verschillen hierin niet van de kerkvorsten van weleer, nu het ook
duidelijk geworden is dat de wetenschap de nieuwe religie is
geworden. Niemand zal het in zijn hoofd halen om iets in te brengen
tegen techniek en kunde maar wetenschap, dat zijn wetenschappelijke
theorieën en in de eerste plaats: theorieën. En wetenschappelijke
theorieën zijn in hetzelfde bedje ziek als de rest van de retorica,
anders genoemd: de leugenaarskunst. Het is het verhaal van de kar die
voor het paard gespannen wordt, of ook nog: een variant op de
middeldoelomkering. Een actueel voorbeeld haalde vandaag nog de
kranten.
Onze
minister van justitie verklaarde immers: "Terroristen
beroepen zich op omvolkingstheorie om slachtoffers te maken."
Hiermee heeft de minister uiteraard andermaal het warm water
uitgevonden, wat echter niet wegneemt dat die waarheid onverminderd
geldt in de wereld van de politiek. Extreemrechts representeert een
helaas almaar groeiende schare van gefrustreerde kiezers die hun
gevoelens van wraak willen koelen op zondebokken en daartoe behoeven
zij uiteraard vooreerst een theorie die dit als noodzakelijk
voorstelt en die dan bepaalt wie de zondebokken dan wel zullen wezen.
Hitler
had zijn rassentheorie om volop en ongestraft te kunnen moorden: het
botvieren van de moordlust was het eigenlijke doel dat
bedrieglijkerwijze werd voorgesteld als een noodzakelijk kwaad,
terwijl de rassentheorie alleen maar het voorwendsel daartoe was. Het
verdrijven van migranten die hierheen gehaald werden om het vuile
werk op te knappen in de mijnen alsook op alle andere plekken waar
slavernij van pas komt, wordt als noodzakelijk voorgesteld met een
'omvolkingstheorie', te gek om los te lopen. En ook wetenschappelijke
theorieën dienen om praktijken te verantwoorden die bijvoorbeeld
gericht zijn op het rendement van de volksgezondheid maar ook op dat
van allerlei bedrijven in de marge, zoals de pillenindustrie, de
klinieken en nog andere zorginstellingen voor bijvoorbeeld senioren.
Iedereen weet intussen dat die laatst genoemde echte industrieën
zijn geworden die samen met de uitvaartbedrijven en nog andere
multinationals gigantische winsten boeken en zij doen dat steeds ten
koste van
wat zij voorwenden na te streven. Cliëntelisme is zelfs in het
onderwijs het nieuwe normaal geworden waar directies in besloten
vergaderingen de leerkrachten van de school bezweren om de leerlingen
vooral geen slechte punten te geven of te doen werken omdat zij dan
zouden overlopen naar andere scholen terwijl elke leerling
anderhalf lesuur waard is.
De
kar wordt voor het paard gespannen: de theorie die zogezegd de daden
moet verantwoorden, komt achteraf. De jager wil niets anders doen dan
hazen schieten want dat vindt hij leuk maar hij verantwoordt zich met
het verhaal dat hij moet eten of dat het bosbestand op orde moet
gehouden worden. Een nog jonge wet inzake patiëntenrechten werd
gestemd om te verhinderen dat medische bedrijven, die immers moeten
renderen, therapieën gaan uitvoeren boven het hoofd van de patiënt
- dat motief staat ook letterlijk in die wet vermeld.
Vooral
de kapitalistische economie zorgt ervoor dat het middel met het doel
verwisseld wordt en dat mensen op den duur ziek worden verklaard of
zelfs ziek worden gemaakt om het medisch bedrijf uit het slop te
halen, zoals dat reeds het geval is met een hele reeks
nepaandoeningen zoals ADHD, zekere vormen van hoge bloeddruk en
allerlei stofwisselingsziekten die snel zouden verdwijnen indien
alleen maar de vraatzucht kon worden ingedijkt.
Bijzonder
zorgwekkend is het contrast tussen enerzijds de 'medische' brieven
die met de regelmaat van de klok gericht worden aan alle ouderen,
naar eigen zeggen uit bezorgdheid voor de gezondheid, met
uitnodigingen tot gratis preventief kankeronderzoek en anderzijds de
straffeloosheid inzake de consumptie van alcohol, tabak en vele
andere drugs en de laksheid van de overheid inzake investeringen in
verkeersveiligheid en andere sectoren die enorme aantallen
onschuldige slachtoffers blijven eisen. De theorieën vormen
telkenmale de excuses om praktijken door te kunnen voeren die
motieven hebben welke niets te maken hebben met de redenen opgegeven
in de theorieën.
Wetenschappelijke
theorieën, zijn zij niet de nieuwe theologieën? Hoe dan ook is het
uit de theologie dat zij ontstaan zijn: de universiteiten ontstonden
uit de kloosterscholen, de theologie geldt als de moeder van alle
wetenschappen en de priesterroepingen verdwenen in gelijke tred met
de opkomst van de medische beroepen. Zijn het dan echt de theorieën
die ineens afgedaan hebben of spelen hier inderdaad de altijd
angstvallig verborgen gehouden motieven waarvoor de theorieën
slechts de voorwendsels zijn? Hoe dan ook lijkt het er op dat de
ingeburgerdheid van de leugen via de middeldoelomkering het
onderscheid tussen wetenschappelijke theorieën en politieke
ideologieën
zodanig vervaagt dat het ganse mensdom er dreigt aan opgeofferd te
worden, want dat is wat er gebeurt van zodra de kapitalistische
economie haar masker verliest en haar ware gelaat moet tonen: het
afzichtelijke masker van de oorlog.
(J.B.,
27 januari 2024)
|