Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
8.
Het geloof dat bergen kan verzetten
Terwijl
de Heiland rondwaart in de hel om daar de ontelbare zielen die
ongedoopt moesten blijven omdat zij leefden in het tijdperk
voorafgaande aan het begin van onze jaartelling, uit het
voorgeborchte te bevrijden, lazen wij het vijfde hoofdstuk uit het
boek Signalen uit een verzwegen wereld het Mysterie en de
ontstolen dimensie waarin Ludo Noens vertelt over het
Bindelof-experiment met zwevende tafels en klopgeesten,
gedachtenfotografie en het vastleggen op film van de opgeroepen geest
van dokter Bindelof die dan de participanten aan de proef behandelde
met heilzame massage. Sommigen schrijven de verschijnselen toe aan
groepsprojectie, anderen blijven steevast geloven dat er meer aan de
hand is. Ook het Philip-experiment komt ter sprake, het verhaal The
White People van Arthur Machen, het geschrift Qui Sait van
Guy de Maupassant en de magiër Aleister Crowley. In The psychic
Life of Jesus bespreekt Maurice Elliot de mirakels uit het
evangelie en hij merkt op dat het Griekse 'pistis' wijst op een
actief geloof dat dwingt en dat, naar de woorden van de Heiland,
bergen kan verzetten. Want telkenmale valt de nadruk op de eis van
een gepaste ingesteldheid bij de deelnemers aan de scéances - met
andere woorden: zonder geloof worden geen bergen verzet of blijven
zij obstakels.
En
kijk nu wie van de nieuwe paragraaf handig gebruik maakt om zich
tussen de regels van onze tekst te komen wringen: Omsk Van
Togenbirger!
OVT:
Zeg dat wel! En ik heb u een verrassing mee!
Een
verrassing!?
OVT:
Had gij mij niet de vraag gesteld hoe wij de zaken moeten zien welke
besproken worden in het boek van Ludo Noens? Wel, ik heb de auteur
zelf aangeschreven!
Fantastisch! En? Heb je ook antwoord gekregen?
OVT:
Reken maar!
En?
OVT:
Ging het niet over de essentie van de dingen, mijn beste?
Ja,
dat was inderdaad ons probleem. En hoe moeten we dat nu zien?
OVT:
Zoals te verwachten komt het antwoord van de auteur voor een groot
stuk overeen met dat van Immanuel Kant uit Koningsbergen van wie wij
volgend jaar de driehonderdste verjaardag vieren.
Ja?
OVT:
Kant zegt dat wij het ding op zich niet kunnen kennen en ook Noens
noemt het ding op zich een mysterie en hij voegt er aan toe dat hij
daar ook vrede mee neemt.
Dan
blijven we met een raadsel zitten?
OVT:
Het is geen raadsel, mijn beste: een raadsel is oplosbaar en als het
opgelost wordt, is het ook verdwenen. Maar dit is een mysterie. Een
mysterie is niet oplosbaar, het blijft voor eeuwig een mysterie, het
verdwijnt nooit. Men zou daarom zelfs kunnen zeggen dat een mysterie
onsterfelijk is.
Maar...
OVT:
Het ding op zich is een mysterie en een mysterie is onsterfelijk...
derhalve is het ding op zich onsterfelijk!
Dat
is wel heel kort door de bocht, zo lijkt het mij.
OVT:
Dat denk je maar!
Hoezo!?
OVT:
Neem nu het paasei, morgen vallen er paaseieren te rapen...
Ja?
OVT:
In dit tijdperk van ongeloof en van misplaatst geloof in de macht van
de wetenschap, zeg maar in de almacht van de mens, in de
goddelijkheid van de mens, zijn de paaseieren van chocola.
En
wat heeft dat met wetenschap te maken?
OVT:
Ik viseer de wetenschap niet, mijn beste: ik heb wel vragen bij het
geloof van sommigen in de almacht van de wetenschap.
Oké...
OVT:
De eieren zijn van chocola, nietwaar? Ze worden als maakbaar
beschouwd. De eieren, de levenskiemen, het geheim van het leven: het
wordt gefabriceerd, mijn beste, en wel van chocola, van oppep-suiker,
om de instemming van de snoepers te bekomen met de verborgen
boodschap dat het leven maakbaar is, te ontleden in fragmenten en dan
weer samen te stellen, beheersbaar, te overheersen door de mens, de
nieuwe god, en door de goden te verslinden ook, zoals dat gebeurde in
de mythen van de Oude Grieken.
Ik
kan u niet goed volgen...
OVT:
Paaseieren horen échte eieren te zijn, mijn beste, zij horen niet te
worden opgegeten. Wij dienen het voorbeeld te volgen van de vogelen
des hemels: leggen die eieren om die dan op te eten?
Wat
bedoel je?
OVT:
Wel, wat ik zeg! Alleen mensen eten hun eigen kinderen op. Wat zeg
ik? Alleen mensen die zich goden wanen doen dat!
Ik
begrijp er niets van.
OVT:
De mens wordt geconsumeerd, zeker nu het hier weer oorlog wordt, de
oorlog hongert naar kanonnenvoer. En de oorlog is het verlengstuk van
de economie: in de economie worden de mensen geofferd aan de mammon,
de mens staat in dienst van het geld in plaats van andersom. Alleen
mensen die zich goden wanen verslinden hun eigen nazaten en bezegelen
aldus hun sterfelijkheid. Eieren symboliseren de onsterfelijkheid,
zij horen daarom niet van chocola te zijn, wij moesten onze kinderen
leren om échte eieren te verzamelen met Pasen, en die dan uit te
laten broeden met veel zorg, zodat zij kunnen getuigen hoe uit het ei
een vogel opstaat die ten hemel klimt en zingt: hij hoeft zelfs geen
bergen te verzetten, hij vliegt er over heen! En op zijn beurt legt
hij weer eieren, telkenjare opnieuw, in de lente, met Pasen.
Zolang
de aarde niet verwoest werd...
OVT:
Precies daarom.
Volkomen
spoorloos is Van Togenbirger plots verdwenen. Hij is te rade gegaan
bij de auteur van het besproken boek dat nu voor ons ligt en dat
uitnodigt om in zijn sporen te gaan lopen. We staan in feite oog in
oog met een hedendaagse Odysseus wiens mentale omzwerving van
inmiddels zowat driekwart eeuw hem geen windeieren heeft gelegd omdat
ook de verboden paden werden verkend welke naar de ontstolen dimensie
leiden - een reis doorheen de wereld van de geest door een
stoutmoedig vorser, heden uitgekristalliseerd als een geüpdate
Ilias. In wat nog volgt, blijkt elke bladzij - een kleine driehonderd
in totaal - een welhaast eigenzinnig paasei dat na bestudering zijn
geheim prijsgeeft in de vorm van telkens weer een nieuwe mysterieuze
vogelsoort. Het monster van Lochness, de Tibetanen, het heilige van
Rudolf Otto, John Lennon, het mysterie van de tijd, het
Nibelungenlied, de Heilige Graal en nog tientallen andere
verschijnselen die wij nooit zullen doorgronden, verklappen dat de
wereld niet datgene is waarvoor wij hem houden, want wij denken
alleen wat ons werd verteld en wat wij ons dan eigen maakten. Wij
moeten dwars door de waas van de tijds- en cultuurgebonden verhalen
heen waarin ons bestaan werd ingesponnen, naar de diepere lagen omdat
de dingen aan de oppervlakte slechts symbolen zijn en dat zijn
allerminst dingen op zichzelf, het zijn louter tekens en tekens zijn
wegwijzers, zij wijzen weg van zichzelf naar elders, naar verder.
Het
paasei dient heus niet te worden geconsumeerd, het consumentendom
heeft ons alleen geleerd om te verslinden maar dat doen hier zelfs de
dieren niet, die ons nu uitnodigen om hun voorbeeld te gaan volgen en
met zorg aan het broeden te gaan en als de vogel uit het ei komt,
moeten wij die voederen met al het verteerbare dat wij in de wereld
kunnen vinden, totdat hij krachtig genoeg is om zijn vleugels uit te
slaan en de obstakels van de hoogste bergen te verschalken middels de
lichte vlucht in de lucht, die daarom sinds oudsher pneuma wordt
genoemd, wat betekent: adem die het leven schenkt en tegelijk
ook: woord, geest en ziel.
Signalen
uit een verzwegen wereld het Mysterie en de ontstolen dimensie
van Ludo Noens is een uitermate rijk gedocumenteerd werk met ruim
twintig bladzijden aan verwijzingen met betrekking tot alle takken
van de wetenschappen en de kunsten - met inbegrip van de
verdonkeremaande, getaboeëerde en verboden feiten en geschriften die
niet passen in het kader van wat heden opgang maakt maar morgen
alras is vergeten. Een werk om te lezen maar ook om te herlezen, om
uit te diepen en verder te bespreken omdat de dimensie waarvan de
auteur ons op het spoor brengt, niemand minder dan de godheid zelf
bergt, terwijl in dit woeste tijdperk dat is uitgemond in wrede
oorlogen, alleen een god ons nog kan redden.
(J.B.,
Stille Zaterdag 2023)
|