-
Wie we daar hebben, Omsk Van Togenbirger en met de fiets! Dat komt
goed uit want ons gesprek van aan het warenhuis was nog niet ten
einde: kom gauw binnen!
OVT:
Dat zal moeilijk zijn, ik heb namelijk geen contanten op zak en ze
rijden rond... tienduizend frank is een smak geld...
-
Laten we dan hier op straat... daar staat een bank, misschien kunnen
we daar even gaan zitten?
OVT:
Ook verboden, mijn beste! De nieuwe wetten... enfin wetten... het
zijn regels, een soort noodregels... al kunnen die intussen al weer
veranderd zijn...
-
Zou dat lukken, wandelen en praten?
OVT:
Beslist, als u tenminste geen bezwaar hebt dat de mensen in de buurt
meeluisteren...
-
Wat we vertellen mag toch gehoord worden?
OVT:
Wel, zo heel zeker ben ik daar nu niet meer van, het kon immers
geïnterpreteerd worden als genocide wanneer wij bijvoorbeeld onze
ongerustheid omtrent die regels in ons gesprek tot uiting zouden
brengen... Het gaat om de volksgezondheid, herinner u: de klinieken
liggen vol, de mensen vallen zoals de vliegen en wat zijn de nieuwe
kleren van de keizer mooi! Wie de zin van de nieuwe regels betwisten
of wie ze verkeerd interpreteren...
-
Maar ze kunnen ons toch niet verbieden om te praten?
OVT:
Dat lijkt mij nog zo zeker niet, mijn beste: een dokter vertelde mij
onlangs dat bij het praten speekseldeeltjes tot drie meter ver in het
rond vliegen en mondmaskers voor iedereen zijn na vier maanden
coronapest nog steeds niet voorradig! Kijk, toen ik hier zopas de
straat indraaide, botste ik bijna tegen een drone
aan, ik vertraagde om een bananenschil te ontwijken en hoorde vanuit
het tuig een stem roepen: "Doorrijden in coronatijden! Met
anderhalve meter wordt het leven beter! Bezint voor ge aan de rit
begint!"
-
Warempel: god ziet u, hier vloekt men niet...
OVT:
Het doet mij een beetje denken aan de kloosterregel van weleer:
numquam
duo seper tres:
men mag zich nooit met z'n tweeën ophouden, men moet altijd in het
bijzijn van een derde zijn! Dit is het einde van de privacy. Het
lijkt wel alsof de wereld veranderd is in een reusachtig klooster.
Maar waar waren we met ons gesprek beland?
-
Bij de vraag of het allemaal opgezet spel is.
OVT:
Juist, ja. Wel, ik las deze morgen in de plastieken gazet dat we in
de zomer dan toch naar zee mogen... of eigenlijk... moéten we naar
zee... want tenslotte moet elk zijn bijdrage leveren aan de economie
en ook aan de toeristische sector want de eigenaars van hotels,
restaurants en cafés worden wel heel erg getroffen. We moeten
solidair blijven...
-
Maar is dat allemaal opgezet spel?
OVT:
Wel, het gaat om een griep zoals een andere maar het virus wordt
opgeblazen, er wordt een psychose gefabriceerd en de massa
gehoorzaamt de autoriteiten, ook als zij onzin vertellen en dan geeft
men nog veeleer gehoor aan de onzin dan aan redelijke zaken want over
redelijke zaken valt te redetwisten, over onzin helemaal niet meer.
Maar als het slechts
onzin
was, dan kwamen we er nog goedkoop van af!
-
Is het dan erger dan onzin?
OVT:
Wel, oordeel zelf maar: in de kranten staat te lezen dat de uitbaters
aan de kust medelijden gekregen hebben met 'de mensen'. 'De mensen'
willen komen genieten aan het strand, jodium opdoen en dies meer, zo
staat het er, en "wij
willen hun dat geven",
zo zeggen het de plaatselijke politici, begrijpt u? Als wij mogen
gaan wandelen in het witte zand van de grote zee, dan zullen wij dat
te danken hebben aan onze politici! En laten we hier even bij
stilstaan om onze dank te uiten: dank u, beste politici! Dank u voor
de sun
up in the sky! Dank
u voor de wereldzeeën en voor de mooie bloemen! Dank u, beste
politici voor die prachtige natuur! Hoe gul zijn jullie toch! En wij
die dachten, nu god dood is, dat wij geen dank meer konden zeggen!
Applaus, dames en heren, voor onze politici!
-
Maar er staat nog iets bij, ik las ook dat onze politici eraan toe
voegden: "Houdt uw manieren!" En is dat niet vreemd? Want
wat bedoelen ze dan wel?
OVT:
Houdt afstand, natuurlijk! En koester vooral geen geheimen! Als u wat
te zeggen hebt, bazuin het dan luidkeels rond zodat iedereen het
horen kan, dan toont u meteen dat u helemaal niets te verbergen hebt
voor de overheid, begrijpt u?
-
Het doet mij denken aan de preutse protestantse Nederlanders die
toentertijd des avonds de gordijnen voor hun ramen moesten open laten
om zich bij de goegemeente buiten verdenking te kunnen stellen.
OVT:
Wel, maar deze keer wordt het kennelijk nog erger!
-
Hoe zou het dan nog erger kunnen!?
OVT:
Hand in hand op het strand? Vergeet het! Dat wordt romantiek op
anderhalve meter, coronaromantiek zullen we maar zeggen, romantiek
waar iedereen kan van meegenieten en is dat niet solidair? We wisten
al dat geheime liefdesbrieven niet meer mogelijk zijn, het
briefgeheim bestaat alleen nog op papier nu wij per e-mail
corresponderen, maar iemand dingen in het oor fluisteren is voortaan
een peperdure zaak! En dan hebben we het er nog niet over gehad wat
mensen moeten gaan doen die geen centen hebben om te trouwen, om een
huis te kopen en zich daarin officieel te gaan vestigen, want dat
zijn als ik mij niet vergis de stilzwijgende voorwaarden geworden
waarop men met iemand onder hetzelfde dak kan schuilgaan; in alle
andere gevallen kan men verwachten dat een gloednieuwe Gestapo met de
deur in huis valt met arrestatiebevelen, ik vraag mij af of ze de
mensen nu ook meenemen naar de werkkampen... Werkstraffen, zo heet
dat nu, of vergis ik me daarin?
-
Nu gij het zegt... Maar wie heeft dat uitgevonden? Mensen die niet
goed snik zijn? Kwaadaardig? Ofwel de twee?
OVT:
Ze weten heel goed wat ze doen, mijn beste, en ik zal u ook uitleggen
waarom. Weet ge, in de ouderwetse psychologie geloofde men nog in het
bestaan van een ziel, het was de tijd van het essentialisme, een
onverstand vanjewelste. Er was dus de ziel, binnenin onszelf, en dan
waren er ook de zogenaamde uitingen van de ziel, de expressies. Een
vreugdevolle ziel zet aan tot dansen, een droeve ziel doet het
lichaam wenen, ziet u?
-
Maar zo is het niet?
OVT:
Uiteraard niet, dat is lang voorbijgestreefd. Men wendde een
gelijkaardig verhaaltje voor inzake het geweten: mensen hebben
binnenin een door god gegeven geweten dat zij moeten volgen en het is
vanuit dat geweten dat het besef van goed en kwaad voortkomt, het
geweten zegt ons wat wij moeten doen.
-
Onzin?
OVT:
Het is de wet die voorschrijft wat wij moeten doen, de wet! de
natuurwet schrijft de dieren voor wat te doen, tenzij ze
gedomesticeerd zijn. De maatschappelijke wetten bepalen het menselijk
gedrag. En wat wij het geweten noemen, zijn de geïnterioriseerde
wetten! Wij doen wat de wetten voorschrijven omdat wij dan beloond
worden voor ons gedrag en wij onthouden ons van door de wetten
verboden handelingen omdat die bestraft worden, punt uit. Als de
wetten veranderen, verandert ons geweten mee!
-
Een voorbeeld?
OVT:
Vroeger zette de pastoor zijn parochianen ertoe aan om veel kinderen
te kopen: gaat en vermenigvuldigt u! Overigens een misinterpretatie
van die evangelische woorden want het gaat daar om de
vermenigvuldiging der christenen. Maar goed, het was goed om veel
kinderen te kopen en kinderloze paren werden een beetje scheef
bekeken. Maar vandaag zegt de paus dat mensen niet moeten kweken
zoals konijnen. Ja, dat zijn letterlijk zijn woorden en ze zijn
hooguit een paar jaar oud. Nu worden mensen bijna voor misdadigers
gehouden als ze tien kinderen hebben. Er zijn overigens ook
moraalfilosofen die willen dat mensen met grote gezinnen beboet
worden!
-
Het geweten is dus een constructie?
OVT:
Voor een groot stuk, inderdaad. En ook de ziel is dat. Er is dus niet
een ziel met haar expressies. Er is niet eerst de blijheid en dan de
dans die deze blijheid uitdrukt, al kan dat voor een deel wel zo
zijn. Maar in de regel gaat de dans aan de blijheid vooraf, zo weet
men nu: dansen maakt blij. En de uitleg is bijzonder simpel: dansen
is bewegen, beweging wekt het lichaam op en als men dan het
begeleidende gevoel de ziel noemt, is het duidelijk dat het dansen
niet de uitdrukking is van de blijheid maar de oorzaak! De blijheid
is het resultaat van het dansen. Dansen maakt blij.
-
Maar wat wilt u daarmee zeggen?
OVT:
Heel eenvoudig, dat het aan banden leggen van de expressies van een
mens, zijn ziel onderdrukt en uiteindelijk doodt.
-
Is dat dan zo?
OVT:
Dat staat wetenschappelijk vast! En wat doet men nu met die nieuwe
wetten?
-
Men maakt een nieuw geweten?
OVT:
Men onderdrukt de expressies van alle
mensen,
wereldwijd! Weet u wat dat betekent? Men transformeert het mensdom
tot een kolonie van zombies!
-
En dat is nu aan de gang?
OVT:
Maar
kijk dat eens aan, hier staat het, lees dit een keer! Heb ik het niet
gezegd! Ja, lees maar luidop voor!
-
"Een nieuw wetenschappelijk onderzoek bewijst dat spreken het
coronavirus doet verspreiden..."
OVT:
Kijk
dat eens aan: een nieuw wetenschappelijk onderzoek! En niet aan de
eerste de beste universiteit!
-
Ssst!
OVT:
Hemeltje, drones! Een hele zwerm!
(J.B.,
18 april 2020)