Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
07-03-2021
âThe great resetâ: Aflevering 4: Dostojewskij over The Great Reset: hoe de tirannie der quasi-geleerdheid de wereld herleidt tot een moordende karikatuur
"The
great reset": over schatrijke megalomane barbaren en hun speelgoed
Aflevering
4: Dostojewskij over The Great Reset: hoe de tirannie der
quasi-geleerdheid de wereld herleidt tot een moordende karikatuur
In
de roman Demonen uit 1872 heeft Dostojewskij het over de
gigantische mierenhoop waarin het volk verandert van zodra de
religieuze dimensie zoek is en de revolutionairen van het socialisme
heersen. In zijn studie over Dostojewskij verwoordt M.A. Lathouwers
de gedachten van enkele van de romanfiguren van de auteur als volgt
en hun schets van de gevreesde toekomst van het westen mag wel
visionair heten. Zij hebben het over een mierenhoop van onverschillig
geworden onderworpenen of gevangenen: "Zo wil men ten slotte,
voor geen leugen en geen geweld opzijgaand, allen aan zich
onderwerpen en opsluiten in een gigantische mierenhoop, na echter
eerst alle bestaande waarden - niet uit verlangen naar vernieuwing
maar uit haat - volkomen te hebben vernietigd." (1)
Ook
wordt gesproken over een vrije elite die over een onvrije kudde
heerst van allemaal gelijken wiens blinde gehoorzaamheid blijkt uit
het feit dat ze elkaar verraden. Bovendien moeten dan alle
uitschieters in de kudde gekortwiekt worden: "Sjigaljow, de
theoreticus van de revolutionaire organisatie, heeft een speciale
revolutionaire leer uitgedacht ( ). Hij stelt voor de mensheid te
verdelen in twee ongelijke delen. Een tiende deel krijgt persoonlijke
vrijheid en een onbeperkt beschikkingsrecht over de overige negen
tienden. De laatsten moeten hun persoonlijke vrijheid verliezen en
een soort kudde worden. Iedereen zal iedereen voortdurend controleren
en over zijn bevindingen rapport moeten uitbrengen. Iedereen zal
afhankelijk zijn van alle en allen van iedereen. Allen zullen slaven
zijn en in die slavernij aan elkaar gelijk. "In de uiterste
gevallen laster en moord maar bovenal gelijkheid. Om te beginnen zal
het peil van ontwikkeling, wetenschap en talenten dalen. Een hoog
peil van wetenschap en talenten is alleen bereikbaar voor de meest
begaafde mensen, maar wij hebben geen hoogbegaafde mensen nodig!
Hoogbegaafde mensen hebben altijd meer verderf dan nut gebracht. Die
verjaagt of liquideert men dan ook. 'Cicero wordt zijn tong
afgesneden, Copernicus worden zijn ogen uitgestoken, Shakespeare
wordt gestenigd' Slaven moeten elkaars gelijken zijn. Zonder
tirannie is er nooit vrijheid of gelijkheid geweest, maar in een
kudde moet gelijkheid bestaan."" (1)
Verder
wordt bij monde van de figuur Pjotr Werchowenskij ook gesproken over
het taboe van persoonlijk bezit in de maatschappij van de toekomst en
opnieuw doemt het motto van het Wereld Economisch Forum op: "I
own nothing..." Werchowenskij voorspelt: "Zodra er sprake
is van families of van liefde, komt tegelijk alweer de wens op naar
persoonlijk bezit. Die wens zullen we verstikken. We zullen
dronkenschap, zwetserij en verklikkerij aanmoedigen; we laten een
ongekend zedenbederf toe; we smoren iedere zweem van genialiteit in
de wieg. Alles wordt onder één noemer gebracht: volkomen
gelijkheid!" (2)
Gelijkheid
is inderdaad het allereerste wat de nieuwe heersers der aarde
nastreven voor 'hun' kudde en op het eerste gezicht klinkt dit
allemaal goed, ware het niet dat allerminst de rechtvaardigheid
bedoeld wordt maar wel een soort van nivellering die haar intrede
doet van zodra het volk gebukt gaat onder het juk van een tiran.
Vandaag manifesteert zich die tiran als een bijzondere vorm van
geleerdheid of beter: quasi-geleerdheid; een club van quasi-geleerden
die via de televisie hun quasi-wijsheden opdringen aan het volk, ze
aan iedereen verplichten ook, op straffe van boetes die wel kunnen
tellen. Dostojevski heeft het over de ontoereikendheid van de
wetenschap. In Demonen spreekt de figuur Sjatow als volgt: "De
quasi-geleerdheid is een tiran, zoals er totnogtoe nooit een was
opgetreden. Het is een tiran die zijn prelaten en slaven heeft; een
tiran voor wien alles buigt met liefde en met een bijgeloof, dat tot
dusverre ondenkbaar was; een tiran voor wien zelfs de wetenschap zelf
beeft en voor wien ze op smadelijke wijze een knieval maakt."
(3) Lathouwers: "[Dostojevskij] houdt niet op aan te tonen, tot
welk een karikatuur een wereld vervalt, die deze tirannie van de
logica over zich afroept en zich, met voorbijgaan van het levende
leven en de natuur, enkel en alleen naar de wetten van deze dodelijke
logica inrichten wil." (4)
De
levende cel verandert in een dode kristal, een kristallen paleis, dat
de hele mensheid ordent in een verstarde en dodelijk genivelleerde
samenleving en de mens die dat ziet, moet de anderen blijven bewust
maken van de onwezenlijke verschrikking waarin zij gevangen zijn. (5)
Het toenemend aantal zelfmoordenaars ingevolge de huidige crisis
concentreert zich met een terugwerkende kracht van anderhalve eeuw in
de novelle De droom van een belachelijk mens uit 1877in
de idealist Kirillow die, in confrontatie met de afwezigheid van God
en met de leegte, zichzelf van het leven wil benemen om aldus te
demonstreren dat een leven zonder transcendente waarden een leugen is
welke dient verwezen te worden naar het Niets. (6)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
7 maart 2021)
Verwijzingen:
(1)
M.A. Lathouwers, Dostojewskij, Desclée De Brouwer,
Brugge/Utrecht 1968, pp. 51-52.
"The
great reset": over schatrijke megalomane barbaren en hun speelgoed
Aflevering
3: De vos preekt de passie: de fabricatie van hype én crisis met het
oog op het herstel van wereldmacht
Uit
de inleiding tot hun geschrift dat beweert de regeringsleiders te
willen bijstaan in het managen van de coronacrisis, blijkt dat Schwab
en Malleret (1°) zelf de hype fabriceren waarvoor zij zeggen te
waarschuwen, (2°) van plan zijn om op grond van deze leugen een
wereldcrisis uit te lokken (waarin zij tot nog toe ook aardig lijken
te slagen) om die dan (3°) te kunnen aangrijpen om verregaande
specifieke veranderingen door te kunnen voeren welke uiteindelijk
neerkomen op het (opnieuw) naar zich toe trekken van de
wereldheerschappij.
Met
dat snode plan in het achterhoofd, gaan zij van start met het
aandikken van de ernst van covid-19, een griep die indien niet van
menselijke makelij dan toch door zekere mensen aangegrepen om een
grote slag te kunnen slaan. Meer bepaald doen de auteurs van The
Great Reset de volstrekt absurde bewering dat covid-19
onvergelijkbaar ingrijpender is dan niet alleen de Spaanse griep van
1918, de aanslagen van 9 september 2001, de Sars-epidemie van 2003,
de Grote Depressie uit de jaren twintig van de voorgaande eeuw...
maar ook nog eens veel ingrijpender dan godbetert de Tweede
Wereldoorlog!
Ziehier
letterlijk hun woorden: "Is the pandemic like the Spanish flu of
1918 (estimated to have killed more than 50 million people worldwide
in three successive waves)? Could it look like the Great Depression
that started in 1929? Is there any resemblance with the psychological
shock inflicted by 9/11? Are there similarities with what happened
with SARS in 2003 and H1N1 in 2009 (albeit on a different scale)?
Could it be like the great financial crisis of 2008, but much bigger?
The correct, albeit 15 unwelcome, answer to all of these is: no! None
fits the reach and pattern of the human suffering and economic
destruction caused by the current pandemic. The economic
fallout in particular bears no resemblance to any crisis
in modern history. As pointed out by many heads of state and
government in the midst of the pandemic, we are at war,
but with an enemy that is invisible, and of course metaphorically:
If what we are going through can indeed be called a war, it is
certainly not a typical one. After all, todays enemy is
shared by all of humankind".(1)
Geef
hen een gemeenschappelijke vijand en zij zullen zich verenigen en,
eenmaal één gemaakt, kunnen wij hen met één enkele beweging
inlijven - aldus een stoute tong.
Derhalve,
zo gaan Schwab en Malleret door, is de coronacrisis het uitgelezen
ogenblik voor het doorvoeren van grote veranderingen, wat trouwens
ook gebeurde ten tijde van de pest, die volgens hen het tijdperk van
de slavernij afsloot. En vervolgens gaan de auteurs aan het spelen
met het schuldbewustzijn van de wereldburgers: we komen terecht op
een punt waarop we keuzes moeten maken, zo stellen zij - hetzij voor
een solidaire wereld met meer gelijkheid, hetzij voor meer
individualisme. En herinneren we ons nu de titel van het artikel van
de Deense politica en WEF-medewerkster Ida Auken in Forbes Magazine
van 10 november 2016, tevens het motto van de voortrekkers van deze
fabel: "Welcome
To 2030: I Own Nothing, Have No Privacy And Life Has Never Been
Better".
(2) Inderdaad: de gruwelijke dystopie van een bezitsloos bestaan
zonder privacy wordt de nieuwste utopie van een club van miljardairs
die niets minder op het oog hebben dan het herstel van hun
wereldmacht.
Uitgerekend
die elite van 1 percent welke 99 percent van de wereld in haar bezit
heeft, belooft ons te zullen zorgen voor meer sociale gelijkheid! Zij
zal dit realiseren met - andermaal uitgerekend - allerlei maatregelen
die neerkomen op de centralisatie van haar macht: meer 'beveiliging',
automatisering, herverdeling en controle, kortom: het vestigen van
een nieuwe wereldorde. Letterlijk: "Many
of us are pondering when things will return to normal. The short
response is: never" - "(...) deep, existential crises also favour
introspection and can harbour the potential for transformation. (...)
[T]he pandemic will accelerate systemic changes that were already
apparent prior to the crisis: the partial retreat from globalization,
the growing decoupling between the US and China, the acceleration of
automation, concerns about heightened surveillance, the growing
appeal of well-being policies, rising nationalism and the subsequent
fear of immigration, the growing power of tech, the necessity for
firms to have an even stronger online presence, among many others.
But it could go beyond a mere acceleration by altering things that
previously seemed unchangeable. It might thus provoke changes that
would have seemed inconceivable before the pandemic struck, such as
new forms of monetary policy like helicopter money (already a given),
the reconsideration/recalibration of some of our social priorities
and an augmented search for the common good as a policy objective,
the notion of fairness acquiring political potency, radical welfare
and taxation measures, and drastic geopolitical realignments. The
broader point is this: the possibilities for change and the resulting
new order are now unlimited and only bound by our imagination, for
better or for worse."
(1)De
vos preekt de passie.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
7 maart 2021)
Verwijzingen:
(1)
Klaus Schwab en Thierry Malleret, Covid-19, The Great Reset,
Introduction (enkele zinsdelen werden door mij in vetjes gezet
J.B.). Voor de tekst online, zie: *COVID-19:
The Great Reset (straight2point.info)
"The great reset" - Aflevering 2: Een eindeloze rij van 'wereldverbeteraars'
"The
great reset": over schatrijke megalomane barbaren en hun speelgoed
Aflevering
2: Een eindeloze rij van 'wereldverbeteraars'
"De
weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens" en die
ontbreken ook niet in de manifesten van de talloze
'wereldverbeteraars': Caesar, Gengis Khan, Napoleon, Mao, Stalin,
Hitler, Mussolini, Franco, Kim Jong-Il, Bouterse, Ceaușescu... Stuk
voor stuk waren zij dictators en zij vestigden historische records
met slachtofferaantallen. De wereldverbeteraars waren
wereldveroveraars en waar zij het werkwoord 'overwinnen' in de mond
namen, bedoelden zij in feite 'afslachten' en 'doden'. Hun
belangrijkste prestaties bestonden in het bestelen van de
onderworpenen en in het verleggen van de grenzen van hun rijk - voor
de duur van enkele jaren en tegen de prijs van ontelbare mensenlevens
waar om gejuicht werd als het immers 'vijanden' betrof en daar waar
eigen manschappen het leven lieten, verkregen zij met het status van
het heldendom zogezegd het eeuwig leven.
Gengis
Kahn en Timur Leng vestigden hun roem met ongeziene wreedheden:
piramides van mensenhoofden rezen uit de grond waar zij passeerden
met hun troepen. In 1893 schreef Antonín Leopold Dvořák zijn
negende 'Amerikaanse' symfonie, getiteld: "Uit
de nieuwe wereld"
- maar die nieuwe wereld was in feite een wereld van nooit geziene
gruwel waarvan de fundamenten werden gelegd bij het aanmeren van
Christoffel Columbus in Amerika in 1492: de conquistadores besmetten
het autochtone Indianenvolk met Europese ziektekiemen waartegen zij
niet bestand waren, met als gevolg het quasi uitsterven van de
bevolking van het ganse Amerikaanse continent. Vervolgens werden in
de daarop volgende eeuwen zowat dertien miljoen in Afrika
buitgemaakte slaven met zeilschepen naar de nieuwe wereld
getransporteerd, waarbij zij sinds 1512 door het Vaticaan veroordeeld
werden om aldaar te creperen op de thee- en katoenplantages van
Europese grootgrondbezitters. (1) De 'prestaties' van de katholieke
kerk inzake vooruitgang en beschaving vormen overigens een apart
hoofdstuk van wreedheid en gruwel in de geschiedenis van de mensheid.
(2)
De
Franse Revolutie die in 1789 een einde maakte aan de uitbuiting van
het volk door adel en clerus en die het land teruggaf aan de mensen,
leidde tot de heerschappij van keizer Napoleon Bonaparte, een der
grootste 'hervormers' - men leze: 'massamoordenaars' - aller tijden.
Van Napoleon is bekend dat hij een mysterieus genot puurde uit het
overschouwen van de met gesneuvelden bezaaide slagvelden. Maar als de
gruwel de grenzen van het bevattelijke overschrijdt, slaat zij om in
het tegendeel en zo werden talloze standbeelden en bustes van
Bonaparte opgericht en naar deze keizer van de meedogenloosheid zijn
wereldwijd lanen en pleinen, restaurants, dranken en bonbons genoemd.
In
de periode van 1958 tot 1961 lanceerde Mao Zedong die het
communistische China regeerde, de zogenaamde "grote sprong
voorwaarts" waarmee hij de economische vooruitgang van zijn land
bedoelde, de overgang van het agrarische naar het industriële China,
maar het megalomane communistische manoeuvre betekende de grootste
hongersnood van de twintigste eeuw die aan achtenzeventig miljoen
Chinezen het leven kostte. (3) 'Vadertje' Stalin maakte onder het
eigen door hem gewantrouwde volk waarop hij een heksenjacht opende
("De Grote Zuivering") drieëntwintig miljoen slachtoffers vanuit
zijn marxistisch-leninistische wereldverbeteraars-idealen (4) en zijn
zuiveringspraktijken werden in detail beschreven door
Nobelprijswinnaar voor de Literatuur in 1970, Aleksandr
Isajevitsj Solzjenitsyn, in
diens Goelag
Archipel (verschenen
in 1973-'75) (5). De grootheidswaanzinnige Adolf Hitler plande vanuit
een krankzinnige rassenleer en met het oog op een historische
verbetering van de mensheid een blank Arisch superras dat de wereld
zou overheersen terwijl de 'rotte appels' werden uitgeroeid: de
'superieuren' vermoordden vele miljoenen onschuldigen in
concentratiekampen. (6)
Met
de morele steun van de kerk slachtte Mussolini in 1936 met gifgas
honderdduizenden onschuldige Ethiopische burgers af in de zogenaamde
'laatste kruistocht'. (7) In het door hem gesteunde Spanje liet
dictator Francisco Franco zich in 1953 na een overeenkomst met de
Katholieke Kerk waarbij het katholicisme tot staatsgodsdienst werd
gemaakt, "leider
van Spanje bij de Gratie Gods"
noemen. Zijn gruwelijk fascistisch bewind kostte aan 400.000 mensen
het leven. (8) Ook Ceaușescu achtte zich een groot weldoener, hij
maakte met zijn Securitate van Roemenië een historische hel waarvan
dertig jaar na zijn dood de zware trauma's nog volop levend zijn.
En
dan hebben we het nog niet gehad over het 'beschavingswerk' van de
grote staatsman Leopold II van België in Congo en dat van alle
kolonisatoren in alle werelddelen. Het moet gezegd worden dat het
westen zijn rijkdom heeft gehaald uit het ontginnen van de
bodemschatten én van de mensen uit de rest van de wereld en één
van de koplopers, zo niet de absolute top in die histories was The
British Empire, een rijk waarin de zon nooit onderging. De kroon van
de Engelse koningin zou, indien zij niet werd ondersteund, haar nek
breken van het gewicht van de edelstenen welke in de loop der eeuwen
buitgemaakt werden in de door de Britten 'ontgonnen' armere delen van
de wereld, al moet hieraan worden toegevoegd dat niet zozeer het volk
doch de indertijd door Shakespeare en vandaag door de roddelpers
beschreven dynastie hiervoor de verantwoordelijkheid draagt.
Uitgerekend
deze superrijken van de aarde zetten vandaag het plan op touw om de
voltallige mensheid in een mum van tijd (de duur van de zogenaamde
coronapandemie) te beroven van alle persoonlijke bezittingen én hen
die alsnog over een ziel beschikken, ook daarvan te ontdoen middels
de afschaffing van de privacy. Uiteraard maken zij een uitzondering
voor zichzelf, of kan een wereldleider dan rondrijden met een Toyota
Corolla?
âThe great resetâ: over schatrijke megalomane barbaren en hun speelgoed - Aflevering 1: Nikolaj Stawrogin, Andrej Mysjkin en het Vierde Rijk
"The
great reset": over schatrijke megalomane barbaren en hun speelgoed
Aflevering
1: Nikolaj Stawrogin, Andrej Mysjkin en het Vierde Rijk
The
Purloined Letter uit 1844 van Edgar Allan Poe (1) toont op een
nimmer geëvenaarde wijze hoe de beste plaats om een misdaad te
verbergen de openbaarheid is: niemand zal het in zijn hoofd halen om
wat tot elke prijs verborgen hoort te zijn, te gaan zoeken in het
volle licht. Onder de titel Covid-19. The Great Reset (2)publiceerde op 9 juli 2020 met de assistentie van de neoliberale
econoom Thierry Malleret, de stichter van het Wereld Economisch Forum
(WEF), Klaus Schwab, zijn plan uit 1971 voor een complete omvorming
van niet alleen de economie maar van het hele mensdom. Een omvorming
van het mensdom tot wat?
Het
gaat om een plan dat niet toevallig in de beginfase van de
coronapandemie (in juni 2020) op tafel werd gelegd en wel door
niemand minder dan Zijne
Koninklijke Hoogheid de Prins van Wales. Deze prins van wat nog rest
van The
British Empire, dat hem kennelijk achterliet met nostalgie, deed dat
samen met de stichter van het WEF, Klaus Schwab, die het ontwerp al
sinds 1971 in de koelkast had liggen en die ter gelegenheid van de
pandemie het ogenblik aangebroken achtte om het ten uitvoer te
brengen. Schwab stichtte in 1971 namelijk het WEF (toen nog het
Europees Management Forum genoemd) met de bedoeling... de wereld
te verbeteren!
"Der
Weltverbesserer" is de titel van het luttele jaren later (in 1979)
gepubliceerde toneelstuk van Thomas Bernhard over een
wereldverbeteraar. Maar zo diepzinnig en pessimistisch als Bernards
hoofdfiguur is, zo ondoordacht en luchthartig is het plan van prins
Charles en zijn entourage van wereldverbeteraars: een utopie die door
de Deense politica en WEF-medewerkster Ida Auken in Forbes Magazine
van 10 november 2016 gekenschetst werd onder de verbijsterende titel
die ook het motto is van de voortrekkers van deze fabel: "Welcome
To 2030: I Own Nothing, Have No Privacy And Life Has Never Been
Better". (3) De gruwelijke distopie van een bezitsloos bestaan
zonder privacy wordt de nieuwste utopie van de huidige machthebbers!
Deze
gemene streek wordt inderdaad verborgen in het volle licht: het plan
om alle mensen, zoveel als er op de aardbol leven, te beroven van hun
bezit én van zichzelf, want dat is de betekenis van het ontzeggen
van een mens van zijn privacy: wie geen geheimen meer heeft, bestaat
niet langer omdat hij zich niet meer van anderen onderscheidt; hij is
datgene kwijt wat hem uniek maakt en hij wordt gelijk aan ieder
ander. Door de roof van de privacy wordt de bonte mensheid
gereduceerd tot een leger van allemaal eendere, slaafse robots. En
uiteraard volgt daar dan onvermijdelijk uit dat voortaan niemand nog
onvervangbaar zal zijn. De waarde van een mens wordt herleid tot zijn
economisch nut; de mens wordt een voorwerp. Hij is zonder bezit en
kopen doet hij derhalve niet meer: hij is daarentegen zelf koopwaar
geworden. En omdat hij vervangbaar is door principieel ieder ander,
kan hij ook probleemloos worden 'uitgeschakeld' van zodra hij niet
langer nuttig is. Wanneer hij aanklopt bij de overheid om zich erover
te beklagen dat hij als louter koopwaar wordt behandeld, zal zij hem
antwoorden: "Excuseer, mijnheer, maar u bestaat niet meer."
Erger
nog dan de misdaden begaan in de concentratiekampen, aldus overlever
van de nazikampen Primo Lévi, is de onverschilligheid. De grote
Russische schrijver Fjodor Michailowitsj Dostojewskij (1821-1881)
verpersoonlijkte die onverschilligheid in de figuur van Nikolaj
Stawrogin in zijn roman Demonen. Stawrogin ervaart het doen
van kwaad als een verrukking; hij beseft zijn laagheid en hij geniet
ervan; hij leeft in een angstwekkende oppervlakkigheid. Maar met de
onverschilligheid van Stawrogin schildert Dostojewskij deze van de
ganse negentiende-eeuwse Russische intelligentsia én de westerse
cultuur: het is een ontworteling, een verlies van de banden met het
levende leven, dat goddeloosheid en gewetenloosheid meebrengt: "Wie
geen grond onder de voeten heeft, bezit ook geen God", zo zegt
Andrej Mysjkin in De idioot en Dostojevski laat zien hoe het
verloren gaan van de religieuze dimensie, de diepte onttrekt aan het
bestaan zelf, waardoor alles losser wordt, wat volgens hem de oorzaak
is van het toenemend aantal zelfmoorden in het toenmalige Rusland en
in de hele westerse civilisatie: "De mensen verliezen niet alleen
de band met de aarde, maar evenzeer de band met elkaar. De levende
communicatie tussen de mensen onderling heeft aan diepte verloren. Er
voltrekt zich een soort desintegratie, een versplintering van de
waarachtige samen-leving tot ontelbare geïsoleerde levens."
(4)
Uitgerekend
deze door Dostojewskij raak beschreven hel wordt met een
satanisch enthousiasme nagestreefd door de samenzweerders tegen de
huidige mensheid die zich verenigen in het WEF en die elitaire
samenkomsten houden in Davos en op nog andere geheim gehouden
plaatsen. Zij amuseren zich met het treffen van beslissingen over het
leven van ontelbare anderen en op die wijze trachten zij in hun zieke
geestestoestand aan zichzelf de illusie te verkopen dat zij inderdaad
zelf geen mensen zijn doch goden. Zij zijn hoe dan ook miljardairs en
derhalve hogepriesters in de eredienst aan de Mammon. En zo duur en
hoogdravend als zij hun plannen laten uitschijnen, zo arrogant,
oppervlakkig, megalomaan, laaghartig en misdadig zijn ze. Zij hebben
de mond vol over een vierde industriële revolutie en over
transhumanisme maar een overzicht van de inhoud van hun pamflet
verraadt een culturele barbarij die deze van het Derde Rijk naar de
kroon steekt en met in het verschiet een totalitarisme dat de tijd
van Goelags en van concentratiekampen in zijn schaduw stelt.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: