Het
interview met Omsk Van Togenbirger (Tiende deel)
Is dat niet een beetje oneerbiedig uitgedrukt?
OVT:
Pardon?
Je spreekt over onze leiders als over potentaten die
zichzelf als goden beschouwen en die ons als hun vee behandelen.
OVT:
Leiders? Zei je dat? Leiders?
Tja, dat zijn ze toch?
OVT:
Ben je het ermee eens dat het leiderschap, tenminste als er zoiets
kan bestaan, een voorbeeld moet nemen aan het goede ouderschap?
Jazeker...
OVT:
Het ouderschap met verantwoordelijkheidszin en zelfopoffering?
Vanzelfsprekend...
OVT:
Op dat vlak kunnen we trouwens nog wat leren van de dieren! Heb je al
eens gezien hoe de dieren zorg dragen voor hun jongen?
Ja, dat is instinct...
OVT:
Dat begrip is achterhaald, mijn beste: je moet dringend gaan
bijlezen!
Ik heb zo weinig tijd...
OVT:
Vissen, zoals je weet, zwemmen in scholen en de kleintjes zwemmen aan
de binnenkant, ze worden beschermd door de grote vissen die aan de
buitenkant van de school gaan zwemmen, zo omsluiten ze de kleintjes
als een levend schild. Alle comfort voor de kleintjes, zelfopoffering
voor de ouderen.
Inderdaad, ja...
OVT:
En om het nu maar te houden bij het maritieme: de
reddingssloepen van de Titanic waren gevuld met volwassen mannen!
Tja...
OVT:
De pausen achten zich de vertegenwoordigers van Christus op aarde,
nietwaar? De leiders van de kerk die naar hun eigen zeggen het
opgestane lichaam van Christus is. Zo is het toch?
Kennelijk...
OVT:
Als wij de oude teksten mogen geloven, was Christus een leider voor
de mensen: hij had zijn leven veil voor hen. Hebben de pausen hun
leven veil voor de mensen?
Je gaat toch niet weer vertellen over die opalen?
OVT:
Inderdaad, ik had het al verteld. Maar je begrijpt toch wel waarom ik
het herhaal?
Je hoeft dat verhaal niet te herhalen want ik ken het
al.
OVT:
Mijn beste, denk je echt dat ik het vertel opdat jij het zou kennen?
Waarom anders?
OVT:
Kijk, dat is wat ik nu precies bedoel: dit gaat helemaal niet over
informatie.
En waarover gaat het dan wel?
OVT:
Als die opalen konden spreken, dan zouden zij ons vertellen dat ze
elk vijftigduizend euro waard zijn. Dat is een bedrag waarvan
welgeteld de vijfentwintigduizend mensen die dagelijks van honger
omkomen, een OCMW-maaltijd kunnen genieten.
Ja?
OVT:
De zaak is nu dat die opalen inderdaad ook kunnen spreken. Het staat
ergens in oude teksten die ik niet meteen kan citeren omdat mijn
geheugen achteruitboert, het zijn teksten waarover men zegt dat ze
figuurlijk moeten opgevat worden omdat iedereen wel weet dat stenen
niet in staat zijn om te spreken, ook niet als het edelstenen zijn.
Maar ik verklap je nu, mijn beste, dat stenen wél in staat zijn om
te spreken. Meer zelfs: stenen zijn in staat om te getuigen in
rechtszaken. De opalen op de mijters van de pausen en de andere
hoogwaardigheidsbekleders in de kerk maar ook de edelstenen op de
kronen van koningen en koninginnen en in de ringen, in de pols- en
halsbanden van miljardairs... zij zijn de directe getuigen van een
niet meer te tellen aantal volkerenmoorden! En stenen kunnen niet alleen spreken en getuigen, zij zijn ook perfect geloofwaardige getuigen want stenen kunnen helemaal niet liegen, mijn beste, ze zijn immers van steen, begrijp je? De beesten
dragen zorg voor hun jongen, zij geven hen het voedsel uit hun bek en
zij beschermen hen met hun eigen lijf. Maar onze leiders, zoals jij
hen noemt: dragen zij mijters met parels van geslepen glas? Worden
zij gekroond met doornen? Rijden zij rond met een Toyota Corolla?
Dat is allemaal reeds gekende informatie.
OVT:
Toch niet. Het zijn convocaties.
Convocaties?
OVT:
Meer nog: het zijn aantijgingen.
Aantijgingen?
OVT:
Tenlasteleggingen, beschuldigingen.
En waarvan beschuldig jij onze leiders dan wel?
OVT:
Zie je wel hoe diep de leugens zitten? Je hebt het weer over leiders,
mijn beste! Leiders, zo zeg je maar dat zijn ze niet! Het zijn
commerçanten of zelfs platte bedriegers. Zij geven zich uit voor
leiders, maar dat leiderschap is slechts een voorwendsel om je in de
doeken te kunnen doen. Ze hebben limousines nodig om je ervan te
overtuigen dat zij leiders zijn: limousines, mijters, kronen,
paleizen, dienaren, parades: het dient allemaal om te verbergen dat
zij ordinaire dieven zijn terwijl zij dat zodoende etaleren. Zij
blijken niet eens te weten dat leiderschap, dienaarschap is en dat
bevelen hun kracht halen uit het feit dat zij het goede beogen van
diegenen aan wie zij gericht zijn. Nu, zij weten dat natuurlijk wel.
Wat ze doen is helemaal niet leiden maar imponeren, manipuleren,
onder druk zetten, intimideren en afpersen. Heb je al eens gezien hoe
naarstig politici hun ronde doen in de weken voorafgaand aan de
verkiezingen? Handjes geven in de OCMW-rusthuizen, briefjes uitdelen
waarbij zij 'de gewone mensen', zoals zij hen zo graag noemen, bij de
voornaam aanspreken? Als dat geen intimidatie is, dan ben ik de paus
van Rome! Zij doen exact hetzelfde wat Poetin deed toen hij grote,
bemande oorlogsschepen voor de kuststeden op de Krim liet aanmeren in
de aanloop naar het referendum waarop de bevolking zich 'vrij' kon uitspreken over haar onderwerping aan Rusland! En nu ga jij wellicht
tegenwerpen dat men onze vriendelijke dorpspolitici niet mag
vergelijken met de dictator van een grootmacht?
Wij hebben onze politici zelf verkozen.
OVT:
Mijn beste: zie je nu zelf niet hoe diep het zit? Wij stemmen voor
zekere politici zoals wij ook zekere merken kopen en dat doen wij
vaker dan wij zelf toegeven onder invloed van reclame. En is dat niet
iets heel anders dan handelen uit vertrouwen? Het schenken van
vertrouwen vereist vrijheid. Reclame is een aanval op de vrijheid.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
3 mei 2021)
|