Foto
Foto
Blog als favoriet !

Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres:

http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto


"Trans-atheïsme"

Download dit boek als PDF:

Jan Bauwens - Transatheïsme.pdf (3.6 MB)   

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto



Download dit boek als PDF:

"Het einde der tijden"



Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Tisallemaiet
Alle rechten voorbehouden
Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
06-06-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het gevaar van trac(k)ing


Het gevaar van trac(k)ing


Wat gebeurt er met mensen die weten dat zij altijd en overal gevolgd kunnen worden door 'big brother'? Met andere woorden: wat gebeurt er met mensen die beseffen dat zij geen ogenblik meer alleen kunnen zijn? Het recht op privacy is danig noodzakelijk voor de geestelijke gezondheid dat het ingeschreven staat in de wet en zo bijvoorbeeld mogen politiediensten onder geen enkele voorwaarde iemands huis binnenvallen tussen 's avonds tien uur en 's ochtends zeven uur en een voorbeeld daarvan is dat van de mislukte arrestatie van Salah Abdeslam: toen na zijn ontsnapping in een kast door politici voorstellen werden gedaan om met dat burgerrecht te breken, was er plots felle kritiek vanwege rechters die wezen op de zin ervan: een afschaffing van de wet ter zake zou immers de mensen binnen de kortste keren krankzinnig maken. En als men aan gevangen vraagt wat het ergste is aan de gevangenschap dan antwoorden zij niet het alleen-zijn maar daarentegen het niet-meer-alleen-kunnen-zijn, het niet-met-rust-gelaten-worden. Wetten, hoezeer ook voorgesteld als goed bedoeld, die het zouden mogelijk maken om, zij het alleen maar principieel, de handel en wandel van ongeacht wie overal en altijd te kunnen natrekken, bewerkstelligen binnen de kortste keren een toestand van krankzinnigheid bij diegenen die er het object van vormen. Een uitweiding d.d. 2008: (1)

Geheim en identiteit

1.

Het geloof dat andermans geheimen een bedreiging zijn, is het beschouwen van de ander zelf als een bedreiging, en het ontnemen van zijn geheimen aan de ander, is gelijk aan de vernietiging van de ander, omdat de ander met zijn geheimen samenvalt. Het wantrouwen vernietigt zodoende de ander maar, paradoxaal genoeg, is het niet zozeer uit wantrouwen dat men geheimen koestert.

Wie de ander wantrouwt, verdraagt niet dat de ander geheimen heeft, maar wie de ander vertrouwt, verdraagt zijn geheimen wel. Tegelijk verlangt men van de ander hetzelfde, wat inhoudt dat men verlangt dat de ander duldt dat men zelf geheimen bewaart. Dit verlangen is een verlangen naar vertrouwen vanwege de ander, en de geheimen zijn bijgevolg niets anders dan de mogelijkheidsvoorwaarden voor het zich manifesteren van het vertrouwen zelf. Het doet er op de keper beschouwd niet toe wat de genoemde geheimen inhouden: het volstaat dat ze er zijn, en ze hebben geen andere functie dan geheim te zijn en dat ook te blijven, want alleen zo zijn ze werkzaam. Op dezelfde manier functioneert trouwens ook onze vrijheid om het goede te doen: die bestaat pas als tevens de mogelijkheid tot het maken van een andere keuze gegeven is. Het is niet de bedoeling dat we voor het kwaad kiezen, maar we moeten dat principieel wel kunnen doen, anders waren we niet vrij in het doen van het goede. Op dezelfde manier functioneren geheimen enkel als mogelijkheidsvoorwaarden: ze maken het mogelijk dat zich het vertrouwen manifesteert.

De jacht op geheimen ontspringt aan het wantrouwen: de wantrouwige vraagt aan de ander of hij dan iets te verbergen heeft, aangezien hij bepaalde dingen geheim houdt, en hij dwingt de ander zijn geheimen prijs te geven, op straffe van de beschuldiging een bedreiging te vormen voor hem. Geeft hij geen gevolg aan het bevel om zijn geheimen prijs te geven, dan ziet de wantrouwige daarin het bewijs van het bedreigende karakter van die geheimen en tevens de rechtvaardiging om de ander te overmeesteren en hem zijn geheimen afhandig te maken. Maar zodoende wordt de ander, als ander, ook vernietigd. Immers, wie geen geheimen meer heeft, beschikt ook niet langer over de mogelijkheid om die met anderen te delen; hij kan derhalve geen persoonlijke gemeenschap meer vormen met anderen, hij is gedoemd om te vereenzamen.

Om mens te kunnen zijn, moet men met anderen verbanden kunnen aangaan op grond van vertrouwen, en om vertrouwen te kunnen schenken, moet men geheimen hebben, welke men met die anderen die men vertrouwt, kan delen. Het schenken van vertrouwen is derhalve gelijk aan het wegschenken van geheimen. Men geniet het vertrouwen van de ander als men diens geheimen tot de zijne maakt, en men beschaamt het door die geheimen te verklappen. In het verklappen van geheimen, wordt, met die geheimen, het vertrouwen vernietigd, en de band, en tenslotte ook de identiteit van de betrokkenen. Vandaar functioneren geheimen, ook als het er helemaal niet toe doet wat ze inhouden, als reële middelen, hetzij ter verrijking, hetzij ter vernietiging van de daarop betrokken personen.

Het geheim en de identiteit: ze zijn beiden tegelijk even onwerkelijk en werkelijk. Onwerkelijk is het geheim omdat het er op de keper beschouwd principieel niet toe doet wat het inhoudt teneinde functioneel te kunnen zijn als 'thuis' voor de identiteit, de persoon. Tegelijk is het geheim ook echt omdat er zonder het geheim, of de 'thuis', helemaal geen identiteit, geen persoon kan bestaan. En hoe reëel is dan de identiteit? Hoe echt is het dat iemand met zichzelf samenvalt en alleen met zichzelf? Hoe waar is het te zeggen dat elke mens uniek is? En is het met de unieke mens dan net zo gesteld als met het geheim: doet het er met andere woorden niet toe wie een persoon is, zoals het er ook niet toe doet wat een geheim dan inhoudt, terwijl het volstaat dàt het er is opdat de manifestatie van het vertrouwen mogelijk zou zijn? Doet het er met betrekking tot een persoon helemaal niet toe wie hij is, en volstaat het dàt hij er is... opdat wat dan mogelijk zou zijn?

Het geheim, de identiteit, en tenslotte het leven zelf: allen delen ze een karakter van opperste onwerkelijkheid en opperste werkelijkheid tegelijk. Want wat is het leven anders dan een efemere beweging die heel even door de dode dingen gaat zoals een wind die waait in de kleuren van het linnen aan een waslijn? En tegelijk het enige wat er is.

2.

Ik heb nooit een grotere onzin gehoord dan in de uitspraak dat de mens samenvalt met zijn geheimen. Het verdwijnen van zijn geheimen betekent het verdwijnen van de mens, zo wordt beweerd, maar kan iemand mij misschien eens duidelijk maken over welke geheimen het dan gaat? Ach, hoe makkelijk vinden zij niet de instemming van de lezers, die artikels die een beetje stug en onleesbaar zijn door hun slecht gevormde zinnen, halfgare redeneringen en citaten of zinspelingen op zogenaamde grote geesten die dan nog het liefst schrijven in vreemde talen! In alle ernst: ik weet echt niet wat ik me bij die 'geheimen' moet gaan voorstellen, laat staan dat ik mijn identiteit, het bestaan van mijn zelf, daaraan zou ontlenen!

In alle eerlijkheid moet ik daarentegen bekennen dat zelfs die identiteit waarover allen de mond vol hebben alsof het de meest voor de hand liggende werkelijkheid betrof, mij alleen maar opzadelt met een ongemakkelijk gevoel, want ik voel geen eigen identiteit, geen samenvallen met mezelf, geen ondeelbaar centrum, geen persoon: alles wat ik voel is wat mijn zenuwuiteinden aan mijn hersenen doorspelen, en verder ook wat mijn hersenen bedenken naar aanleiding van vroegere prikkels. Dat laatste overtreft in de meeste gevallen overigens niet eens het niveau van het eindeloze gepieker, en ik maak er het liefst een eind aan door een dutje te doen of door mij te storten op een of andere bezigheid die aan de geest of aan het lichaam genoeg afleiding biedt om dan toch voor de duur van enkele minuten - en in het beste geval zijn dat enkele uren - met piekeren op te houden.

Meer bepaald dat terugkerende piekeren baart me zorgen, want het onderwerp van het gepieker is uitgerekend het volstrekt ontbreken van een 'zelf', een identiteit of een eigen geest, laat staan dat daarin geheimen zouden schuilen welke een reserve vormden voor het geval zich een ontmoeting voordeed waarbij deze geheimen dan met anderen gedeeld zouden kunnen worden ter bekrachtiging van het vertrouwen. Wat een onzin! Neen, andermaal: ik heb geen geheimen, ik beschik zelfs niet over een eigen 'zelf' dat ze zou kunnen herbergen, en van anderen verwacht ik evenmin dat zij geheimen hebben. Meer zelfs: als anderen mij over hun geheimen reppen, dan activeert zulks een vreemde allergie ergens in mijn ingewanden, en moet ik er als een hazewind vandoor.

De allereerste herinneringen uit mijn vroegste kindertijd bevatten geen enkele notie van een eigen identiteit: ik zie daar alleen maar geurige bloemen waaraan men mij laat ruiken, bloemen waarvan de vele kleuren dieper zijn en echter dan die van de andere dingen uit de omgeving. Ik hoor bijen zoemen die deze bloemen bezoeken, die er hun honing halen en die dan tevreden verder vliegen,

van bloem

naar bloem.

Ik zie hoe zij landen op de geurige kelkbladen in hun donzige vacht en met hun wollen pootjes en hoe zij hun slurf diep in de gaten der bloemen boren om er de nectar uit te zuigen. Ik herinner me vlinders die zich aan eenzelfde passie overgeven: vlinders bij wie ik het wonder van de vliegkunst met vleugels ontdek en ook dat van de symmetrie welke de aquarellen op hun vleugels schilderen. Bloemen, bijen, vlinders, bomen ook, en de warme zomerwind, het zoete van de vruchten uit het woud, het spreken van zwarte vogels in de takken van de bomen, de dans van de kat en het hijgen van de aanhankelijke hond.

Al deze dingen herinner ik me uit mijn vroegste kindertijd, maar géén eigen identiteit. Nooit immers was ik bij mezelf, altijd was ik uitzinnig, altijd viel ik samen met wat ik rook, proefde, hoorde, voelde of zag. Alleen als ik buikpijn kreeg, en huilde, waren ogen op mij gericht, werd mijn naam genoemd, en restte mij geen andere keuze dan die naam te associëren met ongemak en met pijn: het 'zelf' was slechts een storing welke zo snel mogelijk diende opgeheven te worden. (1)

(J.B., 16 juni 2008)

Verwijzingen:

(1) Zie: https://www.bloggen.be/omskvtdw/archief.php?startdatum=1212271200&stopdatum=1214863200 of:

http://blogimages.bloggen.be/tisallemaiet/attach/220569.pdf



           


05-06-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Papieren zonder mensen

Papieren zonder mensen


Uit de waarnemingspsychologie blijkt dat in het gezichtsveld van mensen (en dieren) al datgene uit de bewuste aandacht en alras ook uit de waarneming als zodanig verdwijnt wat door ervaring en kennis in het brein werd opgeslagen onder de noemer 'onnozel' (wat wil zeggen: 'onschuldig'): wij hebben letterlijk geen oog (meer) voor die zaken die ons niet kunnen 'deren' ('beschadigen'), wat inhoudt dat onze aandacht zich vooral richt op gevaren, de anticipatie ervan en de associaties ermee. Hoe vijandiger de omgeving, des te groter wordt de aandacht voor mogelijke bedreigingen en uiteraard zal tegelijk de aandacht afnemen voor werelden die zich uitstrekken buiten het natuurlijke en het maatschappelijke strijdperk, terwijl toch niemand kan beweren dat het Ware, het Goede en het Schone volstrekt bijkomstige zaken zijn: in de intermenselijke 'oorlog' kiest men veeleer voor leugens die profijt beloven dan voor 'abstract' geachte waarheden; het nuttige verdringt het schone waarover steeds meer mensen oordelen dat het tot niets dient en de goedheid krijgt hoe langer hoe vaker het etiket van domheid opgeplakt; de finaliteit van ons handelen heeft zich verschoven van het geluk naar de opportuniteiten en de verwisselbaarheid van het geld met ongeacht welk ander goed etaleert hoe waardevrij de wereld werd, hoe leeg, onverschillig en onmenselijk en zelfs niet dierlijk want een beest leeft veeleer gezond.

Wij ervaren allen hoe bijvoorbeeld bij het doen van aankopen in magazijnen, de aandacht van de kassier of de kassierster steeds vaker als het ware eensklaps oplost in het niets van zodra dat ook gebeurd is met de mogelijke dief in ons op het ogenblik dat wij de rekening vereffend hebben. Mensen die uit de maatschappij worden buitengesloten en die derhalve ook niet participeren aan het maatschappelijke strijdperk, kunnen ervan meespreken en bij uitstek het ouder worden maakt ons tenslotte allemaal bewust van het feit dat anderen ons letterlijk helemaal niet meer zien staan van zodra wij grijzer worden en trager, tandenlozer, hardhoriger, van zodra wij inboeten aan mondigheid en aan mobiliteit. Het is niet direct een reden tot ongerustheid omdat onze verdwijning uit de aandacht van derden te maken heeft met het feit dat men ons niet langer wantrouwt omdat zoals gezegd het wantrouwen steeds vaker de enig resterende trigger is van de aandacht of de alertheid.

Nochtans blijkt het verdwijnen uit de aandacht van anderen niet zonder gevolgen want samen met bijvoorbeeld Gerard Bodifée in zijn Aandacht en aanwezigheid oordelen meer filosofen dat het exclusief op die plek is dat wij, mensen, bestaan. En dat de gevolgen van dit soort van vergetelheid best erg kunnen zijn, blijkt dezer dagen in het bijzonder bij de nabeschouwingen over de gang van zaken met betrekking tot de in rusthuizen verblijvende bejaarden. In België waren dat er voor de aanvang van de crisis zo'n 88.000 in totaal, een aantal dat met zowat 4.800 geslonken is ingevolge de oversterfte door het nieuwe coronavirus.

In een tekst van 10 maart ll. (1) werd gewezen op de speciale paradox die erin bestaat dat mensen met een sterk immuunsysteem een hogere levensverwachting hebben zodat zij beter vertegenwoordigd zijn in de categorie van de bejaarden terwijl blijkt dat de meeste slachtoffers van covid-19 onder de bejaarden vallen. Vandaag kan men er niet meer omheen dat inderdaad niet de ouderdom doch de leefomgeving wel eens de oorzaak kon zijn van die opvallende paradox en dat was anders honderd jaar geleden ten tijde van de Spaanse griep, toen de mensen nog thuis mochten sterven en de hele redenering mag hier worden herhaald: rusthuizen blijken bejaarden extra gevoelig te maken voor besmettelijke ziekten en men hoeft helemaal geen 'topdokters' in te huren of geen decennialange research te voeren om aan de weet te komen waarom dit zo is. Extra kwetsbaarheid voor infectieziekten of een ondermijnde immuniteit hangt samen met de psycho-sociale malaise van desoriëntatie en depressie ingevolge het weggerukt zijn uit de vertrouwde omgeving. Bovendien maken veiligheidsoverwegingen dat rusthuizen quasi hermetisch van de buitenwereld worden afgesloten zodat het wel lijkt dat de bewoners daar altijd in quarantaine zitten: alle gesofisticeerde airconditioning ten spijt, zorgen de uit voorzorg gesloten ramen voor een broeierige atmosfeer waaraan insiders wennen maar die bezoekers vaker commentariëren. En bij onvoldoende lichaamsbeweging vergroot niet alleen de kans op breuken maar baant de spieratrofie de weg naar een algemene verzwakking van de afweer. Vooral de onafgebroken dagelijkse in- en uitloop van medisch en paramedisch personeel - huisartsen, verplegers, diëtisten, fysiotherapeuten, kinesisten, voeten- en handen verzorgers - vergroot de infectiekansen omdat deze beroepsgroepen onmogelijk de verspreiding van ziektekiemen onder hun patiënten kunnen vermijden. Scholen konden de deuren sluiten voor de duur van de pandemie en ook crèches konden dat doen maar voor zorginstellingen viel dat heel wat moeilijker. Wel kon men bijvoorbeeld aanbevelen om de ouderen waar mogelijk voor de duur van de crisis uit de instellingen weg te halen en bij familieleden te huisvesten maar dat is kennelijk niet gebeurd. Met een belangrijke oversterfte tot gevolg.

Misschien moet de oorzaak van deze nog niet goed tot het sociale bewustzijn doorgedrongen tragedie inderdaad worden gezocht in het feit dat er niet genoeg aandacht was of is voor de bejaarden en uit bepaalde uitlatingen van prominente figuren tijdens de coronacrisis blijkt bovendien griezelig genoeg dat een kennelijk groeiend aantal 'toeschouwers' deze specifieke genocide eigenlijk niet zo bijzonder erg vinden omdat het 'toch maar' over bejaarden gaat: men blijkt steeds driester de menselijke waardigheid te onderwerpen aan economische maatstaven waar men openlijk gaat rekenen in termen van 'verloren levensjaren' in plaats van in termen van 'verloren levens'. Dat dergelijke onzin een kans krijgt om in de media te worden geventileerd, betekent effectief "de verdwijning van de mens zoals een gelaat van zand aan de kant van de zee", zoals Michel Foucault deze tragedie in zijn Les mots et les choses zo poëtisch heeft verwoord: het gaat er steeds meer op gelijken dat het kwaad van de moord niet langer absoluut is doch minder erg in de mate dat de natuurlijke levensverwachting van het slachtoffer krimpt.

Toen in 1978 dokter Jean-Paul De Corte van Wetteren-ten-Ede zich tegen een gelijkaardige mentaliteit verzette, kon hij ei zo na een streep trekken onder zijn carrière, hij dreigde uit de orde der geneesheren te worden gezet. In twee woorden: deze moedige medicus en politicus zette Wetteren op de kaart lang voor er sprake was van de giframp van 5 mei 2013, toen hij op grond van statistische onregelmatigheden ontdekte dat in een plaatselijk ziekenhuis een seriemoordenares aan het werk was: een non die patiënten met insuline doodspoot om hen vervolgens te bestelen; zij was namelijk morfiniste en had geld nodig. Dr. De Corte schreef toentertijd een boek over de feiten, wat hem echter niet in dank werd afgenomen: in de Vlaamse pers werd er welhaast met geen woord over de affaire gerept en dit terwijl de naam van Cecile Bombeke (alias zuster Godfrieda) verscheen in de top tien van de seriemoordenaars van de eeuw in de New York Times. Ook in Engeland haalde de zaak de pers. (2) Geheel in strijd met het door henzelf voorgewende geloof gingen de toenmalige verantwoordelijken ervan uit dat moord geoorloofd is waar de slachtoffers oude en zieke mensen zijn - een redenering die ook Adolf Hitler volgde, wat leidde tot een massamoord op zes miljoen mensen.

Tot op heden vielen in de coronacrisis welgeteld 391.300 doden waarvan het merendeel bejaarden. Het is overduidelijk dat niet de mensen uit de medische sector daarvoor de verantwoordelijkheid dragen - velen hebben zich uitdrukkelijk ingespannen om te wijzen op het gevaar voor ouderlingen. De verantwoordelijkheid ligt voor een stuk onmiskenbaar bij de (in democratieën) door het volk verkozen politici en derhalve bij alle burgers. En het gevaar is niet denkbeeldig dat bij het wegblijven van kritische nabeschouwingen die de ernst van de zaak aan het licht brengen, mensen gaan wennen aan de gedachte dat het overlijden van ouderlingen nu eenmaal hoort bij het verschijnsel van een epidemie. En in die mentaliteit wordt stilzwijgend aangenomen dat wie zich niet in de aandacht van anderen naar binnen werken (en dus: wie voor anderen geen bedreiging vormen, wie niet agressief deelnemen aan het 'spel' van de intermenselijke oorlog) het ook niet waard zijn om te bestaan. Andermaal dreigt dan "de mens te vergaan zoals een gelaat van zand bij de grens der zee" en wat van hem overblijft zijn 'papiers'. Te lezen in het Frans in analogie met 'sans-papiers'. Papieren zonder mensen.

(J.B., 5 juni 2020)

Verwijzingen:

(1) http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3209406

(2) cf. http://www.newspapers.com/newspage/17960544/ ). Zie ook: http://www.crimezzz.net/serialkillers/B/BOMBEEK_cecile.php .

en: https://www.bloggen.be/portretten/archief.php?ID=2513544

                                 


04-06-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kerkers van de kerk

De kerkers van de kerk


Volgens de klassieke definitie van waanzin die haar essentie bepaalt als het delirium of het afwijken van de lira, de 'voege', de 'vore' of het aloude spoor (1), is vernieuwing - die per definitie het aloude spoor verlaat - uiteraard geheel onmogelijk. Het conservatisme wil, zoals de term het zegt, het aloude bewaren en verhindert derhalve elke vernieuwing terwijl het zichzelf uiteraard als gezond beschouwt, zodat volgens haar opvattingen de waanzin schuilt in de vernieuwing. Wanneer de vertegenwoordigers van het conservatisme het voor het zeggen hebben in de wereld van de geestelijke gezondheidszorg, staat derhalve niet alleen de vooruitgang op het spel maar tevens de geestelijke gezondheid van het volk omdat zij die bij het aloude zweren, hen tot waanzinnigen bestempelen die de stagnatie afwijzen of de terugkeer naar een cultuur van vaak millennia geleden. De ernst van deze waarschuwing mag blijken uit de geschiedenis van het nazisme, die van de Sovjets (zoals onder meer beschreven in De Goelag Archipel van Nobelprijswinnaar voor Literatuur Aleksandr Solzjenitsyn), die van het huidige China en die van vele andere vandaag nog steeds in stand gehouden of heroplevende dictaturen.

Vandaag weten wij dat het werk van Rembrandt van Rijn maar uiteraard ook dat van elke andere bekwame beeldende kunstenaar en in het bijzonder wat betreft het figuratieve aspect, tot stand komt vanuit een verbeelding welke geprojecteerd wordt op een chaotische figuur - een vlek - die ze versterkt en helpt om zichzelf gedetailleerd terug te vinden en af te beelden. De grafische kunstenaar die vanuit zijn verbeelding werkt, start inderdaad niet met een definitieve en onverbeterbare figuur op een wit doek, hij maakt eerst een vlek, waarin hij dan de lijnen herkent of de licht- en schaduwpartijen die hij wil behouden en de romanschrijver doet hetzelfde: aanvankelijk schrijft hij erop los maar het echte werk begint pas bij het schrappen - een activiteit die danig gaat overheersen dat van de aanvankelijke 'vlek' vaak helemaal niets meer wordt overgehouden.

Geen kunstwerk kan worden geboren als het niet van bij de start 'buiten de lijntjes' kleurt en logischerwijze is het ook niet anders mogelijk aangezien het witte blad geen enkele houvast te bieden heeft. De bouw van een huis begint op de tekentafel van de architect met een schets, elke nieuwe vondst is een aftasten van de chaos en het nieuwe behoeft zo'n vlek en dat is sowieso de vlek van het aloude; de vernieuwer vertrekt met zijn project niet 'out of the blue' maar hij verklaart het oude tot chaos: de vlek van waaruit hij zal werken aan iets nieuw terwijl hij alles elimineert wat niet beantwoordt aan het beeld van zijn verse inzichten. Maar het oude kan pas tot het fundament van het nieuwe worden op voorwaarde dat het oude niet langer beschouwd wordt als een op zichzelf betekenisvolle figuur maar nog louter als een chaotische vlek welke echter de noodzakelijke hefboom vormt voor de verbeelding van waaruit het nieuwe de werkelijkheid naar binnen komt zoals de plant uit het zaadje. Die vlek of dat onvermijdelijke buiten de lijntjes kleuren is nu evenzeer werkzaam in de vorm van de 'waanzin' waartoe de oude waarheid moet worden herleid opdat zich op haar de vernieuwde rede zou kunnen enten.

Als de waarheid kan gedefinieerd worden als de 'nog niet achterhaalde waanzin' is, dan komt zij noodzakelijkerwijze ook enkel via de 'waanzin' tot stand. Tot op het ogenblik dat een nieuwe waarheid het licht ziet, handhaaft zich datgene als waarheid wat in haar nieuwe licht echter gedoemd is om als waanzin te verschijnen. De nieuwe waarheid maakt met andere woorden de oude tot waanzin terwijl die waanzin tegelijk de 'waarheid van destijds' zal blijven. Die 'waarheid van destijds' treft derhalve geen schuld wanneer nieuwe inzichten haar tot waanzin maken; het wordt pas problematisch waar de aloude waarheid zich in het licht van de nieuwe met hardnekkigheid wil bestendigen want in dat licht is zij ook waanzin en wie haar handhaven tegen heug en meug maken zich schuldig aan de leugen.

De waarheid verandert, hij leeft en als God zichzelf als de Waarheid omschrijft, dan is zijn wezen onafgebroken in een toestand van verandering, bijna zoals Hegel de werkelijkheid als zodanig heeft opgevat of zoals Teilhard de Chardin de wereld tot ontplooiing ziet komen. Wie de bijbel beschouwen als het woord van God, zijn het derhalve aan zichzelf verplicht om het levend karakter van dat woord te erkennen en omdat de essentie van het woord in zijn betekenis ligt, moet hier worden erkend dat die betekenis leeft - alleen al omdat betekenis sowieso in betrekking staat tot betekenisgevers, betekenisontvangers en betekenden die allemaal leven en derhalve in een toestand van onafgebroken verandering zijn. Wie de bijbel beschouwen als het woord van God, zijn het aan zichzelf verplicht om de levende en derhalve veranderende betekenis ervan te erkennen - doen zij dat niet, dan vissen zij achter het net: wat zij lezen, is dan niet langer het woord van God doch een leugen, ofwel, in het licht van de nieuwgeboren rede: regelrechte waanzin.

Die waanzin doet zich nu als zodanig gelden in het licht van de nieuwe rede doordat zij de perceptie maar ook de ervaring van de huidige werkelijkheid inconsistent maakt, precies zoals de hartstocht dat doet waar die bewerkstelligt dat Orpheus Euridice's terugkeer zowel bewerkt (door zijn smeken) als onmogelijk maakt (door zijn achteromkijken). De innerlijke tegenspraak die de waanzin van een achterhaalde want gestagneerde lezing van het (al dan niet vermeende) woord Gods in de huidige werkelijkheid aan het licht brengt, verschijnt dan in de gestalte van de hypocrisie of de ongeloofwaardigheid op het punt waar zij in plaats van het beloofde menselijke geluk, leed veroorzaakt door de uitoefening van machten waarop zij niet langer rechten kan doen gelden omdat zij zich naast het spoor van de rede begeeft. Er vallen met andere woorden lijken uit de kast en geen mens kan zulks beletten omdat de waanzin zich nu eenmaal niet anders kan handhaven dan ten koste van mensen, die zij excommuniceert of opgesloten houdt waar zij niet thuishoren en niet aan het leven kunnen deelnemen. Andermaal: de waanzin begaat die misdaad teneinde zichzelf in het zadel te kunnen bestendigen als de waarheid en omdat waarheid verbonden is met macht terwijl macht steeds de macht is over het leven van mensen, handhaaft zich de waanzin pas middels de misdaad - berokkend aan mensen - maar andersom is het ook de misdaad welke een zich opdringende waarheid ontmaskert als leugen of als waan.

Als de lezing van het (al dan niet vermeende) woord Gods van het hoofd wereldwijd van de Broeders van liefde die een groot stuk van de wereld van de psychiatrie beheersen, hypocriet blijkt op grond van een kennelijk onvermogen tot het erkennen van het levend karakter van het woord, is zoals hoger gezegd de volksgezondheid in het geding, te meer daar de bedoelde interpretator beschikt over een niet te onderschatten wereldlijke macht terwijl - andermaal - macht steeds macht is over het leven van mensen. In de context van de huidige op til zijnde discussie over geslacht, gender en het Bijbelvers "Man en vrouw schiep Hij hen", brengt het uit de kast komen van holebi's en transgenders, misdaden van excommunicatie en opsluiting aan het licht uit het tijdperk van de vergeetputten dat vandaag door de kerk bij monde van René Stockman kennelijk wordt her-ingeluid. Edoch, waar wij dit laten gebeuren, keuren wij niet alleen deze ongelooflijke aberratie goed maar steunen wij evenzeer de heroprichting van de aloude concentratiekampen en een heuse massamoord die in deze beproefde vorm veel moeilijker te bestrijden is omdat de kasten of de kerkers van de kerk geheel onzichtbaar zijn en zo ook het op gruwelijke wijze 'wegsteken' van mensen die, waar zij te horen krijgen dat zij zich maar best onzichtbaar kunnen maken, hun eigen excommuniceerder worden: zij werpen zogezegd zichzelf in de vergeetput, zoals de tallozen die zichzelf vermoorden en zoals de kampgevangenen die elkaar executeerden: zo blijven de eigenlijke moordenaars buiten schot, zij hebben immers niets misdaan, zo houden zij vol, zij profileren zichzelf daarentegen als weldoeners en als de oorlog voorbij is, kunnen zij via de 'rattenlijn' met valse pasjes het land uit om elders hun criminele activiteiten verder te zetten en daar de tijd af te wachten om terug te keren als de kust vrij is en met hun slachtingen te herbeginnen, zoals ook virussen dat doen en de pestbacil, zoals zo treffend beschreven door nog een Nobelprijswinnaar voor Literatuur, Albert Camus, die het toentertijd in La Peste in feite over de rattenplaag had van extreemrechts.

(J.B., 4 juni 2020)

Verwijzingen:

(1) Zie het artikel: "Waanzin en waarheid, leven en macht": http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3222457            




                       

02-06-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waanzin en waarheid, leven en macht

Waanzin en waarheid, leven en macht


Volgens de klassieke definitie ligt de kern van de waanzin in het delirium: "'Dit woord is afgeleid van lira, een vore; zodat deliro letterlijk beduidt: ik begeef mij buiten de vore, buiten de rechte weg van de rede." (...) "Dat delirium is de noodzakelijke, maar ook afdoende voorwaarde om te kunnen zeggen dat een zieke waanzinnig is." (2) De definitie is problematisch omdat de pertinente vraag luidt wat dan redelijk is: vanuit het oogpunt van de Verlichting wordt de religie waanzin, terwijl bijvoorbeeld de katholieken van een halve eeuw geleden hier te lande over dorpsgenoten zegden dat zij zich buiten de 'vore' of de 'voege' begaven (i.e.: dat zij zich niet 'voegden') als zij het nalieten om de zondagsmis in ere te houden. 'Verlichte geesten' daarentegen geloofden niet langer precies omdat zij het geloof redeloos achtten en derhalve waanzinnig. Allerminst een sinecure, te meer daar bovendien het woord 'voege' verwant is met de 'voogd' die iemand 'bevoogd' of 'bevoegd' kan verklaren zodat de rede hier verbonden wordt met de autoriteit wiens verordeningen echter niet noodzakelijk met het redelijke samenvallen terwijl een autarch of een godheid wel beschikt over leven en dood van zijn onderdanen en dat is macht.

Nu legde men reeds in de oudste tijden de oorsprong van de waanzin bij de hartstochten (die dan in het christendom nog verbonden worden met schuld): "De mogelijkheid tot waanzin ligt in het gegeven van de hartstocht besloten." (3) Zo bijvoorbeeld wordt de waanzin van Orpheus na het verlies van zijn geliefde verklaard vanuit zijn hartstocht: in de helleense mythe Orpheus en Euridice verliest Orpheus zijn geliefde Euridice nadat zij door een adder werd gebeten; zij belandt in de onderwereld maar Orpheus weet met zijn treurzang het medelijden te wekken van de goden van de onderwereld en hij mag haar terughalen op voorwaarde dat hij op de terugweg waarbij zij hem volgt, niet achterom kijkt. Het noodlot bestaat erin dat dezelfde hartstocht waarmee Orpheus zijn geliefde bij zich terug wil in het leven, hem overmant en hem doet omkijken en aldus maakt dat zij voorgoed wegglijdt naar het dodenrijk. (4) De hartstocht is redeloos maar blijkt alsnog in staat om de harteloosheid van de doden voor heel even ongedaan te maken. Maar dan slaat de ijskoude rede toe: zij veroordeelt de hartstocht op grond van haar eigen tegendoelmatigheid waarmee zij zich begeeft buiten de werkelijkheid waarin immers geen plaats meer is voor de waanzin. 

Een hartstochtelijke liefde vormt ook het fundament van het Christendom dat om die reden waanzin wordt genoemd terwijl gelovigen het verlangen naar het eeuwig leven redelijk achten omdat geen redelijk mens de eeuwige dood kan begeren. Dat betekent niets minder dan te zeggen dat als het (christelijke) geloof redelijk of terecht is, dat dan de werkelijkheid zoals zij er vóór het Christendom uitzag, te 'klein' was om waar te kunnen zijn. De zogenaamde waarheid, de redelijkheid en dus ook de waanzin lijken derhalve producten van de tijd en de omstandigheden, wat ze op hun beurt tot waandenkbeelden maakt, maar ook dat is niet zomaar waar. Michel Foucault schrijft: "(...) men mag niet vergeten dat Christus gedurende zijn hele mensenbestaan eigenlijk de waanzin heeft geëerd; hij heeft die geheiligd, evenals het genezen gebrek, de vergeven zonde en de armoede waaraan eeuwige rijkdommen zijn beloofd." (5)

In De grote opsluiting, het tweede hoofdstuk van zijn Geschiedenis van de waanzin, beschrijft Foucault hoe waanzinnigen geëxcommuniceerd en later ook opgesloten werden, vooreerst om de schande te ontvluchten: schande en schaamte ontstaan bij het openbaar worden van (al dan niet vermeende) schuld die omdat schuld naar (al dan niet vermeende) misdaad verwijst, ook aan het oog onttrokken wil worden. Maar wat gebeurt er dan wanneer een (al dan niet vermeende) waanzin zoveel terrein heeft ingepalmd dat zij om zeggens de hele mensheid beheerst, zoals dat in de westerse wereld vele eeuwen lang het geval is geweest met het Christendom en vandaag met de Verlichting? Wat gebeurt er wanneer een zekere waanzin de meerderheid van de mensen achter zich krijgt in een wereld die niet noodzakelijk democratisch hoeft te zijn aangezien het reeds een natuurwet is dat apen apen na-apen terwijl ook de mens een kuddedier is dat zich voegt naar de massa, dat de 'voege' of de 'vore' volgt: het reeds door anderen gemaakte spoor? Dat spoor der voorgangers wordt overigens op meesterlijke wijze ontluisterd door grote kunstenaars zoals Werner Herzog en bij uitstek in zijn Jeder für sich und Gott gegen alle, over de vondeling Kaspar Hauser die op zijn doodsbed een visioen krijgt: de mensheid is een karavaan waarin de ene de andere blindelings volgt, maar het is een karavaan zonder kop of staart: het spoor is er maar het voert naar nergens.

Christus kon onschuldig veroordeeld worden door de waanzin van het joodse volk dat de vrijheid van een moordenaar verkoos boven die van de goddelijke wonderdoener en de Romeinse heerser die geen schuld vond in die man, schikte zich alsnog naar de waanzin van het volk omdat politici nu eenmaal weten dat als puntje bij paaltje komt, de rede slechts een voorwendsel is: zij weten dat omdat zij de kunst verstaan van de redevoeringen die zij alleen maar houden om de waanzin van hun machtswellust te kunnen verkappen en botvieren. Pilatus waste zijn handen in onschuld, Nicolaï Gay schilderde Christus bij Pilatus in het werk Quod Est Veritas? (6) - Wat Is Waarheid? - de oratorische vraag die de politieker aan God voorlegt met dezelfde aanmatiging waarmee ooit de duivel Christus op een berg in verzoeking wilde brengen en waarmee Pilatus zijn minachting voor de waarheid en derhalve zijn verachting voor het goddelijke uitspreekt, dat hij mét de godheid zelf ter dood veroordeelt omdat hij zich niet tegen de waanzin kan verzetten daar hij zijn macht eraan ontleent. Ontleent, wel te verstaan want zijn macht duurt uiteraard niet langer dan zijn aardse leven. Zodat de titel van het beroemde schilderij evenzeer de oratorische vraag had kunnen zijn, door Christus gesteld aan Pilatus: Wat Is Waanzin? Maar Christus zweeg en Nicolaï Gay schilderde de waanzin van Pilatus.

In het westen wordt waanzin steeds vaker gedefinieerd als de ongehoorzaamheid aan de autoriteiten en zo komt het dat mensen zoals Julian Assange en Edward Snowden samen met vele andere journalisten en rebellen zoals Socrates en Giordano Bruno, die strijden voor de waarheid, waanzinnig worden verklaard en vervolgd worden, gemarteld en gedood omdat zij ijveren voor een waarheid die niet past in de waanzin van de wereld waarin zij leven of leefden. Zolang de waarheid waarvan zij getuigen niet aan het licht wordt gebracht, blijft de wereld die als waanzin beschouwden terwijl zij een waanzin moeten verduren die zich voor de waarheid uitgeeft.

Maar één zaak staat vast: vooruitgang is onmogelijk zonder rebellen die bereid zijn om daarvoor met hun leven te betalen omdat alles wat voor waarheid wil doorgaan, dat pas kan doen middels macht, die altijd macht is over andermans leven. Klokkenluiders, rebellen en vernieuwers dienen immers te weerstaan aan de macht die een leugen in het zadel houdt en die weerstand kan allerminst fysiek zijn; de macht van de waarheid blijkt van een heel andere orde dan deze die op aarde heerst. Misschien leven wij wel in een tijdperk van gegeneraliseerde waanzin en misschien is dat noodzakelijk altijd zo, misschien beperkt zich de betekenis van waarheid tot 'nog niet achterhaalde waanzin'. Maar dat doet niets af van het feit dat vooruitgang geheel onmogelijk is zonder mensen die bereid zijn om daarvoor met hun leven te betalen omdat alles wat voor waarheid wil doorgaan, dat pas kan doen middels macht, die altijd macht is over andermans leven.

(J.B., 2 juni 2020)

Verwijzingen:

(1) Robert James, Dictionnaire universel de médecine, Parijs 1746-1748, deel III, p. 977, zoals geciteerd in Michel Foucault, Geschiedenis van de waanzin, Boom/Amsterdam 2013 [Oorspronkelijk: Folie et déraison. Histoire de la folie à l'âge classique, Paris: Plon 1961], p. 123.

(2) Michel Foucault, o.c., p. 123.

(3) Michel Foucault, o.c., p. 111.

(4) Zie: Ovidius, Metamorfosen, X: 1-85 en Vergilius, Georgica, IV. Zie ook de navertelling in het Nederlands door Kris Vansteenbrugge: http://www.bloggen.be/dzeus/archief.php?ID=3168481  

(5) Michel Foucault, o.c., p. 101.

(6) Zie: https://www.freeart.com/artwork/art-print/quod-est-veritas-christ-and-pilate_fan56746141.html




           



Foto

Foto


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Kerststal 2021

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Zo zweeft de wereld

Van ruilmiddel tot god




Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto



Foto

Foto

Foto

Foto

Koningin Elisabethwedstrijd
 2013
voor Piano:
http://www.cmireb.be/nl/ 


Foto

 

http://fieldliberation.wordpress.com/ 
http://threerottenpotatoes.wordpress.com/news/ 

Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie:

http://naturalsociety.com/safety-group-blows-lid-on-secret-virus-hidden-in-gmo-crops/ 





Foto

Foto

Foto

Foto

Inhoud blog
  • Mijn oude grootmoeder (J.B., 2011)
  • https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/wedstrijden-details-multimedia/activiteiten/piano-2025/
  • Over de dood - Aflevering 7.
  • Over de dood - Aflevering 6.
  • Wij waren (muziekvideo)
  • Meilied
  • Over de dood - Aflevering 5.
  • Over de dood - Aflevering 4.
  • Over de dood - Aflevering 3.
  • Over de dood - Aflevering 2.
  • Over de dood
  • Dovemansgesprekken - Aflevering 2.
  • Dovemansgesprekken
  • De leer van Augustinus - Aflevering 6.
  • De leer van Augustinus - Aflevering 5.
  • De tijd
  • De leer van Augustinus - Aflevering 4.
  • De leer van Augustinus - Aflevering 3.
  • José Mujica en Leo XIV
  • De leer van Augustinus - Aflevering 2.
  • De leer van Augustinus - Aflevering 1.
  • Over de illusie van kennis - Aflevering 3
  • Over de illusie van kennis - Aflevering 2
  • Over de illusie van kennis
  • Werkplekken Leo 14
  • De pausverkiezing en de kippen zonder kop
  • https://queenelisabethcompetition.be/en/competitions-details-watch-listen/events/piano-2025/
  • https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/nieuws/volg-pianowedstrijd-vanaf-eerste-ronde-live/
  • competitie
  • Macht en geweld
  • Herdenking: 12 jaar na de milieuramp van 4 mei 2013
  • Struisvogelpolitiek in Wetteren (d.d. mei 2013)
  • sv bespr pdf
  • Blasfemie
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 6
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 5
  • kruithof neoliberalisme synthese jb
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 4
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 3
  • Shostakovich: Strijkkwartetten en Pianokwintet
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 2
  • De gevaarlijke kerk
  • De mot in het geloof - Aflevering 6. Martelaarschap en hypocrisie
  • De mot in het geloof - Aflevering 5. Costica Bradatan over sterven voor een idee1 (vervolg 2)
  • De mot in het geloof - Aflevering 4. Costica Bradatan over sterven voor een idee1 (vervolg 1)
  • De mot in het geloof - Aflevering 3. Costica Bradatan over sterven voor een idee
  • De mot in het geloof - Aflevering 2.
  • De mot in het geloof
  • De alerte lezer: het schrikkeljaar van Stijn Streuvels
  • De aanbidding der wijzen, c.1455 (eiken paneel) (The Adoration of the Magi, c.1455 (oak panel)) Rogier van der Weyden
  • Mattheuspassie Bach
  • Audio-visuele installatie "Harvest Bell" (Dirk D'Hulster)
  • Trump en Harvard
  • Hedendaagse kunst: Dirk D'Hulster: De geboorte van de oorlog
  • Audio-visuele installatie
  • Cryptofascisme
  • Verschijnt binnenkort-
  • De transformatie van de wereld
  • Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 9: Het propagandamodel en zijn vijf filters (vervolg 2 en slotwoord)
  • Over de leugenfabriek van de demon van het geld Aflevering 8: Het propagandamodel en zijn vijf filters (vervolg: de derde filter)
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 7: Het propagandamodel en zijn vijf filters
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 6: Het voorwoord van de auteurs
  • MANUFACTURING CONSENT vandaag in de praktijk:
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld Aflevering 5: Actualisering van de casestudies (vervolg)
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 4: Actualisering van de casestudies
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 3: Actualisering van het propagandamodel
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 2: Inleiding (vervolg)
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 1: Inleiding
  • Een synthese van: Noam Chomsky & Edward Herman:
  • Sergej Prokofieff, Symfonie nr. 5 ('Oorlogssymfonie')
  • Gounod, Faust, soldats
  • Gounod: Faust - Le veau d'or
  • Jaap Kruithof, Het neoliberalisme, achterflap
  • Jaap Kruithof: Het neoliberalisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 18: Strategie
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 17: Orde
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 Aflevering 16: Ideologie en ethiek
  • Jaap Kruithof, citaat
  • Jaap Kruithof
  • Jaap Kruithof: Het neoliberalisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 15: Televisie
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 14: Entertainment
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 13: Individualisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 12: Veiligheid
  • Requiem for the American Dream with Noam Chomsky
  • Tempus fugit (duo Menguy-Le Pennec)
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 - Aflevering 11: Deportatie, apartheid of pluralisme
  • psychiaters betuigen spijt voor 'ziekte'-stempel op homoseksualiteit en transgenderisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 10: Het fort Europa, apartheid en fascisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 9: Nationalisme
  • Spielt auf nun zum Tanz! (Andermaal Van Togenbirger)
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 8: De nieuwe politieke cultuur
  • Jaap Kruithof--
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 7: Democratie
  • Kruithof, Jaap -
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 6: De jungle versus de overheid
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 5: Privatisering
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 - Aflevering 4: De economische dictatuur
  • Het lezen waard:
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 3: Politieke en maatschappelijke veranderingen
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 2: Een veranderende economie
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 - Aflevering 1: De opmars van het kapitalisme
  • “Wie zijn leven prijsgeeft, zal het behouden” - Deel 3: Het alternatief is de muur
  • “Wie zijn leven prijsgeeft, zal het behouden” - Deel 2: “Wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen”
  • Satyagraha
  • De wet, zijn letter en zijn geest
  • Het lezen waard: DWM, lezersbrief van S. De Meulder
  • “Wie zijn leven prijsgeeft, zal het behouden”
  • “Vrijwillige legerdienst”!?
  • De fraude en de dood - Een gesprek met Omsk Van Togenbirger
  • "Kom op tegen fraude"
  • De waarden van de windhaan
  • Oorlogavond
  • Kaos
  • Kaos ( Paolo Taviani & Vittorio Taviani, 1984) Vose 1
  • Superbia - Over een nog helemaal niet in kaart gebracht probleem
  • Het nieuwe verhaal
  • George Orwell
  • Homeros: Odysseus (film 1997)
  • Sisyphus en Simone Weil
  • De mythe van Sisyphus van Albert Camus
  • Over wolven en schapen
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 11. Over het lot van activisten
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 10. Mensenrechtenactivisme, een bedreiging voor de gevestigde orde
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 9: De dwingende conclusie
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 8: De arts, zijn Orde en de WHO
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 7: Een vurig protest tegen de omerta
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 6: Een ontmaskering van het totalitarisme
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 5: Over heldenmoed
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 4
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 3
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 2
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte)
  • Schuldig verzuim 1
  • Het psychisch vacuüm - Aflevering 2. Intermezzo
  • Het psychisch vacuüm - Aflevering 1. De wereldoorlog, de kwantumtheorie en het Mystieke Lam
  • De splijtzwam en het schip der dwazen
  • God en de oorlog
  • Het fascisme, gisteren en vandaag
  • https://www.hln.be/buitenland/kijk-maga-granny-weigert-trumps-gratie-voor-bestorming-capitool-we-zijn-die-dag-in-de-fout-gegaan~a032fdd8/
  • https://www.hln.be/buitenland/een-dag-na-trumps-inauguratie-beloven-rusland-en-china-relaties-naar-hoger-niveau-te-tillen~a9450138/
  • https://www.hln.be/buitenland/achttien-staten-vechten-trumps-afschaffing-van-geboorterecht-aan-hij-kan-grondwet-niet-zomaar-aan-de-kant-schuiven~aca34aac/
  • https://www.hln.be/buitenland/kijk-bisschop-haalt-uit-naar-trump-tijdens-dienst-en-het-staat-nieuwe-president-duidelijk-niet-aan~a3e91958/
  • Executies
  • Een gigantische opstand in het verschiet?
  • Democratie en immoraliteit
  • Ongewenste mensen
  • p p5
  • Niet Trump komt aan de macht maar Mammon
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 5.
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 4.
  • Trump
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 3.
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 2.
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 1.
  • Pieter Brueghel de Oude, De parabel van de blinden (1568)
  • De mens en zijn maskers
  • Informatie en Big Brother
  • Sibelius Vioolconcerto
  • Over het lot van de mens - 21. 28 december
  • Over het lot van de mens - 20. Opstand
  • Over het lot van de mens - 19. Het lot, het doel en de onbestemdheid
  • Over het lot van de mens - 18. De waarheid in pacht hebben
  • Het ingebeelde universum (Ludo Noens)
  • Moreels
  • Over het lot van de mens - paragraaf 17 (12)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 16 (11)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 15 (10)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 14 (9)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 13 (8)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 12 (7)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 11 (6)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 10 (5)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 9 (4)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 8 (3)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 7 (2)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 6 (1)
  • Krieg und Leichen
  • Over het lot van de mens - paragraaf 5
  • Over het lot van de mens - paragraaf 4
  • http://www.dirkdhulster.org/
  • Over het lot van de mens - paragraaf 3
  • Over het lot van de mens - paragraaf 2
  • Over het lot van de mens - paragraaf 1
  • LGBTQIA+, geen minderheid?
  • Euthanasie, sedatie en menswaardigheid
  • Pijnstillers
  • De hergeboorte van de kwakzalverij
  • Hoog in een kuuroord
  • De zwarte paus - Zo werkt extreemrechts (artikel d.d. 8 juni 2020)
  • En liegt de laatste paus dan niet? (een artikel d.d. 29 juli 2013)
  • Fundeert het katholicisme onze beschaving? (10-22 november 2019)
  • Wereldbeeld en diagnose
  • jp c f m
  • dein Geld-
  • Verkapte euthanasie
  • Tijdelijkheid
  • Oh dichosa ventura
  • De 'goede moord'
  • Jan Vingerhoets: Het smeulende gevaar van de nieuwe censuurwet:

    Archief per week
  • 26/05-01/06 2025
  • 19/05-25/05 2025
  • 12/05-18/05 2025
  • 05/05-11/05 2025
  • 28/04-04/05 2025
  • 21/04-27/04 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 07/04-13/04 2025
  • 31/03-06/04 2025
  • 24/03-30/03 2025
  • 17/03-23/03 2025
  • 10/03-16/03 2025
  • 03/03-09/03 2025
  • 24/02-02/03 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 10/02-16/02 2025
  • 03/02-09/02 2025
  • 27/01-02/02 2025
  • 20/01-26/01 2025
  • 13/01-19/01 2025
  • 06/01-12/01 2025
  • 30/12-05/01 2025
  • 23/12-29/12 2024
  • 16/12-22/12 2024
  • 09/12-15/12 2024
  • 02/12-08/12 2024
  • 11/11-17/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 22/07-28/07 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 10/06-16/06 2024
  • 03/06-09/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 26/09-02/10 2005
  • 27/11-03/12 2000
  • 06/11-12/11 2000
  • 25/09-01/10 2000
  • 29/05-04/06 2000
  • 22/05-28/05 2000
  • 24/04-30/04 2000
  • 31/01-06/02 2000
  • 25/10-31/10 1999
  • 28/02-06/03 1994
  • 19/03-25/03 1990
  • 12/03-18/03 1990
  • 05/02-11/02 1990
  • 30/04-06/05 1984
  • 02/04-08/04 1984
  • 12/03-18/03 1984
  • 21/09-27/09 1981
  • 29/06-05/07 1981
  • 30/03-05/04 1981
  • 02/02-08/02 1981
  • 08/12-14/12 1980
  • 24/11-30/11 1980
  • 17/11-23/11 1980
  • 10/11-16/11 1980
  • 03/11-09/11 1980
  • 08/09-14/09 1980
  • 19/05-25/05 1980
  • 10/03-16/03 1980
  • 18/02-24/02 1980
  • 04/02-10/02 1980
  • 28/01-03/02 1980
  • 10/12-16/12 1979
  • 19/11-25/11 1979
  • 15/10-21/10 1979
  • 17/09-23/09 1979
  • 06/08-12/08 1979
  • 12/03-18/03 1979
  • 27/02-05/03 1978
  • 06/02-12/02 1978
  • 30/01-05/02 1978
  • 25/12-31/12 1978
  • 12/12-18/12 1977
  • 05/12-11/12 1977
  • 03/10-09/10 1977
  • 30/05-05/06 1977
  • 02/05-08/05 1977
  • 14/02-20/02 1977
  • 15/11-21/11 1976
  • 12/01-18/01 1976
  • 08/12-14/12 1975
  • 10/11-16/11 1975
  • 07/07-13/07 1975

    Foto

    Boeken van dezelfde auteur.
    Om een boek te lezen, klik op de prent van de flap.

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beluister hedendaagse klassieke muziek van dezelfde auteur: klik op de prent van de weblog hieronder.


    Foto

    Boeken van dezelfde auteur.
    Om een boek te lezen, klik op de prent van de flap.

    Foto

    Foto


    EN FRANCAIS:
    Foto
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beluister hedendaagse klassieke muziek van dezelfde auteur: klik op de prent van de weblog hieronder.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2000
  • 1999
  • 1994
  • 1990
  • 1984
  • 1981
  • 1980
  • 1979
  • 1978
  • 1977
  • 1976
  • 1975





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs