De strijd om vrijheid

Oorlog
en belegering zijn wrede toestanden die de vrijheid kortwieken maar
repressie is dat vaak des te meer omdat dan de vrijheidsberoving
quasi onzichtbaar is en omdat de malaise zich bij de massa als het
ware in het voorbewuste ophoudt en geheel miskend of door sommigen
zelfs ontkend wordt.
Een
voorbeeld hiervan is de repressie uitgeoefend door de hormonenmaffia
sinds de moord op veekeurder Karel Van Noppen intussen
tweeëntwintig jaar geleden.
Het
gevaar en de dreiging worden miskend doordat de repressie zich pas
hoeft te manifesteren op het ogenblik dat een veekeurder het
aandurft om de wet toe te passen en de hormonenhandelaars te
beboeten. Zolang alle veekeurders de andere kant op kijken, gebeurt
er immers schijnbaar helemaal niets en lijkt het voor de
outsider wel alsof er ook niets aan de hand is. Onnadenkende
buitenstaanders geloven zelfs dat zij mogen beweren dat het nu ook
weer zó erg niet is en zij argumenteren dat er tenslotte in al die
tijd slechts één veekeurder werd vermoord, alsof de moord
een uitzonderingstoestand betrof, een ongeluk haast.
Edoch,
het is niet op het ogenblik van de moord dat de repressie
plaatsgrijpt: de moord is slechts een manifestatie van de repressie
maar deze misdaad zal zich gewis herhalen tegen elke veekeurder die
zijn job naar behoren uitoefent. De repressie zelf is een
ononderbroken voortdurende toestand en een uitputtingsslag voor wie
zich er tegen verzetten. Een maffia verhindert op elk ogenblik
dat volksgezondheid haar werk doet zodat een winstgevende
hormonenhandel kan blijven floreren en wij in het ongewisse blijven
over het feit dat wij kankerverwekkend voedsel naar binnen werken.
Als morgenvroeg een veekeurder in de voetsporen van dr. Van Noppen
treedt, dan zal ook hij worden vermoord en dat wil zeggen dat sinds
tweeëntwintig jaar het naar behoren volbrengen van zijn dagtaak voor
elke veekeurder niets anders inhoudt dan een gewisse dood.
Het
dulden van die repressie betekent met andere woorden dat onze
Belgische wetgeving niet langer van kracht is: het is voortaan de
betrokken maffia die de wet stelt. Men heeft zich neergelegd bij de
eisen van de hormonenmaffia die van onze voedselinspectie een
lachertje maakt en van burgerrechten is derhalve helemaal geen sprake
meer. De staat betaalt de veekeurders voor hun dienst aan een maffia
die de staatsdoeleinden tégenwerkt. De strijd die Van Noppen voerde
was daarom niet slechts een strijd voor gezond voedsel, zoals al wie
gebukt gaan onder de repressie wel graag zouden geloven omdat zij
aldus het eigenlijke kwaad verdoezelen: Van Noppen was een
vrijheidsstrijder zonder meer.
De
zaak Van Noppen brengt voorbeeldig een welbepaalde vorm van repressie
aan het licht. Maar belangrijk hierbij is het inzicht dat het falen
van de staat om de wetten te handhaven niet slechts een specifiek
geval betreft in casu dat van de hormonenhandel omdat
dit falen in wezen met het onderwerp van de repressie niets te maken
heeft doch met de repressie als zodanig. Wie nog geloven in de
rechtsstaat moeten derhalve niet komen aandraven met het excuus dat
het staatsapparaat hier weliswaar een steek laat vallen terwijl het
verder prima werkt: het feit dat men dit specifieke euvel niet kan
bestrijden, bewijst helaas dat men in ongeacht welk geval de
trappers kwijt is.
Onze
wetten constitueren onze vrijheid maar het zijn helaas niet langer
onze wetten die van kracht zijn en onze vrijheid wordt derhalve
helemaal niet meer gewaarborgd. Wij moeten immers vrezen voor nieuwe
en veel meer meedogenloze 'straffen' dan deze die onze vrijheden
moeten verzekeren en die nieuwe straffen in feite sancties in de
vorm van afrekeningen bekrachtigen verborgen wetten welke aan
criminelen principieel alle macht over ons bestaan verschaffen. De
staat is verleden tijd, onze vrijheid is fictief, de burger is een
vogel voor de kat.
Bij
repressie door criminelen zijn de nieuw gestelde wetten ongeschreven
en geheel verborgen maar zij zijn gekend vanwege het feit dat wie ze
overtreden, er het leven dreigen bij in te schieten. Er zijn geen
beschuldigingen, er zijn geen processen, het gaat om een door
misdadigers opgedrongen wetmatigheid die zonder rede en zonder
waarschuwingen werkzaam is zoals de natuur zelf met haar recht van de
sterkste. Wie weigert halt te houden voor een afgrond, stort in de
diepte en op analoge wijze wordt de veekeurder die het
hormonengebruik beteugelt, met kogels doorzeefd. Criminelen creëren
afgronden hier en afgronden daar en de burgers dienen er maar achter
te komen hoe alles werd hertekend, precies zoals ooit aan de wieg van
de eerste beschavingen, de natuurwetten werden hertekend. De
bewegingsvrijheid werd andermaal aan banden gelegd, wij zijn
geëvolueerd van een mens die rekening houdt met de wetten van de
natuur naar een burger die rekening moet houden met de wetten van de
staat en tenslotte zijn wij verworden tot een gijzelaar van een door
criminelen gehackt staatsapparaat. Dat staatsapparaat zelf wordt
vooralsnog getolereerd omdat het tenslotte de onmisbare grondstof
blijft zonder welke anders álles in elkaar zou storten, maar een
lang leven kan het uiteraard niet meer beschoren zijn.
Hormonen
zijn nefast voor onze gezondheid, ze zijn een sluipend gif dat ons
vroeg of laat de rekening voorschotelt. Statistisch gezien gaat de
volksgezondheid er een aantal procenten op achteruit, maar heel
concreet manifesteert zich de werking van het gif in het verschijnen
van een tumor een gezwel in altijd iemands lichaam: een zieke
ouderling en even vaak een kind. Criminelen van de hormonenmaffia
verwerven rijkdom door op de genoemde manier wat van onze
volksgezondheid af te knabbelen: het doden van onschuldige mensen
maakt hen rijk. Hetzelfde doen de criminelen van de illegale
drugsmaffia voor de slachtoffers van de legale drugs zijn onze
politici verantwoordelijk (en in een democratie de burgers zelf). En
dan is er nog de pervertering van talloze sectoren die aanvankelijk
bedoeld zijn voor ons aller welzijn: de uitbuiting in de marge van de
geneeskunde en de farmaceutische industrie, de vele doden in het
verkeer, het zich opstapelende afval ingevolge roekeloze
overconsumptie, het onrecht van ondeugende economische stelsels en
politieke systemen...
Alle aandacht inzake repressie
verdient ook de daaraan inherente frustratie bij diegenen die onder
de verdrukking gebukt gaan. Het leed van de frustratie bestaat uit
het dulden van vaak ten hemel schreiend onrecht en het vooralsnog aanvaarden van onbevredigde
fundamentele verlangens. Dit alles is verborgen en onzichtbaar maar het is alles
behalve afwezig, het is zoals een lading dynamiet die slechts één
vonk behoeft om tot ontploffing te komen. Indien de Franse
verkiezingen op 7 mei 2017 andere resultaten hadden gehad, dan kon
men er zeker van zijn dat diezelfde avond nog Parijs en onmiddellijk
daarop ook de rest van Europa in de fik had gestaan. De vernietigende
kracht van de ontlading weerspiegelt de ernst van de repressie en
bekende illustraties daarvan vormen het uitbreken van de Franse
revolutie (1789), de val van de Tsaren (1917) en de lynchpartij op de
Roemeense dictator Ceaușescu en zijn vrouw (1989).
Wie
niet zelf onder repressie hebben geleden, kunnen zich slechts
moeilijk een idee vormen van de impact daarvan omdat de toestand waar
het om gaat van buiten af vaak helemaal onzichtbaar is. De angst die
een volk in zijn greep kan houden, kan vaak alleen maar ontwaard en
begrepen worden als men eerst weet heeft van een aan de gang zijnde
repressie en zolang dat niet het geval is, blijft ook die angst zelf
verdoken en waar hij zich alsnog verraadt, heeft men dikwijls het
raden naar zijn gronden. De geschreven wetten geven derhalve geen
uitsluitsel over de aard van een samenleving, zij vormen dikwijls
slechts de façade terwijl men naar de eigenlijke wetten die
ongeschreven zijn, onzichtbaar voor buitenstaanders doch dwingend,
bijna altijd het raden heeft. Er bestaan geen universiteiten waar men
kant en klaar uit de doeken doet hoe de geschiedenis in elkaar
steekt, hoe de burgers van een land of een volk functioneren, waarom
ze zo handelen en niet anders, wat hun motieven zijn, hun
toekomstbeeld, hun angsten en verlangens. Vandaar dan ook het
groteske van de geleerdheid in het licht van een quasi irrationele
werkelijkheid die haar geheimen nimmer prijsgeeft aan
buitenstaanders, observatoren en commentatoren. Enkel in een
organische verbondenheid met zijn omgeving, kan er sprake zijn van
gewaarwording, voeling, kennis en een zekere vorm van greep of
begrip.
Repressie
is in de huidige wereld de regel, het ontdekken en achterhalen ervan
is een levenswerk, het bestrijden een meestal onmogelijke zaak. Maar
hier kan vooralsnog niemand naast kijken: de koeien die het
platteland bevolken, gelijken in de verste verte niet meer op de
rendieren van weleer: hun volume is verviervoudigd, ze lijken wel vol
met wind te zitten, zo opgeblazen zien ze eruit, en stelt men aan een
veeboer de vraag wat dan de oorzaak mag wezen van deze transformatie,
dan luidt het antwoord ongetwijfeld dat de beesten vandaag voedsel
krijgen van een onvergelijkbaar hogere kwaliteit, dat ze verzorgd
worden zoals koningen, dat ook hier de wetenschap aan het werk is en
dat een veeboer vandaag een universitair geschoolde is; het scheelt
maar weinig of wij zouden gaan geloven dat heden ten dage de koeien
zelf geletterde wezens zijn die kunnen bidden Geef ons heden
ons dagelijks brood. En werpen wij daarna een blik op de mensen,
dan kunnen we niet ontkomen aan de drang om ook hier een
gelijkaardige transformatie te bespeuren. Want in dit opzicht
verschillen de mensen kennelijk niet langer van het vee, alsof ze het
van het vee betrapt hebben: ook zij gelijken niet meer op hun pezige
soortgenoten van de op de zwart-wit foto's van honderd jaar geleden.
Steeds minder mensen zijn 'mager en gezond', steeds vaker duiken
soortgenoten op die wel opgeblazen lijken en wiens volume
ontegensprekelijk een veelvoud is van dat van de mensen van weleer.
De Amerikanen blijken koplopers wat betreft deze wonderlijke
metamorfose maar intussen sinds een aantal jaren blijkt ook het
Europese continent 'besmet'. Het is geen lachertje want aldus worden
steeds meer mensen door hun eigen lichaamsmassa geïmmobiliseerd, men
zou haast zeggen dat ze in hun vet vastgebetonneerd zitten. De
schuldige volgt de mode van de dag en zo worden vandaag de suikers
met de vinger gewezen. Allang geen woord meer over hormonen. Moeten
wij er dan maar aan wennen dat deze transformaties bij dier én mens
nu eenmaal onvermijdelijke bijwerkingen zijn van andermans
zelfverrijkende activiteiten?
Karel
Van Noppen, Giordano Bruno, Socrates, Christus, Theo Van Gogh,
Benazir Bhutto, Thomas More...
Steeds
vaker vallen in onze blik de stoeten der verdoofden met de blik op
oneindig, stijf van de 'geluks-pil' prozac. De drommen automaniakken
die alle files ten spijt volharden in de luxueuze rolstoel die alleen
in ons land jaarlijks duizend doden maakt en vijftigduizend gewonden
waarvan een tiende zwaargewonden. De colonnes bedlegerigen die ervoor
zorgen dat straks de helft van alle gebouwen ziekenhuizen zijn. De
vreemdelingenhaters, de racisten en de nationalisten die alom muren
bouwen, mensen weren, spoken zien, zich verschuilen achter hekkens,
in kelders en in bunkers. En de zwijgers, de verzwijgers, de
mooipraters, die met geen woord zullen reppen over de verminking van
vrouwen, kinderen, anders-validen, allochtonen of homo's. Allen
werden zij geproduceerd door op de maatschappij parasiterende
zelfverrijkers die de wetten welke onze vrijheid moeten garanderen,
uithollen en perverteren. Het gouden kalf, de valse god, heeft de
schone wereld herschapen tot een hel de hel is geen
uitzonderingstoestand meer, het is de regel. En wij kennen de tekst
die boven de hellepoort prijkt uit Dante's Commedia: Laat
varen alle hoop, gij die hier binnen treedt!
(J.B.,
8 mei 2017)
|