Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
29-02-2024
Misschien laatste interview
Misschien
het laatste interview
Ik ben een oude man,
zegt Omsk Van Togenbirger in een interview dat naar zijn eigen zeggen
misschien wel zijn laatste is: als ze mij vermoorden, maken ze geen
grote buit maar ik vrees veeleer dat ik niet meer spreken zal omdat
straks misschien de wereld weg zal zijn. Ik spreek dan ook vrijuit.
Wat Joelia Navalnaja
zegt1
is waardig, waar en moedig. God behoede dat het niet gebeurt maar
omdat niemand in de toekomst kijken kan, moet ik hier wel zeggen:
misschien vindt zij straks haar lotgenote in de weduwe van Julian
Assange.
Stella Moris zal dan
beslist mogen spreken voor het Russische parlement maar hier zal zij
evenmin te zien zijn of te horen als de weduwe van Aleksej Navalny nu
te zien is of te horen in gans Rusland. En ook zij zal het bij het
rechte eind hebben, waardig spreken en van moed getuigen.
Poetin is de leider van
een criminele bende maar is zijn tegenvoeter in dezelfde functie dat
niet eveneens? De speling van het lot wil nu dat Joelia Navalnaja
haar toespraak richt tot politici en dat zij zegt, heel letterlijk,
dat Poetin geen politicus is maar wel een monster en de leider van
een criminele bende.
Edoch, één opgeteld
bij één is twee en nimmer drie en maak nu zelf de optelsom en
antwoord eerlijk zonder bang te zijn: zijn wij niet dag in dag uit
getuige van de fratsen van de dievenbende die voor filantropen willen
doorgaan maar die het volk bestelen en bedriegen en straks ook nog
vermoorden aan het front?
Want de speling van het
lot wil ook dat de getuigenis over de waanzin van de 'wereldleiders'
die nu voor het westen maar straks met evenveel bravoure voor het
oosten wordt vertoond, slechts de oorlog kan bespoedigen omdat zij de
partijdigheid aanwakkert en meteen ook de polarisering van de
bevolking van de hele wereld.
Men dient heel goed te
beseffen dat dit pas mogelijk is omdat het volk alom gehoorzaamt aan
die leiders die hun functie helemaal niet waard zijn. En zo
verschijnt spontaan een tweeëntachtigjarige Russin die bloemen
neerlegt bij de gedenkplaats van de held die wij straks moeten
begraven en die over de onmens zegt: Waarom
hem gehoorzamen? Wij zijn met 140 miljoen!2
De weg naar boven is de
weg naar beneden, aldus Herakleitos, de allereerste wijsgeer. Van
zodra Escher zijn wereld laat kantelen loop je op de trap naar boven
recht de diepte van de kelder in. Het huis waarin wij wonen, is het
niets tussen de muren. De taal wordt verstaan in de stilte achter de
woorden. De aanwezigheid van het afwezige is meer aanwezig dan wat
dan ook. Het licht beneemt ons het zicht op wat alleen de blinde ziet
en terwijl wij geloven dat wij ons zien aan onze eigen ogen danken,
zijn zij slechts gaten waar de dag in valt. Het licht verstrooit ons
daar het alles rondom ons aanwezig maakt, daar het de zintuigen en de
zinnen prikkelt en de fantasie op hol doet slaan, doch wie zien
willen en begrijpen, sluiten prompt de ogen en trekken zich terug in
't donker waar de geest in lichterlaaie staat.
Zo raakt de duisternis
ook niet degene die de ogen sluit en tevens geldt: de dood raakt
nooit de betrokkene zelf doch steeds een ander want niemand zal
zichzelf ooit moeten missen. Om dezelfde reden staat sociale
uitsluiting gelijk aan moord, want alleen een god kan doden doen
herrijzen. Dat vrede oorlog is en oorlog vrede, volgt uit de
repressie van een tirannieke geest. Maar ook de omkering van licht in
duisternis en van duisternis in licht, resulteert uit een repressie,
dit keer uitgeoefend door de duivel zelf.
(J.B., 29 februari
2024)
27-02-2024
Het licht en de duisternis (deel 4)
Het
licht en de duisternis (deel 4)
Alleen middels repressie
kan de keizer vrij en onbekommerd de straat op met zijn nieuwe
kleren; alleen door dit kwaad wordt de belijdenis afgedwongen dat één
opgeteld bij één gelijk is aan drie en zo manifesteert het zich
ook; alleen door dwang kunnen waarheid en leugen worden verwisseld,
werkelijkheid en fictie, oorlog en vrede. Waar de betrokkenen
bezwijken, stemmen zij ermee in dat hun wil wordt ontkoppeld van wat
ze doen en aldus worden hun lichamen bezeten of het bezit van een
ander - een massa, kuddemensen, robots, frontsoldaten.
Omzeggens naar het
voorbeeld van de gestolen brief van Edgar Allan Poe kan dit kwaad
zich verbergen in het volle licht van zodra de plek onder de
schijnwerpers het territorium werd van de niet-persoon. Pas middels
vermomming kan de ziel die perversie overleven en zo ontstaat de taal
en kan Wittgenstein stellen: Die Sprache verkleidet den
Gedanken. De joden
zingen Die Gedanken sind frei en
dat is niet het geval omdat zij verzwegen worden maar omdat de taal
ze onttrekt aan de ogen van de duivel.
Het licht van Lucifer
kan de ziel niet detecteren omdat zij zich verhult in een taal die
aan zijn begrip ontsnapt, daar hij uitsluitend het rechnende
Denken van Heidegger verstaat en de wiskunde die de planeten in
hun banen houdt. Lucifer is weliswaar in staat om partituren te lezen
maar voor de muziek die zich immers aan de noten zelf onttrekt,
blijft hij potdoof; nog beter dan de beste machine kan hij mechanisch
rijmelen en stafrijmelen maar de poëzie zelf ontgaat hem volkomen en
hij beseft het niet; hij calculeert, bootst na en reproduceert maar
hij benijdt de mens zijn deelname aan het goddelijke in de kunst van
de creatio ex nihilo: de schepping blijft aan elk schepsel
vreemd dat niet werd geschapen naar zijn Scheppers beeld en
gelijkenis en derhalve ook aan de engelen die ofschoon zij zuivere
geesten zijn, de opdracht kregen de mens te dienen. De ziel verbergt
zich, ver voorbij de logica en de ratio, in de kunst die ontsnapt aan
het verstaan van de boze: zij bevindt zich in een klaarte die niet
van zonlicht is gemaakt en evenmin van de geest die de engelen delen
en die klaarte wordt pas mogelijk onder vermommingen die de
schijnwerpers verblinden.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 27 februari
2024)
26-02-2024
Het licht en de duisternis (deel 3)
Het
licht en de duisternis (deel 3)
Het kwaad verbergt zich
altijd en overal maar wat gebeurt er nu als het zich niet meer
verbergen kan? Want het tijdperk van de controlefreaks is aan de
gang; alom hangen de onzichtbare doch alziende en alles horende
camera's; de klok rond en tot in de verste uithoeken van de wereld
zitten in de burgerinformatienetwerken die doen denken aan de
massahysterie ten tijde van Ceausescu van Roemenië, voortaan alle
buren elkander te begluren en ofschoon de kerk destijds met haar
sprookjes over biecht en zonden aan haar gelovigen, verzonken in veel
diepere dromen, de les bleef spellen tot in het ledikant, steekt het
kristallen paleis, zoals Dostojevski de anonieme en onmenselijke
staat genoemd heeft, vandaag de paus van Rome naar de kroon. Wat
overigens niemand mag verbazen omdat diezelfde grote schrijver in
zijn parabel van de grootinquisiteur de kerkvorst dwong tot de
bekentenis dat hij met de duivel samenzweert in hoogst eigen persoon.
Wat wij eerder zegden
over het derde stadium dat op de twee van Augustinus volgt, is ook
hier nog van tel. Ter herinnering wees deze kerkvader op het feit dat
voor de zondeval de menselijke vrijheid zich vertaalde in de
mogelijkheid tot zondigen (posse peccare), na de
zondeval veranderde die toestand in de onmogelijkheid om niet te
zondigen (non posse non peccare) en op het Einde van de
Tijden volgt noodzakelijk de derde fase waarin het zondigen zelf
onmogelijk werd gemaakt (non posse peccare) - uiteraard
ingevolge een ongeziene dwingelandij. Die dwang resulteert zoals
iedereen wel weet uit de controle omdat wie beseffen dat zij in de
gaten worden gehouden, hun gedrag spontaan gaan afstemmen op wat van
hen verwacht wordt.
De zonde tegen door
dwingelanden opgelegde wetten kan zich niet meer verbergen en omdat
het kunnen zondigen
met de mogelijkheid van de vrijheid samenvalt en zo ook met het
mens-zijn als zodanig, verandert dit verzet van strategie: het gaat
zich prompt vermommen. Nu de rust van de nacht met zijn nare maar ook
zoete geheimen voorgoed de doodsteek kreeg door de eeuwige
schijnwerpers, de camera's, de betaalkaarten, de
identiteitscontroles, de vaccinatiepassen en nog vele andere
kettingen en sloten waarbij in eenzelfde beweging de identiteit van
elke menselijke persoon meedogenloos werd afgemaakt zodat van ons
aller wezen alleen nog de lege huls overblijft, kunnen wij wat alsnog
rest van onze vrijheid alleen nog overeind houden door de misleiding
van het Alziend Oog middels de bontste verkleedpartijen en zo ziet de
eertijds doodserieuze wereld zich genoodzaakt om te transformeren in
een eeuwig carnaval. Die stillschweigende
Abmachungen zum Verständnis der Umgangssprache sind enorm
kompliziert 1,
zo luidt de slotzin in de stelling 4.002 van Ludwig Wittgensteins
Tractatus Logico-Philosophicus.
En deze zin wordt voorafgegaan door de volgende diepzinnige frasen:
Die Umgangssprache ist ein Teil des
menschlichen Organismus und nicht weniger kompliziert als dieser. Es
ist menschenunmöglich, die Sprachlogik aus ihr unmittelbar zu
entnehmen. Die Sprache verkleidet den Gedanken. Und zwar so, daß man
nach der äußeren Form des bekleideten Gedankens schließen kann;
weil die äußere Form des Kleides nach ganz anderen Zwecken gebildet
ist als danach, die Form des Körpers erkennen zu lassen.2
Dat de mens voortaan
nooit meer onverkleed zijn stek verlaat, betekent meer bepaald dat
hij zich ervoor zal hoeden om nog langer te zeggen wat hij denkt of
te doen wat hem goed dunkt: met de recuperatie van de eigen ziel als
oogmerk, gaat hij zich gedragen als een robot nog vooraleer hij
daartoe door de dwingeland herleid kan worden, zodat de duivel nimmer
zien kan of hij nu te maken heeft met mensen of met reeds
ontmenselijkte hulzen. En zo heeft het licht van Lucifer dat in de
duisternissen schijnt om daar zijn rivaal die de mens is te verjagen,
alleen nog een verpakking in 't vizier terwijl de ziel die zich
gedwongen weet om zich almaar dieper te verbergen, uit de wereld
wegebt. Of het alvast daarvan de schijn heeft dat het dat is wat zij
doet.
In de supermarkt liep ik
hem dit keer letterlijk tegen het lijf en het scheelde geen haar of
een hoge rek volgestapeld met flessen rode en witte wijnen, rosé en
cava viel om maar het bleef bij een muzikaal gerinkel dat eerst luid
klonk zoals kerkklokken van over verre akkers en dan wegstervend
zoals een in de mist verdwijnende stoet met karren vol belletjes van
kristal en zilverwerk. Pas toen het weer stil was en de voor de duur
van enkele seconden tot gipsen beelden geworden voorbijgangers
begonnen weer te leven en verder te wandelen alsof er niets
gebeurd was, herkende ik de dader, de nu wel stokoude Omsk Van
Togenbirger, fel vermagerd als hij was en werkelijk gekrompen tot
amper de helft van de lichaamslengte waarvan ik geloof dat hij die
had bij onze jongste ontmoeting. Hij had mijn gedachten gelezen want
hij zegde prompt:
Maar ook gij zijt ouder
geworden!
Weet ik, zo
antwoordde ik hem, zo lang ik maar niet wijzer word!
Inderdaad, zei hij:
wijsheid is ongetwijfeld een wel heel pijnlijke zaak!
Zo bedoelde ik het
niet, antwoordde ik,
maar wat bedoelt gij dan?
Wijsheid komt pas met de
jaren: men snapt pas hoe de zaken draaien als men oud geworden is en
het helaas te laat is om daar nog iets te kunnen aan doen.
Dat is waar, zo
beaamde ik zijn woorden, en bij wie de wijsheid aan de grijsheid
voorafgaat, worden prompt vermoord!
Gij bedoelt Navalny?
Bijvoorbeeld, ja. Ik
las onlangs zijn politieke levensgeschiedenis en die verschilt
kennelijk amper van deze van de activisten in het westen. Het is een
lange strijd tegen de fraude en de corruptie bij de politici.
De
politiek is een voorwendsel, zo repliceerde Van Togenbirger bitsig:
politici zijn gewiekste commerçanten, legale dieven, zij houden zich
helemaal niet bezig met de staat en met het welzijn van de mensen.
Politici zijn superdieven.
In
Rusland dan toch, zo probeerde ik hem te temperen.
Overal, mijn beste! Gij
weet toch waarom mensen in de politiek gaan?
Vertel het mij!
Commerçanten, fraudeurs
en dieven hebben een veel te lastig leven, dat is de reden. Een dief
moet zorgen dat hij aan een wapen komt, hij moet zijn slaap inkorten
om des nachts op pad te gaan, hij neemt het risico dat hij op
heterdaad betrapt wordt, misschien wordt hij wel neergeschoten op
zijn werk ofwel belandt hij in de gevangenis en hij riskeert
torenhoge boetes. Wie in de politiek gaan, hebben het geld voor het
rapen!
Is dat niet een
beetje kort door de bocht?
Betaalt gij dan geen
belastingen, mijn beste? Geen mens ontsnapt er aan! En hoeveel van uw
zuur verdiende centen vloeien aldus naar de staat? Een derde, zegt
gij? Dat zijn dan alleen de rechtstreekse taksen. Maar op alles wat
men koopt en verkoopt, wordt een tol geheven: op arbeid, eigendom,
voedsel, drank, woongelegenheid en kortom alles wat gij ziet en niet
ziet. En die belastingen belanden op een grote hoop: een geldberg om
het zo te zeggen. Die geldberg, mijn beste, bevindt zich in Brussel,
onze hoofdstad. Rond die geldberg zitten in een wijde kring de
politiekers. En zij bedienen zichzelf, ja, naar believen nemen zij
onophoudelijk briefjes, stapeltjes bankbiljetten van de berg en
vullen daarmee hun zakken. En die berg, mijn beste, en dat is nu het
leuke, wordt helemaal niet kleiner, omdat de toevoer van biljetten
nimmer ophoudt. En als hij dreigt te krimpen, gaan degenen die er
omheen zitten en er hun zakken mee vullen, gewoon nieuwe belastingen
heffen, taksen allerhande met nieuwe en modieuze namen, namen die
bovendien geen tegenstand dulden. Geen nachtwerk meer, geen risico om
geklist te worden door champetters, om boetes toebedeeld te krijgen
of om jaren in een cel te moeten slijten. Straffen zijn ver weg omdat
er helemaal geen getuigen zijn: men hoeft alleen te weten wie
allemaal rond de berg gezeten zijn en graaien en dat volstaat, de ene
immers moet zwijgen voor de andere.
Maar ik zie die
geldberg helemaal niet!?
Dat komt omdat het kwaad
zich altijd en overal verbergt, mijn beste. En de beste plaats om
zich te verbergen, bevindt zich in het volle licht. Lees er maar
Edgar Allan Poe op na, ik geloof dat het in De gestolen brief is dat hij dit griezelige thema aankaart, dat in feite zou oud
is als de mens zelf. Poe schreef De gestolen brief zo'n
honderdtachtig jaar geleden maar het onderwerp werd reeds in de
oudheid geliefkoosd door de dramaturgen. Maar wees gerust, de
geldberg bestaat echt, en wat meer is: het is nu een put geworden die
er alsnog in slaagt om zich als een berg voor te doen en die warempel
heel wat beleggers lokt met staatsbons en nog vele andere listen, al
is het einde van dat liedje nu in zicht.
Is dat zo?
Ik vrees het, er is
immers niet alleen die berg in onze eigenste hoofdstad want de wereld
telt honderdzesennegentig erkende staten met elk een eigen hoofdstad
en een geldberg. Het is een eigenschap van geldbergen dat zij ook
onderling kunnen concurreren en dat bovendien onafgebroken doen. De
berg in Brussel is een put geworden zoals ook die in Parijs, Berlijn,
London en noem ze maar op, de Europese grootsteden die geloofden dat
zij met hun euro onaantastbaar waren, dat zij, om maar iets te
zeggen, de Amerikaanse dollar een hakje konden zetten. Wat in
Washington dreigde een put te worden, is nu Hocus Pocus weer een
heuse berg dankzij de wapenhandel. In de westerns immers hoort men
alom het refrein dat iedereen doet beven: Uw geld of wat dacht
u van uw leven?
(Wordt vervolgd)
(J.B., 25 februari
2024)
23-02-2024
Het licht en de duisternis (deel 1)
Het
licht en de duisternis (deel 1)
Het kwaad schuwt het
licht. Dat houdt echter niet in dat kwade dingen die zich een positie
onder de zon weten te verwerven, daardoor ook goed worden. Het kwaad
kan zich pas in de schijnwerpers begeven op voorwaarde dat het
beschermd wordt door machten die mogelijke tegenstanders van die
activiteit naar het leven staan. Dat gebeuren volstrekt zich dan
zoals de beroemde stoet met daarin de keizer met zijn nieuwe kleren.
Immers, wat zo doende openbaar gemaakt wordt, moet tegelijk worden
verzwegen. Het wordt getoond aan de ogen maar die moeten in het
gesprek met zichzelf, dat noodzakelijk voorafgaat aan het gesprek dat
hun bezitters hebben met anderen, zeggen dat ze iets anders zien dan
hetgeen ze zien. Vervolgens moeten die anderen deze leugen beamen als
waarheid, wat tot gevolg heeft dat de ogen zelf bij hun bezitters
gaan inboeten aan krediet. De leugenachtige communicatie versterkt
het in de kiem smoren van de meest directe getuigen die onze
zintuigen zijn en die ons aldus worden ontvreemd. De machten die de
leugenachtigheid in kwestie afdwingen, gaan derhalve niet slechts de
geest van hun slachtoffers beïnvloeden, zoals ideologieën dat doen,
maar ze gaan ook de zintuiglijke wereld waarin de lichamen van de
slachtoffers leven, vervormen. Die vervorming is niet zomaar een
geringe aantasting van een beeld zoals dat gebeurt met het beeld
achter een ruit waarop regendroppels uiteenspatten: het gaat om een
totale vervanging van wat men werkelijk meende te zien door iets dat
er helemaal niet is maar dat zich wel opdringt als een bestaande. Dit
maakt het slachtoffer niet allen blind maar het geeft aan het
slachtoffer tevens ogen die een heel andere en onechte wereld zien
welke een maaksel is van de boosdoeners in kwestie die hun
slachtoffers in die waan opsluiten. In deze tijden waarin mét het
bestaan van God ook het bestaan van de duivel (omschreven als de
niet-persoon bij uitstek) ontkend wordt, kan niemand er omheen dat
hij de gevangene is van een waanwereld die hem niet loslaat zolang
hij zich niet weet te bevrijden van de betrokken machten die hem het
zicht op de oorspronkelijke werkelijkheid benemen. Onze zintuigen en
onze lichamen zijn niet langer de onze, ze zijn het bezit van vreemde
machten en aldus worden wij bezeten.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 23 februari
2024)
22-02-2024
Over Navalny
Over Navalny
Een gelaat van zand
Een
gelaat van zand
Een groep van artsen
wensen nu dat alle burgers een verklaring ondertekenen waarop zij
invullen of zij zich al dan niet laten vaccineren en indien niet
waarom dan, waarbij zij kunnen kiezen uit een tiental opgesomde
redenen.1
Uiteraard loopt een
dergelijk initiatief van bij de aanvang mank aangezien wij intussen
leven in de wereld van de vrije markt. Als u, mijnheer, mevrouw, een
fabriekje hebt waarin u, om maar iets te zeggen, confituur van
aardbeien produceert, en u wenst dat alle burgers van het land een
papier invullen met betrekking tot uw product waarop zij verklaren of
zij al dan niet uw confituur zullen eten en indien niet waarom dan
niet, waarbij zij dan kunnen kiezen uit een tiental opgesomde redenen
(1. Ik lust geen aardbeien; 2. Ik krijg huiduitslag van aardbeien; 3.
Ik teel mijn eigen aardbeien en maak zelf aardbeienconfituur, )
dan zal men u gewis en terecht aanwrijven aan grootheidswaanzin te
lijden. Immers, de wil om de hele consumerende bevolking van dit land
te kunnen dwingen om stelling in te nemen tegenover een eigen
marktproduct, kan inderdaad niet anders dan als waanzin worden
weggezet: mocht iedereen dit eisen, dan was het leven miljarden keren
te kort om de navenante paperassen in orde te krijgen en er waren
veel te weinig bomen om het papier daarvoor te kunnen leveren.
Weliswaar worden dit
soort van verantwoordingen vaak van het volk geëist, meer bepaald in
post-dictatoriale perioden. In dictaturen immers worden ideeën
alsook andere producten aan het volk opgedrongen en worden weigeraars
veroordeeld tot onder meer verbanning, gevangenisstraf of ter dood
veroordeling. Zwakt de dictatuur af, dan stelt men iedereen voor een
keuze waarbij men wel meent te mogen eisen van de weigeraars van het
product in kwestie dat zij openbaar en dus op een kwetsbare wijze -
voor een rechter ofwel publiekelijk - hun keuze verantwoorden.
Zo is bijvoorbeeld de
kerk erin geslaagd om quasi iedereen in de gechristianiseerde of door
haar onderworpen werelddelen te dwingen tot stellingname tegenover
haar deviezen: wie volgden, hoefden verder niets te doen maar
twijfelaars en ongelovigen zagen zich genoodzaakt om desnoods dikke
boeken te schrijven onder titels in de trant van: Waarom ik
niet (meer) geloof. En nu de kerk alhier heeft afgedaan, zijn
in hetzelfde bedje ziek (met de plaag van de hoogheidswaanzin) de
opvolgers van de klerikale dictators, zijnde de politici alsook
steeds vaker de medici en alle andere wetenschapslui (weliswaar met
uitzondering van de wiskundigen wiens bedrijvigheid in wezen een spel
is).
Ligt de dictatuur in een
wat verder verleden, dan voelt niemand zich uiteraard nog verplicht
om stelling in te nemen tegenover ongeacht welke uitlating vanwege
ongeacht wie omdat het zich verantwoorden pas een plicht kan zijn van
onderdanen jegens oversten of van mensen die verplichtingen hebben
tegenover anderen aan wie zij zekere dingen verplicht zijn. En hier
ziet men alras het probleem opduiken van de objectieve ethiek met de
discussie rond de deviezen van Immanuel Kant als mogelijk model, een
kwestie die niet in één adem van de hand gedaan kan worden. Welke
plichten hebben mensen tegenover medemensen in het tijdperk dat volgt
op de hegemonie van de religie(s)?
Velen en niet in het
minst de aanvoerders van de betrokken machten zullen nu aanvoeren dat
het algemeen belang op het spel staat waar van wetenschappen sprake
is maar dat argument verschilt in geen enkel opzicht meer van wat
destijds de kerk aanvoerde ter handhaving van haar positie: het is
voor uw eigen welzijn dat wij u tot gehoorzaamheid willen kunnen
dwingen, zo verzekerden ons de vaders van het heilige en onfeilbare
instituut waarvan Dostojevski in zijn fabel van De
Grootinquisiteur de ware aard aan het licht bracht en in dezelfde
lijn wordt nu geschermd met het algemeen goed van onder meer de
volksgezondheid, het algemeen welzijn en de welvaart als argumenten
om gehoorzaamheid aan de nieuwe instellingen te kunnen afdwingen.
Het mag duidelijk zijn
dat, nu de vrije markt gezorgd heeft voor de privatisering van zowat
alles, incluis de opvoeding, de gezondheid en de wetenschappen, geen
enkele van al deze tenslotte te consumeren zaken ook maar iets nog
verplichten kan, aangezien het koopwaar is dat zich positioneert
tegenover cliënten die nog steeds zelf beslissen wat ze met hun geld
gaan doen, tenzij een politieke overheid zich het recht toe-eigent om
die klus af te handelen in hun plaats, zoals dat het geval is met de
aankoop van vaccins maar ook met betrekking tot de financiering van
de openbare omroep, de onderwijsinstellingen, de landsverdediging en
nog zoveel andere zaken waarvan de noodzakelijkheidskwestie in steeds
nauwere schoentjes komt te staan. Moeten wij ons leven gaan riskeren
aan een front waar wordt gevochten om principes die men heeft alleen
maar omdat men hetzij aan deze hetzij aan gene zijde van dat front
geboren is? Is het correct dat de belastingen die de overheid aan
iedereen oplegt, geïnvesteerd worden in de promotie van culturele
richtlijnen waarmee per definitie niet iedereen het eens kan zijn? Is
het geen aanfluiting van de fundamentele mensenrechten wanneer ons
spreekrecht en onze keuzevrijheid gelijkgesteld worden met het recht,
of veeleer nog met de plicht om de eigen mening in te passen in
vooraf bekokstoofde antwoorden in de vorm van
multiplechoice-antwoorden? Mag de bijzonder misleidende
vooringenomenheid waarbij voor waar wordt aangenomen dat de kwestie
van de gezondheid gelijklopend is met die van de volksgezondheid dan
niet aan kritiek worden onderworpen? Om het bij een voorbeeld met
betrekking tot het laatstgenoemde te houden, kan hier verwezen worden
naar het jammerlijke historische onverstand dat zich nu dreigt te
herhalen en waarmee Adolf Hitler de volksgezondheid meende te
ondersteunen door massaal de zieken om te brengen.
De theologie heeft
weliswaar haar tijd gehad maar nu zij in een groot deel van de wereld
zo niet wereldwijd werd vervangen door het gedrocht van de economie
van de vrije markt, staan onderwijs, gezondheid, politiek en noem ze
maar op, alle mogelijke openbare sectoren, onverbiddelijk onder de
niets en niemand meer ontziende heerschappij van Mammon: het goede is
wat de economie doet draaien, ook als dat gebeurt ten koste van de
welvaart van quasi alle enkelingen die haar torsen en in wiens dienst
zij zou moeten staan zoals elk nuttig werktuig, en deze spijtige
middeldoelomkering kentekent derhalve niet alleen alle dingen maar
tevens alle mensen. Het tijdperk van de golem heerst: de onmens die
allen onderworpen heeft en het niet kan laten om ijverig door te gaan
met het doordrijven van zijn waanzin totdat hij allen zal verpletterd
hebben. De Franse filosoof Michel Foucault besloot in 1966 De
woorden en de dingen met de uitspraak dat weldra de mens dreigt
te verdwijnen zoals een gelaat van zand aan de oever van de zee.
NB: Kennelijk wordt de op de blogs gedropte tekst binnen de paar seconden naar het Engels vertaald en vervolgens weer naar het Nederlands, waardoor de blogtekst geheel onleesbaar kan worden. Zo bijvoorbeeld vertaalt men "de mens" (Nederlands) naar "men" (Engels voor "mensen") en vervolgens weer naar het Nederlands als "de mannen". Om die reden voegen wij onder het artikel een PDF-versie omdat dergelijke automatische veranderingen binnen die bestandsvorm vooralsnog onmogelijk zijn. De tekst van de PDF kan gelezen worden nadat op de link onder deze tekst werd geklikt. (J.B.)
De duivel gunt de mens
zijn vrijheid niet. Zoals in 1654 Joost van den Vondel dichtte,
benijdde Lucifer God en de naar zijn beeld en gelijkenis geschapen
mens, te meer omwille van Gods aangekondigde menswording en de plicht
voor alle engelen om voortaan de mens te dienen. Daarop bracht de
gevallen engel de mens met zijn nageslacht ten val en werd hij zelf
uit de hemel verbannen naar de hel.1
De duivel gunt de mens
zijn vrijheid niet omdat de mens met zijn vrijheid samenvalt en dat
in tegenstelling tot de dieren, de planten en de stenen die blind
gehoorzamen aan de natuur. Deze laatsten worden in de ruimte
rondgeslingerd, zij worden door de wind bewogen en door instincten,
hierin onderscheiden van de mens die vrij kan zijn - tenminste als
hij daarvoor kiest.
Want niet alle mensen
kiezen voor de vrijheid, niet allen willen mens zijn ofschoon dat in
hun vermogen ligt: velen en misschien wel de meesten nemen vrede met
het dier en zij zoeken ijverig naar het meest profijtige evenwicht
tussen de lasten en de lusten waarbij zij ernaar streven om de laatst
genoemden voor zichzelf te houden en de eerst genoemden over te laten
aan een ander.
De duivel gunt de mens
zijn vrijheid niet, hij ontneemt ze hem en hij doet dat door hem te
ketenen aan alles wat niet van geest is; zijn geest vernietigen kan
hij immers niet maar waartoe hij wel in staat is, is de in beslagname
van zijn onstoffelijkheid of zijn geest die daarmee samenvalt en die
nog overblijft als alle stof is uitgezongen. Inbeslagname van de
menselijke geest of van de mens tout court betekent in bezit name en
wie in bezit genomen werden, zijn bezeten. En bezetenheid is altijd
het in bezit genomen worden door wat vreemd is aan degene die bezit
wordt en die daardoor ophoudt om bezit te zijn van zichzelf. Met
andere woorden is de bezetene dan degene die zichzelf heeft verloren.
Het in beslag genomen
worden of het weggetrokken worden uit zichzelf gebeurt middels
verleiding en vergt derhalve de toestemming van wie aan de verleiding
worden blootgesteld omdat wie weerstand bieden, al beslist hebben om
bij zichzelf te blijven, om zichzelf te blijven, om niet te buigen
voor een zeker aanbod waarvan altijd veel te laat aan het licht komt
dat het bedrieglijk is, dat het een aas is dat uitgeworpen werd, dat
het zich als een geschenk voordoet dat echter een roof verkapt en
niet de geringste omdat hier niets minder dan het bezit van zichzelf
in het geding is en dat betekent het bestaan zonder meer. Dat de
duivel aan de mens zijn vrijheid niet gunt, betekent daarom dat hij
hem ertoe verleiden wil om zichzelf af te staan en dat is niet minder
dan de verleiding tot de dood, waarbij de dood weliswaar verkapt
wordt als iets dat het leven zelf nog overtreft.
De duivel kan de vrije
mens niet luchten: De Poetins en de Bidens dulden geen mensen zoals
Aleksej Navalny en Julian Assange omdat de eerst genoemden Lucifer
vertegenwoordigen en de laatst genoemden de mens. Alles wat
daartussen zit is - vreselijk om zeggen maar wellicht waar - kaf.
(J.B., 21 februari
2024)
1INHOUDT.
Lucifer, d'Aertsengel, opperste, en doorluchtigliste boven alle
Engelen, hoovaerdigh en staetzuchtigh, uit blinde liefde tot zijn
eige, benijde Godts onbepaelde grootheit, oock den mensch, naer
Godts beelt geschapen en in het weeligh Paradijs met de
heerschappije des aerdtbodems begiftighttight Hij benijde Godt en
mensch te meer, toen Gabriël, Godts Herout, alle Engelen voor
dienstbare Geesten verklaerde, en de geheimenissen van Godts
toekomende menschworden hun ontdeckte; waer door het To Engelsdom
voorbygegaen, de 'waerachtige menschelijcke natuur, met de Godtheit
vereenight, een gelijcke maght en Majesteit te verwachten stoat:
zvaerom de hoovaardige en nijdige Geest, poogende zich zelven Gode
gelijck te stellen, en den mensch buiten den hemel te houden, door
zijne medestanders, ontelbare Engelen oprockende, wapende, en tegens
Michaël, 's hemels Veltheer, en zijne heerkrachten, onaengezien
Rafaëls waerschuwinge, aenvoerde; en afgestreden, na de neêrlaegh,
uit wraecke, den eersten mensch, en in hem- alle zijne nakomelingen,
ten val broght, en by zelf met zijne weêrspannelingen ter helle
gestort, en eeuwigh verdoemt Wert. (Zie:
https://www.dbnl.org/arch/vond001luci04_01/pag/vond001luci04_01.pdf#page=1
)
Benjamin Britten's War Requiem | Full Concert in HD
Benjamin Britten's War Requiem | Full Concert in HD
Gorecki â Symphonia No 3, Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony
Gorecki Symphonia No 3, Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony
Gorecki Symphony No. 3 "Sorrowful Songs" - Lento e Largo
Gorecki Symphony No. 3 "Sorrowful Songs" - Lento e Largo
Gustav Mahler: 2. Sinfonie, Auferstehung
Gustav Mahler: 2. Sinfonie, Auferstehung
Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps
Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps
Het Dorp
Het Dorp
Oorlogsgeleerden
Oorlogsgeleerden
18-02-2024
Die Todesfuge, Paul Celan
Die Todesfuge, Paul Celan
Schwarze Milch der Frühe wir trinken sie abends wir trinken sie mittags und morgens wir trinken sie nachts wir trinken und trinken wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland dein goldenes Haar Margarete er schreibt es und tritt vor das Haus und es blitzen die Sterne er pfeift seine Rüden herbei er pfeift seine Juden hervor läßt schaufeln ein Grab in der Erde er befiehlt uns spielt auf nun zum Tanz
Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts wir trinken dich morgens und mittags wir trinken dich abends wir trinken und trinken Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland dein goldenes Haar Margarete Dein aschenes Haar Sulamith wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng
Er ruft stecht tiefer ins Erdreich ihr einen ihr andern singet und spielt er greift nach dem Eisen im Gurt er schwingts seine Augen sind blau stecht tiefer die Spaten ihr einen ihr andern spielt weiter zum Tanz auf
Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts wir trinken dich mittags und morgens wir trinken dich abends wir trinken und trinken ein Mann wohnt im Haus dein goldenes Haar Margarete dein aschenes Haar Sulamith er spielt mit den Schlangen Er ruft spielt süßer den Tod der Tod ist ein Meister aus Deutschland er ruft streicht dunkler die Geigen dann steigt ihr als Rauch in die Luft dann habt ihr ein Grab in den Wolken da liegt man nicht eng
Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts wir trinken dich mittags der Tod ist ein Meister aus Deutschland wir trinken dich abends und morgens wir trinken und trinken der Tod ist ein Meister aus Deutschland sein Auge ist blau er trifft dich mit bleierner Kugel er trifft dich genau ein Mann wohnt im Haus dein goldenes Haar Margarete er hetzt seine Rüden auf uns er schenkt uns ein Grab in der Luft er spielt mit den Schlangen und träumet der Tod ist ein Meister aus Deutschland
dein goldenes Haar Margarete dein aschenes Haar Sulamith
16-02-2024
De held en het geld
De
held en het geld
Volgens de
Russische nieuwsberichten overleed Aleksej Navalny enkele dagen
geleden op 47-jarige leeftijd in een strafkamp in Siberië waar hij
gevangen zat wegens extremisme. Volgens de Russische autoriteiten
werd hij onwel en overleed hij zoals mensen dat gewoonlijk doen nadat
zij onwel geworden zijn. Volgens het Westen alsook volgens de
aanhangers van Navalny in Rusland werd hij op de een of andere manier
onder de verantwoordelijkheid van de Russische regering omgebracht:
hetzij door vergiftiging, hetzij ingevolge het strenge regime dat hij
moest ondergaan, uiteraard nadat zijn gezondheid eerst fel geleden
had onder een verleden vergiftiging van vier jaar geleden waarvoor
hij zelf zijn politieke tegenstanders verantwoordelijk hield. Samen
met zijn aanhangers in Rusland, beschouwt het Westen Navalny als een
activist en als een held die streed tegen de corrupte Russische
potentaten. Hij was de hoop van vele Russen daar hij de belangrijkste
tegenstander was van Poetin in de presidentsverkiezingen waaraan hij
helaas niet meer zal deelnemen.
De zaak is nu dat de geschiedenis van deze Russische
held, deze in Oekraïne geboren luis in de pels van het huidige
Russische regime, zoals de media getuigen, reeds nu gebruikt wordt
door de Amerikaanse autoriteiten en hun aanhangers om in de Europese
Unie elke mogelijke kritiek op verdere wapenleveringen aan Oekraïne
in de oorlog tegen Rusland, in de kiem te smoren. Dit terwijl ook het
westen en meer bepaald de Verenigde Staten sinds jaar en dag kampen
met eigen luizen in de eigen pels en de bekendste onder hen is nu wel
de intussen 52-jarige Australische internetactivist Julian Assange.
Deze klokkenluider moest onderduiken nadat hij vogelvrij verklaard
werd; hij werd alras gearresteerd en gevangen genomen en heeft
daaraan een bijzonder slechte gezondheidstoestand te danken waaronder
ook hij dreigt te zullen bezwijken. Assange zette zijn leven op het
spel met WikiLeaks en een volgehouden strijd tegen de corrupte
westerse regimes met onder meer hun oorlog in Irak, waarvan men zich
bijvoorbeeld de perikelen omtrent de Abu Graibgevangenis nog zal
herinneren: de martelpraktijken van de westerse bezetters tegen de
Irakezen. WikiLeaks publiceerde met Collateral Murder
het bewijsmateriaal in de vorm van videobeelden van de moord in 2007
van Amerikanen per helicopter op twaalf Iraakse burgers alsook op
enkele journalisten van Reuters.
Potentaten zijn corrupt, zowel in het Oosten als in
het Westen als in het Noorden als in het Zuiden. Vroeg of laat
krijgen zij allemaal te kampen met heldhaftige klokkenluiders die er
dan het leven bij inschieten. In 1916 kreeg mensenrechtenactivist
Roger Casement na valse beschuldigingen eenzame opsluiting in de
Londense Pentonvillegevangenis waar hij werd opgeknoopt door
verwanten van de megalomane Belgische vorst Leopold II die met zijn
jacht op ivoor en rubber in de Congo miljoenen slachtoffers had
gemaakt onder de zwarten en wiens wrede praktijken Casement onder de
aandacht van de wereld had gebracht. Navalny en Assange zijn als het
ware elkaars spiegelbeelden in de huidige tijd en aan hun
voorspelbaar einde gaat een arrestatie vooraf zoals nauwkeurig
beschreven door Aleksandr Solzjenitzyn in zijn Goelag
Archipel. Men houdt het niet voor mogelijk, de werkelijkheid
overtreft de stoutste fantasie: het eerste hoofdstuk uit dat boek dat
ook de titel De arrestatie draagt, zou in deze tijd in
alle kranten moeten worden afgedrukt. Andermaal heeft de wereld te
maken met het Heart of Darkness, zoals ook de titel
luidt van het literaire verslag dat de eveneens Oekraïense romancier
Joseph Conrad in 1899 over de genocide in Belgisch Congo schreef.
Om De Arrestatie van Aleksandr
Solzjenitzyn te lezen, klik op de link en klik dan op het portret van
deze auteur. Zie ook het daarop volgende artikel:
Gender
en seksuele politiek zijn geen bijzaak voor extreemrechts - ze staan
centraal. Aldusde
Amerikaanse socioloog Peter Drucker.1
Met de groei van extreemrechts nemen de aanvallen op LHBTI-rechten
toe, aldus Drucker, en zo verklaarde de
Braziliaanse extreemrechtse president Jair Bolsonaro openlijk dat hij
de voorkeur geeft aan een dode zoon boven een homoseksuele zoon: zijn
uitspraak resulteerde in een toename van geweld tegen LHBTIQ-leden.
Ook Trump spande processen aan tegen antidiscriminatie maatregelen en
trachtte aan transseksuelen de toegang tot het leger te verbieden. In
Italië probeerde de Lega samenlevingscontracten van mensen van
hetzelfde geslacht middels amendementen te blokkeren en in Spanje
noemde Vox de pride 'schandalig'. Volgens Drucker is dit niet zozeer
(politieke) homofobie omdat die term doet denken aan geestesziekte
maar veeleer 'hetero-nationalisme'.
Waarom valt extreemrechts homo's aan? Peter Drucker:
Een belangrijke reden is ( ) misogynie, die verband houdt met
de tegenstrijdige relatie met het neoliberalisme. De combinatie van
vrouwenhaat en economisch populisme steunt de aantrekkingskracht van
extreemrechts op boze, heteroseksuele mannen. De ( ) recessie ( )
heeft het gevoel van mannelijkheid van veel mannen ondermijnd. Veel
cisgender hetero-mannen geven vrouwen en LHBTIQ's de schuld
hiervoor.
Drucker refereert naar George Mosse die wijst op het
verband tussen sterk agressief nationalisme en een beperkt concept
van mannelijkheid, waarbij de vrouw een tweederangsmens is en men in
de LHBTIQ-mensen symptomen ziet van een tanende morele kracht. De
nazi's dachten dat dit het Arische meesterras verzwakte en
gelijkaardig is de houding van de paus inzake 'gender-ideologie'. Tot
zover de Amerikaanse socioloog Drucker.
Het verband tussen
mannelijkheid en heldhaftigheid is echter pure inbeelding en het
meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld dat een aanfluiting is
van het voorgewende devies van vrouwen en kinderen eerst, geeft
ons de alom beruchte geschiedenis van het vergaan van de Titanic,
waar gebleken is dat de reddingssloepen quasi uitsluitend gevuld
waren met volwassen mannen. Wel blijkt er een verband tussen
testosteron en impulsief agressief gedrag, al is het tevens zo dat
men een tekort daaraan vaker probeert te verbergen met het opzetten
van een grote mond en het historisch voorbeeld daarvan is Adolf
Hitler. Tevens blijkt dat eerder moeders dan vaders bereid zijn om
voor hun kroost in de bres te springen. Fascisten zullen overigens
nooit zelf vechten, zij bewapenen en beveiligen zichzelf tot het
absurde, hun paranoia laat geen zweem van twijfel bestaan over de
vreesachtigheid en de kleinzerigheid van deze met bodyguards en
voorproevers omringde angsthazen die anderen de dood injagen terwijl
zij vanuit diepe schuilkelders bevelen uitdelen en commentaar geven;
ze zijn er specialist in elkaar in de rug aan te vallen en hun
geliefkoosde moordwapen is vergif.
Overigens zijn er wellicht meer helden onder de vrouwen
en tot de mooiste voorbeelden behoren Rosa Parks die in 1955 in haar
dooie eentje door een moedige verzetsdaad het einde inluidde van de
apartheid in de Verenigde Staten2
en dr. Frances Oldham Kelsey die, omstreeks 1960, als
verantwoordelijke in de V.S., eveneens op eigen houtje, weerstand
wist te bieden aan de druk van farmareus Chemie Grünenthal om ook in
Amerika thalidomide (Softenon) te gaan slijten nadat het sedativum in
Europa al tienduizend gevallen van focomelie veroorzaakt had bij
kinderen van de moeders die het hadden gebruikt.3
Dit alles welbeschouwd moeten de opstoten van
extreemrechts in de samenleving gezien worden als symptomen van
vreesachtigheid en van het onvermogen om met complexe
maatschappelijke problemen om te gaan. Daarom trachten agitatoren van
extreemrechts bij de massa in het gevlei te komen. Daarom ook neigt
extreemrechts naar conservatisme of vrees voor vooruitgang en naar de
van naïviteit getuigende irrationaliteit van aftandse
geloofssystemen waarin mensen bescherming hopen te krijgen van die
goden aan wie zij bereid zijn hun kinderen te offeren, Mars incluis.
(J.B., 11 februari 2024)
1
Zie het artikel d.d. 16.08.2019, getiteld: LHBTIQs
tegenover extreemrechts: slachtoffers, meelopers, verzetsstrijders,
dat in een
Nederlandse vertaling van de redactie van Grenzeloos de inhoud
weergeeft van een jeugdkamp van de Vierde Internationale op 25 juli
2019, eerder verschenen in het Engels op de website ESSF:
http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article49833
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: