Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
22-02-2024
Een gelaat van zand
Een
gelaat van zand
Een groep van artsen
wensen nu dat alle burgers een verklaring ondertekenen waarop zij
invullen of zij zich al dan niet laten vaccineren en indien niet
waarom dan, waarbij zij kunnen kiezen uit een tiental opgesomde
redenen.1
Uiteraard loopt een
dergelijk initiatief van bij de aanvang mank aangezien wij intussen
leven in de wereld van de vrije markt. Als u, mijnheer, mevrouw, een
fabriekje hebt waarin u, om maar iets te zeggen, confituur van
aardbeien produceert, en u wenst dat alle burgers van het land een
papier invullen met betrekking tot uw product waarop zij verklaren of
zij al dan niet uw confituur zullen eten en indien niet waarom dan
niet, waarbij zij dan kunnen kiezen uit een tiental opgesomde redenen
(1. Ik lust geen aardbeien; 2. Ik krijg huiduitslag van aardbeien; 3.
Ik teel mijn eigen aardbeien en maak zelf aardbeienconfituur, )
dan zal men u gewis en terecht aanwrijven aan grootheidswaanzin te
lijden. Immers, de wil om de hele consumerende bevolking van dit land
te kunnen dwingen om stelling in te nemen tegenover een eigen
marktproduct, kan inderdaad niet anders dan als waanzin worden
weggezet: mocht iedereen dit eisen, dan was het leven miljarden keren
te kort om de navenante paperassen in orde te krijgen en er waren
veel te weinig bomen om het papier daarvoor te kunnen leveren.
Weliswaar worden dit
soort van verantwoordingen vaak van het volk geëist, meer bepaald in
post-dictatoriale perioden. In dictaturen immers worden ideeën
alsook andere producten aan het volk opgedrongen en worden weigeraars
veroordeeld tot onder meer verbanning, gevangenisstraf of ter dood
veroordeling. Zwakt de dictatuur af, dan stelt men iedereen voor een
keuze waarbij men wel meent te mogen eisen van de weigeraars van het
product in kwestie dat zij openbaar en dus op een kwetsbare wijze -
voor een rechter ofwel publiekelijk - hun keuze verantwoorden.
Zo is bijvoorbeeld de
kerk erin geslaagd om quasi iedereen in de gechristianiseerde of door
haar onderworpen werelddelen te dwingen tot stellingname tegenover
haar deviezen: wie volgden, hoefden verder niets te doen maar
twijfelaars en ongelovigen zagen zich genoodzaakt om desnoods dikke
boeken te schrijven onder titels in de trant van: Waarom ik
niet (meer) geloof. En nu de kerk alhier heeft afgedaan, zijn
in hetzelfde bedje ziek (met de plaag van de hoogheidswaanzin) de
opvolgers van de klerikale dictators, zijnde de politici alsook
steeds vaker de medici en alle andere wetenschapslui (weliswaar met
uitzondering van de wiskundigen wiens bedrijvigheid in wezen een spel
is).
Ligt de dictatuur in een
wat verder verleden, dan voelt niemand zich uiteraard nog verplicht
om stelling in te nemen tegenover ongeacht welke uitlating vanwege
ongeacht wie omdat het zich verantwoorden pas een plicht kan zijn van
onderdanen jegens oversten of van mensen die verplichtingen hebben
tegenover anderen aan wie zij zekere dingen verplicht zijn. En hier
ziet men alras het probleem opduiken van de objectieve ethiek met de
discussie rond de deviezen van Immanuel Kant als mogelijk model, een
kwestie die niet in één adem van de hand gedaan kan worden. Welke
plichten hebben mensen tegenover medemensen in het tijdperk dat volgt
op de hegemonie van de religie(s)?
Velen en niet in het
minst de aanvoerders van de betrokken machten zullen nu aanvoeren dat
het algemeen belang op het spel staat waar van wetenschappen sprake
is maar dat argument verschilt in geen enkel opzicht meer van wat
destijds de kerk aanvoerde ter handhaving van haar positie: het is
voor uw eigen welzijn dat wij u tot gehoorzaamheid willen kunnen
dwingen, zo verzekerden ons de vaders van het heilige en onfeilbare
instituut waarvan Dostojevski in zijn fabel van De
Grootinquisiteur de ware aard aan het licht bracht en in dezelfde
lijn wordt nu geschermd met het algemeen goed van onder meer de
volksgezondheid, het algemeen welzijn en de welvaart als argumenten
om gehoorzaamheid aan de nieuwe instellingen te kunnen afdwingen.
Het mag duidelijk zijn
dat, nu de vrije markt gezorgd heeft voor de privatisering van zowat
alles, incluis de opvoeding, de gezondheid en de wetenschappen, geen
enkele van al deze tenslotte te consumeren zaken ook maar iets nog
verplichten kan, aangezien het koopwaar is dat zich positioneert
tegenover cliënten die nog steeds zelf beslissen wat ze met hun geld
gaan doen, tenzij een politieke overheid zich het recht toe-eigent om
die klus af te handelen in hun plaats, zoals dat het geval is met de
aankoop van vaccins maar ook met betrekking tot de financiering van
de openbare omroep, de onderwijsinstellingen, de landsverdediging en
nog zoveel andere zaken waarvan de noodzakelijkheidskwestie in steeds
nauwere schoentjes komt te staan. Moeten wij ons leven gaan riskeren
aan een front waar wordt gevochten om principes die men heeft alleen
maar omdat men hetzij aan deze hetzij aan gene zijde van dat front
geboren is? Is het correct dat de belastingen die de overheid aan
iedereen oplegt, geïnvesteerd worden in de promotie van culturele
richtlijnen waarmee per definitie niet iedereen het eens kan zijn? Is
het geen aanfluiting van de fundamentele mensenrechten wanneer ons
spreekrecht en onze keuzevrijheid gelijkgesteld worden met het recht,
of veeleer nog met de plicht om de eigen mening in te passen in
vooraf bekokstoofde antwoorden in de vorm van
multiplechoice-antwoorden? Mag de bijzonder misleidende
vooringenomenheid waarbij voor waar wordt aangenomen dat de kwestie
van de gezondheid gelijklopend is met die van de volksgezondheid dan
niet aan kritiek worden onderworpen? Om het bij een voorbeeld met
betrekking tot het laatstgenoemde te houden, kan hier verwezen worden
naar het jammerlijke historische onverstand dat zich nu dreigt te
herhalen en waarmee Adolf Hitler de volksgezondheid meende te
ondersteunen door massaal de zieken om te brengen.
De theologie heeft
weliswaar haar tijd gehad maar nu zij in een groot deel van de wereld
zo niet wereldwijd werd vervangen door het gedrocht van de economie
van de vrije markt, staan onderwijs, gezondheid, politiek en noem ze
maar op, alle mogelijke openbare sectoren, onverbiddelijk onder de
niets en niemand meer ontziende heerschappij van Mammon: het goede is
wat de economie doet draaien, ook als dat gebeurt ten koste van de
welvaart van quasi alle enkelingen die haar torsen en in wiens dienst
zij zou moeten staan zoals elk nuttig werktuig, en deze spijtige
middeldoelomkering kentekent derhalve niet alleen alle dingen maar
tevens alle mensen. Het tijdperk van de golem heerst: de onmens die
allen onderworpen heeft en het niet kan laten om ijverig door te gaan
met het doordrijven van zijn waanzin totdat hij allen zal verpletterd
hebben. De Franse filosoof Michel Foucault besloot in 1966 De
woorden en de dingen met de uitspraak dat weldra de mens dreigt
te verdwijnen zoals een gelaat van zand aan de oever van de zee.
NB: Kennelijk wordt de op de blogs gedropte tekst binnen de paar seconden naar het Engels vertaald en vervolgens weer naar het Nederlands, waardoor de blogtekst geheel onleesbaar kan worden. Zo bijvoorbeeld vertaalt men "de mens" (Nederlands) naar "men" (Engels voor "mensen") en vervolgens weer naar het Nederlands als "de mannen". Om die reden voegen wij onder het artikel een PDF-versie omdat dergelijke automatische veranderingen binnen die bestandsvorm vooralsnog onmogelijk zijn. De tekst van de PDF kan gelezen worden nadat op de link onder deze tekst werd geklikt. (J.B.)
De duivel gunt de mens
zijn vrijheid niet. Zoals in 1654 Joost van den Vondel dichtte,
benijdde Lucifer God en de naar zijn beeld en gelijkenis geschapen
mens, te meer omwille van Gods aangekondigde menswording en de plicht
voor alle engelen om voortaan de mens te dienen. Daarop bracht de
gevallen engel de mens met zijn nageslacht ten val en werd hij zelf
uit de hemel verbannen naar de hel.1
De duivel gunt de mens
zijn vrijheid niet omdat de mens met zijn vrijheid samenvalt en dat
in tegenstelling tot de dieren, de planten en de stenen die blind
gehoorzamen aan de natuur. Deze laatsten worden in de ruimte
rondgeslingerd, zij worden door de wind bewogen en door instincten,
hierin onderscheiden van de mens die vrij kan zijn - tenminste als
hij daarvoor kiest.
Want niet alle mensen
kiezen voor de vrijheid, niet allen willen mens zijn ofschoon dat in
hun vermogen ligt: velen en misschien wel de meesten nemen vrede met
het dier en zij zoeken ijverig naar het meest profijtige evenwicht
tussen de lasten en de lusten waarbij zij ernaar streven om de laatst
genoemden voor zichzelf te houden en de eerst genoemden over te laten
aan een ander.
De duivel gunt de mens
zijn vrijheid niet, hij ontneemt ze hem en hij doet dat door hem te
ketenen aan alles wat niet van geest is; zijn geest vernietigen kan
hij immers niet maar waartoe hij wel in staat is, is de in beslagname
van zijn onstoffelijkheid of zijn geest die daarmee samenvalt en die
nog overblijft als alle stof is uitgezongen. Inbeslagname van de
menselijke geest of van de mens tout court betekent in bezit name en
wie in bezit genomen werden, zijn bezeten. En bezetenheid is altijd
het in bezit genomen worden door wat vreemd is aan degene die bezit
wordt en die daardoor ophoudt om bezit te zijn van zichzelf. Met
andere woorden is de bezetene dan degene die zichzelf heeft verloren.
Het in beslag genomen
worden of het weggetrokken worden uit zichzelf gebeurt middels
verleiding en vergt derhalve de toestemming van wie aan de verleiding
worden blootgesteld omdat wie weerstand bieden, al beslist hebben om
bij zichzelf te blijven, om zichzelf te blijven, om niet te buigen
voor een zeker aanbod waarvan altijd veel te laat aan het licht komt
dat het bedrieglijk is, dat het een aas is dat uitgeworpen werd, dat
het zich als een geschenk voordoet dat echter een roof verkapt en
niet de geringste omdat hier niets minder dan het bezit van zichzelf
in het geding is en dat betekent het bestaan zonder meer. Dat de
duivel aan de mens zijn vrijheid niet gunt, betekent daarom dat hij
hem ertoe verleiden wil om zichzelf af te staan en dat is niet minder
dan de verleiding tot de dood, waarbij de dood weliswaar verkapt
wordt als iets dat het leven zelf nog overtreft.
De duivel kan de vrije
mens niet luchten: De Poetins en de Bidens dulden geen mensen zoals
Aleksej Navalny en Julian Assange omdat de eerst genoemden Lucifer
vertegenwoordigen en de laatst genoemden de mens. Alles wat
daartussen zit is - vreselijk om zeggen maar wellicht waar - kaf.
(J.B., 21 februari
2024)
1INHOUDT.
Lucifer, d'Aertsengel, opperste, en doorluchtigliste boven alle
Engelen, hoovaerdigh en staetzuchtigh, uit blinde liefde tot zijn
eige, benijde Godts onbepaelde grootheit, oock den mensch, naer
Godts beelt geschapen en in het weeligh Paradijs met de
heerschappije des aerdtbodems begiftighttight Hij benijde Godt en
mensch te meer, toen Gabriël, Godts Herout, alle Engelen voor
dienstbare Geesten verklaerde, en de geheimenissen van Godts
toekomende menschworden hun ontdeckte; waer door het To Engelsdom
voorbygegaen, de 'waerachtige menschelijcke natuur, met de Godtheit
vereenight, een gelijcke maght en Majesteit te verwachten stoat:
zvaerom de hoovaardige en nijdige Geest, poogende zich zelven Gode
gelijck te stellen, en den mensch buiten den hemel te houden, door
zijne medestanders, ontelbare Engelen oprockende, wapende, en tegens
Michaël, 's hemels Veltheer, en zijne heerkrachten, onaengezien
Rafaëls waerschuwinge, aenvoerde; en afgestreden, na de neêrlaegh,
uit wraecke, den eersten mensch, en in hem- alle zijne nakomelingen,
ten val broght, en by zelf met zijne weêrspannelingen ter helle
gestort, en eeuwigh verdoemt Wert. (Zie:
https://www.dbnl.org/arch/vond001luci04_01/pag/vond001luci04_01.pdf#page=1
)
Benjamin Britten's War Requiem | Full Concert in HD
Benjamin Britten's War Requiem | Full Concert in HD
Gorecki â Symphonia No 3, Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony
Gorecki Symphonia No 3, Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony
Gorecki Symphony No. 3 "Sorrowful Songs" - Lento e Largo
Gorecki Symphony No. 3 "Sorrowful Songs" - Lento e Largo
Gustav Mahler: 2. Sinfonie, Auferstehung
Gustav Mahler: 2. Sinfonie, Auferstehung
Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps
Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps
Het Dorp
Het Dorp
Oorlogsgeleerden
Oorlogsgeleerden
18-02-2024
Die Todesfuge, Paul Celan
Die Todesfuge, Paul Celan
Schwarze Milch der Frühe wir trinken sie abends wir trinken sie mittags und morgens wir trinken sie nachts wir trinken und trinken wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland dein goldenes Haar Margarete er schreibt es und tritt vor das Haus und es blitzen die Sterne er pfeift seine Rüden herbei er pfeift seine Juden hervor läßt schaufeln ein Grab in der Erde er befiehlt uns spielt auf nun zum Tanz
Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts wir trinken dich morgens und mittags wir trinken dich abends wir trinken und trinken Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland dein goldenes Haar Margarete Dein aschenes Haar Sulamith wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng
Er ruft stecht tiefer ins Erdreich ihr einen ihr andern singet und spielt er greift nach dem Eisen im Gurt er schwingts seine Augen sind blau stecht tiefer die Spaten ihr einen ihr andern spielt weiter zum Tanz auf
Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts wir trinken dich mittags und morgens wir trinken dich abends wir trinken und trinken ein Mann wohnt im Haus dein goldenes Haar Margarete dein aschenes Haar Sulamith er spielt mit den Schlangen Er ruft spielt süßer den Tod der Tod ist ein Meister aus Deutschland er ruft streicht dunkler die Geigen dann steigt ihr als Rauch in die Luft dann habt ihr ein Grab in den Wolken da liegt man nicht eng
Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts wir trinken dich mittags der Tod ist ein Meister aus Deutschland wir trinken dich abends und morgens wir trinken und trinken der Tod ist ein Meister aus Deutschland sein Auge ist blau er trifft dich mit bleierner Kugel er trifft dich genau ein Mann wohnt im Haus dein goldenes Haar Margarete er hetzt seine Rüden auf uns er schenkt uns ein Grab in der Luft er spielt mit den Schlangen und träumet der Tod ist ein Meister aus Deutschland
dein goldenes Haar Margarete dein aschenes Haar Sulamith
16-02-2024
De held en het geld
De
held en het geld
Volgens de
Russische nieuwsberichten overleed Aleksej Navalny enkele dagen
geleden op 47-jarige leeftijd in een strafkamp in Siberië waar hij
gevangen zat wegens extremisme. Volgens de Russische autoriteiten
werd hij onwel en overleed hij zoals mensen dat gewoonlijk doen nadat
zij onwel geworden zijn. Volgens het Westen alsook volgens de
aanhangers van Navalny in Rusland werd hij op de een of andere manier
onder de verantwoordelijkheid van de Russische regering omgebracht:
hetzij door vergiftiging, hetzij ingevolge het strenge regime dat hij
moest ondergaan, uiteraard nadat zijn gezondheid eerst fel geleden
had onder een verleden vergiftiging van vier jaar geleden waarvoor
hij zelf zijn politieke tegenstanders verantwoordelijk hield. Samen
met zijn aanhangers in Rusland, beschouwt het Westen Navalny als een
activist en als een held die streed tegen de corrupte Russische
potentaten. Hij was de hoop van vele Russen daar hij de belangrijkste
tegenstander was van Poetin in de presidentsverkiezingen waaraan hij
helaas niet meer zal deelnemen.
De zaak is nu dat de geschiedenis van deze Russische
held, deze in Oekraïne geboren luis in de pels van het huidige
Russische regime, zoals de media getuigen, reeds nu gebruikt wordt
door de Amerikaanse autoriteiten en hun aanhangers om in de Europese
Unie elke mogelijke kritiek op verdere wapenleveringen aan Oekraïne
in de oorlog tegen Rusland, in de kiem te smoren. Dit terwijl ook het
westen en meer bepaald de Verenigde Staten sinds jaar en dag kampen
met eigen luizen in de eigen pels en de bekendste onder hen is nu wel
de intussen 52-jarige Australische internetactivist Julian Assange.
Deze klokkenluider moest onderduiken nadat hij vogelvrij verklaard
werd; hij werd alras gearresteerd en gevangen genomen en heeft
daaraan een bijzonder slechte gezondheidstoestand te danken waaronder
ook hij dreigt te zullen bezwijken. Assange zette zijn leven op het
spel met WikiLeaks en een volgehouden strijd tegen de corrupte
westerse regimes met onder meer hun oorlog in Irak, waarvan men zich
bijvoorbeeld de perikelen omtrent de Abu Graibgevangenis nog zal
herinneren: de martelpraktijken van de westerse bezetters tegen de
Irakezen. WikiLeaks publiceerde met Collateral Murder
het bewijsmateriaal in de vorm van videobeelden van de moord in 2007
van Amerikanen per helicopter op twaalf Iraakse burgers alsook op
enkele journalisten van Reuters.
Potentaten zijn corrupt, zowel in het Oosten als in
het Westen als in het Noorden als in het Zuiden. Vroeg of laat
krijgen zij allemaal te kampen met heldhaftige klokkenluiders die er
dan het leven bij inschieten. In 1916 kreeg mensenrechtenactivist
Roger Casement na valse beschuldigingen eenzame opsluiting in de
Londense Pentonvillegevangenis waar hij werd opgeknoopt door
verwanten van de megalomane Belgische vorst Leopold II die met zijn
jacht op ivoor en rubber in de Congo miljoenen slachtoffers had
gemaakt onder de zwarten en wiens wrede praktijken Casement onder de
aandacht van de wereld had gebracht. Navalny en Assange zijn als het
ware elkaars spiegelbeelden in de huidige tijd en aan hun
voorspelbaar einde gaat een arrestatie vooraf zoals nauwkeurig
beschreven door Aleksandr Solzjenitzyn in zijn Goelag
Archipel. Men houdt het niet voor mogelijk, de werkelijkheid
overtreft de stoutste fantasie: het eerste hoofdstuk uit dat boek dat
ook de titel De arrestatie draagt, zou in deze tijd in
alle kranten moeten worden afgedrukt. Andermaal heeft de wereld te
maken met het Heart of Darkness, zoals ook de titel
luidt van het literaire verslag dat de eveneens Oekraïense romancier
Joseph Conrad in 1899 over de genocide in Belgisch Congo schreef.
Om De Arrestatie van Aleksandr
Solzjenitzyn te lezen, klik op de link en klik dan op het portret van
deze auteur. Zie ook het daarop volgende artikel:
Gender
en seksuele politiek zijn geen bijzaak voor extreemrechts - ze staan
centraal. Aldusde
Amerikaanse socioloog Peter Drucker.1
Met de groei van extreemrechts nemen de aanvallen op LHBTI-rechten
toe, aldus Drucker, en zo verklaarde de
Braziliaanse extreemrechtse president Jair Bolsonaro openlijk dat hij
de voorkeur geeft aan een dode zoon boven een homoseksuele zoon: zijn
uitspraak resulteerde in een toename van geweld tegen LHBTIQ-leden.
Ook Trump spande processen aan tegen antidiscriminatie maatregelen en
trachtte aan transseksuelen de toegang tot het leger te verbieden. In
Italië probeerde de Lega samenlevingscontracten van mensen van
hetzelfde geslacht middels amendementen te blokkeren en in Spanje
noemde Vox de pride 'schandalig'. Volgens Drucker is dit niet zozeer
(politieke) homofobie omdat die term doet denken aan geestesziekte
maar veeleer 'hetero-nationalisme'.
Waarom valt extreemrechts homo's aan? Peter Drucker:
Een belangrijke reden is ( ) misogynie, die verband houdt met
de tegenstrijdige relatie met het neoliberalisme. De combinatie van
vrouwenhaat en economisch populisme steunt de aantrekkingskracht van
extreemrechts op boze, heteroseksuele mannen. De ( ) recessie ( )
heeft het gevoel van mannelijkheid van veel mannen ondermijnd. Veel
cisgender hetero-mannen geven vrouwen en LHBTIQ's de schuld
hiervoor.
Drucker refereert naar George Mosse die wijst op het
verband tussen sterk agressief nationalisme en een beperkt concept
van mannelijkheid, waarbij de vrouw een tweederangsmens is en men in
de LHBTIQ-mensen symptomen ziet van een tanende morele kracht. De
nazi's dachten dat dit het Arische meesterras verzwakte en
gelijkaardig is de houding van de paus inzake 'gender-ideologie'. Tot
zover de Amerikaanse socioloog Drucker.
Het verband tussen
mannelijkheid en heldhaftigheid is echter pure inbeelding en het
meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld dat een aanfluiting is
van het voorgewende devies van vrouwen en kinderen eerst, geeft
ons de alom beruchte geschiedenis van het vergaan van de Titanic,
waar gebleken is dat de reddingssloepen quasi uitsluitend gevuld
waren met volwassen mannen. Wel blijkt er een verband tussen
testosteron en impulsief agressief gedrag, al is het tevens zo dat
men een tekort daaraan vaker probeert te verbergen met het opzetten
van een grote mond en het historisch voorbeeld daarvan is Adolf
Hitler. Tevens blijkt dat eerder moeders dan vaders bereid zijn om
voor hun kroost in de bres te springen. Fascisten zullen overigens
nooit zelf vechten, zij bewapenen en beveiligen zichzelf tot het
absurde, hun paranoia laat geen zweem van twijfel bestaan over de
vreesachtigheid en de kleinzerigheid van deze met bodyguards en
voorproevers omringde angsthazen die anderen de dood injagen terwijl
zij vanuit diepe schuilkelders bevelen uitdelen en commentaar geven;
ze zijn er specialist in elkaar in de rug aan te vallen en hun
geliefkoosde moordwapen is vergif.
Overigens zijn er wellicht meer helden onder de vrouwen
en tot de mooiste voorbeelden behoren Rosa Parks die in 1955 in haar
dooie eentje door een moedige verzetsdaad het einde inluidde van de
apartheid in de Verenigde Staten2
en dr. Frances Oldham Kelsey die, omstreeks 1960, als
verantwoordelijke in de V.S., eveneens op eigen houtje, weerstand
wist te bieden aan de druk van farmareus Chemie Grünenthal om ook in
Amerika thalidomide (Softenon) te gaan slijten nadat het sedativum in
Europa al tienduizend gevallen van focomelie veroorzaakt had bij
kinderen van de moeders die het hadden gebruikt.3
Dit alles welbeschouwd moeten de opstoten van
extreemrechts in de samenleving gezien worden als symptomen van
vreesachtigheid en van het onvermogen om met complexe
maatschappelijke problemen om te gaan. Daarom trachten agitatoren van
extreemrechts bij de massa in het gevlei te komen. Daarom ook neigt
extreemrechts naar conservatisme of vrees voor vooruitgang en naar de
van naïviteit getuigende irrationaliteit van aftandse
geloofssystemen waarin mensen bescherming hopen te krijgen van die
goden aan wie zij bereid zijn hun kinderen te offeren, Mars incluis.
(J.B., 11 februari 2024)
1
Zie het artikel d.d. 16.08.2019, getiteld: LHBTIQs
tegenover extreemrechts: slachtoffers, meelopers, verzetsstrijders,
dat in een
Nederlandse vertaling van de redactie van Grenzeloos de inhoud
weergeeft van een jeugdkamp van de Vierde Internationale op 25 juli
2019, eerder verschenen in het Engels op de website ESSF:
http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article49833
Kannibalisme en Lebensraum. Een interview met Omsk Van Togenbirger
Kannibalisme
en Lebensraum. Een interview met Omsk Van Togenbirger
Het werd de hoogste
tijd maar nu liepen we hem nog eens tegen het lijf, een intussen al
redelijk bejaarde man en hopelijk nog bij de pinken.
Goede
middag, Omsk Van Togenbirger!
Ook een goede
middag. Val maar met de deur in huis want mijn tijd is beperkt. Je
wilt het beslist hebben over politiek?
Ook
over politiek als u het niet erg vindt maar eerst misschien een meer
persoonlijke vraag...
Ga uw gang!
Levensbeschouwing:
hoe is het intussen gesteld met uw levensbeschouwing, als wij dat
mogen vragen want het is allemaal niet meer zo klaar voor ons.
Dat zijn de
zogenaamde levensbeschouwingen zelf ook niet meer, mijn beste!
Wat
bedoelt u dan?
Je vraagt mij tot
welk kamp ik behoor maar zijn er nog wel kampen of heeft het nog
langer zin om in kampen of in vakjes te denken als het daar over
gaat?
U
vraagt zich af of er nog verdedigbare ideologieën bestaan?
Inderdaad: een
ideologie is sowieso een gedrocht, ideologieën zijn in hetzelfde
bedje ziek als politieke partijen.
Ja?
Met de regelmaat van
de klok blijkt een ideologie niet langer houdbaar en dan probeert men
de kool met de geit te sparen: men wil zijn ideologie niet opgeven
omdat men eraan gehecht is maar anderzijds kan men er niet blijven
aan vasthouden omdat zij vloekt met steeds weer nieuwe feiten die aan
het licht worden gebracht.
Een
voorbeeld?
Neem de drie
openbaringsgodsdiensten, aangehangen door de helft van de
wereldbevolking met samen 4 miljard gelovigen waaronder christenen,
islamieten en joden: alle drie verwijzen zij naar het Oude Testament
met de jaloerse God Jahweh die van zijn gelovigen eist dat zij hun
oudste zoon onthoofden en op een brandaltaar aan Hem offeren om aldus
te tonen dat zij meer houden van hun god dan van hun eigen kinderen.
Inderdaad,
een wrede God...
Maar Hij is nog
wreder, mijn beste want je kent toch het vervolg op de historie van
de mensenoffers?
Ja,
toen Abraham zijn zoon Isaak wilde doden om hem te offeren, zond
Jahweh zijn engel om hem daarvan te weerhouden: voortaan zou Hij
vrede nemen met dierenoffers.
Jaja, maar verder?
Hoe vervolgt die historie?
Geen
idee...
Mijn beste, je weet
toch dat een paar duizend jaar later God zelf zijn goddelijke zoon
geofferd heeft... aan de mensen!
Inderdaad, nu u
het zegt...
Waarmee Hij zijn
liefde voor de mensen heeft betuigd. Het ging bovendien om een
zoenoffer en dat offer werd dit keer niet vereist door God maar door
de duivel!
Maar...
is dat zo!?
Herlees Genesis! Het
raakt kant noch wal maar we zijn er nu eenmaal aan gewend geraakt.
Naar mijn persoonlijke aanvoelen volstaan deze gegevens om dat geloof
ten gronde te verwerpen.
Maar de helft van
de wereldbevolking belijdt het nog wel?
Daar zeg je het:
belijden! Niet geloven maar wel belijden en dat is een groot
verschil. Ik zei het eerder al, denk maar aan Orwell: men heeft
iemand in zijn macht als men hem kan doen belijden dat de som van
twee en twee gelijk is aan vijf. Uiteraard gelooft niemand dat twee
opgeteld bij twee gelijk is aan vijf maar precies daarom getuigt die
belijdenis van machteloosheid en van onderworpenheid. Men heeft macht
over wie men kan doen liegen; men heeft macht over wie men kan doen
doden. Men heeft macht over wie men zijn wil kan opleggen. Alleen
macht zorgt ervoor dat dergelijke belijdenissen blijven standhouden.
Men belijdt een geloof zoals men een ideologie belijdt. Mettertijd
wordt duidelijk dat zij geen steek houdt maar men blijft ze
verdedigen omwille van allerlei... bijwerkingen, zal ik maar zeggen.
Als
ik het goed begrijp, verwerpt u dan de christelijke ideologie?
De jaloerse Jahweh
die mensenoffers eist en die op de koop toe zijn eigen zoon doodt,
verschilt in geen enkel opzicht van de Griekse god die zijn kinderen
opeet.
Kannibalisme?
Zeg dat wel: in de
wekelijkse heilige mis nuttigen de mensen het lichaam van hun God ter
herinnering aan het kannibalisme als heilige praktijk. Geen wonder
dat de mensen dit nabootsen.
Hoezo?
Wel ja, maak je geen
illusies, de hele geschiedenis lang doen de mensen dat: vandaag,
bijvoorbeeld, worden aan beide zijden van het wereldoorlogsfront de
mensen met geweld in autobusjes gesleurd om verplicht te gaan
sneuvelen in de loopgraven. Het doet denken aan de busjes waarin met
geweld joden, psychiatrische patiënten en nog andere burgers
werden gesleurd om dan te worden getransporteerd naar hun
massagraven, je weet wel, die busjes met daarop de tekst: Kaisers
Kaffee. Daarom ook herhaal ik dat het front een concentratiekamp
is. Weet je nog wel? Eerst libricide, dan genocide! Lebensraum, mijn
beste! Lebensraum! Tot kijk!
(J.B.,
9 februari 2024)
08-02-2024
Dr. Erwin Annys
Dr. Erwin Annys
07-02-2024
Aftroggelaars
Aftroggelaars
Gij zult het nog
meemaken dat ge allemaal uw persoonlijke computer zult hebben: het
zijn de profetische woorden van onze onderwijzer uit het zesde
studiejaar. Het geschiedde in het jaar des Heren 1970 en als de zeer
geleerde man nog in leven is, moet hij heden zowat honderdvijftien
jaar oud zijn. Jan Schollaert schreef een boekje met als titel: Het
binair talstelsel, het talstelstel van de computer met daarin
allerlei rekenoefeningetjes inzake het tweetallig stelsel: die kennis
zou ons immers nog van pas komen, later. De profetie werd bewaarheid
omstreeks de jaren negentig.
Inmiddels
vierenvijftig jaar later kampen wij tevens al een tijdje met de niet
voorspelde maar wellicht door sommigen gevreesde bijwerkingen
van het computergebruik en die zijn niet min. Naast de
oogaandoeningen, de 'muisarm' en de vele vormen van artrose, vooral
in nek en rug, hebben wij ook allemaal kennis kunnen maken met het
kostenplaatje van die 'prutsen', zoals menig ondankbare ziel de
nieuwe technologieën is gaan noemen. Maar de computer zelf is niet
de schietschijf doch de daaraan verbonden commerce.
Alle bezitters van
een auto weten hoe voorzichtig zij moeten zijn bij de keuze van een
garagist en niet zozeer diens kunde moet in vraag worden gesteld maar
wel zijn betrouwbaarheid. Dat geldt ook voor het merk en het geldt
voor alle mogelijke artikels, computers incluis. Wij hebben evenwel
niet te klagen van de verkoper om de hoek: het probleem ligt bij de
producent en zijn trawanten.
De hardware is één
zaak, weinig verschillend van alle andere gekende apparaten; de
software echter blijkt een heel ander paar mouwen. Via een internet
dat alle persoonlijke toestellen ter wereld onderling verbindt,
verspreiden zich naast nepnieuws, ongevraagde boodschappen en reclame
immers ook allerlei 'virussen' en nog andere kwalen, onder meer
veroorzaakt door zogenaamde 'cookies', die de werking van het
persoonlijke toestel en derhalve de werking van onszelf, vertragen of
zelfs onmogelijk maken.
Men kan de producent
van de software ervan verdenken dat hij achter de productie van de
virussen zit omdat hij er tenslotte winst uit slaat met de verkoop
van antivirussoftware en dat geldt ook voor de genoemde cookies die
het toestel als het ware verstoppen. Om de haverklap weigert het dan
taken uit te voeren en bij die gelegenheid verschijnt in een
hinderlijke kader die het halve scherm beslaat, het bericht dat er
niet langer genoeg ruimte is om voort te kunnen werken. Men ziet zich
genoodzaakt om een specialist in huis te halen maar na het bestuderen
van dat kostenplaatje, kiest men alras voor plan B en dat is dan de
aanschaf van een nieuw en zwaarder toestel.
De producent (die
miljardair is) valt helemaal niets te verwijten want de PC is niet
kapot, hij zit alleen maar vol en dan nog vol met cookies die zich
hebben aangemeld en waaraan men zelf de toestemming gegeven heeft om
zich te komen parkeren op de PC in kwestie.
Allerlei nieuwe
software biedt zich als onmisbaar aan want zij moet verhelpen dat
virussen bezit nemen van informatie of dat ze die vernietigen; zij
moet verhinderen dat derden meekijken in je eigen brein waarvan de
inhoud immers zichtbaar wordt in je PC; zij moet voorkomen dat je
privacy geschonden wordt, bijvoorbeeld omdat je bankverrichtingen
onveilig verlopen. Je moet met andere woorden om de haverklap kosten
maken die in principe niets vandoen hebben met het werktuig waarvan
het inmiddels bovendien ondenkbaar is dat je het zou moeten missen.
En dat is nu het
ergerlijke aan de hele zaak: als je je bewust wordt van het feit dat
je nu in alles en nog wat afhankelijk geworden bent van die
'prutsen', is het niet langer ondankbaarheid die je ertoe brengt om
de nieuwste technologieën 'prutsen' te gaan noemen maar wel een zeer
gegronde ergernis. Want als je moet vaststellen dat de hier besproken
malaise zich moet vertalen in de vaststelling dat je niet langer baas
bent van jezelf, heb je het spek aan je been, je bent 'gesjareld'.
Wil je alsnog voortwerken op je PC, dan moet je doorgaan met betalen
op de een of andere manier en voel je je een ezel die aanloopt achter
een wortel die bengelt voor zijn neus, net buiten het bereik van zijn
bakhuis.
De
computertechnologie is slechts een voorbeeld van een praktijk die aan
de massa opgedrongen wordt zonder dat er vraag naar was maar die
vraag schiet alras wortel en neemt toe omdat de behoefte die ons met
allerlei leugens aangepraat werd, al heel gauw een heuse verslaving
wordt en dan raken wij van de regen in den drup. De historie van de
auto die meer afstanden schept dan hij kan overbruggen, herhaalt zich
telkenmale, het liedje van de tegendoelmatigheid dat reeds de basis
vormde van de treurspelen der Hellenen, die samen met de christenen
de vertegenwoordigers zijn van de bakermat van onze huidige
beschaving.
Auto's en computers,
het zijn slechts voorbeelden van 'prutsen' die ons leven
binnendringen omdat ze ons gemak beloven maar die na korte tijd bezit
nemen van al ons hebben en houden zodat ze alleen nog maar kunnen
worden verwenst. Wij wilden het hier hebben over het allernieuwste
product dat ons wordt opgedrongen en dat is: de oorlog.
De opperbevelhebber
van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie die na de Tweede
Wereldoorlog opgericht werd als een bondgenootschap van het Westen
dat moet instaan van de verdediging van de betrokken landen, popt
plotseling up in de media met het bericht dat wij ons
allen moeten voorbereiden op de Derde Wereldoorlog. De vrede is niet
langer een vanzelfsprekendheid - zo debiteert hij - en haal maar
water, een zaklamp en een radio op batterijen in huis en van
die dingen om de eerste zesendertig uren door te kunnen komen!
Mevrouw, meneer, u
bent gewaarschuwd, de aanval is nakend, in China oefent men aldus met
de kinderen op school om van zodra de sirenes weerklinken, heel snel
onder de bank te kunnen duiken en zoals ook het geval was met de
coronamaatregelen, nemen wij andermaal een voorbeeld aan onze vijand,
China. En Rusland uiteraard. En de as van het kwaad zoals men
ze noemt en van die dingen.
De angst voor de
oorlog wordt ons door de strot geramd, een vijand wordt ons
aangepraat en men begint allerlei voorbereidingen te forceren in de
aanloop naar 'tewerkstelling' van de massa aan het front, jawel, ons
aller slachtbank. Kenner Jan Balliauw in het VRT-programma Ter zake
geeft hiervan een voorbeeld en zegt heel serieus dat mensen die goed
overweg kunnen met computers, misschien drones kunnen gaan besturen.
Besturen vanachter
de PC met een zak chips met paprika. Drones, wel te verstaan niet
geladen met zakken chips met paprika maar met bommen, bedoeld om de
ledematen van de mensen van de tegenpartij te verbrijzelen zodat zij
de rest van hun bestaan moeten doorbrengen met hun stompjes in een
karretje. Tenminste als zij de aanval al overleven. En als zij niet
eerst ageren want in dat geval ben jij degene die na het
puzzelen van wat nog rest van je gebeente, met je stompjes in het
karretje belandt of op het kerkhof rond het monument van de
oud-strijders voor het vaderland.
En al deze
voorwendsels dienen voorlopig één groot doel, ladies and gentlemen,
namelijk bewapening en dat wil zeggen: de aankoop van wapens. Wat de
opperbevelhebber van de NAVO doet, is ons verplichten tot de aankoop
van oorlogsmateriaal dat zal geleverd worden door Amerika. Heeft hier
iemand een idee van de prijs van een tank, een gevechtsvliegtuig of
een raket? En ergens zal er wel een front bestaan waar vuurwerk wordt
gemaakt en helden sneuvelen voor een vaderland, ongeacht hetwelke.
Maar ophoesten is de boodschap.
(J.B.,
7 februari 2024)
Uw geld of uw leven!
Uw
geld of uw leven!
Kanker
is de ongebreidelde woekering van lichaamscellen in gevolge een
ontregeling van het brein van de cel in de celkern waardoor de cel
muteert, op zichzelf gaat leven en organen gaat aanvreten. De ziekte
wordt veroorzaakt door erfelijke gebreken, tekorten of vergiften.
Wat
betreft de niet erfelijke of verworven kankers heeft lange tijd de
theorie standgehouden dat die te maken hebben met de
energievoorziening op celniveau en meer bepaald met een onevenwicht
tussen brandstof (voedsel) en verbrandingsstof (zuurstof), wat de cel
ongelukkiglijk deed overschakelen van normale verbranding mét
zuurstof naar verbranding zonder zuurstof of 'gisting' en wat zich
ging uiten in een toename van de zogenaamde beschavingsziekten die
zouden resulteren uit de combinatie van een zittend leven en een
overmaat aan voedselinname.
De
toename van het aantal kankers bleek immers gelijke tred te houden
met de overname van fysieke arbeid in het zweet des aanschijns
of dus mankracht door machines en het uitblijven van oorlog en honger
terwijl een bestrijding van de vermeende oorzaken van overconsumptie
en een zittend levend middels dagelijkse uithoudingssportbeoefening
met verhoogde zuurstofopname ingevolge beweging plus dieet, deze
kwaal in toom leek te kunnen houden.
Het
geloof in die theorie zorgde weliswaar voor een bijkomende
bedrijfstak met het oog op preventieve gezondheidszorg waarbij
allerlei sportaccommodatie werd geconsumeerd maar de nagestreefde
resultaten werden toch vooral bereikt door het alterneren van de
levenswijze waarbij in feite een paar loopschoenen konden volstaan om
de hele malaise te lijf te gaan. De zorgsector echter welke een zeer
vooraanstaande economische bedrijfstak vertegenwoordigt, zo niet de
tak met de allergrootste omzet, leek te gaan lijden onder het
inkrimpen van de consumptie van de curatieve geneeskunde: de
doktersbezoeken, de ziekenhuisopnames, de verblijven in kuuroorden en
de dagelijkse consumptie door jong en oud van allerlei medicijnen.
Toen
na bijna exact een eeuw in 2019 een nieuwe pandemie de wereld aandeed
ingevolge een uit een labo ontsnapt en door mensen gefabriceerd
virus, sprongen de giganten van de farmacie een gat in de lucht en
waar tot nog toe de aanmaak van een vaccin tegen een nieuw virus een
investering van tenminste twintig jaar vereist had, wist de
geneesmiddelenindustrie die klus nu warempel te kunnen klaren in een
tijdspanne van amper twee maanden.
Ingevolge
de economische belangen in het tijdperk van de hegemonie van de
mammon, wil de kwestie of de wereldwijde vaccinatie een goede zaak
was voor de volksgezondheid maar niet beantwoord worden maar zoals
elke pandemie dat in het verleden heeft gedaan, is ook de recente
plaag tenslotte weggeëbd en zoals de kranten schreven: zeer ten
spijt van onze farmareuzen. Hoe lucratief was het voor hen niet om
zich te kunnen verrijken met wereldwijde massa-inentingen van
oncontroleerbare vaccins met even oncontroleerbare resultaten,
bovendien onder de druk van een eveneens gecreëerde massahysterie,
gegarandeerd betaald door het belastingengeld via andermaal door het
volk oncontroleerbare internationale politieke koepels onder de
controle van 'de' Wereldgezondheidsorganisatie die na het debacle van
de religies hun zitje is gaan innemen alsook hun schijn van
heiligheid en onaantastbaarheid, gepaard gaande met een
pop-up-regelgeving (met de instelling van verbijsterend strenge
straffen) die zich inderhaast op welhaast onnaspeurbare wijze boven
de democratische wetten heeft verheven zoals dat tot heden alleen het
geval kon zijn in fascistische staten of onder totalitaire regimes.
Hoe
jammer ook voor de heersers over de officiële zorgverstrekking dat
pandemieën een einde kennen en dat dit ook het einde meebrengt van
de ongeremde groei van hun fortuin, er werd uit alle macht getracht
om middels de uitvinding van varianten alsook met boosters en met
tweede, derde en vierde prikbeurten alsnog de inkomsten op peil te
houden maar mooie liedjes duren nooit lang, de betrokken industrie
was nog maar pas naar de zevende geldhemel gekatapulteerd of de
fortuinen bleken al opgesoupeerd en de nostalgie naar de tijd van
toen bleek een echte kwaal te worden: met man en macht werd gezocht
naar een herstel of een herhaling van de helaas vergane 'moneytron',
om het misschien niet al te ontoepasselijk eens te benoemen met een
term ontleend aan een van onze grootste meester-oplichters.
En
wat een tegenvaller dat nu het geloof regeerde dat kanker zo vaak
wordt veroorzaakt door een levenswijze die meestal met sport en
matigheid en derhalve zonder medicijnen te bestrijden is! Was deze
nummer één van alle ziektebeelden maar een gevolg van een
virusinfectie! Denk je eens in: bijna de helft van alle mensen, acht
miljard intussen, sterft aan kanker: wat een boost voor de nu in zak
en as zittende pillenindustrie indien niet een paar loopschoenen
volstonden om de onderhavige kwaal te decimeren maar een inenting!
Niet
onmogelijk uiteraard, maar ook allerminst probleemloos: de inenting
tegen kanker vereist vooreerst een wisseling van het geloof: de
theorie dat kanker wordt veroorzaakt door een door uithoudingssport
te bestrijden zuurstoftekort ingevolge een zittend leven, diende
dringend te worden vervangen door een theorie die stelt dat de
oorzaak van kanker moet gezocht worden in de besmetting met een
bacterie of met een virus. Maar wat zeg ik? Zijn er immers niet heel
wat soorten kankers, voor elk orgaan tenminste één? En betekent dat
niet dat er dan ook meer soorten virussen of bacteriën in het spel
zijn? Duizend kankers, duizend virussen, duizend vaccins?!
Warempel,
de farmaceutische industrie wordt van haar ondergang gered! En voor
wie denken dat dit fabeltje slechts een wensdroom van de betrokken
potentaten is: vandaag pakt Beursduivel uit met de volgende
kop: Aandeel
Pfizer kan wel een booster gebruiken
en wij citeren uit het artikel: De
koers van het fonds kreeg enkele jaren geleden een flinke impuls
dankzij een middel tegen corona, maar inmiddels is het terug bij af.
Sterker nog, de waardering bevindt zich op het laagste niveau van de
afgelopen tien jaar. ( ). De definitieve jaarcijfers van eerder
deze week stemden weinig vrolijk, maar het is uiteraard vooral zaak
om vooruit te kijken bij beleggen.1
En dat vooruitzicht
heeft warempel nieuwe vaccinaties in het vizier want onderzoekers
zijn erachter gekomen dat de oorzaak van vele kankers inderdaad moet
gezocht worden bij virale of bacteriële infecties. Een nieuwe lente
en een nieuw geluid. Een nieuwe theorie en een nieuw geloof: voortaan
zullen kankers principieel preventief kunnen verholpen worden met...
vaccins! Reeds gekende voorbeelden zijn het humaan
papillomavirus (HPV), hepatitis
C, humaan immunodeficiëntievirus (hiv), Epstein-Barr-virus
(EBV) en helicobacter pylori maar het rijtje wordt in de zeer nabije
toekomst beslist nog heel wat langer.
Hormonen, Fipronil,
Monsanto, 3M, Covid-19 en nu ook 5G: de betrokken industrieën jagen
ons hun producten door de strot en maken gigantische winsten. Het
volk en de hele natuur worden ziek en protesteren...
Drink je één jaar
lang dagelijks een glas bier, dan zal je daar waarschijnlijk niet
eens dronken van worden maar nuttig je de hoeveelheid alcohol van 365
glazen bier in één teug, dan val je beslist onmiddellijk dood.
Hetzelfde geldt voor onder meer gewoon kraantjeswater,
geluidsoverlast, allerlei vergiften en zowel ioniserende straling -
zoals röntgenstraling - als niet-ioniserende straling - betrokken in
draadloze netwerken waarvan al verschillende generaties het licht
zagen en waarvan nu de vijfde generatie (5G) in opspraak is.
De in België
geldende normen van 1995 voor elektromagnetische straling werden in
2022 versoepeld, tegelijk met de berekeningsmethode voor de
schadelijkheid ervan en bovendien werd abstractie gemaakt van de
stralingsspreiding of dus van de bijzonder schadelijke
stralingspieken. Dat alles met het oog op de uitrol van 5G, het
stralingsnetwerk dat ons inzake draadloze communicatie de hemel op
aarde niet alleen belooft maar ook verplicht te consumeren terwijl
het geklungel met de veiligheidsnormen lijkt te resulteren in een
regelrechte hel voor onze gezondheid.
Naast onder meer de
vieze lucht, het giftige water, het besmette voedsel, de nieuwe
ziekten en de dodelijke medicijnen is de onzichtbare en daarom zo
verraderlijke elektromagnetische straling die met de uitrol van 5G
minstens veertig maal sterker wordt dan voorheen, een van de grootste
bedreigingen voor de gezondheid van de mens maar ook voor die van de
dieren en de planten.
Andermaal moet de
veiligheid inzake de gezondheid (of dus: het leven) wijken voor de
winst die de betrokken kapitalisten verblindt en die hen ertoe aanzet
om er via corrupte beleidsmakers voor te zorgen dat de burgers met
hun vragen hier omtrent om de tuin worden geleid.
Het beginsel dat
iets schadelijk kan zijn totdat de veiligheid ervan bewezen is, werd
onder druk van het winstbejag geperverteerd tot de kaduke richtlijn
dat iets onschadelijk is totdat de schadelijkheid ervan bewezen werd.
Met betrekking tot
de nieuwe technologie betekent dit dat wij allen, overigens samen met
de hele natuur, ons gedwee moeten laten herleiden tot proefkonijnen
van een niet verkozen, onverstandig, asociaal en onverantwoordelijk
maar wel kapitaalkrachtig zootje. Met ons leven spelen deze
geldwolven een spel dat gelijkt op Russische roulette maar waarbij
een patroon zit in elke kamer van de cilinder van de revolver.
Omdat hier het leven
als zodanig op het spel staat, weerklinkt wereldwijd het protest
steeds luider. In eigen land is er de organisatie van Savebelgium &
StralingsArmVlaanderen die ook een informatieve brochure verspreidt:
In
vogelvlucht. Draadloze technologie, welzijn en beleid:
Ze zullen nog water
verkopen: aldus een profetie uit de mond van grootvaders grootvader
maar nu verkopen ze al wind, zet je tanden maar eens in een boterkoek
uit de supermarkt, je kijkt reflexmatig naar beneden omdat je een
ogenblik denkt dat je lek rijdt. Er is weliswaar nog dat vliesje rond
die blaas waarop wat suiker zit of iets met een smaak waarvan je
later kanker krijgt. Water en wind worden dan nog eens de loef
afgestoken door leugens want die stellen echt helemaal niets meer
voor terwijl de huidige beschaving daar op rust: stel de leugens in
vraag en de wereld stort in. Zoals nu gebeurt. En voor wie nog
minder dan niets onmogelijk achtten: dat zijn leugens omdat ze je
op de koop toe bestelen: een cadeau popt up, je grabbelt en
zowaar, je bent blut.
De verpakking met de
gereclameerde leugens kost het honderdvoudige van de inhoud en voor
de waarheid op het etiket moet je shoppen met de microscoop op zak.
Maar wij weten nog uit het tijdperk van de kerk: de inhoud doet er
niet toe, hoe waanzinniger de leugens, hoe groter het getal der
gelovigen.
Men leest in de
krant dat ergens te lande een man met het syndroom van Down werd
uitgeroepen tot prins carnaval en dat is voorwaar een uitstekende
zaak maar ik hoor een overgrootje zeggen dat bij voorkeur deze door
en door serieuze mensen, die er niet aan denken om zich met leugens
een weg door het leven te banen, het meest geschikt zouden zijn als
hoogwaardigheidsbekleders tout court.
Ware het niet
verblijdend mochten zij onze huwelijken inzegenen? Zouden de kerken
niet weer vol lopen indien uitgerekend zij de missen lazen, de
heilige hosties uitreikten en, met in de ene hand een emmer en in de
andere een borstel, door de middenbeuk van de kerk schrijdend, gul
met wijwater sprenkelden? Zou de wereld er niet op verbeteren mochten
zij worden aangesteld om recht te spreken?
Zeg het zelf: vindt
de teleurgang van alle dingen zijn oorzaak in een of ander tekort in
wetenschap of kunde of is het een zaak van geloofwaardigheid? En
verdween dat probleem niet in één oogwenk met de aanstelling van
mensen die er niet eens zullen aan denken om te gaan liegen?
De ambten van
priester, bisschop, paus, rechter en koning mochten warempel niet
langer worden bekleed door de carrièrejagers, de leugenaars, de
bedriegers en de schoften die heden maar al te vaak en ten koste van
ontelbare onschuldigen, op hoge tronen zetelen.
De suggestie van het
overgrootje wordt alras onder de mat geveegd maar wij weten heel goed
dat, indien zij werd gehoord, de machtigen der aarde op staande voet
in hun hemd werden gezet.
(J.B.,
5 februari 2024)
02-02-2024
Verschijnt binnenkort:
Verschijnt binnenkort: "Over de productie van frontsoldaten"
Verschijnt binnenkort:
"Over de productie van frontsoldaten":
De
bijzondere aanpak van de pandemie heeft een op de loer liggend
mondiaal totalitarisme verraden en dan vooral in de praktijk van de
libricide. Edoch, waar men boeken verbrandt, zal men dat ook
met mensen doen. De verzen van Heinrich Heine zijn twee eeuwen
oud, een nieuwe genocide is al in de opmars.
De
massa zit gevangen in een virtuele wereld waarvan de architecten nu
druk spinnen aan een Derde Wereldoorlogsverhaal. Die fictie verkapt
de realiteit van de nieuwste concentratiekampen: andermaal
verschijnen zij in de beproefde vorm van de oorlog.
De
armlastige massa wordt aan beide zijden naar het front gelokt voor
de verdediging van het vaderland. In feite klaren zij aldus de
klus van hun beulen: zij ruimen zichzelf op, zoals een eeuw geleden
door John Heartfield voorgezegd. Oorlog en lijken, de laatste
hoop van de rijken.
31-01-2024
De duistere kant van de democratie
De
duistere kant van de democratie
Waarheid
zonder openheid is een onmogelijkheid omdat de waarheid altijd het
licht mag zien, of eerder nog: de waarheid wil
het licht zien; de leugen daarentegen is lichtschuw en om die reden
ook is vooreerst de wetenschappelijke waarheid de vrucht van
besluitvormingen in een open debat, wat wil zeggen dat principieel
iedereen in staat moet zijn om de als waarheid geponeerde stellingen
met redelijke argumenten aan te vechten zoals dat ook in rechtszaken
het geval is omdat de waarheid een zaak is van recht. Hetzelfde geldt
overigens voor alle andere besluitvormingen in de open debatcultuur
die sinds de Verlichting in de moderne samenlevingen op handen wordt
gedragen. Een aan Voltaire toegeschreven, beroemde uitspraak welke
het standpunt van de vrijheid van meningsuiting fundeert en die
meteen de open debatcultuur verdedigt, luidt: "Ik
ben het niet eens met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te
zeggen tot de dood toe verdedigen."
Meningen van mensen vergen niet alleen auteursrechten maar ook
auteursplichten: de auteur moet zijn mening onderschrijven omdat hij
er verantwoording voor verschuldigd is. Wanneer ongeacht wie hem om
verantwoording vraagt, moet hij zijn argumenten op tafel leggen en
bovendien in staat zijn om een antwoord te bieden ten aanzien van
eventuele tegenargumenten.
Men zou het helemaal
niet vermoeden maar in een democratie, die zich immers in alle
felheid onderscheidt van de dictatuur, en waar omtrent de consensus
bestaat dat zij, zeer in tegenstelling tot de verouderd geachte
dictatoriale, fascistische en totalitaire regimes, vooruitstrevend is
en waar dus verkiezingen gelden waar gestemd wordt voor de
beleidsmakers, geldt het recht op stemgeheim, wat in de strikte zin
betekent dat er geen plicht bestaat om de eigen stem, die toch ook
een mening is, openlijk bekend te maken en dat betekent in feite dat
het democratisch bestel met zijn stemgeheim, de open debatcultuur
welke misschien wel de grootste vrucht is van de Verlichting, aan
zijn laars lapt. Ja, uitgerekend de zo geprezen staatsvorm van de
democratie maakt het mogelijk dat er geregeerd wordt in volstrekte
willekeur, want willekeur onderscheidt zich van redelijk verantwoord
gedrag precies in de afwezigheid van de plicht om zijn standpunt te
verantwoorden. Het is met andere woorden via de achterdeur - wat zeg
ik: via de voordeur, of eerder nog: via de grote poort van de
democratische besluitvorming, welke nochtans pretendeert de bewaker
te zijn van onze heilige vrijheid, dat de ons allen fnuikende
willekeur van weleer, de onverantwoordelijkheid, de dictatuur, het
fascisme en het totalitarisme met het allergrootste gemak in de
hedendaagse westerse maatschappijen die zich zo hoog boven alle
andere staatsvormen verheven achten, naar binnen wandelen.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: