Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    15-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 januari Sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het blijft iets magisch: sneeuw!!! Ik weet niet of ik zelf ooit nog op de latten zal staan, me aan skipret zal overgeven… mijn knieën zijn alleszins niet meer in optima conditio. Vorig jaar heb ik alvast over geslaan…
    Maar als er sneeuw voorspeld wordt in onze contreien leef je daar toch wel een beetje naar toe. We waren al enkele dagen ontgoocheld opgestaan maar deze morgen was het raak, een beetje toch. Toen we vertrokken voor de ochtendwandeling bleek dat het niet echt een sneeuwtapijt maar wel een sneeuwlakentje was, of zullen we zeggen een sneeuwsigarettenvloeitje…


    15-01-2017 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 januari De Rulloop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ons dagelijks wandelrondje loopt bijna steeds via hetzelfde parcours: door het bos achter ons huis naar de Hoogstraat, Dressenstraat, Kabouterpad, Smallebroeken en weer naar huis. We hebben die wandeling, ongeveer 4,5 km., trouwens ook in de vorm van een multicache op de geocaching site gezet om collega hobbyisten de gelegenheid te geven kennis te maken van onze mooie regio en er van te genieten.
    Er zijn enkele variaties mogelijk en soms voegen we er een of twee lussen aan toe. Vandaag hadden we er zin in, het weer leende er zich ook toe moet ik zeggen. We hebben er een stuk aan gebreid en we trokken een eind verder langs de Rulloop en via Ossegoor en Kasterlee terug naar de Dressenstraat. Ergens langs de Rulloop met aan de andere kant het domein de Hoge Rielen schoot ik dit plaatje. Het vrouwke en Phaido staan zoals zo vaak geduldig te wachten tot baaske weer eens klaar is.


    14-01-2017 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 januari Een trosje druppels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Sabine en Frank hadden sneeuw voorspeld en ik had deze morgen al mijn wilskracht bij elkaar geschraapt om eens iets vroeger uit de echtelijke warme bedstee  te komen, ik had sneeuwfotoplannen. Helaas… niks sneeuw hier in Lichtaart, nada, noppes…
    In plaats daarvan was ons wandelparcours gewoon op z’n Belgisch, kletsnat, met grote plassen alom – zelfs Phaido vond het niet leuk meende ik te merken – en het enige positieve dat en aan vast zat was dat na een tijdje de zon er warempel doorkwam. Dan zie je met al die nattigheid binnen de kortste keren duizenden oplichtende druppeltjes die allerlei schitteringen en lichteffecten meekrijgen van het invallende zonlicht en dat is ook wel een gegeven waar ik graag mee aan de slag ga.
    Toen ik dit trosje opmerkte wist ik meteen dat het een sterk onderwerp kon zijn. In tegenlicht had ik op het eerste zicht niet eens gezien wat het eigenlijk was, alleen maar die gezellig samentroepende druppels.  Pas tijdens de nabewerking thuis op de PC zag ik dat er warempel ook nog enige kleur in zat... besjes inderdaad, daardoor konden die vier zo mooi bij elkaar hangen om mij te plezieren. Ik had de 16-35 op mijn toestel zitten want het oorspronkelijke plan was sneeuwlandschappen fotograferen immers, maar van uit de minimale scherpstelafstand, en dat is toch nog verrassend dichtbij met die lens, kon ik toch alles gedetailleerd genoeg in beeld krijgen. Een beetje croppen ( voor de fotobewerkings-leken: da’s een ander woord voor “uitsnijden” ) was nog nodig voor een aanvaardbare compositie  en dat kon zonder de scherpte al te zeer te compromitteren.
    35 mm  -  F 5  -  1/250  -  ISO 800


    13-01-2017 om 23:44 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 januari Fotoshoot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb vandaag een heel leuke fotoshoot gedaan. Het meest volgzame, luisterende, brave model dat ik me ook maar kon wensen wilde graag voor me poseren. Phaido wil dat altijd wel trouwens. Aan visagie moest ik geen tijd besteden, Phaido heeft een natuurlijke schoonheid die je met de beste make up niet kunt overtreffen. Qua haartooi hadden we wel een en ander in petto.
    We hebben toevallig onlangs nog ergens een oude doos met pruiken gevonden namelijk en die kwamen goed van pas om enkele originele typetjes neer te zetten. We hebben ons met z’n tweeën een tijdlang goed geamuseerd in onze badkamer, het vrouwtje werkte trouwens ook enthousiast mee om pruiken te kiezen en aan te passen. Een van de leukere plaatjes toon ik graag op deze pagina.
    F 4  -  1/50  -  ISO 800 met de 50 mm-lens


    12-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 januari Visser
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een foto van een visser heb ik vandaag in de aanbieding. Ik heb geprobeerd ‘m volgens de regels van de kunst te fotograferen. Compositie, belichting en dergelijke…, ik weet wel dat het geen absolute wetten zijn maar als het effe kan hou ik me er wel aan. Tot daar… of toch niet, er zit een annecdote achter dit plaatje.
    We kwamen terug van Lommel waar we de begrafenis van Josee’s nonkel Jos hadden bijgewoond. Nu weet ik dat onze vriend “De Jakke” ( let wel, we hebben meerdere vrienden die we “De Jakke” noemen, hier praten we over die uit Vosselaar ) vaak aan het Zilvermeer zit te vissen en ik weet ook ongeveer waar. Een ommetje langs de Zilvermeerlaan en de Pannenkoekenboot is nauwelijks enkele honderden meters verder dan onze normale route dus besloot ik eens te gaan kijken of we hem niet konden verrassen. In de verte spotten we het bekende busje en ik besloot een eindje verderop te stoppen om ongezien dichterbij te komen, hem te fotograferen en dan van dichtbij “Verrassing !!!!” te roepen. Dat lukte perfect tot de visser zich na onze kreet verschrikt omdraaide en het bleek helemaal niet De Jakke te zijn… bloos bloos bloos… Het toeval wilde dat er op dezelfde stek iemand met een gelijkend busje dezelfde hobby aan het beoefenen was. We hebben het misversand uitgelegd aan de persoon in kwestie en er eens goed mee gelachen achteraf.
    F 5,6  -  1/160  -  ISO 1000 ( zonder ruisreductie, da’s voor de 6D geen enkel probleem )


    11-01-2017 om 23:43 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 januari De Zandpoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met enkele leden van de fotoclub waren we vanavond naar Zoersel geweest om een zeer interessante voordracht van Anton Kusters, fotograaf, o.a. gekend van zijn ondertussen wereldwijd gelauwerde serie over de Japanse Yakuza. Ik was met fotomaatje Alex meegereden want voor het vertrek wilde hij me nog een en ander tonen.
    Alex woont vlak bij de Zandpoort in Herentals en toen we na afloop terug bij hem thuis waren kreeg ik plotsklaps de ingeving dat die Zandpoort ook wel eens op een andere manier kon gefotografeerd worden. Nachtfotografie is zoals geweten echt wel mijn ding en met de groothoeklens die toevallig (?) op mijn toestel stond kon ik van bijna onder de poort de Zandstraat in kijken en de nog steeds aanwezige kerstverlichting in beeld nemen. Dat ik de achterlichten van een voorbijkomende auto en zowel het knipperend voorlicht en achterlicht van een verdwaalde nachtelijke fietser in beeld kreeg vond ik een welgekomen toevoeging. Ik stond bij de opname niet echt recht voor het midden van de poort en daardoor is de symmetrie niet helemaal zoals ik het graag heb… maar ik wilde toch ook die verste ster nog helemaal in beeld… Tja, misschien doe ik dit nog wel eens ooit over zonder kerstverlichting.
    J Voorlopig vind ik dit ook wel geslaagd.


    10-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 januari Jogster in de sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Neen, er ligt vandaag geen sneeuw meer in Lichtaart, gisteren wel !!!
    Ik moet voor een zeldzame keer gebruik maken van het aan mezelf toegekende recht om in geval ik op een dag eens niet zou gefotografeerd hebben, terug te vallen op een beeld dat ik die dag wel bewerkt heb. Nu is bewerken in dit geval een groot woord, want veel meer dan uitsnijden heb ik er eigenlijk niet aan gedaan.
    De griep heeft huize Pol en Josee gevonden, het vrouwke is behoorlijk ziek en zelf ben ik er ook tegen aan het vechten, het lijkt er voorlopig op dat ik aan de winnende hand blijf maar ik voel me toch een beetje slapkes. Geen zin in fotograferen, geen fototoestel vast gehad vandaag, dat gebeurt niet zo vaak.
    Ik gaf het al aan, de oogst was gisteren wél groot en gevarieerd en achter de PC zittend had ik niet zoveel moeite om uit dat aanbod een beeld te selecteren dat een ander facet van die dag toont. Vóór ik vertrok naar het geocache-event van maatje Jackie had ik er al een witte mistige boswandeling opzitten met Phaido. Er boden zich wel degelijk de nodige fotomogelijkheden aan. Als je dan ergens met het fototoestel in de hand staat om een en ander vast te leggen en er komt toevallig een jogster in beeld gelopen is dat mooi meegenomen om wat kleur in het plaatje te brengen. Ik ken de schoonheid die zo fief en vrolijk voorbij kwam helemaal niet maar ze vond het klaarblijkelijk niet erg om gefotografeerd te worden want ze groette en lachte, wat ik dan weer interpreteer als “doe gerust”.
    Ik heb de opname een beetje overbelicht om de sneeuw wit te houden en daardoor is mijn sluitertijd iets langer dan ik eigenlijk zou willen. De dame is niet 100 percent scherp maar voor het formaat dat deze blog toelaat stoort dat niet meen ik, een A3 print zou ik hier niet van maken…
    J
    Met dank aan mijn onbekend gelegenheidsmodel.

    F 5,6  -  1/160  -  ISO 1000  -  +2/3 stop belichtingscompensatie.


    09-01-2017 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 januari Woef
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze morgen een ochtendwandeling in de mist langs restanten van de sneeuwval van gisteren, deze middag en namiddag een meet & greet - geocache event van cache maatje Jackie in Lommel en op de heen- en terugweg nog enkele mist-fotostops, het was echt wel een vruchtbaar fotodagje. Het merendeel van de opnames zal wel weer verder ongebruikt in mappen belanden, enkele heb ik al op facebook gezet, er zullen er nog wel een aantal diezelfde kant opgaan en dan rest me weer de moeilijke keuze… wat selecteer je voor deze dagelijkse blog?
    Als dierenliefhebber en in het bijzonder hondenliefhebber vond ik bijgaand beeld het leukste dat ik vandaag kon schieten. Voor één keer eens niet een opname van Phaido, maar een mij verder helemaal onbekende woef die rustig op zijn kussen tussen alle pratende, drinkende, kennis makende geocachers de boel aan het bekijken was. Toen ik pal voor ‘m ging knielen met de vraag of ie het erg vond dat ik even een foto zou maken had ie geen enkel bezwaar. Uiteindelijk heb ik er toch een eigen Photoshop-aanpassing van gemaakt want ik heb de algemene kleurverzadiging flink teruggehaald behalve voor dat tongetje. Het wit van de ogen heb ik ook wat witter gemaakt want dat was behoorlijk rood-doorlopen, schijnt een normale zaak te zijn bij dit soort honden… Ik heb er dus een beetje mijn eigen voorkeur-interpretatie van gemaakt, met excuses aan de woef-eigenaar.


    08-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 januari tscheuft
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik had het bord deze morgen al zien staan maar toen had ik geen tijd om te stoppen. We hadden met de fotoclub afgesproken om half elf bij kunstcentrum Voeten in Herentals en het was al vijf vóór… Glad onderweg en maar net op tijd vertrokken, situatie wel gekend denk ik. Na een zeer interessant bezoek aan een onverwacht gevarieerde, prachtige  kunstcollectie in een al even mooi gerestaureerd oud fabriekspand reden we terug naar huis en het bord stond er nog steeds. Het was ook nog altijd even glad, zowel op de stoep als op de rijweg. De waarschuwing was nog altijd van toepassing dus. Nu hadden we tijd zat en terwijl ik het fototoestel uit de tas haalde ging het vrouwtje alvast even naar binnen om een paar worstenbroodjes te halen, kwestie van al eens te oefenen voor overmorgen, verloren maandag, worstenbroodjesdag in de Kempen. Bij het buitenkomen kon ik haar samen met het bord te pakken krijgen.
    Voor alle niet-Kempenaars: “het scheuft” wil zoveel zeggen als “het is glad”. De “eu” wordt uitgesproken als iets tussen een “ui”, een “eu” en een doffe ”u”. “Het” wordt trouwens in deze ook herleid tot een korte “t” die in één lettergreep met “scheuft” wordt uitgesproken. Grammaticaal correkt Kempens zou dus een korte krachtige “tscheuft” zijn. Deze kleinhandelaar had duidelijk het lichamelijk welzijn van zijn klantenbestand in gedachten toen hij/zij dit bord plaatste. We zien het de bol-punt-commen van deze wereld nog niet zo snel doen, hun kopers beschermend toespreken in hun eigen taal…


    07-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 januari Hamamelis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eergisteren nam ik me voor snel nog eens naar Kalmthout te rijden om daar te gaan genieten van de bloei van de hamamelis – in het mooi Nederlands: toverhazelaar – en zulke voornemens laat ik meestal niet lang naast me liggen. Vandaag hebben we de daad bij het voornemen gevoegd. Ons abonnement bleek verlopen, dus hebben we meteen maar weer voor een jaar bijgeboekt, 50 Euro voor een jaar en je mag 3 gasten meenemen. Daarenboven is ook de toegang tot de plantentuin van Meise inbegrepen. Als geïnteresseerde, fotograferende natuurliefhebber is dat een verantwoorde investering meen ik.
    We hebben de uitgezette hamamelis-wandeling grosso modo gevolgd en na de nodige detail-opnames met de macrolens heb ik ook nog even de groothoek 16-35 op mijn toestel gezet want er is daar natuurlijk nog veel meer te zien. Als foto van de dag ga ik toch voor een prachtige, de vrieskou trotserende, robijnrode schoonheid. Op facebook heb ik trouwens nog enkele exemplaren van de toverhazelaar-oogst gezet en van de overige opnames zullen er ook nog wel enkele die weg vinden.


    06-01-2017 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 januari Links houden Phaido
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Prachtig wandelweer deze morgen en daar hebben we weer uitgebreid van geprofiteerd. We lopen elke dag wel ongeveer hetzelfde rondje, zij het met de nodige kleine variaties. Maar als we de richting eens omdraaien is Phaido toch soms het noorden kwijt. Hij kent de wegen, paden en paadjes wel door de bossen maar vandaag twijfelde hij toch enkele keren en moesten we hem regelmatig bijsturen. “ Hier houden we links vandaag Phaido…”


    05-01-2017 om 23:43 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 januari Hazelaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben vandaag weer eens in de wereld van het kleine gedoken. De hazelaar is een boom die weinig last lijkt te hebben van de koude. Nog voor de winter echt begonnen is lijkt hij zich al op te maken voor het komende voorjaar. De zaden wachten alleen nog maar op een teken van de natuur om aan de slag te gaan, ze zijn wel al duidelijk aanwezig. Met een laagstaande zon en in tegenlicht, de spaarzame stralen doorheen de dichte begroeing, dit leek mij een geschikt moment om nog eens te proberen die typische macro lichtcirkeltjes in mijn opname te krijgen. Groot diafragma, scherp stellen op dat trosje van drie…. Kleine scherptediepte… schieten maar. Het was me eerder al enkele keren gelukt en de precieze invalshoek of werkwijze ken ik nog altijd niet, het was ook deze keer weer een geluks- of toevalstreffer. Feit is dat het gezochte effect deze keer wel overdadig aanwezig was.
    O ja, als we het over hazelaars hebben denk ik er ineens aan dat ik dringend nog eens naar het arboretum moet in Kalmthout, daar staan de toverhazelaars in bloei in deze tijd van het jaar en da’s pas een echte aanrader… wordt vervolgd.
    F 2,8  -  ISO 800  -  1/250


    04-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 januari Bezoek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er was een tijd dat elke keer ze pake Pol met zijn fototoestel zagen aankomen de alarmbel afging. “ Daar is ie weer met zijn camera, maken dat we weg zijn… en zeker niet glimlachen als we toch op de foto moeten…” Dat is ondertussen gelukkig niet meer het geval, integendeel. Ze weten inmiddels wel dat de regelmatig voorkomende fotomomenten resulteren in fotoboeken en in doorgestuurde plaatjes die dan weer op de sociale media kunnen gedeeld worden. Ze gaan zelfs graag poseren tegenwoordig en zelf poses bedenken.
    Vandaag was de Wuustwezelse afdeling van de kleinkinderenschaar op bezoek en uiteraard wilde ik ze ook deze keer weer samen voor de lens. Geen probleem, een spontane uitbraak van  jeugdige creativiteit zorgde voor alweer enkele leuke plaatjes.


    03-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 januari Selfie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Strikt genomen is dit een selfie natuurlijk. De kerstman wilde tijdens zijn allerlaatste dag in Aarschot vóór hij vanavond weer naar het hoge noorden afreisde nog enkele fotos maken van het prachtige art-deco huis waar hij gedurende 16 dagen mocht verblijven en tja… daar stond ie plotsklaps zelf in beeld in die spiegel. De kerstman klus zit er op en de kerstman heeft Aarschot verlaten… zucht ( van opluchting… ? )
    Thuisgekomen vond ondergetekende, de alter-ego van de kerstman, ondertussen ontdaan van de excessen van kerstmanbaardgroei dat dit een waardige afsluiter zou kunnen zijn van een leuke maar onverwacht zware klus.
    Wij kijken weer uit naar nieuwe uitdagingen…    


    02-01-2017 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 jan De Buulmolen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Buulmolen was het doel van mijn fotohonger vandaag. Hij ligt in Olen in het gehucht Buul ( vandaar de naam J ) ten zuiden van de industrieweg die parallel met het Albertkanaal loopt, schuin tegenover de Sluizenweg. Langs die Sluizenweg rijden wij twee keer per dag naar en van Aarchot. Het was maar een erg klein ommetje om even te gaan zien of de spots mogelijkheden boden om iets te doen met nachtfotografie vanavond.
    De onderkant van de molen was best aardig belicht, te fel eigenlijk, maar de bovenkant was buiten het bereik van de laag geplaatste schijnwerpers en dientengevolge behoorlijk in het duister. Om dat behoorlijk in beeld te krijgen was een HDR reeksje van 3 fotos weer de oplossing: een sluitertijd van 4 seconden voor de fel belichte onderkant, 13 seconden voor het grootste deel van de rest en 30 seconden voor de bovenste wieken. Mijn steun en toeverlaat Photoshop berekende weer de goede mix van die drie opnames en het resultaat was al vrij aardig. Ik vond het geel van de straatlampen evenwel erg overheersen en daarom heb ik de algemene kleurverzadiging ook nog een beetje terug gehaald als final touch.


    01-01-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31 dec Nieuwjaarswensen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alles staat in de foto... voor één keer is geen tekstje nodig.

    beste wensen aan iedereen. 


    31-12-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    30-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 december Het gouden uur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het blauwe uurtje kennen we als fotograaf allemaal maar al te goed neem ik aan. Ikzelf heb er al menig geheugenkaartje mee vol geschoten. Als gepatenteerde langslaper heb ik niet zoveel ervaring met de ochtendlijke tegenhanger, het gouden uurtje… Het dagelijks kerstman-zijn heeft er voor gezorgd dat ik dezer dagen redelijk vroeg uit de slaapstee moet om vóór het vertrek naar Aarschot nog even met Phaido het bos in te trekken, want wij vinden het toch leuker dat hij zijn ochtend-pipi en -kaka in de vrije natuur doet dan in de Martelarenstraat of – godbetert - in de woning van de kerstman J.
    Vandaag mocht ik dus ervaren hoe mooi het ochtendlicht kan zijn. Het was een koude nacht geweest en de luchtvochtigheid was blijkbaar hoog genoeg om de takken van de bomen en de grassen in de weiden te voorzien van een wit laagje rijp. In de Smallebroeken wandelend, met het bos tussen mij en de opgaande zon kon het gouden licht alleen nog maar de toppen van de dichtst bijstaande bomen bereiken en tezelfdertijd ook de verder liggende begroeing helemaal in prachtige kleuren schilderen. Uit de vele shots die zich aandienden was het weer moeilijk kiezen. Het vrouwtje ging voor deze.       


    30-12-2016 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 dec Jef
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dit is een van de etalages van de voormalige bruidswinkel “Harry”, nu gedurende 14 dagen “Het huis van de Kerstman”. Deze plek is ingericht als het bureau van de kerstman en hier zit de kerstman wel eens naar de voorbijgangers te kijken als er toevallig even geen bezoekers zijn in het huis. Jefke was vandaag ook weer van de partij als helper en na gedane taak toen ik de wagen uit de garage ging halen om naar huis te rijden zag ik hem zitten in die veel te grote kerstmanstoel. Ik moest twee keer kijken voor ik zag dat ie niet aan het lezen was, zoals ik eerst meende, maar stiekem de smartphone op dat boek had gelegd…  
    Ik heb deze foto gemaakt met flits doorheen het glazen raam. Als je de flitser tegen het raam houdt en je de lens een beetje afdekt met je vrije hand lukt het wel… weer iets bijgeleerd.    


    29-12-2016 om 23:17 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 december Het gemeentehuis van Westerlo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In een poging om toch even uit het kerstman-zijn te treden qua fotografie zijn we vandaag via Westerlo naar huis gereden na de Kerstman-dagtaak. Daar hadden we enkele locaties in gedachten waar we waarschijnlijk wel iets zouden kunnen oogsten. De combinatie kasteel met kerstverlichting leek ons bijzonder interessant voor een potje nachtfotografie en ik meende daarvoor de goede plek te kennen. Het gemeentehuis in Westerlo ligt in een mooi park, is altijd al mooi verlicht ’s avonds en ik had er op gegokt dat ze daar wel iets zouden gedaan hebben met extra sfeerlichtjes in deze tijd van het jaar.
    Goed gegokt dus… alleen jammer dat enkele van die versierde bomen net nu een elektriciteitspanne hadden.
    Ik heb er een HDR opname van gemaakt van 3 belichtingen en een 16x9 uitsnede leek mij in dit geval het meest geschikte formaat.
    24 mm  -  F 13  -  ISO 200  -  1,6 sec., 6 sec. en 25 sec.       


    28-12-2016 om 23:41 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 december Twee schatten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn aan het aftellen. Nog 6 dagen Kerstman zijn… de dagen beginnen allemaal op elkaar te lijken, de fotos ook neem ik aan. Er zijn ondertussen al vele honderden al dan niet lieve kindjes op mijn schoot voorbij gekomen en ik ben al tig keer met mijn ( leuke ) kerstmobiel door Aarschot gescheurd. De sleur doorbreken wordt nu opgave nummer één. Gisteren hadden we een meet-and-greet geocache event tussen al de kerstbezoeken door en deze avond was er een gesmaakt live optreden van een gelegenkeid-kerst-bandje: the Christmas Balls. Daar heb ik de nodige fotos van uiteraard, maar toch koos ik ook vandaag weer voor een opname van de centrale kerstmanstoel, deze keer niet met het weelderige lichaam van de Kerstman er in maar wel van zijn liefste schatten: het kerstvrouwtje en de kersthond. De keuze-criteria des fotografen zijn vaak onvoorspelbaar…       


    27-12-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs