Sint-Anna-ten-Drieën
De preekploeg houdt van een reactie
E-mail ons!

Wil je ons iets zeggen dat niet op deze blog moet verschijnen? Mail ons hier. Mag iedereen het lezen, klik dan op op het gele 'Uw positieve/negatieve reactie hier' onderaan de tekst.

Zoeken in blog

  • Website parochie
  • Preekstoel
  • Portaal preken.be
  • ANNA3
  • Sint-Anneke Centrum
  • 02-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze ongebaande wegen vol van hoop - Allerzielen C 2022 - Hilda Sas

    Allerzielen C 2022 - Woensdag 2 november 2022

    Eerste lezing: Apokalyps 7, 2-4.9-14 'Een ontelbare menigte'
    Evangelie: Lucas 7, 11-17 - 'Opwekken van een jongeman uit Naïn'

    Lieve mensen,

    Allerzielen, een avond hier samen, allen vanuit een zelfde oproep.
    We gedenken allen iemand die ons zeer dierbaar is.
    Heel het voorbije weekend voelden we aan de lijve hoe het verlies nog pijn doet. 
    Voelen we aan de lijve, de dagen van toen en 
    de pijnlijke herinneringen...

    Het evangelie dat we zojuist hoorden, beschreef een rouwstoet!
    We hebben er weet van. We hebben het pas aan de lijve ondervonden!
    Onze dierbare wegdragen naar het kerkhof.
    Meestal buiten de stad gelegen... Het doet pijn. 
    En 's avonds moeten we naar huis. 
    's Avonds is het voorbij en valt de stilte, en niet alleen de stilte, 
    ook de leegte...

    In de evangeliewoorden die we zopas hoorden, horen we hoe Jezus zich verzet tegen de leegte, tegen een leven dat doodloopt.
    Jezus die van stad naar stad trok, dikwijls met een groep sympathisanten rondom en achter hem.
    Hij ontmoet de rouwstoet met de weduwe diep gebogen, niet zien en horend wat er rondom haar gebeurd. 
    Helemaal ingesloten in zichzelf...
    Wij kennen dat. Wij hebben het aan de lijve ondervonden.

    Jezus houdt de rouwstoet staande. Hij weet wat de weduwe doormaakt 
    Ze heeft eerst haar man en nu ook haar zoon aan het leven verloren.
    Alles is haar ontvallen.
    Alles wat haar leven nog zin en betekenis gaf.  
    Alles wat nog wat perspectief bood.
    Hij weet dat haar toekomst nu ook echt op het spel staat.

    Jezus' ogen zien de weduwe, en Jezus wordt diep bewogen door haar.
    Hij houdt de rouwstoet staande.
    Meer nog, Hij raakt de draagbaar aan.
    Hij durft de woorden gebruiken: 'ween niet'.

    Alles in Jezus verzet zich tegen dat leven dat dreigt dood te lopen. 
    Tegen het doodgaan aan de dood.

    Het moment, zo cruciaal! De weduwe kijkt ervan op!
    Haar ogen ontmoeten deze van Jezus.  
    Jezus' ogen zoeken de ogen van de weduwe.
    Oog in oog staat de weduwe nu met Jezus, met alles wat leeft in haar hart en zo... de afgeslotenheid voorbij. 

    En dan klinkt dat woord 'opstaan' uit de mond van Jezus; opstaan tegen de dood en tegen het dodende. 
    Het leven, keert terug en wordt teruggegeven. 

    Oog in oog staan, dat blijf ik voor me zien. 
    Laat ook 'ik' mij roepen door die A(a)nder uit mijn afgeslotenheid?
    Uit mijn gebogenheid? Uit alles wat nacht is om mij heen en in mij? 
    Geef ik me over aan die beweging ten leven? 
    Ik denk het wel.
    Zo niet waren we deze avond niet naar hier gekomen.
    Zo niet konden we niet kijken naar de scherven van ons 
    gebroken schaaltje, 
    konden we niet de moeite doen die scherven te lijmen, 
    konden we niet aanvoelen, dat na verloop van tijd, de goede herinneringen, 
    het leven met onze dierbare in ons hart, inderdaad verguld mag worden, ook al doet het nog regelmatig zo verschrikkelijk pijn.

    Ja wij voelen ons uitgenodigd om het spoor van bewogenheid te volgen.
    Ja wij voelen regelmatig in ons dat er opstand komt tegen de nacht, tegen de dood.
    Ja wij willen wat licht, wij willen verder, wij willen dat gelijmde schaaltje, met zijn vergulde pijnlijnen koesteren, en meedragen op onze nog ongebaande wegen 
    vol van hoop.

    Bronnen: Tineke Renkema-Boersm,  bijbel in 1000sec

    02-11-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    01-11-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sterk als de dood is de liefde - Allerheiligen B 2018 - Paul Scheelen

    Allerheiligen B 2021 - Woensdag 1 november 2021

    Eerste lezing: Apokalyps 7, 2-4.9-14  'Een ontelbare menigte'
    Evangelie: Matteüs 5, 1-12a - 'De zaligsprekingen'

    Tegenover de horror van Halloween, de maskers en het spektakel staat de sereniteit van de gedachtenis. 
    En dat is veel meer dan een herinnering, veel meer dan een kerkhofdag. 
    Geen dag alleen van treuren om het vérlies en het gemis van je geliefden, 
    maar een dag van verder kijken, - verder dan het verdriet 
    én verder dan de lege plek in huis, om door het verdriet heen, het geschenk te zien, 
    het levengevende geschenk van goedheid en vriendschap en liefde 
    dat mensen voor jou geweest zijn. 
    Dat geschenk kan niemand ons ontnemen. 
    Wij mogen het bewaren en koesteren, en verder leven, 
    want het heeft ons mee gemaakt tot de mens die wij tot nu toe geworden zijn. 

    Nu november voor de deur staat, denken we meer dan anders aan dat wezenlijke 
    van menselijke liefde, volgehouden, er mee gewoekerd, intiembeleefd, 
    bevochten soms door dik en dun. 
    Mensen en hun ervaringen zijn belangrijker dan alle mooie ideeën en theorieën.

     'Toen Jezus de menigte zag, ging Hij de berg op'.
    Het is een bijzonder moment. Jezus die de berg opgaat, de massa die op een korte afstand blijft staan en Hij die zijn mond opent met een radicaal andere opvatting van waarachtig mens zijn en liefhebben.
    Zo helder en sprekend was God in Hem dat Hij de menigte leerde 
    hoe zij anderen konden doen opstaan uit verblinding, uit hun verstomming.

    En in die menigte zie je de velen die ook jou op de weg van het leven hebben gezet,
    die verhalen vertelden om te overleven in de soms ondoorzichtige wereld.
    Mensen die van je hielden of je bevestigden in al die pogingen 
    die je ondernam om een goed mens te zijn,
    die je leerden dat het belangrijker is te zijn dan te hebben, 
    die je doopten met een visioen van gerechtigheid,
    die je alle vertrouwen schonken als jij nieuwe wegen verkende,
    die je niet duwden naar de eerste rij 
    maar de achterste plaatsen als waardevol aanwezen,
    die voor kinderen steeds een speciale aandacht vroegen,
    voor zieken een invoelende blik.
    Die je vormden met een kritische, maar liefdevolle kijk op het leven, 
    die je de zekerheid gaven dat je alles niet alleen hoefde te doen,
    die iets van hun onkreukbaarheid lieten zien in hun gehechtheid aan God.

    Rondturend in die menigte van hartelijke mensen hoopte je 
    dat jij ook, af en toe, zulke heelmakende mens mocht zijn.

    Allerheiligen en Allerzielen vormen een duo, 
    de voorkant en de achterkant van hetzelfde verhaal over leven en dood. 
    Geliefden lieten zien wat 'heilig' is in het leven, wat de moeite waard is 
    en wat kost wat kost moet gered worden, alle toewijding verdient. 

    Daarom zijn we vandaag hier samen want we zijn content dat de kerk de kleine, 
    vergeten mensen in de hoogte steekt. 
    Vandaag maakt ze eens heel duidelijk wat ze gelooft en steeds luid verkondigt, 
    dat God houdt van mensen die in hun gewoon bestaan 
    op een buitengewone manier het gewone goed hebben gedaan.
    Soms hebben zij, meer dan anderen, in uitzichtloze situaties nooit de hoop opgegeven.
    Ze stonden daar, helend, trouw.
    Vandaag zeggen we dat er diepe poëzie steekt in dat leven van hen 
    die nooit een gedicht maakten, 
    alleen maar zich uitdrukten met kleine, ja soms grote draagkracht.
    Weet je nog hoe zacht hun gemoed was en hoe triestig om kleine en grote ruzies.
    Ze waren bereid om op te komen voor verzoening, te vergeven 
    en kregen tranen in hun ogen als anderen gelukkig waren.

    Alleen consequente liefde bracht zo licht in ons bestaan.
    Sterk als de dood is de liefde.

    01-11-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    30-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zacheüs de boom en de tuinman - 31e zondag door het jaar C 2022 - Gie Stappaerts

    Eenendertigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 30 oktober 2022

    Eerste lezing: Wijsheid 11, 23- 12, 2 'God let niet op de zonden van mensen'
    Evangelie: Lucas 19, 1-10 - 'Gekomen om te zoeken wat verloren was'

    Stel dat jullie, in Jezus plaats, door de stad lopen. 
    Wat zou je dan doen? 
    Lap, daar zijn weer een paar farizeeën of rechtsgeleerden. Wat zullen ze weer commentaar hebben op al wat ik doe. 
    Of, daar zitten weer een paar bedelaars en ook nog een zieke. Ik zal er maar in een grote boog omheen lopen. 
    Daar heb je weer zo'n welgestelde belastingambtenaar. 
    Die kan voor mij de boom in! 

    Maar Jezus doet het omgekeerde. Hij gaat onbevangen naar de mensen toe. 
    Hij gaat de uitdaging met de farizeeën en de rechtsgeleerden aan. 
    Hij gaat die bedelaars niet uit de weg, integendeel. 
    Hij troost de zieken en geneest wie Hij kan. 
    En tegen Zacheüs zegt Hij: "kom uit de boom. Vandaag wil ik bij jou te gast zijn". 

    En van de weeromstuit gaan al die mensen open. 
    De farizeeën gaan in debat en gaan nadenken. 
    De bedelaars voelen zich minder uitgesloten. 
    De zieken zijn dankbaar om hun genezing. 
    En Zacheüs zwaait zijn deuren open. 

    Het boek Wijsheid, waaruit wij vandaag de eerste lezing hoorden, legt poëtisch uit dat, hoe klein de aarde voor God wel mag zijn (een stofje op de weegschaal, een dauwdruppel), Hij zich toch het lot van de bewoners aantrekt. Dat Hij eerder bezorgd is om het welzijn van de mensen, dan om hun fouten. 

    Dat Jezus ook het boek Wijsheid kende, blijkt uit de manier waarop Hij met de mensen omgaat. Zoals zijn Vader God voorbij ziet aan de zonden van mensen, zo gaat Hij in liefde om met kleine mensen, en met kleine die zich 'groot' wanen, opdat zij tot inkeer komen. 

    Jezus lijkt wel een hovenier die door zijn tuin loopt. 
    En iedere plant die Hij water geeft, groeit weer een beetje. 
    En iedere bloem die Hij aanraakt, bloeit open. 
    En ieder gekneusd takje dat Hij ondersteunt, krijgt weer en meer groeikansen. 
    En overal waar hij onkruid wiedt, krijgen andere planten weer kansen. 
    Jij bent de tuinman die mij water geeft, zingen Elly en Rikkert ergens in een liedje.

    Misschien moeten ook wij een beetje meer in Jezus schoenen gaan staan. 
    Met Zijn blik op de wereld, door de stad en door het leven lopen. Ons wat minder ergeren aan wat 'de anderen' verkeerd doen. En als het even kan, ook af en toe een tuinman zijn voor elkaar. 
    Dan zal je zien hoe ook voor ons, mensen zullen openbloeien. 
    Amen. 

    30-10-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    23-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe gaan wij naar huis? - 30e zondag door het jaar C 2022 - Anne-Mie Castelein

    Dertigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 23 oktober 2022

    Eerste lezing: Tweede brief Timoteus 4, 6-8.16-18 'Nu wacht mij de kroon der gerechtigheid'
    Evangelie: Lucas 18, 9-14 - 'De tollenaar ging gerechtvaardigd naar huis'

    Zojuist hoorden we het evangelie van de Farizeeër en de Tollenaar. 
    We kennen het verhaal heel goed, of toch niet?
    Laat ons eens kijken naar:

    1. De Farizeeër: 

    Wat is dat eigenlijk voor iemand, een Farizeeër?
    Soms gebruiken we dat woord 'Farizeeër' als een heel negatief woord. We zeggen: een
    Farizeeër? Dat is iemand die bedriegt. Hij bedriegt andere mensen. Want hij lijkt wel heel
    goed aan de buitenkant, maar zijn hart is slecht.

    Dat is misschien wel waar, maar misschien moet ik het toch wat anders en beter zeggen.
    Een Farizeeër is een man die heel erg zijn best doet. Hij probeert ver van de zonde te
    blijven. Hij probeert alle geboden van de Heer te onderhouden en te gehoorzamen. En daarbij doet hij ook nog heel veel dingen extra.
    Maar, (het is niet zozeer dat hij andere mensen bedriegt), hij bedriegt zichzelf! 
    Hij vergist zich.
    Want hij denkt: als ik goed mijn best doe, dan komt alles goed. Hij vertrouwt niet op de
    Heer, hij vertrouwt niet op het werk van de Heer Jezus, maar hij vertrouwt alleen op zichzelf.
    Hij gaat op weg naar de tempel, iedereen kent hem. 
    De mensen gaan, als hij langskomt, eerbiedig opzij.

    In de tempel staat hij rechtop en bidt  bij zichzelf: O God! ik dank U, dat ik niet ben zoals de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook zoals deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
    Hij somt alles op wat hij meer is en beter doet dan de anderen. Hij staat voorin waar hij opvalt ver van de tollenaar en zegt waarvoor hij staat. Hij zelf is belangrijk niet God. Hij bidt bij zichzelf trots op wie hij is en wat hij doet, maar vooral met minachtig voor andere mensen. Hij is zichzelf genoeg.

    2. De tollenaar.

    En wie is nu de tollenaar?  
    Het is een man die niet zo vriendelijk aangekeken wordt door de mensen. De mensen houden niet van hem. Hij is iemand die voor de Romeinen belastinggeld vraagt.
    Hij staat achteraan. Hij durft niet zo dichtbij de Heer komen.
    Zijn hart wordt geplaagd door het weten, door het voelen van zijn schuld en van zijn zonden voor de Heer.

    Hij durft ook zijn ogen niet naar de hemel richten.
    Want hij schaamt zich, heel diep, om wie hij is.
    Hij slaat zich op de borst van verdriet.
    Hij zegt: o God! Wees mij zondaar genadig!
    Eigenlijk betekent dat: verzoent U me toch met U? Dat wil zeggen: maakt U het toch
    weer goed tussen U en mijn hart?
    Rechtstreeks voor de Heer staan, daar vooraan, dat kan hij niet. Vragen, dat durft hij wel. Zomaar, met een paar woorden.
    En, dan zijn die zonden weg, dan zijn die zonden helemaal vergeven, zo zegt (Psalm 32:1).
    Daar verlangt de tollenaar naar. Daar kijkt hij naar uit. Daar hoopt hij op.
    En Jezus zegt: die man, die tollenaar gaat gerechtvaardigd naar huis. 

    Verlang jij daar ook naar? Kijk jij daar ook naar uit? 
    Naar vergeving, naar verzoening met de Heer in de hemel?
    En dus bidt hij het mooiste gebed wat er is recht uit het hart.

    Twee verschillende mensen gingen naar de tempel om te bidden. Dat hebben ze nu gedaan, en nu gaan ze weer naar huis.
    Ook verschillend. Ze gingen niet op dezelfde manier naar huis.
    Ze gingen verschillend heen, naar de tempel, en ze gingen ook weer verschillend terug, naar huis.

    Hoe gaan wij naar huis? 
    Een beetje Farizeeër en ook een beetje Tollenaar.
    Dit evangelie is gelijk een spiegel die Jezus ons voorhoudt. Kijk eens in die spiegel: Zie je dan die farizeeër die groot gaat om wat hij allemaal doet voor de goede zaak.
    Of zie je dan die tollenaar die moet zeggen: 'k ben weeral schromelijk tekort geschoten maar ik weet : God houdt van mij zoals ik ben, niet zoals ik zou moeten zijn, want zijn liefde geeft recht aan wie eerlijk voor Hem wil staan. 
    En wie wil dat niet? 

    23-10-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    16-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanwaar kan ik hulp verwachten - 29e zondag door het jaar C 2022 - Hilda Sas

    Negenëntwintigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 16 oktober 2022

    Eerste lezing: De tweede brief aan Timoteüs 3, 14 – 4, 2 'Verkondig het woord, te pas, te onpas'
    Evangelie: Lucas 18, 1-8 - 'Zou God geen recht verschaffen aan zijn uitverkorenen?'

    Lieve mensen,
    "Vanwaar kan ik hulp verwachten?"
    In de 1ste lezing, horen we in de psalm het antwoord al!
    "Onze hulp komt van God onze Heer die Hemel en aarde gemaakt heeft."
    De psalm waarin deze woorden staan is geschreven tégen het onrecht en de oorlogen die in die tijd heersten.

    En we horen hoe ook Jezus, de parabel van de weduwe brengt, 
    die de onmenselijke rechter blijft bestoken met haar vragen, 
    tot die rechter het beu is. 
    Er staat in sommige geschriften dat hij zelfs schrik krijgt, 
    dat zij in boosheid hem zal slagen...
    Omwille van ervan af geraken, gaat de rechter toch op haar vraag in, en de weduwe wordt een voorbeeld van: "Bidden helpt"!

    Helpt bidden?
    Allerlei onderzoek laat zien dat mensen een fundamentele behoefte hebben aan controle. 
    Vooral in onzekere tijden als deze, met z'n energiecrisis, 
    oorlogsdreiging, grijpen we graag iedere mogelijkheid aan, 
    om tóch nog een beetje controle te ervaren.

    *Bidden biedt ons een manier om toch een gevoel van controle te hebben, over een situatie die eigenlijk nauwelijks controleerbaar is. 
    En dát gevoel helpt ons door moeilijke tijden heen.
    Bidden biedt een vorm van 'coping-mechanisme' dat ons helpt om te gaan met moeilijke situaties omtrent ziekte, verlies van een dierbare of andere tegenslagen. 
    En de ideale vorm van coping blijkt de zogenaamde 
    "collaboratieve vorm" te zijn.
    Collaboratie: een vies woord! Omgaan met de vijand! En toch niet!
    Want de gelovige die bidt om genezing, laat het niet alleen aan de almachtige God over! 
    Hij gaat ook met zijn ziek-zijn, dat op die moment zijn vijand is, 
    aan de slag!
    Hij probeert er controle over te houden en helpt de artsen en wetenschappers bij het genezingsproces, door zelf mee te werken 
    aan wat in zijn vermogen ligt...

    *Wanneer we dit horen, dan klinkt  "hopen" en "geloven" luidt in m'n oren!
    Wat een hoop en geloven leeft er in mensen die bidden en 
    met hun ziek-zijn, of andere tegenslag aan de slag gaan. 
    Mensen die hulp en uitwegen zoeken, en al hun vertrouwen en geloven in de handen van de artsen leggen, terwijl ze 's avonds zich keren naar hun God onze Vader, waarbij ze met al hun onhebbelijkheden, 
    al hun vragen terecht kunnen.
    Hij luistert altijd, Hij wijst niemand af! 
    Ook daarin hebben zij alle vertrouwen!

    *En hebben jullie "vorige maandag" gehoord dat een 100tal jongeren uit ons Franse landsdeel in audiëntie waren bij onze Paus Franciscus???
    Zij waren er om "de zegen te vragen" over henzelf en het werk waar ze voorstaan! Want deze jongeren zullen deel nemen aan de organisatie van "wereldjongerendagen 2023" die in Lissabon Portugal doorgaan!

    Wereldjongerendagen die sinds 1984 georganiseerd werden vanuit Rome, om de jongeren te betrekken en zich betrokken te voelen 
    in onze kerk.
    En de Paus zei hun: "Jullie zijn niet alleen de toekomst van onze kerk! Jullie zijn ook nu een belangrijk deel van onze kerk!
    Jullie zijn jong, en houden ons jong! 
    Wij hebben jullie vrijgevigheid, jullie vreugde en jullie wil om een andere wereld op te bouwen, groot nodig"!
    De Paus bewondert hun moed, hun gelovige inzet en hun christelijke getuigenis.
    Daarom durf ik jullie, in deze tijden ook vragen, om 
    "ambassadeurs van vrede" te zijn. Opdat de wereld, doorheen jullie werk, de broederlijkheid en solidariteit herontdekt.
    Lieve meisjes en jongens, word nooit moe om drager te zijn van het Evangelie, besloot de paus. Ik weet dat jullie gul zijn, vol enthousiasme en klaar om de wereld te veroveren.
    *Als we De Wereldjongerendagen volgen, met z'n duizenden jongeren tussen 16 en 35 jaar, zijn we dan niet vol van hoop, dat, onze kerk bij die jongeren in goede handen is? 

    En dan wil ik eindigen met woorden van Toon Hermans:
    Ik weet niet hoeveel mensen mij hebben geschreven, 
    toen het slecht met mij ging:
    'we zullen een kaarsje voor je aansteken.'
    Op die momenten voel je dat zo een kaarsvlammetje
    niet zomaar een sentimenteel lichtje is.
    Als iemand een kaars pakt, en een lucifer,
    en die kaars voor iemand anders aansteekt,
    dan is er toch sprake van warmte van de ene mens voor de andere.
    Duizenden en duizenden mensen steken op een dag een kaarsje aan.
    Dat is iets heel anders dan wanneer duizenden mensen
    geen kaarsen aansteken. 

    Zó mogen we "hulp verwachten!"
    Hij, onze Vader, zal door ons, met ons en in ons, 
    niemand in de kou laten staan.

    16-10-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    09-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd is te kostbaar om niet te delen - 28e zondag door het jaar C 2022 - Marina De Graeve

    Achtëntwintigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 9 oktober 2022

    Eerste lezing: De tweede brief aan Timoteüs 2, 8-13 'Wij zullen mét Hem leven'
    Evangelie: Lucas 17, 11-19 - 'Is niemand teruggekeerd om aan God eer te brengen?'


    Wat is tijd ?
    Tijd is meetbaar, iedereen leert de klok lezen. 
    Met de tijd kan een bepaald moment of tijdstip worden aangeduid.
    Ook de tijdsduur kan gemeten worden.
    We gaan de wetenschap even loslaten. 
    En richten op ons gevoel, op de situatie.
    En dat voelt voor niemand hetzelfde. 

    Hoe spendeer jij je tijd?
    Wat momentjes voor jezelf zijn natuurlijk onmisbaar,
    maar tijd is te waardevol om niet te delen!
    Dat Is het thema dit jaar van Samana 
    De dag van mensen met een chronische ziekte is een perfect moment om daar even bij stil te staan.
    Sommigen zitten opgesloten in zichzelf
    ...en dan is verbinding met anderen heen belangrijk.
    Tijd brengt mensen in verbinding, jong en oud, ziek en gezond.
    Tijd maken voor elkaar kan deugd doen.
    Wij willen graag tijd maken voor mensen rondom heen.
    De mens is een sociaal wezen.
    - leren omgaan met eenzaamheid is belangrijk
    - Ondersteuning en een aanspreekpunt zijn

    Maar ze moeten het natuurlijk zelf willen:
    - ieder stelt zijn grenzen
    - belangrijk mekaar respecteren
    - en vertrouwen 
    Want ieder van ons heeft zijn rugzak.

    De eerste lezing 
    geeft ons een mooi beeld van.
    Hoe de tijd volgens hoe we ons voelen kan verschillen.
    Lang, kruipend, stresserend, vliegt en traag...

    TIJD 
    Brengt raad, 
    heelt alle wonden.
    Tijd is een kostbaar goed.
    Gebruik hem wijs!

    Uitspraak van ons vader:
    Tijd is voor de gekken de wijzen kennen hunnen tijd!
    Ik ga ervan uit dat hier enkel wijze personen in de kerk zitten.
    Vergeet even je uurwerk en besteed je aandacht aan de anderen.
    Het evangelie nodigt ons ook uit om er te zijn voor de anderen.

    Ogen en aandacht voor de anderen.
    Denk ik aan het verhaal van een directeur.
    Bewoonster vraagt om een knop aan te naaien.
    Wat denk die wel, we hebben daar toch geen tijd voor teveel werk.


    En mag ik nu even je aandacht vragen voor onze werking hier op Antwerpen Linkeroever.
    Ik zou het erg vinden dat onze kern zou uitdoven en het ziet er niet rooskleurig uit!


    Blik op toekomst
    je gaat mij toch niet vertellen dat er plots 
    geen eenzamen, zieken of mantelzorgers zijn.

    Gaan wij die in de toekomst in de kou laten staan?
    Laat ons niet onverschillig zijn en 
    aandacht hebben voor wat er in de buurt gebeurt

    Ik begrijp dat je niet direct kernlid wil worden.
    Maar heb jij even tijd om af en toe een bezoekje te brengen.
    Breng ons op de hoogte.
    Wij zorgen voor geschenkjes en uitnodigingen voor grotere activiteiten.
    Maar je mag natuurlijk kernlid worden!
    Denk er eens over na.

    Willen wij in onze parochie mee zorg dragen voor elkaar.
    Dank voor je aandacht.

    09-10-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    02-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blijf erin geloven! - 27e zondag door het jaar C 2022 - Marc Tassier

    Zevenëntwintigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 2 oktober 2022

    Eerste lezing: De tweede brief aan Timoteüs 1, 6-8.13-14 'Bewaar de u toevertrouwde schat'
    Evangelie: Lucas 17, 5-10 - 'Indien gij een geloof had...'

    Wegwijzerviering, een viering waar ook heel speciaal gezinnen van harte welkom zijn


    In het begin van dit evangelie spreekt Jezus over mosterd. En over ons geloof. 
    Dat is ook het thema van deze viering: 'Blijf erin geloven'. 

    Een voetballer kan maar winnen, als hij blijft geloven dat hij kan winnen. Nu denk ik, dat Jezus niet bedoelt dat we maar een beetje geloof nodig hebben, als hij het vergelijkt met een klein mosterdzaadje. 
    In tegendeel. 
    Want een klein mosterdzaadje, dat geeft straffe mosterd. Ons geloof kan zo straf zijn als mosterd. Die aan het eten smaak en pit geeft. Het klein zaadje, dat zijn wij. Kleine mensen. 
    Zoals Jezus, die geen grote machtige baas was. Maar zijn geloof heeft wonderen gedaan. En het heeft miljoenen mensen aangesproken. Het is dat geloof waar deze meisjes en jongens de volgende maanden beter gaan leren kennen. Het geloof van Jezus, waaraan hij trouw bleef ook als hij ervoor moest sterven. 
    En zijn leerlingen hebben gedurfd hem op die weg te blijven volgen.

    Maar wacht, dat geloof. 
    Wat is dat juist? Daarover gaat het tweede deel van dat evangelie. Over die knecht, die zijn plicht doet. 
    Die zijn meester bedient zoals van hem gevraagd wordt. Wat geloofde Jezus precies? Als we proberen van eerst aan anderen te denken, als we proberen elkaar te dienen, ervoor te zorgen dat onze naaste geholpen wordt, dan wordt de wereld stillekes aan 'het rijk van God', waar alle tranen gedroogd worden. Durf geloven dat geven beter is dan krijgen. 
    Dat is de mosterd die het leven smakelijk zal maken. 

    "Daar alleen is 't leven goed, waar men stil en ongedwongen alles voor elkander doet" zegt een spreekwoord. Klinkt misschien melig. maar het is een waarheid. 
    En als wij stil en ongedwongen elkaar helpen en denken aan het geluk van de mens naast ons, zijn we geen 'knechten' meer. Jezus zegt op een andere plaats in het evangelie: jullie zijn mijn vrienden, als jullie mij willen volgen. 
    En vrienden, die vragen geen complimentjes, als ze elkaar helpen. 
    Hun beloning is dat ze kunnen zien dat een ander wat gelukkiger wordt. 

    02-10-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    25-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet uitstellen tot morgen - 26e zondag door het jaar C 2022 – Gie Stappaerts

    Zesëntwintigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 25 september 2022

    Eerste lezing: Amos 6, 1a.4-7 'Wee de zelfverzekerden'
    Evangelie: Lucas 16, 19-31 - 'Lazarus en de rijke vrek'

    Wij zongen daarstraks samen als loflied: 
    Magnificat! Jubelt allen in de Heer! Jubelt om uw heil! 
    Wie zich verheffen in hun macht, Hij haalt ze van hun tronen neer, maar wie gering is beurt Hij op. 
    De Heer verheft wie armoe lijdt en schenkt zijn gunst in overvloed. De rijken zendt Hij ledig heen. 
    Het is inderdaad niet meer of niet minder dan het Magnificat, waarvan wij de woorden zo graag in de mond leggen van Maria. 
    En neen, dat gebeurde niet per vergissing. Want ja, ook dat Magnificat komt uit het evangelie van Lucas (Lc. 1,52-53).
    Laten we daarom samen in het evangelie van Lucas op ontdekking gaan. 

    Vorige week hoorden we nog de parabel over de onrechtvaardige rentmeester (Lc. 16,14-19), over de omgang met het geld. Vandaag vertelt Lucas ons opnieuw een parabel, over de arme Lazarus aan de poort  (Lc. 16, 19-31).  En elders in zijn evangelie lezen we ook nog de parabel van de Barmhartige Samaritaan (Lc 10,25-37). In ieder van die parabels én in het Magnificat toont Lucas ons de voorkeur van Jezus voor de armen en eenvoudigen.

    In de parabel van vandaag krijgt die arme een naam: Lazarus. Die naam betekent: "God helpt". De rijke heeft geen naam. Lucas tekent heel scherp de tegenstelling tussen de rijke, die elke dag feest kan vieren, en de arme aan de poort. Bij hun dood zijn de rollen omgekeerd. Lazarus leeft en is "in de schoot van Abraham". De rijke wordt gekweld in de onderwereld. Hij lijdt hevige pijn en hij hoort dat hij zijn kansen heeft verkeken en zijn tijd op aarde slecht heeft besteed.
    Het lot van de rijke vrek en de vreugde van Lazarus illustreren heel goed de woorden van het Magnificat, een paar hoofdstukken eerder (Lc. 1,52-53): "Heersers stoot hij van hun troon en wie gering is geeft hij aanzien. 
    Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen". 
    Zowel bij de parabel van Lazarus als bij de parabel van de onrechtvaardige rentmeester (Lc. 16,14-19), had Jezus zeker een aantal Farizeeën voor ogen, die rijk waren én geld hadden. Rijkdom is voor hen allicht of zeker een teken van zegening. 

    Maar niet alle Farizeeën waren rijk. Misschien is de kritiek van Lucas, ten overstaan van hen, wat te scherp. 
    Dus is de vraag van vandaag: wie is wie in deze parabel? En vooral, wie zijn wij, als leerlingen van Jezus, in deze parabel?
    Zijn wij "een" Lazarus? Of zijn wij eerder rijke vrekken? 
    Gaat het enkel om het financiële? Of gaat het veel verder? 

    Armoede heeft immers veel meer gezichten en veel verschillende aspecten: slechte behuizing, ongezond eten, achterstand op school. 
    Volgens een studie zou 21 procent van de bevolking in Vlaanderen moeilijk rond kunnen komen. Bij die "nieuwe armen", onder meer door de stijgende energieprijzen, komen er meer en meer ook kleine zelfstandigen die over de kop gaan, jonge gezinnen die moeten gaan bedelen, langdurig werklozen die zich in betere tijden zwaar geëngageerd hebben in afbetalingen, gepensioneerden die ooit goed hun geld verdienden in hun beroepsloopbaan en het nu met veel minder moeten stellen, geschorste werklozen en mensen die niet in orde zijn met een aantal administratieve verplichtingen. 

    Zo zijn wij vandaag allemaal wel een beetje minder Farizeeër, en een beetje meer ge-lazarus-d. Dat neemt niet weg dat wij, aan onze kant van de wereld, er over het algemeen beter voorstaan. 
    Maar bijna niemand loopt met een bord rond waarop staat: "ik ben arm".
    Lazarus lag aan de poort. Zoals er vandaag meer en meer armen leven in onze maatschappij. Zoals er vandaag vluchtelingen bij ons aankloppen uit Oekraïne. Zoals er vandaag armen wachten aan de poorten van Europa, al dan niet zwalpend op een bootje op de zee. Ook die mogen we allemaal Lazarus noemen. De Lazarussen, ze zijn ondertussen met velen. Staan wij aan hun zijde om kloven te dichten en poorten voor hen te openen?  

    In het parochieblad van deze week lees ik dat "de meeste vluchtelingen worden opgevangen in arme landen in het Zuiden". Rijk is altijd een relatief begrip. Eerder een gevoel van welzijn, dan van welstand. Eerder een gevoel van naaste zijn, dan van vreemdeling. Vandaar dat mensen uit buurlanden, hoe arm ook, vlugger geneigd zijn om hulp te bieden. "Vergeleken met anderen, doen wij uiteindelijk niet zoveel voor vluchtelingen" schrijft Erik De Smet in Kerk en Leven. 
    Om even een vergelijking te maken: in 1914, toen België plots door Duitsland overvallen werd, trokken meer dan 1,5 miljoen landgenoten op de vlucht naar onze buurlanden Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. Zij die vanuit Antwerpen vertrokken, meestal te voet naar Nederland, werden er heel gastvrij opgevangen. 
    Om dezelfde redenen wordt West-Europa en ook ons land overstelpt door vluchtelingen uit Oekraïne. Relatief veel van hen worden opgevangen bij mensen thuis. Anderen komen terecht in opvangdorpen, zoals het nooddorp op Linkeroever, in onze parochie, waar ondertussen 200 appartementen in containers beschikbaar zijn. Al is het zeer de vraag of deze container-woningen wel een gezellige opvang zijn. 

    Weer een andere parabel bij Lucas gaat over de Barmhartige Samaritaan (Lc 10,25-37). De boodschap van die Samaritaan is eenvoudig: "Ga niet voorbij", wees niet hardvochtig en afstandelijk zoals de rijke. 

    Die barmhartige Samaritanen die, als enkeling of in een organisatie, armen opvangen, helpen, oriënteren. Ook zij hebben vele gezichten, ook dichtbij ons. Denk aan de Gemeenschap van Sant'Egidio, met hun kinderopvang en de tweedehandswinkel Laudato Si', het sociale restaurant Bakboord en de Mazen van het net, waarvoor wij vandaag opnieuw met ons winkelkarretje klaarstaan. 

    We mogen de zorg voor de armen die roepen aan de poort van ons leven, niet uitstellen tot morgen. 
    Willem Vermandere zong 20 jaar geleden al over al die Lazarussen. Hoe "Ze roepen en zingen aan ons deure: Doet open bange blankeman". Hij onderstreepte daarin niet zozeer de armoede maar wel onze schroom, onze schrik, onze angst voor het onbekende, voor hun anders zijn. 
    Wanneer wij straks het Onzevader zullen zingen, en biddend vragen om "ons" dagelijks brood, laten we daar dan ook de consequenties bijnemen, voor alle Lazarussen waarmee we deze zorg delen. 
    De aanwezigheid "aan ons deure" van hen die "honger" hebben door gebrek aan brood, aandacht of affectie, geeft een heel andere diepte aan deze bede. 
    Amen. 

    25-09-2022 om 08:02 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    11-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergeving en verzoening - 24e zondag door het jaar C 2022 – Fred Van de Velde

    Vierëntwintigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 11 september 2022

    Eerste lezing: Eerste boek Timoteüs 1, 12-17 'Christus gekomen voor de zondaars'
    Evangelie: Lucas 15, 1-32 - 'Vreugde over één zondaar die zich bekeert'

    Elke week luisteren we hier naar een verhaal dat over Jezus van Nazareth vertelt, of waar Hij zelf de hoofdrol speelt of minstens aan het woord is. En als brave gelovigen vinden wij die verhalen meestal wel mooi en zijn wij geneigd om instemmend te knikken. Die Jezus gaf toch wel het goede voorbeeld en zijn lessen kunnen we best ter harte nemen. Inspirerende verhalen vinden wij toch altijd in die bijbel. Tot we er even dieper over nadenken.
    Neem nu het evangelie van vandaag. Het gaat daar over een verloren zilverstuk en een verloren gelopen schaap. Verder in de tekst van Lucas komt trouwens ook nog het welbekende verhaal van de verloren zoon. En als het verlorene - het zilverstuk, het schaap of de weggelopen zoon - teruggevonden is, heerst overal vreugde en is iedereen content.

    Maar is dat wel zo? 
    Die vrouw die haar geldstuk kwijt is had maar wat zorgvuldiger moeten zijn en haar geld beter wegbergen. En het klinkt misschien schattig dat die herder op zoek gaat naar dat ene schaap dat verloren gelopen is. Maar is het ook realistisch? Economisch ingestelde mensen denken natuurlijk zo niet. Je laat geen kudde schapen achter om er eentje te gaan zoeken. Wat gaat er intussen met die 99 andere gebeuren? Bovendien:  een schaap hoort bij de kudde te blijven. Wie verloren loopt heeft tegendraads gehandeld, heeft niet geluisterd naar de herder of de hond. 
    En hoort dus niet meer echt bij de kudde.

    We hebben er in onze taal zelfs een uitdrukking voor. Zo een schaap geven wij al gauw het etiket van zwart schaap. Hij heeft zichzelf buitenspel gezet en we geven hem al snel een andere kleur om niet te vergeten dat hij er niet bij hoort. En dat we er liefst niet te veel meer mee omgaan. 
    Jezus vertelt dit verhaal trouwens om een antwoord te bieden aan farizeeërs die hem verwijten dat Hij te veel omgaat met tollenaars en zondaars. En daar ga je toch liever niet mee om! Misschien zijn die tollenaars en zondaars ook verloren gelopen schapen of zwarte schapen. 

    En ook voor zulke mensen hebben wij in onze taal  uitdrukkingen klaar liggen. Eigen schuld dikke bult. Wie niet horen wil moet voelen. Ook bij het verhaal van de verloren zoon is dat vaak onze eerste reactie. We vinden die vergevingsgezinde vader in het verhaal wel tof, maar we voelen toch meer begrip en empathie voor die oudste zoon. Hij is altijd braaf thuis gebleven  en voor hem wordt geen feest aangericht.

    Het is ook vaak onze eerste reactie wanneer er begrip wordt gevraagd voor mensen die zware misstappen hebben begaan of zelfs echte misdaden op hun geweten hebben. Als men dan voor die mensen pleit voor enig begrip of hen een nieuwe kans wil bieden, zeggen wij gemakkelijk: hebben die slachtoffers ook een tweede kans gekregen? Wordt er geen rekening gehouden met de familie van de slachtoffers, met hen die achterblijven in verdriet en gemis? Het zijn altijd degenen die in fout waren voor wie begrip wordt gevraagd. En wij, tellen wij dan helemaal niet mee?

    Misschien hebben die mensen die misstappen begaan hebben of zelfs misdaden hebben gepleegd wel een moeilijke jeugd gehad of waren zij gefrustreerd door te veel mislukkingen en tegenslagen. Maar wij hebben toch ook tegenslagen en frustraties gekend. En hebben wij altijd tweede kansen gekregen?
    Al te vaak nemen wij het dan op voor die negenennegentig schapen. Die hebben gedaan zoals wij en zijn bij de kudde gebleven. En we willen een schaap dat verloren gelopen is misschien wel helpen. Maar niet tegen elke prijs. En we vragen respect en dankbaarheid als wij dat arme schaap gaan zoeken of steunen. Het moet ons dankbaar zijn voor de kansen die wij geven. En zo blijven wij bij de goeden horen, de negenennegentig witte schapen.
    Het wordt helemaal anders als wij ons in de plaats stellen van dat honderdste schaap. 
    Als we ons bijvoorbeeld proberen te zien als die vluchteling die na dagen wachten en wachten en op straat slapen, hopend op een antwoord op zijn asielaanvraag, toch eens zijn geduld verliest.

    Of – om het wat dichter bij ons te situeren - als we bijvoorbeeld zelf eens de laatste van de klas zijn geweest. Als we ons kunnen inleven in de vernedering van de vrouw die altijd kleren draagt die zij van andere dames gekregen heeft. Als we ons in de plaats stellen van die jongen die geld moet vragen om zijn studies te betalen. Of van dat meisje dat elke week moet bijgewerkt worden omdat ze niet kan volgen in de klas.

    Dat zijn de vragen, problemen en bezorgdheden van het honderdste schaap. Laten we proberen begrip en empathie voor dat schaap op te brengen. Liever dan het de woestijn in te sturen als de zondebok, het zwarte schaap dat er niet meer bij hoort. 
    Dat is wat Jezus ons vandaag voorhoudt. Het honderdste schaap moet niet worden afgezonderd of opgegeven. Het is niet voorgoed verloren. We moeten het blijven zoeken, want het hoort erbij. Ook al is het misschien niet helemaal wit zoals de anderen. 
    Maar daarom hoeven we het ook niet helemaal zwart te maken.

    11-09-2022 om 06:33 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    04-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Straffe taal van Jezus - 23e zondag door het jaar C 2022 - Hilda Sas

    Drieëntwintigste zondag door het jaar C 2022 - Zondag 4 september 2022

    Eerste lezing: Filemon 9b-10.12-17 'Neem Onesimus aan als geliefde broeder'
    Evangelie: Lucas 14, 25-33 - 'Als iemand zijn kruis niet draagt'

    Wegwijzerviering, een viering waar ook heel speciaal gezinnen van harte welkom zijn
    --- Scheppingszondag ---

    Lieve mensen die straffe taal van Jezus zegt ons hoe door de eeuwen heen, een straffe taal nodig is om mensen hun ogen te openen!
    Om mensen in beweging te krijgen.
    Om mensen te laten delen in je visioen, voor sommigen een utopie!

    Deze lange droge hete zomer zegt ons veel over de bijbel!
    Zegt ons veel over de enthousiaste groep grootouders die opkomen voor het klimaat.
    Het zegt ons dat we er nu echt iets moeten aan doen 
    om onze wereld bewoonbaar te houden voor onze klein- èn achterkleinkinderen én voor zovelen die eronder lijden!

    Voor iedereen is het visioen van Jezus! Voor velen een utopie!
    Voor iedereen is ook voor de zwakste in de maatschappij! Zegt Jezus

    Denken we maar aan de waterramp van vorig jaar in onze 
    Waalse Ardennen
    Wie lijdt daaronder het meest en het langst denk je?
    De armste mensen!
    Onder begeleiding zijn zij in orde met hun ziekteverzekering en moeten soms met een lening hun brandverzekering betalen...
    Zij zitten het langst in de miserie en mogelijk komen zij, door zo'n ramp, er nooit meer uit!

    Met de bosbranden van dit jaar verloopt het net zo!
    Het zijn ook daar, de armste, de grootste dub van het verhaal.

    Omwille van iedereen, niet allen omwille van 'onze' bezittingen, ook om 'de bezittingen van de armste', is het 5 nà twaalf om onze wereld in ons hart te sluiten en op handen te dragen.

    Anuna De Wever! Greta Thunberg!
    Kunnen we eerbied en respect voor hen opbrengen??
    Kunnen we onze kleinkinderen steunen die op vrijdag spijbelen voor de dreigende klimaatsveranderingen?
    Kunnen we naar hen luisteren en mee bezorgd zijn om de toekomst van onze planeet?

    Of vinden we 't allemaal maar 'n druppel op een hete plaat.
    Of vinden we, dat het 'De Regeringen' zijn, die er iets moeten aan doen???
    Of de mensen van onze kerkfabriek? 
    Want wij zijn een ECOkerk!
    Wij hebben zonnepanelen op ons kerkdak! Wij spoelen onze nieuwe schoonste toiletten van 't stad met het regenwater!
    Wij zijn een fietskerk en moedigen het fietsen aan met onze fietsrekken en tafels en banken om even te pauzeren!

    Voor een goei doel kiezen, is niet zo gemakkelijk dan het op 't eerste zicht lijkt.
    Het is ons doen en denken er echt aan wijden! 
    Het is ook 'erin investeren'!
    Lezen wij onze ECOTIP wekelijks in 't parochieblad om samen toekomst te planten??? En trachten we die ook waar te maken??? (2 laatsten = toiletten)

    Voor 't klimaat kiezen, bekommerd zijn om onze moeder aarde, 
    is ons doen en denken er aan wijden.
    Voor Jezus kiezen, bekommerd zijn om Jezus' visioen waar te maken,
    is ons doen en denken er aan wijden.
    Het is nadenken, overwegen, bekommerd blijven 'om alles en iedereen'.

    'Christen' worden we niet geboren! We worden het dag na dag!

    Daarom zijn we hier samen. 
    Om er samen ons doen en denken aan te wijden, 
    om het samen te vieren, 
    om het samen uit te dragen, 
    om er samen te blijven in geloven!
    Alvast PROFICIAT  en  BEDANKT!

    Bronnen preek vd week Dominicanen

    04-09-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    26-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder mee op weg! - Dertiende zondag door het jaar C 2022 – Marc Tassier

    Dertiende zondag door het jaar C 2022 - Zondag 27 juni 2022

    Eerste lezing: Eerste boek Kronieken 19, 16b.19-21 'Elisa volgde Elia en werd zijn dienaar'
    Evangelie: Lucas 9, 51-62 - 'Hij aanvaardde vastberaden de reis naar Jeruzalem'


    Vakantie! In de vakantie gaan we dikwijls op tocht. Dan nemen we een rugzak mee. 
    Wat is het geheim van een goede rugzak: dat we er niet te veel in steken. Want al wie al eens gekampeerd heeft, weet: eigenlijk heb je niet veel nodig om een zalige tijd te hebben. Een beetje kleren, wat eten, een klein tentje – en in de warme streken kan je ook buiten slapen - wat gerief om iets te kunnen repareren. Dat is genoeg om je gelukkig te voelen. Er zullen hier nog mensen in de kerk zitten, die nu terugdenken aan die avonden bij een klein kampvuurtje, of hoe zalig het is om wakker te worden met de fluitende vogeltjes. 

    En het wordt nog beter, als je met een paar goede mensen op tocht kan gaan. Want soms vinden we de weg niet direct. Of is er toch een probleem, dat we alleen niet opgelost krijgen. Samen kunnen we de hoogste bergen overwinnen. 
    Eigenlijk zijn we niet alleen in de vakantie op tocht. Heel ons leven is een tocht. We zijn op weg, en we weten niet wat er achter de horizon op ons wacht. De dagen schuiven voorbij, zoals het landschap dat aan ons voorbijtrekt als we moedig verder stappen. 

    Wat nemen we mee in onze rugzak? 
    Niet te veel. Als we vooruit willen komen, moeten we durven veel achter te laten dat we niet nodig hebben. Geen TV, geen games, geen snoep, geen feestjes, geen auto's, geen luxe. Want er zijn belangrijker dingen. Tenminste, als ons reisdoel het rijk van God is. Dat is toch ons plan, wij mensen die naar Jezus komen luisteren. 

    Het rijk van God, dat is dat land waar iedereen vriendelijk is en niemand arm. Daar wil Jezus naartoe. Daar wil hij met ons naartoe. En, hoorden we in de evangelielezing: als we in het land van de vriendelijke mensen willen aankomen, moeten we ook onderweg vriendelijk zijn. Dan proberen we, zoals Jezus, niet kwaad te worden op mensen die tegen ons niet vriendelijk zijn, maar hen te vergeven. Dan laden we onze rugzak niet vol met 'ons goesting', maar met liefde voor andere mensen. In onze rugzak moet niet veel meer zitten dat het evangelie. 

    Want dat is dat rijk Gods: de wereld van mensen die hun rugzak niet volproppen om er zelf van te kunnen profiteren, neen, we delen onze goede wil en we laten mekaar niet los. Samen zullen we dan aankomen en gelukkig kunnen zijn. 
    Voedsel voor onderweg 
        
    Al ken Ik uw wegen zo weinig
    en weet ik niet
    waarheen de tocht mij brengt,
    ik weet dat Gij een God van liefde zijt
    en ik deze weg moet gaan.
    Niets anders vraag ik U
    dan uw zegen
    over deze reis.
    Geef dat ik kan loslaten
    al wat me vasthoudt.
    Open mijn hart
    voor uw weg ten leven.
    Geef wat ik nodig heb:
    de kracht om te volharden
    en goede mensen om mij heen.
    Geef mij uw zegen, God,
    Gij die gelooft in mij.
    En geef me steeds vertrouwen
    in uw Geest
    omdat de weg veel langer is
    dan deze tocht alleen.

    Nancy Lataire

    26-06-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    12-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanwezig, altijd en overal - Heilige Drie-Eenheid C 2022 – Hilda Sas

    Heilige Drie-Eenheid C 2022 - Zondag 12 juni 2022

    Eerste lezing: Romeinen 5, 1-5 'Gods liefde is in ons hart uitgestort'
    Evangelie: Johannes 16, 12-15 - 'Al wat de Vader heeft, is het mijne'


    Lieve mensen
    Elk jaar komt het terug. Het feest van de H. Drie-Eenheid!
    *de 'drie-eenheid' van God? 
    Die term vind je niet in de Bijbel, maar het is een oprechte poging om
    in menselijke taal een verheven theologische waarheid te omschrijven, 
    die betrekking heeft op de aard en het wezen van God.

    Het korte verhaal van de 1ste lezing komt van Augustinus, 
    die bisschop was van een Noord-Afrikaanse kustplaats aan de Middellandse Zee, en,
    die zoekend was hoe de drie eenheid te begrijpen...
    Hij ging er een boek over schrijven, en kreeg tijdens zijn piekerend wandelen over het strand een onverwacht antwoord, of inzicht...  zo komt dat verhaal van de jongetje met z'n schelp...

    Willen we er toch samen even over nadenken dan constateren we dat 
    *de verborgenheid van God  groot is. We noemen het 'incarnatie'.

    God, in jullie, in ons, in mij!

    Aanwezig, altijd en overal. zonder zich aan te stellen. 

    En het is Jezus, of in Jezus, dat God zo bijzonder tot uiting kwam dat we er 2000 jaar later nog weet van hebben...
    Jezus, niet zomaar een grote idealist.
    Neen een wijze jongeling die zorgzaam leerde omgaan, en omging met de mensen.
    Die wist waarom Hij die arbeider van het laatste uur een zo goed dagloon gaf als  de anderen.
    Die wist wat in Bartimeüs omging waardoor hij Jezus niet zag.
    Die het grote verdriet van het verlies van het dochtertje van Jaïrus erkende, 
    dat verdriet niet schuwde, maar toch door Zijn Nabijheid, een teken van leven gaf voor de volgende moeilijke dagen die nog komen moesten...

    Jezus die ons God leerde kennen in zijn universele liefde.

    De liefde voor heel het universum, zonder onderscheid, en zonder verwerpen wanneer iemand serieuze fouten maakt...
    Dàn gaat toch meestal, door die incarnatie, Zijn Geest aan 't werk om tot inzicht te komen, om te herstellen, enz....

    *Uit die beweging komen die filosofische zinnen van het Johannes evangelie:
    "Wat ik breng, komt van de Vader, ik en de Vader zijn Eén, en wat de Geest jullie zal meedelen, komt van Mij"

    Kunnen we zo de drie-ene-God  een beetje begrijpen?
    Nog altijd niet...
    Maar moeten we het kunnen begrijpen voor we van hier weggaan?
    Neen!
    Dat hoorden we in het jongetje bij de eerste lezing: "zo is het ook voor de mensen onbegonnen werk het geheim van de H. drie-eenheid te willen doorgronden".

    Theoloog Levinas heeft onze een hele goeie hint gegeven!
    De meest gekende zin van hem is: 
    'In het gelaat van de ander zullen we God herkennen en erkennen!"
    En tegelijk weten we dan wat ons te doen staat...

    "Zo wijs, zo zorgzaam en liefdevol met de mensen omgaan als Jezus het ons voordeed"...
    Want die beschermende geborgenheid, 
    dat ethisch engagement en 
    die innerlijke vrijheid om het te doen 
    horen wezenlijk samen en geven aan ons geloof een evenwicht en rijpe volwassenheid.  

    Die drie-eenheid-begrijpen? Voor mij onbegonnen werk.

    Bij Elisabeth Barrett Browning (1806-1861) vond mijn collega nog een bijzonder slotgedachte:

    "De aarde zit boordevol hemel
     en elke struik, hoe gewoon ook,
     staat in lichterlaaie van God.
     Maar enkel hij die het ziet
     doet zijn schoenen uit.
     De rest zit er omheen
     en plukt bramen."

    Lieve mensen, wat wens ik jullie een goddelijk mooie en goede zondag.

    12-06-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    05-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kom, Schepper Geest, Adem van leven - Pinksteren C 2022 – Paul Scheelen

    Pinksteren C 2022 - Zondag 5 juni 2022

    Eerste lezing: Genesis 11, 1-9 'Die stad noemt men Babel'
    Evangelie: Johannes 20, 19-23 - 'Ontvang de heilige Geest'

    Een van de belangrijkste topwerken in het Middelheim is het beeld van "de profeet" van Pablo Gargallo. Dynamisch, stoer, vanzelfsprekend, glinsterend in de zon. 
    Geen enkele schroom om zijn visie uit te schreeuwen.
    Zelfzekere uitstraling, schrikwekkend aantrekkelijk zoals zovelen op onze dagen die hun mening botvieren met de lichaamstaal en de communicatiekracht van het onweerlegbare grote gelijk. Het gelijk van de wapenlobby die opkomt voor vrijheid. Het gelijk van Trump en Bolsenaro. van Poetin en zelfzekere influencers met tienduizenden volgers.

    Maar... ga eens wat dichterbij kijken.
    De man heeft geen oren, geen behoefte om te luisteren.
    Hij schreeuwt onfatsoenlijk. 
    Kan niet fluisteren, weet niet te zwijgen, kent de taal der zachtheid niet.
    Op de plaats van zijn hart is alles hol. Zijn middenrif, alleen gaten. Gevoelloos. 
    Geen mens van vlees en bloed. 

    Vluchtige waarnemers hebben zich vaak mispakt aan dit beeld. 
    Begrepen niet wat Gargallo eigenlijk bedoelde in het Spanje van 1933 na de moord door de guardia civil op 21 boeren die opkwamen voor menswaardige leven. 
    Hij beeldde de macht van de grootspraak uit. 
    Je kunt er niet meer naast kijken op onze dagen: de binnenkant uitgehold, leeg. 
    Wat deze profeet verkondigt, is gebakken lucht.

    Pinksteren is een feest dat tegen de haren instrijkt. 

    Er is een levenservaring nodig, 
    een hartsgrondig heimwee naar ontvankelijkheid om dit feest te begrijpen. De Geest kan geen mensen aanwaaien die alleen bezig zijn met hun eigen imago. Er is een grondhouding van aandacht nodig. 

    Wanneer hoorde je ze nog die ingrijpende woorden als ontvankelijkheid, ontmoeting, uitdaging om te vergeven, leven met aandacht? 

    "Toen blies Jezus over hen, ontvang de Geest"

    Het staat er zo naïef eenvoudig in het evangelie.  De adem van God doorgeven zoals een moeder blaast 
    over een schaafwond van haar kind. Adem: schitterend aloud bijbels beeld. Die eerste adem van God die over de oerchaos scheerde, op de eerste scheppingsdag. Adem, Roeach in het Hebreeuw. Alles wat van God uit hunkert om de chaos van het leven om te zetten in lichtkleur en harmonie van bevochte vrede.
    Roeach: dat klankrijke woord, levenskracht die mensen doet opstaan.

    Jezus blies over hen. 

    Samen met Hem hadden ze tochten beleefd, mensen ontmoet. 
    Ze zagen hoe hij handen aanraakte, tongen, ogen, oren. Voeten waste. En anderen mochten Hem aanraken, omarmen, kussen. 
    De geest des Heren was over hem gekomen, hem doordrongen gezalfd. Hem gezonden om aan armen de blijde boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, aan blinden te laten weten dat zij zullen zien; om verdrukten te laten gaan in vrijheid. Levenswarm was Hij nabij. 

    En nu moesten zij het waarmaken, standhouden tegen menselijke zwakheid in.
    Zelf aanraken de velen die dagelijks in het graf van de samenleving worden geduwd. De cultuur van Gods tederheid.
    En plots wisten ze 'wij moeten het zelf doen'. Aangeblazen, open voor Gods geest.

    Er is in onze maatschappij een vraag die meer en meer, verdoken opduikt: 

    kan er een toekomst weggelegd zijn voor een samenleving die zich loswringt uit de bodem waarin zij geworteld is en waarop het licht scheen dat haar de weg naar boven wees? 
    Kan een maatschappij zonder diepe spiritualiteit? Zonder een cultuur van ontmoeting, dialoog en een voorkeursoptie voor de kreet van de minsten en van de aarde?
    Het antwoord op die vraag is precies waar het hier, in deze Sint-Annagemeenschap om gaat. Waarvoor velen van jullie zich inzetten, nabij en verbonden.

    "Kom, Schepper, Geest, die ons diepste wezen tot zachtheid kneedt". 

    Daal neer tot in het putteke van onze ziel, tot in het hart van onze samenleving, 
    tot in oorlogsgebieden en plekken waar onmenselijkheid de overmacht heeft. 
    Kneed ons tot zachtheid en mededogen.

    "Kom, schepper Geest."

    Ik zal je aanwezig weten, Geestkracht die hoogste gave zijt, telkens Jij de kans krijgt om in mij los te wriemelen wat er aan schoonheid bedolven ligt, diep in mijn hart.
    Ik zal je vooral aanwezig weten telkens als Jij mijn plannen dwarsboomt  
    en mij uitdaagt om mijzelf te heroriënteren, hoe pijnlijk soms ook.
    En dat we nooit ophouden elkaar te bemoedigen om uw gelaat te ontdekken in het aangezicht van de mens naast ons, 
    vooral in hem die een schuilplaats zoekt voor de nacht.

    Kom, Schepper Geest, Adem van leven.

    05-06-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    29-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hij laat ons nooit alleen - Zevende Paaszondag C 2022 – Gie Stappaerts

    Zevende Paaszondag C 2022 - Zondag 29 mei 2022

    Eerste lezing: Handelingen van de Apostelen 7, 55-60 'Ik zie de Mensenzoon aan Gods rechterhand'
    Evangelie: Johannes 17, 20-26 - 'Dat zij volmaakt één zijn'

    Eigenlijk wilde ik, in aansluiting op het evangelie, ingaan op Jezus' vraag, die bidt dat alle mensen één mogen zijn en elkaar zouden liefhebben. Maar in feite vragen we dat elke zondag...
    Toen werd ik zo getroffen door dat bekogelen met stenen, dat ik moest denken aan Oekraïne, waar beide partijen elkaar nu al meer dan 3 maanden bekogelen. Dan moest ik ook denken aan die 19 onschuldige schoolkinderen en hun juffen, die binnen de muren van hun 'veilige' klaslokaal, zomaar werden doodgeschoten. 
    Dus las ik opnieuw het verhaal van Stefanus, een verhaal dat véél verder reikt dan op het eerste zicht lijkt.

    Laten we beginnen waar we nu zijn: de zondag tussen Hemelvaart en Pinksteren. In de inleiding zei ik al dat deze zondag bij de protestanten Wezenzondag wordt genoemd, omdat de leerlingen na de hemelvaart van Jezus verweesd achterblijven. 
    De leerlingen staan tussen "wat staat ge naar de hemel te kijken?" en het zelf naar buiten durven komen. Tussen de echo van het Alleluja en de eerste tonen van het "Kom Heilige Geest". Tussen "je ziet me niet meer" en de komst van de helper, de be-Geest-eraar. 

    Dit "iet meer in het graf" en "toch niet in de lucht", gelijkt wat op "niets in de zakken, niets in de mouwen", terwijl God-de-goochelaar ondertussen de truc met de Duif doet. 
    Het is alsof de Geest van de vertwijfeling van de leerlingen gebruik maakt, om de verrassing met Pinksteren des te groter te maken.

    In de eerste lezing krijgen we al een voorproefje met Stefanus. 
    Hoezo een voorproefje? Die man wordt gestenigd: met stenen bekogeld tot hij doodgaat. Is dat onze toekomst? Is dat de beloofde Heilige Geest? 

    Ja, het klopt. Stefanus sterft... door de hand van zijn belagers die niet willen luisteren! 
    Als wij goed horen, als wij wèl willen luisteren, dan horen wij tussen het geroep door een ander verhaal. 
    Waar gaat het over? Wie zijn de spelers in dit verhaal? 
    Aan de ene kant is er Stefanus, die nog maar pas tot diaken gewijd is, en die zo vol is van Jezus, dat hij er niet over kan zwijgen. 
    Aan de andere kant staan de woedende joden die, als bij een ordinaire scheldpartij, beginnen te roepen, zichzelf te overroepen! Ze stoppen hun oren toe, want ze willen niet luisteren, en ze sleuren Stefanus de stad uit om hem te stenigen. 
    Terwijl Stefanus zorgvuldig formuleert waarom Jezus voor hem de Heer, de Christus is, beginnen de joden te roepen en te schelden voor al wat mooi en lelijk is en te gooien met alles wat binnen handbereik komt. 
    Het lijkt wel een vechtscheiding... en eigenlijk is het dat ook. 
    De "joden" verliezen van langsom meer hun "grip" op die nieuwe christenen. 
    De christenen zijn zo "bezield" dat zij vol euforie beginnen te spreken. 

    Het is zo'n ongelooflijke tegenstelling: Stefanus die zo overvol is van Jezus boodschap, dat hij niet kàn zwijgen. 
    Stefanus is vervuld van de Heilige Geest. Hij ziet de hemel open. Hij ziet geen duisternis of geen dood. Hij ziet wèl Jezus de Heer in Gods heerlijkheid. 
    Met andere woorden: hij heeft het niet over doodgaan, maar over dóórgaan! 
    Stefanus is zo overtuigd dat hij kan zeggen: "Heer, reken hen deze zonde niet aan". Neem het hen niet kwalijk, ze weten niet beter, de sukkelaars. 
    Daarna is er geen weg meer terug. Doodgaan is geen optie. Dóórgaan is de enige mogelijkheid. 

    Een verbazingwekkend verhaal, van die Stefanus! Zo sterk dat je je gaat afvragen of het echt wel zo gebeurd kan zijn. 
    Oh, ik twijfel er niet aan dat Stefanus wel degelijk gestenigd werd. Maar ik heb zo mijn twijfels over de omstandigheden en vooral over zijn laatste woorden. Die lijken mij een ietsje teveel afgekeken op wat met Jezus gebeurde op Goede Vrijdag. 
    Zowel Jezus als Stefanus sterven buiten de stadspoort. Allebei bidden zij: "ontvang mijn geest" en "reken hun deze zonde niet aan". 
    Zowel de honderdman bij Jezus als de joden bij Stefanus raken bevreesd. 

    Eigenlijk zijn de omstaanders bij Stefanus vooral bang om hun eigen groot gelijk te verliezen. Zo bang, dat zij alleen kunnen roepen en tieren en slaan. En met stenen gooien! 

    Als je vertrouwde geloof plots wordt aangevallen en ondermijnd, dan slaan je stoppen door. Je zou voor minder razend en doof worden. 
    Net zoals mensen vandaag met stomheid zijn geslagen of herrie gaan maken, bij de onthullingen over bisschoppen, priesters en andere voorgangers die flagrante steken lieten vallen. 
    Je zou uit reactie kunnen gaan schieten op iedere persoon die in onze kerk een taak vervult, zoals op een diaken als Stefanus. Maar dan schiet je, om het in cowboytermen te zeggen, op de pianist. 

    Het kan trouwens ook omgekeerd. Denk maar even aan de jongeman Saulus, die in dezelfde lezing als toeschouwer wordt vermeld. Als terloops, maar blijkbaar niet toevallig. 
    Diezelfde Saulus, die wij kennen als Paulus, zou korte tijd later overstag gaan voor de begeestering van de jonge christengemeente en hij zou daarna zelf een van de grootste voorvechters van Christus worden.

    Ook wij moeten, vanuit ons gekwetst zijn, verder gaan. Ook voor ons is er geen weg terug. Doodgaan is ook voor onze kerk geen optie. Dóórgaan is de enige mogelijkheid. 
    Ook wij mogen, samen met Stefanus, bidden: ´Kom, Heer Jezus¡. Ook wij mogen, uitkijkend naar Pinksteren, bidden: ´Kom, Heilige Geest¡. 
    Amen. 

    29-05-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    26-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn woord is liefde en vrede - Hemelvaart van de Heer C 2022 - Marc Tassier

    Hemelvaart van de Heer C 2022 - Donderdag 26 mei 2022

    Eerste lezing: Handelingen van de Apostelen 1, 1-11 'Onder hun ogen omhooggeheven'
    Evangelie: Lucas 24, 46-53 - 'Ten hemel opgenomen'

    In de Eerste lezing lezen we: 'Niemand in de wereld' – naar een joods verhaal 
    Een leerling zei:
    'Weet je, ik kan zelfs een bedelaar doen bidden.'
    En hij vertelde:
    'Een bedelaar wilde brood, maar ik zei: 
    je moet eerst tot God bidden.
    Dan pas kun je het brood krijgen dat je vroeg.'

    Toen de rabbi dit hoorde, werd hij kwaad.
    'Mijn zoon', zei hij, je bedoelde het goed, maar je handelde verkeerd.
    Er zijn momenten dat men moet handelen alsof er geen God in de wereld is.'
    'Geen God in de wereld?' vroeg de leerling.

    'Maar rabbi, hoe kan jij dat zeggen, je hele leven is gebaseerd 
    op het dienen van God en het doen van de wil van God?' 
    'Je hebt me gehoord, zei de rabbi, geen God!
    Als er iemand in nood bij jou komt, 
    dan moet je handelen alsof er niemand in de wereld is: 
    geen God en geen ander mens die kan helpen, behalve jijzelf.'

    'Maar hoe staat het dan met zijn ziel?', vroeg de leerling.
    'Zorg jij maar voor je eigen ziel', antwoordde de rabbi, 
    'maar zorg eerst voor het lichaam van die bedelaar'.

    "Zorg eerst voor het lichaam van de bedelaar". Die zin uit de eerste lezing zou ook door die engelen kunnen uitgesproken zijn, die in het verhaal van hemelvaart zeggen: "Wat staan jullie naar de hemel te gapen?" Hemelvaart en Rerum Novarum, het feest van de zorg voor de ander, horen samen. 
    En dat feest is een politiek feest. Van ver of dichtbij, de 'bewegingen' hebben nog altijd met politiek te maken. 
    Hoe, politiek? Ik weet het wel. Dat woord heeft – helaas - voor velen een negatieve klank. En er is uiteraard 'slechte' politiek. Maar dat is geen 'echte' politiek. 

    Politiek is een Grieks woord, het betekent 'de gemeenschap', de mensen met wie we samenleven. En een ouwe Griek heeft gezegd: de mens is een politiek beest. Wij zijn allemaal politieke beestjes. Want we leven samen. Echte politiek, goede politiek, dat is meewerken aan een goede samenleving. Wij doen aan goede politiek, als we beseffen wat het antwoord is op de vraag van Kaïn. "Ben ik soms de hoeder van mijn broeder?" Het antwoord is: ja, wij zijn de hoeders van onze zusters en broeders. En wie dat zijn, hebben we in het evangelie gehoord: de mensen naast ons, die ons nodig hebben, te beginnen met de kleinsten en de minsten. 
    Politiek is dus ook niet alleen een zaak van partijen en ministers. 
    Al wat wij doen om goed samen te leven met mensen naast ons, in onze eigen buurt, onze kleine 'polis', dat is politiek. En dat is belangrijker dan we beseffen. Er wordt soms gezegd: die bewegingen, dat sterft uit. Alleen maar oude mensen. Maar weten jullie hoeveel 60-plussers er in België zijn? In 2020 waren dat er 2.928.217. Ieder van ons is maar een druppeltje in de zee. Samen zijn we een grote golf. 
    De mensen van goede wil, en daar horen ook de jongeren bij, en de kameraden van de eerste mei, zijn een beweging die de mentaliteit in onze samenleving in de goede richting kan sturen, en ook de 'grote' politiek. 
    We hebben alle reden om fier te zijn op Rerum Novarum, en om te feesten. 

    26-05-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    22-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn woord is liefde en vrede - Zesde Paaszondag C 2022 - Annemie Castelein

    Zesde Paaszondag C 2022 - Zondag 22 mei 2022

    Eerste lezing: Handelingen van de Apostelen 1-2.22-29 'Besluit de heidenen geen zwaardere lasten op te leggen'
    Evangelie: Johannes 14, 23-29 - 'De H. Geest zal u alles leren'

    In het evangelie van vandaag horen wij Jezus die zijn testament verwoord: 
    'Ik zal jullie niet verweesd achterlaten', zegt Jezus, 'Ik keer tot u terug. Nog een korte tijd en de wereld ziet Mij niet meer; jullie echter zult Mij zien, want Ik leef, en ook jullie zullen leven.'  Woorden van troost, woorden vol belofte,  warme woorden van blijvende nabijheid !

    Merken jullie dat Johannes, dat Jezus, hier een onderscheid maakt tussen ´jullie¡ (de leerlingen) en ´de wereld' ? De vrede van Jezus is helemaal anders dan de vrede van de wereld; deze laatste steunt op een evenwicht van machten, de vrede van Jezus steunt op liefde en vertrouwen.
    Met het begrip ´wereld¡ wordt hier niet heel de mensheid bedoeld, maar wel diegenen die de woorden van Jezus NIET ter harte nemen, die de geboden NIET onderhouden en die dus NIET zullen openstaan voor de komst van de beloofde Helper.

    Van die Helper belooft Jezus ´verder onderricht¡; de leerlingen zijn eenvoudige lieden zonder theologische opleiding, de Geest zal echter over hen neerdalen zodat ze beter inzicht krijgen op voorwaarde weliswaar dat ze hiervoor open staan.
    Want alhoewel de mensheid op zichzelf bij God in hoog aanzien staat: God houdt van de wereld; maar niet heel de wereld staat open voor God.
    De wereld die God niet kent, is de wereld die zich sluit voor het geestelijke, de wereld die uitsluitend gericht is op zichzelf, de gesloten wereld die het geestelijke belachelijk maakt; die wereld kan de Geest niet kennen.
    Want voor alles wat God met ons wil doen, vraagt Hij onze instemming en medewerking.

    'Vrede laat Ik u na, mijn vrede geef Ik u', zegt Jezus in dat verband heel uitdrukkelijk. 
    Hij zegt dus niet: 'Ik wens u vrede', nee, Hij gééft vrede. En de vrede die Hij geeft is niet de vrede van de wereld, want die groeit niet uit liefde, maar uit berekening en uit angst voor oorlog en erger.  Angst voor nog meer onenigheid, nog meer wreedheid, nog meer oorlog. Maar spijtig genoeg is zelfs die angst dikwijls niet aanwezig, en ontmenselijkt de ideologie, de eigen waarheid de mens zozeer dat hij geen enkele grens meer kent, dat hij alleen maar haat kan zaaien. We zien vandaag in de hele wereld hoe politici, fanatici, terroristen alleen dat nog kunnen en willen doen: haat en onrust zaaien, en hoe elkeen die anders durft denken en anders durft geloven dan zij het zwijgen wordt opgelegd, wat dat ook inhoudt.

    Gelukkig zijn er mensen die niet alleen dromen van een wereld omgekeerd, maar er zich ook voor inzetten: voor meer vrede, voor een leefbare aarde, vooral voor concrete mensen hier op Linkeroever. 
    Beste mensen, zoiets doen in naam van God, van Jezus, kan. 'Als iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden', zegt Jezus. En zijn woord is liefde en vrede. Laten we ons altijd alleen aan dit woord houden en er ons ook met enthousiasme voor inzetten. 
    Amen.

    Bronnen: preek van de week en preken.be

    22-05-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    08-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe herkennen wij Hem? - Vierde Paaszondag C 2022 - Hilda Sas

    Vierde Paaszondag C 2022 - Zondag 8 mei 2022

    Eerste lezing: Handelingen van de Apostelen 13, 14.43-52 'Paulus richt zich tot de heidenen'
    Evangelie: Johannes 10, 27-30 - 'Ik geef eeuwig leven aan mijn schapen'

    Lieve mensen,

    *Eerst wil ik iets zeggen over die misschien moeilijke eerste lezing.
    Moeilijk, omdat het onze dagdagelijks taalgebruik niet is.
    Duidelijk omdat het hier gaat over de verkondiging die nà Jezus dood zijn doorbraak kent!
    Paulus is een Jood, Jezus was eveneens een Jood en Paulus zal zijn Jood-zijn ook nooit verloochenen.
    Wanneer na een paar keer het volk toespreken, er onenigheid onder het volk groeide, en de Schriftgeleerden zich als bevoorrechten begonnen voordoen, wendden Paulus en Barnabas zich meer tot de andere groepen van mensen...  ook heidenen...
    Zij wisten van jezus en uit de geschriften van Jesaja dat het heil dat Jezus wenste te brengen, bestemd is voor alle volkeren, tot aan het einde der einder, zeker ook voor de heidenen... En deze laatste leken echt geïnteresseerd en volgden hen...

    *En nu iets over de zo gekende parabel van 'Onze goede Herder'...
    Het is me al vaak overkomen dat ik in een supermarkt, een stem herken en daardoor weet dat een vriendin of kennis daar ook ergens rondloopt...
    Die stem trekt aan, ik wil ze ontmoeten, en doe dan ook graag een babbeltje...
    Of de telefoon rinkelt en bij het opnemen herken ik meteen de stem van wie me belt...

    Ook Jezus spreekt over zijn stem. 
    "Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze.
    Zij volgen Mij en Ik geef hun eeuwig leven." (Joh, 10, 27-30).
    Klaarblijkelijk is Jezus hier De Herder, en 
    zoals Hij zich hier voorstelt, komen er geen andere herders aan te pas. 
    Jezus is De Herder, en al diegenen die naar zijn stem luisteren en er gehoor aan geven, dat zijn zijn schapen.  
    U en ik, onze Bisschop en ook de Paus – het zijn allemaal schapen in Jezus' kudde, want De Herder, dat is Jezus zelf.    

    Gewoonlijk wordt het wel anders voorgesteld. 
    De gelovigen zijn in die voorstelling de schapen, en de priesters en bisschoppen zijn de herders, die de kudde moeten leiden. 
    Een paar enkelingen die de bestemming kennen en die weten wat goed is voor de kudde en wat niet, en dan honderden, die als schapen maar gewoon de herder moeten volgen.

    Het Evangelie vandaag doet dan toch wel deugd! 
    Jezus' stem is te volgen, Hij zelf is De Herder van zijn kudde. 
    Dat heeft de schrijver van deze tekst, ons duidelijk gemaakt!

    Hoe reageer ik op Zijn stem? Hoor ik die? Herken ik ze? Trekt die stem mij aan?
    Is het een stem die diep in mij doordringt, die mij raakt en beweegt?
    Dan is het Zijn Stem, die "Stem wordt van m'n geweten..."
    Die Stem van ons geweten die ons roept bij naam en ons vraagt om Hem na te volgen zoals Hij ons heeft voorgedaan...

    Gelukkig kent Jezus mij en ieder van ons beter dan wij onszelf kennen. 
    Hij kent ons door en door en blijft ons oproepen en gaat vóór, 
    zodat wij kunnen volgen.
    Het is een kwestie van vertrouwen. 
    Hij dwingt niet!
    Hem volgen blijft een vrije keuze!

    Kiezen om Hem te volgen is niet zonder consequenties. 
    Het is een overgave in volle vertrouwen, geloven dat het goed is om echt te proberen 
    'Zijn Leven' te leven.
    Hij vraagt ons "Heb elkaar lief, zoals ik jullie heb liefgehad! Draag zorg voor elkaar zoals ik voor ieder die ik ontmoette zorg gedragen heb...". 
    Lief zijn voor elkaar, goed zijn voor elkaar, een zegen zijn voor elkaar, het is een levensopdracht als we voor Hem kiezen en naar Zijn Stem luisteren! 
    Een niet te vergeten slotzin: "De Vader en Ik zijn Eén."

    De meeste mensen herkennen een vogel aan zijn lied, 
    de bomen aan hun bladeren, 
    de gewassen aan hun vruchten, 
    de seizoenen aan hun kleuren, 
    familie en goede vrienden aan hun stem. 

    En Jezus? Hoe herkennen wij Hem? 
    Aan Zijn Stem in de stem van de mensen rondom mij, 
    in hoe zij vragen om hen mee te dragen, 
    hoe sommigen mij mee-dragen en ik hen...
    Laten we er elke dag werk van maken!

    Bronnen: There Franck, St Andries Brugge, Ria Thoelen 

    08-05-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    24-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geloof je dat nu zelf? - Tweede Paaszondag C 2022 - Gie

    Tweede Paaszondag C 2022 - Beloken Pasen - Zondag 24 april 2022

    Eerste lezing: Handelingen van de Apostelen 5, 12-16 'Steeds meer mensen geloofden'
    Evangelie: Johannes 20, 19- 31 - 'Acht dagen later kwam Jezus'

    We zijn de zondag na Pasen, de tweede Paaszondag, beter bekend als Beloken Pasen. 
    De betekenis van die naam is niet ver te zoeken als we het evangelie van vandaag horen. De leerlingen zitten bij elkaar. De deuren op slot, mogelijk zelfs de luiken dicht. Ze zijn bang voor de Joden die hún Jezus gekruisigd hebben. Ze zitten héél dicht bij elkaar en ze bidden. Mogelijk het gebed dat Jezus hen zelf geleerd heeft, en dat ook wij nog iedere keer samen bidden. 

    Ze halen de gebeurtenissen op van de voorbije dagen en ze halen verhalen op van de voorbije jaren. Met ieder woord, met ieder gebaar komt de Christus geleidelijk dichter bij hen, 'groeit' Jezus onder hen. Zo concreet dat Hij plots in hun midden staat en zegt: "Vrede zij jullie!" Zo aanraakbaar nabij dat het hen overstijgt, dat ze er niet over kunnen zwijgen. 
    Dit is hun Paasmoment. 
    Niet vorige week. Toen hadden de drie vrouwen gezien dat het graf leeg was, maar zij geloofden hen niet. Pas nú gaan hun ogen open! Pas nú wordt het ook voor hen Pasen! 
    Pas daarna gaan ze, durven ze, onder de mensen komen en getuigen. Pas daarna gaan ze doen zoals Jezus deed, zoals we vernamen in de lezing uit de Handelingen van de apostelen.

    Maar Thomas was er niet bij. Hij was nog met iets anders bezig. Je weet hoe dat gaat. Hoe dikwijls zijn wij niet met "iets anders" bezig dat op onze weg komt? 
    Als Thomas bij de anderen terugkeert, zijn ze nog altijd vol van hun ontmoeting met de Heer. 

    Thomas is eigenlijk een héél kritische apostel. 
    Een tijdje geleden nog (Johannes 14, 1-5), stelde Jezus hen met deze woorden gerust: "Wees niet verdrietig. Jullie geloven in God. Geloof nu ook in Mij. In het huis van mijn Vader is plaats voor heel veel mensen. Als dat niet zo was, dan had Ik het jullie gezegd. Ik ga daarheen om alles voor jullie klaar te maken. Daarna kunnen jullie ook komen. Als Ik alles heb klaargemaakt, kom Ik terug om jullie op te halen." 
    En Hij besloot met de woorden: "Jullie weten waar Ik heen ga, en jullie weten de weg daarheen." Toen zei die kritische Thomas: "Heer, we weten niet waar U heen gaat. Hoe kunnen we dan die weg weten?" 

    Als Thomas vandaag zijn medeleerlingen hoort beweren: "We hebben de Heer gezien!", dan is hij even ongelovig, even kritisch, als toen. "Allé beste vrienden", zegt hij, "gelooft ge dat nu zelf? Kom eens met jullie voeten op de grond! Ik wil het maar geloven als ik Zijn handen kan zien, met de gaten van de spijkers erin; als ik met mijn vingers die wonde in Zijn zijde kan voelen. Anders geloof ik niet." 

    Ook al horen we over hem niet dikwijls in het evangelie, toch is Thomas op de een of andere manier mijn lievelingsapostel. Om drie goeie redenen: 
    Ten eerste juist omdàt hij zo kritisch is. Het is niet omdat ik hier nu toevallig vooraan sta, dat ikzelf geen twijfelaar ben. Juist het blijven nadenken over mijn geloof maakt me sterk, dankzij Thomas. 

    Ten tweede omdat Thomas, zoals in het evangelie vandaag, zo letterlijk en figuurlijk, de vinger op de wonde legt. Hij dwingt ons om te kijken waar het op aan komt.
    En ten derde omdat hij, net zoals ikzelf en wij allemaal wel eens, er niet altijd bij ben, omdat er andere zaken op onze weg komen of onze aandacht vragen. 
    Ken je nog dat verhaal over die vierde Koning die samen met die drie andere koningen op weg wou gaan naar Bethlehem, waar die kleine Koning geboren werd. Maar onderweg kwam hij van alles tegen: een gewonde man langs de weg, die hij moest verzorgen; een kind dat hij kon redden; arme mensen die hij bezocht; zieken die hij kon genezen; gevangenen die hij kon troosten. Uiteindelijk, na meer dan 30 jaar, belandt hij in Jerusalem, waar Jezus juist gekruisigd is. Hoe was dit mogelijk? Was dat de Kleine Koning, zo lang geleden in Bethlehem geboren en die hij al die jaren had gezocht? En werd hij nu gekruisigd? 

    En terwijl de vierde koning dichtbij het kruis neerknielde, hoorde hij een stem: "Ik was hongerig en jij gaf me te eten, dorstig en jij gaf me te drinken. Ik was naakt en jij hebt mij gekleed. Ik was vreemdeling en je hebt me opgenomen; ziek of in de gevangenis en jij bent mij komen bezoeken. Wat je voor één van mijn broeders hebt gedaan, dat heb je voor mij gedaan!" 

    Tijd verliezen voor een ander, tijd maken voor een medemens, is nooit verloren tijd. 
    Dat is één van die mooie dingen bij Jezus. Zelfs als we een tijd niet aanwezig waren, zelfs als er momenten waren waarop onze kritiek of ons ongeloof sterker waren dan ons geloof. Dan nog blijven we opnieuw welkom, blijven we even goeie vrienden.

    Eigenlijk is er nog een vierde reden. Thomas werd ook wel Didymus genoemd. Twee namen die "de tweeling" betekenen. Wie de andere helft van die tweeling is, staat er nergens vermeld. Op ieder moment dat wij er niet helemaal bij zijn, zouden jij of ik die tweelingbroer of -zus van Thomas kunnen zijn. 
    Amen. 

    24-04-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    17-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen is een opdracht - Pasen C 2022 - Paul Scheelen

    Pasen C 2022 - Zondag 17 april 2022

    Eerste lezing: Handelingen van de Apostelen10, 34a.37-43 'We hebben met Hem gegeten'
    Evangelie: Lucas 24, 1-12 - 'De vrouwen gingen naar het graf'

    De grond daverde. Alles bewoog, alles trilde en werd uit zijn lood geslagen. 
    Bominslag in de nacht. 
    Kinderen schreeuwden in de donkere schuilkelder vol brandlucht. 
    Diep menselijk drama in Oekraïne. 
    Dat doet terreur en oorlogsgeweld met een samenleving.  
    De Goede Vrijdag van menselijke onzin in Mariunpol, 
    lukraak neergeschoten burgers in Boetja, 
    de raketaanval op een bomvol treinstation Kramatorsk. 
    Christus wordt steeds weer gekruisigd in Golgotha. 
    We hebben onze onschuld verloren, dachten alles onder controle te hebben. 
    Sommigen roepen om geweld. Anderen willen koppen zien rollen. 
    Maar is er geen diepere wijsheid? 
     
    Het is waar. 
    Er zit in de wereld een frustrerend mechanisme 
    waardoor het goede moeizaam verdragen wordt 
    en zich moet verschuilen om te kunnen overleven.  
    Ooit hebben kunstenaars dit afgebeeld als "de schreeuw". 
    Is er weerklank voor machteloze pijn in dit heelal? 
    Het is die schreeuw die ons brengt bij het hart van het paasmysterie. 
     
    Ik beluister nog eens het evangelie. 
    Na de terreurdaden van het Joodse en Romeinse monsterverbond tegen de nieuwe lente van de beweging rond Christus, wordt het vreemd stil na de kruisdood.  
    Leerlingen hurken ontredderd samen. 
    Vrouwen doen wat vrouwen altijd doen: gebaren stellen van tederheid. 
    Welriekende kruiden tegen de stank van lijken, balsemende olie. 
    Waar was je dan God? 
     
    Alleen verstilling krijgt ruimte. 
    Spontane hulp veert op. Deuren zwaaien open. Vluchtelingen worden onthaald. 
    God, je bent in de handen en harten van hulpverleners 
    die mee de kruisweg van ontredderde mensen, gekwetsten en stervenden willen gaan.  
    Iemand legt een bloem neer, beseffend hoe vlug ze verwelkt. 
    Een contrabas tussen de puinen tilt de gevoelens op met 'imagine' van Lennon. 
    Het wordt stil. 
     
    Pasen heeft niets te maken met een lijk dat plots uit de kast komt. 
    De steen is weggerold en jonge mannen in het wit staan naast de plaats 
    waar Jezus dode lichaam werd neergelegd.
    "Kijk, Hij is niet hier!. Zoek Hem niet bij de doden" 
    "Zoek hem niet bij de doden". 
    Dit feest van de Opstanding heeft alles te maken met een kantelmoment  
    waardoor al het goede, in de grijnslach van de samenleving terecht gekomen,  
    boven het onbegrip wordt uitgetild tegen de logica van de wereld in.  
    Waar het leven meedogenloos tegen de muur werd gesmeten,  
    wordt een nieuwe horizon geopend door een Liefde die sterker is dan de dood. 
    De weerbarstigheid van de liefde. 
     
    In de nevels van hun vragen stond Hij opnieuw aan hun zijde: "Heb geen angst" 
    En daar groeide zacht, als een broze krokus, het Godsverlangen dat sterker is dan alles wat het leven stuk maakt. Liefde die niet loslaat. 
     
    Jezus zou nooit de 'verrezene' zijn genoemd, als mensen niet in hem gezien hadden hoe hij de zinloosheid weerstond toen hij nog leefde.  
    Dat iets in hem sterker was dan de dood- iets in hem. God in hem.  
    Hoe hij scheidsmuren en gevangenismuren afbrak 
    en liefde het meest reële woord werd om onderlinge verhoudingen aan te duiden.  
    Liefde is opstanding, eeuwig leven. 
     
    Pasen is een opdracht van opstandigheid tegen alles wat het leven vernedert. 
    Opnieuw leren denken vanuit anderen, 
    met name vanuit de anderen die nietig zijn, 
    in een depressie leven, werkloos, 
    passief in een verzorgingsinstelling met het jaarlijkse adagio: besparing. 
    Dat je leert kijken naar deze wereld 
    met de ogen van de aangespoelden op Lesbos, 
    de gevluchte moeders en kinderen uit Oekraïne. 

    "Durf het kwaad aan te raken, zei Jezus ooit, 
    leg uw handen op de kwetsuren van mensen,  
    genees zieken...".  
     
    De jonge mannen in het wit dagen ons uit. 
    Pasen is niet het antwoord op onze vragen, 
    Pasen is de vraag bij onze versteende antwoorden. 
     
    Zalig Pasen

    Paul Scheelen

    17-04-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    10-04-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meetrekken met Jezus - Palmzondag C 2022 - Jan

    Palmzondag C 2022 - Zondag 10 april 2022

    Eerste lezing: Jesaja 50, 4-7 'De dienaar van de Heer'
    Evangelie: Lucas 22, 14 – 23, 56 - 'Passieverhaal'

    Beste mensen,

    De tocht naar Pasen is al gaande vanaf Aswoensdag - de 40 dagentijd.
    Vandaag Palmzondag of vroeger noemden we die dag Passiezondag, het begin van de Goede Week. 

    We hoorden in de evangelielezing hoe Jezus - gezeten op een ezelsveulen - als koning onthaald werd, zijn feestelijke intocht in Jerusalem. 
    De palmwijding herinnert ons daaraan, de palmstok staat symbool voor de levensboom, voor de groei- en levenskansen die mensen van God ontvangen, zo ook Jezus. Zijn tijdgenoten hadden dat gezien en aangevoeld en wilden Hem daarvoor alle eer toezeggen. Hosannah, God is groot, God geeft redding.
    Jammer toch dat ze Hem later zullen misprijzen en ter dood brengen. 

    Als Christenen vieren ook wij daarom de Goede Week, de dagen waarop Jezus alles gegeven heeft wat Hij aan liefde bezat, Zijn hele leven. 
    Dat willen we nu overdenken en zoeken naar de weg die wij kunnen gaan om goed te zijn als Hij. Om God te danken voor Zijn eigen Zoon Jezus en om in Zijn Geest te leven. 
    Als we de Goede Stille Week instappen, welke betekenis heeft dit voor ons?
    Daar kunnen en willen we vandaag eens bij stil staan.

    Als het leven van Jezus uitloopt op de dood of verraad en moord, waar halen wij dan onze levenskracht? 
    Vandaag zijn zovele mensen (ook in onze directe omgeving) prooi/slachtoffer van pijn, ellende, wanhoop, ontreddering en verlatenheid. Allemaal gevoelens die zoveel mensen en misschien wel wij zelf zo goed kennen?
    Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?

    Het kunnen woorden zijn van miljoenen mensen die wereldwijd op de vlucht zijn voor oorlog, wreedheid, terrorisme, uitbuiting, onderdrukking.
    Het zouden de woorden kunnen zijn van die Oekraïners die op de trein wilden stappen om te vluchten op het moment dat het station gebombardeerd wordt.
    Ook woorden van mensen die geen toekomst meer zien omdat ze arm zijn, geen kansen krijgen, gehandicapt zijn, of ziek, oud of eenzaam.
    Woorden van mensen die geconfronteerd worden met mislukkingen, met ziekte, met dood of met gezinsleden die dwalen in drank of drugs.
    Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? 

    Woorden van mensen die verlaten worden door hun partner, kinderen of kleinkinderen, of door vrienden en bekenden.
    Het zijn vandaag woorden van ons allen die getroffen worden of werden door een virus waartegen de mens blijkbaar niet opgewassen is. Een virus dat de hele wereld overspoelt en de mens confronteert met zijn kleinheid.
    Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?

    Beste mensen, nooit was Jezus zo menselijk als in deze woorden van wanhoop, ontreddering en ellende.
    Kunnen wij in de Stille Goede Week nabij zijn bij al die mensen zonder toekomst, zonder hoop? En onze solidariteit uitdrukken voor Broederlijk Delen?
    Want uiteindelijk zal de Goede Week uitmonden op Pasen, het feest van de Verrijzenis, van de Opstanding.

    Laten we deze week meetrekken met Jezus, om gebracht te worden tot nieuwe mogelijkheden door de dood heen. 
    Moge het waar worden in ons leven!

    Inspiratie uit: Preken.be en Preek van de Week

    10-04-2022 om 06:54 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    De preekploeg van Sint-Anna-ten-Drieën, Antwerpen Linkeroever

    In een eucharistie-viering volgt na het evangelie meestal een preek of homilie. In onze parochie bestaat hiervoor (al jaren) een preekploeg. Ze bestaat uit een zestal mensen die, na onderlinge afspraak, geregeld een "preekbeurt" verzorgen.
    Momenteel zijn dat Ria, Hilda, Marc, Jan, Gie en Fred. Pastoor Herman maakt uiteraard ook deel uit van de preekploeg en komt zelf ook meermaals aan de beurt.
    De bedoeling van een homilie is niet een universele waarheid te verkondigen die iedereen verplicht moet geloven en zeker niet de mensen terecht te wijzen. In een homilie willen wij de lezingen uit de bijbel een beetje verduidelijken en trachten wij ze in verband te brengen met de actualiteit van vandaag.
    Dat is niet altijd even simpel en daarom proberen wij elkaar te helpen. Elke maand komen wij samen om de lezingen uit de bijbel te bespreken en elkaar te inspireren bij het opstellen van de preek.
    In deze blog publiceren wij niet alleen onze homilies, maar staan wij ook open voor uw reacties.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 06-2021
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs