Sint-Anna-ten-Drieën
De preekploeg houdt van een reactie
E-mail ons!

Wil je ons iets zeggen dat niet op deze blog moet verschijnen? Mail ons hier. Mag iedereen het lezen, klik dan op op het gele 'Uw positieve/negatieve reactie hier' onderaan de tekst.

Zoeken in blog

  • Website parochie
  • Preekstoel
  • Portaal preken.be
  • ANNA3
  • Sint-Anneke Centrum
  • 26-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder mee op weg! - Dertiende zondag door het jaar C 2022 – Marc Tassier

    Dertiende zondag door het jaar C 2022 - Zondag 27 juni 2022

    Eerste lezing: Eerste boek Kronieken 19, 16b.19-21 'Elisa volgde Elia en werd zijn dienaar'
    Evangelie: Lucas 9, 51-62 - 'Hij aanvaardde vastberaden de reis naar Jeruzalem'


    Vakantie! In de vakantie gaan we dikwijls op tocht. Dan nemen we een rugzak mee. 
    Wat is het geheim van een goede rugzak: dat we er niet te veel in steken. Want al wie al eens gekampeerd heeft, weet: eigenlijk heb je niet veel nodig om een zalige tijd te hebben. Een beetje kleren, wat eten, een klein tentje – en in de warme streken kan je ook buiten slapen - wat gerief om iets te kunnen repareren. Dat is genoeg om je gelukkig te voelen. Er zullen hier nog mensen in de kerk zitten, die nu terugdenken aan die avonden bij een klein kampvuurtje, of hoe zalig het is om wakker te worden met de fluitende vogeltjes. 

    En het wordt nog beter, als je met een paar goede mensen op tocht kan gaan. Want soms vinden we de weg niet direct. Of is er toch een probleem, dat we alleen niet opgelost krijgen. Samen kunnen we de hoogste bergen overwinnen. 
    Eigenlijk zijn we niet alleen in de vakantie op tocht. Heel ons leven is een tocht. We zijn op weg, en we weten niet wat er achter de horizon op ons wacht. De dagen schuiven voorbij, zoals het landschap dat aan ons voorbijtrekt als we moedig verder stappen. 

    Wat nemen we mee in onze rugzak? 
    Niet te veel. Als we vooruit willen komen, moeten we durven veel achter te laten dat we niet nodig hebben. Geen TV, geen games, geen snoep, geen feestjes, geen auto's, geen luxe. Want er zijn belangrijker dingen. Tenminste, als ons reisdoel het rijk van God is. Dat is toch ons plan, wij mensen die naar Jezus komen luisteren. 

    Het rijk van God, dat is dat land waar iedereen vriendelijk is en niemand arm. Daar wil Jezus naartoe. Daar wil hij met ons naartoe. En, hoorden we in de evangelielezing: als we in het land van de vriendelijke mensen willen aankomen, moeten we ook onderweg vriendelijk zijn. Dan proberen we, zoals Jezus, niet kwaad te worden op mensen die tegen ons niet vriendelijk zijn, maar hen te vergeven. Dan laden we onze rugzak niet vol met 'ons goesting', maar met liefde voor andere mensen. In onze rugzak moet niet veel meer zitten dat het evangelie. 

    Want dat is dat rijk Gods: de wereld van mensen die hun rugzak niet volproppen om er zelf van te kunnen profiteren, neen, we delen onze goede wil en we laten mekaar niet los. Samen zullen we dan aankomen en gelukkig kunnen zijn. 
    Voedsel voor onderweg 
        
    Al ken Ik uw wegen zo weinig
    en weet ik niet
    waarheen de tocht mij brengt,
    ik weet dat Gij een God van liefde zijt
    en ik deze weg moet gaan.
    Niets anders vraag ik U
    dan uw zegen
    over deze reis.
    Geef dat ik kan loslaten
    al wat me vasthoudt.
    Open mijn hart
    voor uw weg ten leven.
    Geef wat ik nodig heb:
    de kracht om te volharden
    en goede mensen om mij heen.
    Geef mij uw zegen, God,
    Gij die gelooft in mij.
    En geef me steeds vertrouwen
    in uw Geest
    omdat de weg veel langer is
    dan deze tocht alleen.

    Nancy Lataire

    26-06-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    12-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanwezig, altijd en overal - Heilige Drie-Eenheid C 2022 – Hilda Sas

    Heilige Drie-Eenheid C 2022 - Zondag 12 juni 2022

    Eerste lezing: Romeinen 5, 1-5 'Gods liefde is in ons hart uitgestort'
    Evangelie: Johannes 16, 12-15 - 'Al wat de Vader heeft, is het mijne'


    Lieve mensen
    Elk jaar komt het terug. Het feest van de H. Drie-Eenheid!
    *de 'drie-eenheid' van God? 
    Die term vind je niet in de Bijbel, maar het is een oprechte poging om
    in menselijke taal een verheven theologische waarheid te omschrijven, 
    die betrekking heeft op de aard en het wezen van God.

    Het korte verhaal van de 1ste lezing komt van Augustinus, 
    die bisschop was van een Noord-Afrikaanse kustplaats aan de Middellandse Zee, en,
    die zoekend was hoe de drie eenheid te begrijpen...
    Hij ging er een boek over schrijven, en kreeg tijdens zijn piekerend wandelen over het strand een onverwacht antwoord, of inzicht...  zo komt dat verhaal van de jongetje met z'n schelp...

    Willen we er toch samen even over nadenken dan constateren we dat 
    *de verborgenheid van God  groot is. We noemen het 'incarnatie'.

    God, in jullie, in ons, in mij!

    Aanwezig, altijd en overal. zonder zich aan te stellen. 

    En het is Jezus, of in Jezus, dat God zo bijzonder tot uiting kwam dat we er 2000 jaar later nog weet van hebben...
    Jezus, niet zomaar een grote idealist.
    Neen een wijze jongeling die zorgzaam leerde omgaan, en omging met de mensen.
    Die wist waarom Hij die arbeider van het laatste uur een zo goed dagloon gaf als  de anderen.
    Die wist wat in Bartimeüs omging waardoor hij Jezus niet zag.
    Die het grote verdriet van het verlies van het dochtertje van Jaïrus erkende, 
    dat verdriet niet schuwde, maar toch door Zijn Nabijheid, een teken van leven gaf voor de volgende moeilijke dagen die nog komen moesten...

    Jezus die ons God leerde kennen in zijn universele liefde.

    De liefde voor heel het universum, zonder onderscheid, en zonder verwerpen wanneer iemand serieuze fouten maakt...
    Dàn gaat toch meestal, door die incarnatie, Zijn Geest aan 't werk om tot inzicht te komen, om te herstellen, enz....

    *Uit die beweging komen die filosofische zinnen van het Johannes evangelie:
    "Wat ik breng, komt van de Vader, ik en de Vader zijn Eén, en wat de Geest jullie zal meedelen, komt van Mij"

    Kunnen we zo de drie-ene-God  een beetje begrijpen?
    Nog altijd niet...
    Maar moeten we het kunnen begrijpen voor we van hier weggaan?
    Neen!
    Dat hoorden we in het jongetje bij de eerste lezing: "zo is het ook voor de mensen onbegonnen werk het geheim van de H. drie-eenheid te willen doorgronden".

    Theoloog Levinas heeft onze een hele goeie hint gegeven!
    De meest gekende zin van hem is: 
    'In het gelaat van de ander zullen we God herkennen en erkennen!"
    En tegelijk weten we dan wat ons te doen staat...

    "Zo wijs, zo zorgzaam en liefdevol met de mensen omgaan als Jezus het ons voordeed"...
    Want die beschermende geborgenheid, 
    dat ethisch engagement en 
    die innerlijke vrijheid om het te doen 
    horen wezenlijk samen en geven aan ons geloof een evenwicht en rijpe volwassenheid.  

    Die drie-eenheid-begrijpen? Voor mij onbegonnen werk.

    Bij Elisabeth Barrett Browning (1806-1861) vond mijn collega nog een bijzonder slotgedachte:

    "De aarde zit boordevol hemel
     en elke struik, hoe gewoon ook,
     staat in lichterlaaie van God.
     Maar enkel hij die het ziet
     doet zijn schoenen uit.
     De rest zit er omheen
     en plukt bramen."

    Lieve mensen, wat wens ik jullie een goddelijk mooie en goede zondag.

    12-06-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    05-06-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kom, Schepper Geest, Adem van leven - Pinksteren C 2022 – Paul Scheelen

    Pinksteren C 2022 - Zondag 5 juni 2022

    Eerste lezing: Genesis 11, 1-9 'Die stad noemt men Babel'
    Evangelie: Johannes 20, 19-23 - 'Ontvang de heilige Geest'

    Een van de belangrijkste topwerken in het Middelheim is het beeld van "de profeet" van Pablo Gargallo. Dynamisch, stoer, vanzelfsprekend, glinsterend in de zon. 
    Geen enkele schroom om zijn visie uit te schreeuwen.
    Zelfzekere uitstraling, schrikwekkend aantrekkelijk zoals zovelen op onze dagen die hun mening botvieren met de lichaamstaal en de communicatiekracht van het onweerlegbare grote gelijk. Het gelijk van de wapenlobby die opkomt voor vrijheid. Het gelijk van Trump en Bolsenaro. van Poetin en zelfzekere influencers met tienduizenden volgers.

    Maar... ga eens wat dichterbij kijken.
    De man heeft geen oren, geen behoefte om te luisteren.
    Hij schreeuwt onfatsoenlijk. 
    Kan niet fluisteren, weet niet te zwijgen, kent de taal der zachtheid niet.
    Op de plaats van zijn hart is alles hol. Zijn middenrif, alleen gaten. Gevoelloos. 
    Geen mens van vlees en bloed. 

    Vluchtige waarnemers hebben zich vaak mispakt aan dit beeld. 
    Begrepen niet wat Gargallo eigenlijk bedoelde in het Spanje van 1933 na de moord door de guardia civil op 21 boeren die opkwamen voor menswaardige leven. 
    Hij beeldde de macht van de grootspraak uit. 
    Je kunt er niet meer naast kijken op onze dagen: de binnenkant uitgehold, leeg. 
    Wat deze profeet verkondigt, is gebakken lucht.

    Pinksteren is een feest dat tegen de haren instrijkt. 

    Er is een levenservaring nodig, 
    een hartsgrondig heimwee naar ontvankelijkheid om dit feest te begrijpen. De Geest kan geen mensen aanwaaien die alleen bezig zijn met hun eigen imago. Er is een grondhouding van aandacht nodig. 

    Wanneer hoorde je ze nog die ingrijpende woorden als ontvankelijkheid, ontmoeting, uitdaging om te vergeven, leven met aandacht? 

    "Toen blies Jezus over hen, ontvang de Geest"

    Het staat er zo naïef eenvoudig in het evangelie.  De adem van God doorgeven zoals een moeder blaast 
    over een schaafwond van haar kind. Adem: schitterend aloud bijbels beeld. Die eerste adem van God die over de oerchaos scheerde, op de eerste scheppingsdag. Adem, Roeach in het Hebreeuw. Alles wat van God uit hunkert om de chaos van het leven om te zetten in lichtkleur en harmonie van bevochte vrede.
    Roeach: dat klankrijke woord, levenskracht die mensen doet opstaan.

    Jezus blies over hen. 

    Samen met Hem hadden ze tochten beleefd, mensen ontmoet. 
    Ze zagen hoe hij handen aanraakte, tongen, ogen, oren. Voeten waste. En anderen mochten Hem aanraken, omarmen, kussen. 
    De geest des Heren was over hem gekomen, hem doordrongen gezalfd. Hem gezonden om aan armen de blijde boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, aan blinden te laten weten dat zij zullen zien; om verdrukten te laten gaan in vrijheid. Levenswarm was Hij nabij. 

    En nu moesten zij het waarmaken, standhouden tegen menselijke zwakheid in.
    Zelf aanraken de velen die dagelijks in het graf van de samenleving worden geduwd. De cultuur van Gods tederheid.
    En plots wisten ze 'wij moeten het zelf doen'. Aangeblazen, open voor Gods geest.

    Er is in onze maatschappij een vraag die meer en meer, verdoken opduikt: 

    kan er een toekomst weggelegd zijn voor een samenleving die zich loswringt uit de bodem waarin zij geworteld is en waarop het licht scheen dat haar de weg naar boven wees? 
    Kan een maatschappij zonder diepe spiritualiteit? Zonder een cultuur van ontmoeting, dialoog en een voorkeursoptie voor de kreet van de minsten en van de aarde?
    Het antwoord op die vraag is precies waar het hier, in deze Sint-Annagemeenschap om gaat. Waarvoor velen van jullie zich inzetten, nabij en verbonden.

    "Kom, Schepper, Geest, die ons diepste wezen tot zachtheid kneedt". 

    Daal neer tot in het putteke van onze ziel, tot in het hart van onze samenleving, 
    tot in oorlogsgebieden en plekken waar onmenselijkheid de overmacht heeft. 
    Kneed ons tot zachtheid en mededogen.

    "Kom, schepper Geest."

    Ik zal je aanwezig weten, Geestkracht die hoogste gave zijt, telkens Jij de kans krijgt om in mij los te wriemelen wat er aan schoonheid bedolven ligt, diep in mijn hart.
    Ik zal je vooral aanwezig weten telkens als Jij mijn plannen dwarsboomt  
    en mij uitdaagt om mijzelf te heroriënteren, hoe pijnlijk soms ook.
    En dat we nooit ophouden elkaar te bemoedigen om uw gelaat te ontdekken in het aangezicht van de mens naast ons, 
    vooral in hem die een schuilplaats zoekt voor de nacht.

    Kom, Schepper Geest, Adem van leven.

    05-06-2022 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    De preekploeg van Sint-Anna-ten-Drieën, Antwerpen Linkeroever

    In een eucharistie-viering volgt na het evangelie meestal een preek of homilie. In onze parochie bestaat hiervoor (al jaren) een preekploeg. Ze bestaat uit een zestal mensen die, na onderlinge afspraak, geregeld een "preekbeurt" verzorgen.
    Momenteel zijn dat Ria, Hilda, Marc, Jan, Gie en Fred. Pastoor Herman maakt uiteraard ook deel uit van de preekploeg en komt zelf ook meermaals aan de beurt.
    De bedoeling van een homilie is niet een universele waarheid te verkondigen die iedereen verplicht moet geloven en zeker niet de mensen terecht te wijzen. In een homilie willen wij de lezingen uit de bijbel een beetje verduidelijken en trachten wij ze in verband te brengen met de actualiteit van vandaag.
    Dat is niet altijd even simpel en daarom proberen wij elkaar te helpen. Elke maand komen wij samen om de lezingen uit de bijbel te bespreken en elkaar te inspireren bij het opstellen van de preek.
    In deze blog publiceren wij niet alleen onze homilies, maar staan wij ook open voor uw reacties.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 06-2021
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2005

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs