Sint-Anna-ten-Drieën
De preekploeg houdt van een reactie
E-mail ons!

Wil je ons iets zeggen dat niet op deze blog moet verschijnen? Mail ons hier. Mag iedereen het lezen, klik dan op op het gele 'Uw positieve/negatieve reactie hier' onderaan de tekst.

Zoeken in blog

  • Website parochie
  • Preekstoel
  • Portaal preken.be
  • ANNA3
  • Sint-Anneke Centrum
  • 17-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen het leven dienen - Vijfde zondag veertigdagentijd B 2024 - Annemie CasteleinGie Stappaerts

    Vijfde zondag van de veertigdagentijd B 2024 - Zondag 17 maart 2024
     
    Eerste lezing: Jeremia 31, 31-34 'Ik zal een nieuw verbond sluiten'
    Evangelie: Johannes 12, 20-33 - 'Als de graankorrel in de aarde sterft'

    Beste mensen,

    Vanaf het begin heeft Jezus niets anders gewild dan de taak volbrengen die de Vader hem had toevertrouwd. En die taak bestond erin Gods Liefde voor alle mensen bekend te maken, ook voor wie daar niet op in willen of kunnen gaan. Dat te realiseren was zijn enig levensdoel, zo wilde hij het van binnenuit. Door zijn leven te geven werd Jezus wie hij ten diepste was, in de ogen van velen een mislukkeling, maar niet in de ogen van God, integendeel.

    Zo staat in het midden van ons geloof een man die in de ogen van velen een verliezer was, een ‘loser’, wat tegenwoordig ongeveer het ergste is wat je kan overkomen. Je telt immers mee als je succes hebt. Je moet het ver brengen in het leven. Daar gaat Jezus’ leven regelrecht tegen in. Hij komt op voor een manier van samenleven waar mensen loskomen van alleen maar eigenbelang.

    Als dat lukt, worden we van binnenuit andere mensen. We worden mensen die zich door de nood van anderen laten aanspreken en elkaar trouw blijven. Dan doe je die wondere ervaring op dat je jezelf niet verliest als je heel ver wilt gaan in liefde voor mensen naast je. Je gaat wel dood aan je eigen kleine ik, maar het is een sterven dat doet léven.

    Door zo je leven te verliezen kun je het winnen. Inzetten op liefde is dan ook een win-winsituatie.
    En zo hebben christenen altijd iets tegendraads. Ze voelen zich thuis in de wereld, maar ze vormen tegelijk ook altijd een contrast. Ze zijn niet ongevoelig voor de verlokkingen van ieder-voor-zich, maar ze willen toch laten zien dat het ook anders kan.

    Eigenlijk beantwoordt zo’n manier van leven waar iedereen meetelt en met elkaar verbonden is, aan een heel diep verlangen in ieder van ons. 
    En als christenen worden we uitgedaagd om op een verstandige en geduldige manier met dat verlangen naar verbondenheid om te gaan. 
    Wie zo ijveren voor een leefbaardere samenleving, zien het gebeuren dat een graankorrel die in de aarde valt en sterft, heel veel vrucht draagt.
    Juist daartoe roept Broederlijk Delen ons op om ‘samen het leven te dienen’.

    17-03-2024 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    10-03-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De sleutel om deuren te openen - Vierde zondag veertigdagentijd B 2024 - Gie Stappaerts

    Vierde zondag van de veertigdagentijd B 2024 - Zondag 10 maart 2024
     
    Eerste lezing: Tweede boek Kronieken 36, 14-16. 19-23 'Ballingschap en bevrijding van het volk'
    Evangelie: Johannes 3, 14-21 - 'De Mensenzoon, omhoog geheven'
     
    We worden vandaag om de oren geslagen met twee lezingen waar meer dan één woordje uitleg bij nodig is. 
    En, we zijn nu eenmaal in de vasten, daarbij wil Broederlijk Delen een verhaal laten aansluiten over de boeren in Djuma en Kwili (in Congo), die daar samenwerken om toegang te krijgen tot de grond en om braakliggende velden vruchtbaar te maken. Ze willen herbebossen en groenten telen.
     
    Eerst iets over de eerste lezing, een verhaal over een gebeurtenis van héél lang geleden. We horen hoe het joodse volk zich had misdragen, en dat daardoor de tempel in Jeruzalem werd verwoest en het volk in ballingschap naar Babylonië werd weggevoerd. Ongeveer 60 jaar later wordt Kores/ Cyrus, de nieuwe koning van het veel grotere Perzische rijk. 
    Het vreemde is dat die nieuwe koning de joden misschien liever kwijt dan rijk was. En zo gebeurt er iets totaal onverwacht: hij vaardigt een maatregel uit waardoor het Joodse volk kan terugkeren naar Jeruzalem. 
     
    In het evangelie van Johannes horen we hoe Nicodemus 's avonds bij Jezus langs komt om eens serieus te praten. In dat gesprek heeft Jezus het over een slang die omhoog geheven werd. 
    Dat is iets van nog veel langer geleden, tijdens de lange tocht van het Joodse volk door de woestijn. De mensen die door een giftige slang gebeten werden, moesten van Mozes, om in leven te blijven, omhoog kijken naar het beeld van een slang. Jezus gebruikt het beeld van die opgeheven slang als beeld voor zichzelf, de Mensenzoon, die ook omhoog zal worden geheven, zodat iedereen die in Hem gelooft, eeuwig leven zal bezitten. 
     
    Maar hoe moeten of kunnen we dat koppelen aan die boeren in Congo, die samenwerken om braakliggende velden vruchtbaar te maken? 
    De enige parallel die ik zie, is de gelijkenis tussen de woestijn bij het joodse volk en de onvruchtbare gronden bij de boeren. 
    En misschien zijn de grote industriëlen, die het op het land van de boeren gemunt hebben, ook wel vergelijkbaar met de grote koning Kores/ Cyrus van Perzië.
    Soms hebben we de sleutel nodig uit een oud verhaal, om nieuwe deuren te kunnen openen op onze weg. 
     
    Beginnen we bij de joodse volk dat in ballingschap naar BabyloniË was weggevoerd en dat, door toedoen van een vreemde koning van Perzië, mag terugkeren naar Jeruzalem. 
    Die koning Kores/ Cyrus is voor hen de sleutel om een nieuwe deur open te maken. 
     
    Dan naar het evangelie, over Jezus die 's avonds bezoek krijgt van Nicodemus, blijkbaar een farizeeËr. 
    We weten dat Jezus niet zo'n goeie maatjes was met de farizeeërs, die meestal nogal fanatiek waren. 
    Van enkele weten we dat zij hel gedreven mensen waren en dat hun interesse groter was dan hun eigen kringetje. Om er een paar bij naam te noemen: Paulus was er een, en ook Jozef van Arimathea. 
     
    Ook Nicodemus keek, als farizeeër, met een scherpe blik naar de christenen, die leerlingen van Jezus. Een beetje zoals wij, vooral sinds de oorlog in Gaza, met een scherpe blik kijken naar alles wat over Israël of over joden gaat. 
    Nicodemus komt zelf Jezus opzoeken. Ze praten over wat er binnenkort gaat gebeuren. Daarbij laat Jezus een beetje in zijn kaarten kijken. met als voorbeeld de koperen slang uit de tijd van Mozes. 
    Die slang wordt voor Nicodemus de sleutel om een nieuwe deur open te maken, om met nieuw inzicht op te kijken naar Jezus, om in Hem te geloven.
     
    Tenslotte de boeren uit Congo. Zij werken samen, in boerenunies, om toegang te krijgen tot de grond en om braakliggende velden vruchtbaar te maken. 
    Door samen te werken, staan ze sterker tegen de geïnstalleerde macht die hen al zoveel jaren in zijn greep houdt. 
    Het boerencomité ontdekte dat er een wet bestaat die het mogelijk maakt om samen een stuk bos te beheren en om landbouwzones te bepalen. Zo verdelen zij het land in zones en bepalen samen waar ze willen herbebossen en waar ze groenten telen. 
     
    Het is baanbrekend werk en het vraagt moed om de overheden altijd opnieuw op hun verantwoordelijkheid te wijzen en aan iets te beginnen waarvan anderen denken dat het onmogelijk is. Daartoe vraagt Broederlijk Delen onze steun. 
     
    Die oude wet om samen gronden te beheren, maakt het vandaag mogelijk om dat grote industrieel project dat hun land bedreigde, een hak te zetten. Zo vormt die wet voor hen de sleutel om een nieuwe deur open te maken.
     
    Daarom, om af te sluiten, een doordenkertje: 
    Als je van je offer in de schaal of van je bijdrage aan Broederlijk Delen een afkoopsom maakt, dan wordt alleen je geweten gesust, dan werkt het niet. 
    Als je van je bijdrage, van je inzet, een sleutel maakt, dan gaan er ook nieuwe deuren open op jouw weg. 
    Amen. 

    10-03-2024 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    De preekploeg van Sint-Anna-ten-Drieën, Antwerpen Linkeroever

    In een eucharistie-viering volgt na het evangelie meestal een preek of homilie. In onze parochie bestaat hiervoor (al jaren) een preekploeg. Ze bestaat uit een zestal mensen die, na onderlinge afspraak, geregeld een "preekbeurt" verzorgen.
    Momenteel zijn dat Ria, Hilda, Marc, Jan, Gie en Fred. Pastoor Herman maakt uiteraard ook deel uit van de preekploeg en komt zelf ook meermaals aan de beurt.
    De bedoeling van een homilie is niet een universele waarheid te verkondigen die iedereen verplicht moet geloven en zeker niet de mensen terecht te wijzen. In een homilie willen wij de lezingen uit de bijbel een beetje verduidelijken en trachten wij ze in verband te brengen met de actualiteit van vandaag.
    Dat is niet altijd even simpel en daarom proberen wij elkaar te helpen. Elke maand komen wij samen om de lezingen uit de bijbel te bespreken en elkaar te inspireren bij het opstellen van de preek.
    In deze blog publiceren wij niet alleen onze homilies, maar staan wij ook open voor uw reacties.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 06-2021
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2005

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs