Sint-Anna-ten-Drieën
De preekploeg houdt van een reactie
E-mail ons!

Wil je ons iets zeggen dat niet op deze blog moet verschijnen? Mail ons hier. Mag iedereen het lezen, klik dan op op het gele 'Uw positieve/negatieve reactie hier' onderaan de tekst.

Zoeken in blog

  • Website parochie
  • Preekstoel
  • Portaal preken.be
  • ANNA3
  • Sint-Anneke Centrum
  • 28-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kloof tussen arm en rijk! - Zesentwintigste zondag door het jaar C 2025 - Marc Tassier

    Zesentwintigste zondag door het jaar C 2025 - Zondag 28 september 2025
     
    Eerste lezing: Am 6, 1a. 4-7 - 'Wee de zelfverzekerden'
    Evangelie: Lucas 16, 19-31 - 'Lazarus en de rijke vrek'
     

    In het mooie reliëf uit de abdijkerk van Moissac zien we een engel, die zich klaarmaakt om de arme Lazarus naar de schoot van Abraham te dragen. Het verhaal vertelt ons iets over het hiernamaals. Het vertelt dat in beelden uit vervlogen tijden, toen een hiernamaals, een hemel en een hel, vanzelfsprekend waren.

    Wij leven in een ander ‘nu’. Kan dit verhaal ons, moderne mensen, nog aanspreken?

    Ik denk van wel. Want de kern van dit verhaal zit niet in beelden van hemel en hel. Die zijn een poging om een diep geloof uit te drukken, een geloof over iets dat we als volgelingen van het evangelie vermoeden, dat we hopen, maar dat we niet met ons verstand kunnen begrijpen.

    Het geloof dat er voorbij de horizon van ons leven een wereld van gerechtigheid mogelijk is. Blijf hopen, zegt dat geloof. Lijden en dood, onrecht en geweld, zij zullen het laatste woord niet hebben. Ooit komt de balans in evenwicht en worden de wonden geheeld, de tranen gedroogd.

    Niet voor niets betekent de naam ‘Lazarus’: ‘God helpt’. 

    Dit verhaal gaat niet zozeer over later, maar over het nu. Het is nu dat de rijke man en zijn broers zich om Lazarus moeten bekommeren. Het is nu dat wij die betere wereld moeten voorbereiden. De overwinning van het goede begint nu. De weg naar die overwinning kennen we: het is de weg van het evangelie, dat de Wet en de profeten voltooit. Hou vol met verzet tegen onrecht en machtsmisbruik, zoals Amos, Hou vol met zeventigmaal zeven keer vergeven, met streven naar zachtmoedigheid en barmhartigheid.

    Het is aan ons om nu een barmhartige Samaritaan te zijn. Dan wordt het evangelie vandaag een Blijde Boodschap voor armen, zieken, blinden, gevangenen. Omdat er nu mensen zijn die opkomen voor rechtvaardigheid, die vrede en troost brengen, die hun naaste beminnen zoals zichzelf. 

    Dat zijn wel grote woorden.
    Wij zullen al ervaren hebben dat de weg van het evangelie lastig is. Zijn wij wel in staat aan de eisen van het evangelie te beantwoorden? Bemin uw vijanden… Het evangelie kan ons opzadelen met een gevoel dat we tekort schieten.

    Maar dan hebben we het niet goed begrepen.
    Ook voor ons, die ons soms zo machteloos voelen, is het een Blijde Boodschap.  God neemt voor lief ons onvermogen, zingen we. De povere inspanningen die we doen, de goede wil die dikwijls zo zwak lijkt, het kleine offer waartoe we amper in staat zijn, het zijn allemaal bouwsteentjes van dat Rijk Gods.

    Daarom komen wij hier samen: om bij het breken van het brood ons geloof te sterken dat ook met onze kleine stapjes het Rijk Gods dichterbij komt.

    28-09-2025 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    21-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een betrouwbare rentmeester? - Vijfentwintigste zondag door het jaar C 2025 - Fred Van de Velde

    Vijfentwintigste zondag door het jaar C 2025 - Zondag 21 september 2025
     
    Eerste lezing: Amos 8, 4-7 - 'Hoort toe, gij die armen verdrukt'
    Evangelie: Lucas 16, 1-13 - 'Gij kunt niet God dienen en de mammon'
     
    Soms is een evangelie heel klaar en duidelijk en zijn er weinig woorden nodig om het te verklaren of toe te passen op ons eigen leven. Het evangelie van vandaag is toch merkelijk anders en roept vooral vragen op. Hoe moeten we dat nu begrijpen? Is die rentmeester een sjoemelaar of een rechtvaardige? Is hij iemand die minderbedeelden helpt of van hen profiteert?
     
    Bij het opstellen en bij elkaar zoeken van de teksten voor deze viering hebben wij, drie simpele mensen als wij zijn, de interpretatie genomen die in vele andere teksten gebruikt wordt.
    Wij, mensen, hebben de schepping uit Gods handen gekregen en wij moeten met die schepping omgaan op een verantwoorde manier. Als goede rentmeesters eigenlijk. In de teksten die we in deze viering gebruiken komt dat idee geregeld aan bod.
     
    Maar bij het voorbereiden van deze homilie ben ik toch wat uitgebreider gaan lezen in commentaren op dit evangelie. En wat blijkt? Niet alleen simpele, ongeschoolde mensen zoals wij hebben het er moeilijk mee. Ook de exegeten en bijbelkenners moeten zich soms in vreemde bochten wringen om een aanvaardbare uitleg te bedenken.
     
    De simpelste verklaring is de volgende. Een rentmeester is iemand die de bezittingen beheert van een vermogende, een rijke heer. Hij doet dat volgens zijn eigen inzichten en methodes en het kan dus dat hij bij een aantal mensen een bedrag gaat innen dat veel hoger is dan wat zijn heer nodig heeft.
    Hij bedriegt dus de minder begoeden en steekt de winst in zijn eigen zak. De heer betrapt hem en hij wordt ontslagen. 
     
    Dan gaat hij naar de vroegere schuldenaars en geeft het geld terug dat hij eigenlijk te veel had gevraagd. Zo bedriegt hij in feite ook zijn heer, maar hij hoopt dat hij op die manier op een goed blaadje kan komen bij de anderen. Het vreemde is dat zijn heer hem feliciteert omdat hij verstandig heeft gehandeld.
     
    Er zijn, zoals ik zei, nog andere interpretaties te vinden, maar het draait hoe dan ook allemaal  om geld en hoe we ermee om gaan. Eigenlijk is de eerste lezing, van de profeet Amos, veel duidelijker. Daar gaat het over bedrog in koopwaar en zaken en dat bedrog wordt ondubbelzinnig veroordeeld.
    En dat herkennen wij veel beter. We kunnen het zelfs gemakkelijk naar onze tijd verplaatsen. Slimmer of handiger zijn dan een ander, en daar financieel voordeel uit halen, we kennen het allemaal. Een belasting ontwijken, iets in het zwart doen of laten doen, snel iets fiksen, wie heeft er nog nooit van gehoord?
     
    Jezus heeft het wel vaker over rijkdom en bezit en welke plaats dat inneemt in het leven van mensen. Rijkdom wordt door Jezus niet veroordeeld of in vraag gesteld. Jezus heeft geen problemen met geld, wel met de mammon. En de mammon kunnen we eigenlijk vertalen als de geldduivel.
     
    Bezit is niet verkeerd en geld hebben we nodig. Mensen die hard en eerlijk werken mogen daarvoor beloond worden. En als zij een zeker bezit of rijkdom verwerven kunnen zij daarmee hun gezin en hun vrienden een beter of meer waardevol leven bieden. Daar is helemaal niets mis mee. Geld kan een nuttig en mooi middel zijn om het leven te verrijken.
     
    Maar geld is dan wel een middel en geen doel. Als geld echt een doel wordt, en als mensen er alleen maar naar streven om rijker en rijker te worden en daardoor anderen te overtreffen, dan is de mammon aan het werk. Dan is geld geen middel meer, maar een doel.
    Dan wordt het echt een geldduivel. Dan is het geen middel meer om vrienden te maken of mensen te helpen, zoals in het evangelie. Dan gaat geld ons leven beheersen en bepalen en zal het ook onze levenshouding en beslissingen die we nemen beïnvloeden.
     
    En, laten we maar eerlijk zijn, vaak gaan onze gedachten toch naar onze financiële middelen, naar hoe we de maand gaan rondkomen, naar het geld dat we nog hebben of zullen nodig hebben, voor ons en onze kinderen en kleinkinderen. En dan gaan we dat misschien belangrijker vinden dan nodig.
     
    Alleen, soms komen er andere dingen in ons leven die veel belangrijker zijn. De mensen die hier onder ons zijn om een dierbare geliefde te herdenken die uit ons leven is verdwenen, zitten niet met geldzorgen in hun hoofd. Ze zouden er veel, zo niet alles voor over hebben om hun dierbare weer bij zich te kunnen weten. Die mammon kan hen vandaag gestolen worden. Je kan niet God dienen en de mammon, zegt Jezus. De mammon moet je niet dienen, hij is geen heerser, hij mag je leven niet bepalen.
     
    In een gedachtenisviering proberen wij mensen te gedenken en hun eer te bewijzen. Dat is met geen geld te koop. Die mensen gedenken en niet willen of kunnen vergeten, daar gaat het vandaag om voor mensen hier aanwezig. Voor hen telt geen rentmeester of schuldenaar, voor hen is het een echtgenoot, een moeder of vader, een broer of zus, een grootouder,een buur of goede vriend.
    Geld of bezit kan je niet meenemen na dit leven, het heeft in het hiernamaals geen belang meer. 
    Wel, dat onze geliefde nog op de een of andere manier bij ons aanwezig blijft …

    21-09-2025 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    14-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Warmhartig en barmhartig - Vierentwintigste zondag door het jaar C 2025 - Hilda Sas

    Vierentwintigste zondag door het jaar C 2025 - Zondag 14 september 2025
     
    Eerste lezing: Exodus 32, 7-11, 13-14 - 'Mozes pleitte voor het volk in een poging God ervan te overtuigen hen niet te vernietigen'
    Evangelie: Lucas 15, 1-10 - 'De zorg om wat verloren is'

    Lieve mensen,
    Vrijdag in het ATVnieuws kwam OKAN aan het woord!
    Het gaat over OnthaalKlassen voor Anderstalige Nieuwkomers!
    Zo was er een school hier op Linkeroever in het nooddorp voor Oekraïners en telde 200ll.!        
    Het nooddorp is gesloten!
    Daarom zijn deze klassen tijdelijk verhuisd naar het Zuid om a.s.a.p te kunnen terugkeren naar L.O. omdat het zo aangenaam werken was…

    En, wij hebben ook in onze christelijke scholen hier op L.O. zowel in de Goethestraat als  in de Dobbelsteen ‘onthaalklassen’ en leerkrachten om de anderstaligen te begeleiden en extra taalvaardigheid te geven om de lessen in de klas a.s.a.p. wat beter te kunnen volgen en te  leren begrijpen!
    Als ’n moeder en vader zorgen zij voor deze kinderen… en gaan dan ook ’s avonds afgepeigerd naar huis!

    Hoe kijken wij naar al die anderstalige mensen hier op L.O.?
    Met welke vragen en vooroordelen lopen wij in ons hoofd???
    Geven wij hen krediet, een kans? 
    Wij misschien niet maar ‘OKAN en onze eigen leerkrachten in de Dobbelsteen en de Goethestraat' wel en alle vrijwilligers en professionelen die de mensen echt willen helpen bij het leren van onze taal…...

    Wanneer ik die nieuwsberichten hoorde dacht ik: "Wel, daarover gaat het evangelie vandaag" het gaat over de mensen die door velen "verloren " genoemd worden, maar door de goddelijke mensen die er hun werk van maken, hun hart, hun ziel en hun tijd in steken "gered worden".

    In ons midden, ook hier, kennen wij mensen die “zich verloren weten”!
    Niet door met de vinger gewezen te zijn…
    Op ’n heel andere manier! Meestal door ‘n onverwachte tegenslag! 
    Of door het sterven van onze partner, ‘n kind,  goede vriend…

    Midden dat verdriet en lijden; 
    goede familie en vrienden om je heen hebben, is goud waard!
    Weten dat je boos mag zijn, teleurgesteld, pijn hebben, en dat het lang duurt… zonder veroordeeld te worden… Iemand hebben om het te vertellen,…het kan zo’n deugd doen! 

    En onze kinderen?
    Zij gaan hun eigen weg!
    Zij hebben ons geloven meegekregen met de moedermelk; 
    maar komen niet meer in de kerk! Lopen ze daarom verloren?
    We denken het niet want… zien we onze kinderen niet als goede christenen die zorgen voor elkaar.
    Die in de eerste plaats zorgen voor een goede opvoeding met alles erop en eraan..
    Maar… daarnaast ook goede zorgzame werkkrachten zijn, met verantwoordelijkheidszin, en tegelijk ook zorgzame collega-zijn. 

    Één van onze kinderen zei me eens: “Moeder, het is zó moeilijk om te spreken zonder veroordelen en zonder vooroordelen! 
    We doen het zo  gemakkelijk, onwetend, als we er geen aandachtspunt van maken!”
    En idd! Je moet er eens op letten! … dan zie je hoe snel ’n gelaatsuitdrukking of ’n woord, of zwijgen, al ’n stille veroordeling kan zijn…

    In het evangelie lezen we hoe God warmhartig en barmhartig is. 
    Niet veroordelend, niet bevooroordeeld! 
    Hij kijkt om naar iedereen, zonder uitzondering!
    Hij kijkt om naar onze gezindheid, naar ons diepste verlangen…. En wil met ons in verbinding blijven, zelfs als we ’n andere weg inslaan… verloren lopen…
    Ook aan Hem hebben we ’n goed adres om ons verhaal te vertellen en ons gedragen te weten…

    Zo spreken de lezingen ons vandaag over de kwaliteit van mens-zijn, en de zorg van Onze warmhartige Vader…!

    Bronnen: Paul Heysse, Paul Kevers, aangevuld door voorbeelden….

    14-09-2025 om 14:20 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    07-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ecokerk - Drieëntwintigste zondag door het jaar C 2025 - Anne-Mie Castelein

    Drieëntwintigste zondag door het jaar C 2025 - Zondag 7 september 2025
     
    Eerste lezing: Wijsheid 9, 13-18b - 'Wie kan ontdekken wat de Heer wil'
    Evangelie: Lucas 14, 25-3 - 'Als iemand zijn kruis niet draagt'

    Het Jubeljaar 2025 is door wijlen paus Franciscus uitgeroepen in het teken van Pelgrims van Hoop.
    Dat klinkt op het eerste gezicht wel vreemd. Hoe zouden we pelgrims kunnen zijn van hoop, als onze dagelijkse ervaring ons leert dat de toekomst bedreigd is? Eerder dan hoop zien we de vele zichtbare tekenen dat onze wereld overloopt van hopeloosheid.

    En dan gaat het niet alleen over armoede, oorlog en conflict. We leven in een tijd waarin steeds meer mensen de klimaat- en ecologische crisis ondervinden, fysiek verlies en miserie kennen, en zo heel  kwetsbaar worden. 

    De uitdagingen waar we nu voor staan, heeft de mensheid nooit eerder gekend. 
    Bovendien worden we meegezogen in een nooit eindigende spiraal van presteren, consumeren en concurreren met elkaar. De fundamentele oorzaken van de crisis worden nauwelijks aangepakt.
    Mensen, vaak jongeren, zijn overweldigd door angst en het gevoel dat ze geen controle hebben over de toekomst van de planeet. 

    Ze vinden dat overheden traag zijn en falen om een antwoord te geven op de klimaatcrisis. De vertrouwde omgeving verandert onomkeerbaar. Ook de constante stroom beelden van milieuvernietiging, biodiversiteitsverlies, overstroming, droogte of brand als gevolg van extreme weersomstandigheden geven een ervaring van een oncontroleerbare dreiging. 

    Er zijn verschillende reacties op de crisis. Sommigen ontkennen wat gebeurt en doen koppig voort alsof er niets aan de hand is. Anderen worden woedend en zijn bereid tot verregaande acties. Nog anderen voelen zich machteloos en berusten in een schijnbaar onafwendbaar lot.

    In Laudato Si’, de encycliek van paus Franciscus die dit jaar zijn tiende verjaardag viert. 
    vinden we geen berustende houding. Wel integendeel. Het is een oproep tot een ecologische bekering en een integrale ecologie als sleutel voor de bescherming van de Aarde, ons gemeenschappelijk huis. Het vertrekpunt is een kritische analyse, wat is er aan de hand is in onze wereld? 

    Die ecologische bekering is niet alleen een oproep tot analyse en actie.

    Allereerst moeten de drie fundamentele relaties hersteld worden: de relatie met God, met elkaar en met de Aarde en dit niet alleen buiten maar ook binnen onszelf. Volgens de Bijbel werden deze drie vitale relaties verbroken, en dit  niet alleen buiten ons maar ook binnen onszelf.  

    Bij het herstellen van die relaties komen we op het spoor van de pelgrimstocht van hoop.
    Een pelgrim die zich op weg begeeft, laat heel wat ballast achter, en neemt enkel mee wat echt nodig is. In deze eenvoud op weg gaan, is een levensles in ontvangen en dankbaarheid.

    De pelgrimstocht start met verwondering: het opnieuw leren zien van het wonder van de schepping, doet ons ontwaken. Onderweg komen we niet alleen onszelf tegen, maar ook de wereld om ons heen. 

    De liefde voor de heelheid en heiligheid van het leven is een bron van grote dankbaarheid. Maar het
    is ook een bron van pijn omdat die mooie wereld dodelijk gewond is en “huilt omwille van de schade
    die haar is berokkend”. (Laudato Si’ 2) Het is aan ons om die pijn bewust ruimte te geven.

    Deze doorvoelde verbondenheid met alles wat ademt en leeft, roept spontaan op tot actie, op welke 
    manier geven wij in onze parochiegemeenschap daar vorm en aandacht aan?

    Ik  zie heel wat positieve stappen: de projecties van teksten en beelden doen ons zo papier besparen, jaren 
    geleden werden zonnepanelen aangebracht op het dak van de kerk, de lampen zijn nu LED lampen geworden, de verwarming werd ecologisch aangepast. We spoelen de toiletten in deze kerk met regenwater. Wij kopen bewust bij Oxfam onze dranken. Wij dragen met trots de naam ‘eco-kerk’ maar ook ‘fietskerk’.  
    Electrische fietsen kunnen buiten opgeladen worden en wie  voorbij komt kan aan onze pick nick-tafel een glaasje water nemen.

    Ook als individuen kunnen wij ons inzetten door te recycleren, door onze afval te selecteren, door zuinig om te gaan met energie en water. 

    Laat ons verder creatief denken en ageren.  Zo kan de scheppingsperiode die begon op 1 september en doorgaat tot 4 oktober (feest van de H.Franciscus) vruchtbaar zijn! Amen.

    Zo zij het.

    Inspiratie: Ecokerk 

    07-09-2025 om 00:00 geschreven door de preekploeg  

    Uw positieve/negatieve reactie of commentaar hier (0)


    De preekploeg van Sint-Anna-ten-Drieën, Antwerpen Linkeroever

    In een eucharistie-viering volgt na het evangelie meestal een preek of homilie. In onze parochie bestaat hiervoor (al jaren) een preekploeg. Ze bestaat uit een zestal mensen die, na onderlinge afspraak, geregeld een "preekbeurt" verzorgen.
    Momenteel zijn dat Ria, Hilda, Marc, Jan, Gie en Fred. Pastoor Herman maakt uiteraard ook deel uit van de preekploeg en komt zelf ook meermaals aan de beurt.
    De bedoeling van een homilie is niet een universele waarheid te verkondigen die iedereen verplicht moet geloven en zeker niet de mensen terecht te wijzen. In een homilie willen wij de lezingen uit de bijbel een beetje verduidelijken en trachten wij ze in verband te brengen met de actualiteit van vandaag.
    Dat is niet altijd even simpel en daarom proberen wij elkaar te helpen. Elke maand komen wij samen om de lezingen uit de bijbel te bespreken en elkaar te inspireren bij het opstellen van de preek.
    In deze blog publiceren wij niet alleen onze homilies, maar staan wij ook open voor uw reacties.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 06-2021
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 09-2005

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs