Lucas herinnert zijn lezers, en dus ook ons, aan wat Jezus misschien ooit ergens zou gezegd hebben aan de farizeeën.
Zijn dit de letterlijke woorden van Jezus?
Die kans is bijzonder klein.
Wat wel zeker is, is het feit dat Lucas dit thema voldoende belangrijk vond om ze in zijn schrijfsel op te nemen.
Met niet mis te verstane woorden en vergelijkingen brengt hij zijn boodschap.
Hij wil duidelijk streng zijn en legt daarvoor toch wel vrij krasse woorden in de mond van Abraham.
Het moet zijn dat de kerk die deze lezingen ordent en voorschrijft in goeden doen was.
Inderdaad de gelijklopende beeldspraak tussen de twee lezingen is behoorlijk frappant.
Zorgelozen, zelfverzekerden die sloten wijn drinken en zich met fijne olie zalven in de eerste lezing.
Een rijk man gekleed in purper en het fijnste linnen die elke dag uitbundig feestvierde. In het evangelie.
Ik geloof niet dat de boodschap vandaag is dat je niet rijk en welvarend mag zijn of op een eerlijke manier welstellend worden.
Echt niet.
Lucas steekt hier geen vermanend vingertje op.
Kijk maar uit dat je niet rijk wordt.
Dan brandt je in de hel.
Zorg er maar liever voor dat je arm blijft en misschien nog liefst ook overdekt bent met zweren.
Dat is nooit de boodschap van ons evangelie.
Tussendoor, en misschien niet helemaal toepasselijk op vandaag, wil ik eventjes opmerken dat arm of rijk zijn in deze boeken niet altijd letterlijk moet genomen worden. In de zin van veel (rijk) of weinig of geen (arm) kapitaal te hebben. In de overdrachtelijke betekenis moeten we arm en rijk ook dikwijls verstaan als arm of rijk aan menselijke gevoelens, aan empathisch vermogen, aan bekommernis om de anderen, aan graag zien dus
Maar terug naar onze verhalen.
Wat willen Amos en Lucas dan wel aanreiken.
Naar mijn gevoelen ligt de kern van de boodschap in het laatste zinnetje van het evangelie.
Als ze niet naar Mozes en de Profeten luisteren, dan zullen ze zich ook niet laten overtuigen als iemand uit de doden opstaat.
Wie niet nadenkt, wie niet reflecteert, wie niet luistert, wie de aangereikte tekens niet ziet, zal ook niet van idee veranderen als er nog eens een ander veel duidelijker signaal bovenop komt.
Wie de wetenschappers niet gelooft dat de aarde opwarmt, zal dat ook niet geloven als de ijskap onder zijn voeten weg smelt.
Wie niet wil zien dat er met de manier waarop we onze boodschap verkondigen heel dikwijls iets mis is, zal zijn houding ook niet aanpassen bij het onder ogen krijgen van de statistieken van het kerkbezoek en de ontkerkelijking.
U begrijpt dat we hier nog een beetje verder op kunnen doorbomen en nog vele vergelijkingen kunnen maken.
Ik denk dat dit niet nodig is. Het is heel duidelijk.
Positief uitgedrukt:
Sta in de wereld.
Denk na en informeer je.
Luister naar je geweten dat je voortdurend dient te vormen.
Onderneem actie. Hoe klein ook.
We gooien geen sigarettenpeuken meer zo maar op de grond.
Nooit. Nergens.
We vertellen geen dingen door die we niet zeker weten en/of die mensen zouden kunnen kwetsen.
Nooit. Over niemand.
Integendeel.
We zorgen voor mekaar.
Ook in kleine dingen.
En ieder op zijn of haar manier.
Ik kan niet goed speechen maar wel schitterende verslagen maken.
Prima!
Ik kan geen feest tot in de puntjes organiseren maar wel dienstbaar zijn door goed te koken, op te dienen, te knutselen, muziek te spelen,
Prima.
Ik ben misschien niet goed in sociale contacten, maar ik kan wel een vergadering modereren.
Prima.
Ik kan goed kuisen. Ik kan overweg met de computer. Ik kan
Prima, prima, prima.
Zo hebben we onder ons mensen die eerlijk, consequent en geïnspireerd met centen kunnen omgaan.
Niet alleen hun eigen goederen maar ook het kapitaal van de parochie.
Het letterlijke kapitaal van de parochie.
De centen.
Of, zoals dat vroeger in kerkelijk jargon noemde, die het beheer van het tijdelijke doen.
Goede beheerders zijn transparant en leggen regelmatig enige vorm van verantwoording af.
Onze beheerders doen dit ook vandaag weer.
Reeds de zoveelste keer op rij.
Als goede rentmeesters geven ze inzag in hun beheer.
Wat beheren zij eigenlijk?
Hoe is dat, al of niet wettelijk, geregeld?
Welke accenten leggen ze in hun beheer?
Doen ze dat zo maar op zichzelf?
Of is er een breder kader?
Zo neen, waarom niet?
Zo ja, hoe is dat kader dan?
Wat zijn de toekomstplannen?
Waarvoor spaar je?
Enz. enz
Op deze vragen en nog vele andere kan je straks hier een antwoordje krijgen. Onmiddellijk na de viering starten we met onze jaarlijkse informatieronde waarop iedereen van harte uitgenodigd én welkom is.
We maken ook tijd om vragen te stellen.
We sluiten af met een drankje.
Ik sluit af met een korte herhaling.
We zorgen voor mekaar.
Ook in kleine dingen.
En ieder op zijn of haar manier.
Jouw manier, hier en nu, Annemie is verder voorgaan.