Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    26-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naked Geometry

    Naked Geometry

    Geniet even van drie filmpjes
    waarin Mike Naylor op een artistieke manier
    wiskundige figuren opbouwt met behulp van menselijke lichamen.

    FILM 1

    Hierin komen o.a. de kubus, regelmatige veelhoeken,
    de Sierpinski-driehoek en de Sneeuwvlok van Koch aan bod.



    FILM 2

    Een kubus heeft 9 symmetrievlakken.
    Door hierop in drie verschillende richtingen een spiegel te plaatsen ontstaat een kaleidoscoop.
    Hiermee creëert Mike Naylor verrassende effecten.



    FILM 3

    Zes vrouwelijke figuren slagen erin op een artistieke manier
    de vijf regelmatige veelvlakken op te bouwen.
    Een hoogstaand kunstwerkje dat al in de prijzen viel!



    Meer uitleg over dit uniek project vind je op
    http://www.nakedgeometry.com/

    26-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    25-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundig toeval


    WISKUNDIG TOEVAL

    In 1944 publiceerde een Amerikaanse krant de onderstaande tabel.
    Eén van de redactieleden meende immers een merkwaardig toeval te ontdekken.
    Als hij van de vijf vermelde politici de vier getallengegevens samentelde,
    kwam hij telkens tot dezelfde som.

    Toeval?



    Weet jij het?

    Free Alien Animation: friendly looking space creature with antenna flips a peace sigh and wears a party saturn tee-shirt, funny alien from another planet invades earth from another world to party and be a free space animation.

    25-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    24-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse WiskundeAcademie


    De Wiskunde Academie – De plek voor gratis online bijles in wiskunde
    http://wiskundeacademie.nl/

    De WiskundeAcademie is een initiatief vanuit Nederland voor leerlingen die moeite hebben met wiskunde of voor leerlingen die meer willen te weten komen over een bepaald onderwerp.

    Vaak gaat de uitleg tijdens de wiskundeles net iets te snel en heeft het voor de ene leerling net iets meer tijd nodig om te landen dan voor de ander.

    Daarnaast kan ziekte ook zorgen voor achterstand die vaak moeilijk weer bij te werken is.

    Maar het kan ook zijn dat een leerling juist op een hoger tempo werkt en graag vooruit wil werken, maar tegengehouden wordt door het tempo van de klas. 

    Over heel wat onderwerpen zijn er nu didactische filmpjes beschikbaar voor een breed publiek en met enkele oefenopgaven kan men testen of men het daadwerkelijk begrepen heeft.

    Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
    Getallenleer en algebra (procenten, machten, breuken, letterrekenen ...).
    Meetkunde en goniometrie (omtrek en oppervlakte, bissectrice, Pythagoras, goniometrische getallen ...).
    Statistiek.
    Functiebegrip (lineaire en exponentiële verbanden, kwadratische functies ...).

    Opgelet: de gebruikte notaties komen niet steeds overeen met de notaties die we hier in Vlaanderen gebruiken.

    De filmpjes zijn gratis beschikbaar. Houden zo!


    24-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    23-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde voor dummies

    WISKUNDE VOOR DUMMIES

    Zijn jouw leerlingen er weer klaar voor?



    Vereenvoudigen van breuken


    Oplossen van vergelijkingen

    Uit (x + 3)(2 – x) = 0 volgt dat x + 3 = 0  of 2 – x = 0
    dus volgt uit (x + 3)(2 – x) = 4 dat x + 3 = 4 of 2 – x = 4
    en bijgevolg is x = 1 of x = -2. 
    Correcte uitkomst!

    Los op: (5 – 3x)(7 – 2x) = (11 – 6x)(3 – x)
    Oplossing.   5 – 3x + 7 – 2x  =  11 – 6x + 3 – x
    12 – 5x = 14 – 7x
    2x = 2
    x = 1.
    Correcte uitkomst!

    Bekijk ook eens het onderstaande Youtube-filmpje!

    23-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    22-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 39



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 39

    Bekijk de onderstaande sommen:

    53 + 63 + 73 = 684
    103 + 113 + 123 = 4 059
    313 + 323 + 333 = 98 496
    ...

    Blijkbaar is de som van de derdemachten van 3 opeenvolgende gehele getallen
    steeds deelbaar door 9 (want de som van de cijfers van de uitkomst is deelbaar door 9).
    Toon aan dat dit in het algemeen waar is!

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 39

    De beschrijving van deze kinderwagen verscheen in The Scientific American.
    Via een vernuftig principe bleef het bakje waarin het kind lag steeds horizontaal staan.
    Het regen- en zonnescherm kon men verschuiven.
    De schijf vooraan was in feite geen wiel
    maar diende om de kinderwagen in evenwicht te houden als hij stil stond.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 39_oplossing.pdf (126.6 KB)   

    22-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    21-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cardioïde - deel 4


    Je kent ongetwijfeld de figuren die men bekomt door koordjes te spannen
    rond nageltjes die op geregelde afstanden op een plankje zijn aangebracht.

    Het gaat hier om string art, een techniek uitgevonden op het einde van de 19de eeuw
    door Mary Everest Boole, een Engelse wiskundige
    en vrouw van George Boole die we kennen van de boole-algebra.
    Mary gebruikte deze techniek van curve stitching (borduren van krommen)
    om kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs de wiskunde te laten ontdekken.

    In een workshop op het voorbije T3-symposium in Oostende
    liet collega Didier Deses ons deze techniek ontdekken
    via een programma voor de grafische rekenmachine TI-84 Plus Color.

    Het resultaat zie je hieronder
    en het bijhorende programma zit in bijlage.

    In dat programma zijn de rode stippen de nageltjes en de draden hebben een blauwe kleur.


    String art

    Bijlagen:
    Cardioïde via string art met TI-84.pdf (188.3 KB)   

    21-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cardioïde - deel 3



    Zoals ik al eerder vermeldde op mijn blog is de cardioïde of hartlijn mijn favoriete kromme.

    De cardioïde is blijkbaar een zogenaamde kaustiek of kaustische kromme.
    De naam is afgeleid van het Griekse woord voor 'branden'
    en de term verwijst naar het feit dat de kromme ontstaat door reflectie of breking van het licht.
    Men kan dus spreken van een brandkromme, naar analogie van het brandpunt bij een parabool.

    Wanneer de kromme ontstaat door reflectie van het licht op een vlak oppervlak spreekt men van een katakaustiek
    en wanneer dit gebeurt door breking van het licht gebruikt men de term diakaustiek.
    De lichtstralen zijn dus raaklijnen aan de gevormde kromme,
    die dan zelf de omhullende is van die verzameling rechten.

    Hieronder zie je hoe een cardioïde zichtbaar wordt op de bodem van een pan
    en met een beetje geluk zie je die 's morgens ooit eens in jouw kop koffie opduiken! 



    Lees dit verband ook eens de tekst 'Wat ziet in wiskundige als hij diep in het glas kijkt?'
    op http://weetlogs.scilogs.be/index.php?op=printView&articleId=176&blogId=11 .

    cardioid animated GIF

    Op de website http://www.mathcurve.com/courbes2d/cardioid/cardioid.shtml
    kom je nog heel wat meer te weten over de cardioïde.

    Lees ook eens de bijlage.

    Bijlagen:
    De cardioïde in een kopje koffie.pdf (207.1 KB)   

    21-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    20-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijshervorming in Vlaanderen

    Vlaamse leerkrachten wijzen onderwijshervorming massaal af

    Bron: Knack - woensdag 21 augustus 2013


    Top 10 problemen in het onderwijs volgens leerkrachten

    Knack ondervroeg 1004 leerkrachten over de problemen van het Vlaamse onderwijs.

    1. Te veel administratie
    2. Hervormingszucht van de overheid
    3. Toegenomen aantal leerlingen met zorgnoden
    4. Beslissingen die gecontesteerd worden door ouders
    5. Dalende waardering door de samenleving
    6. Te beperkte middelen voor gebouwen en onderhoud
    7. Te beperkte werkingsmiddelen
    8. Gebrek aan inspraak bij de veranderingen
    9. Toename van anderstalige kinderen
    10. Te grote klassen

    Top 10 problemen in het onderwijs volgens ouders

    Knack ondervroeg 561 ouders over de problemen van het Vlaamse onderwijs.

    1.Toename van anderstalige kinderen
    2. Hervormingszucht van de overheid
    3. Te grote klassen 
    4. Te beperkte werkingsmiddelen
    5. Te beperkte middelen voor gebouwen en onderhoud 
    6. Toegenomen mondigheid van de leerlingen 
    7. Dalende kwaliteit van het onderwijs 
    8. Dalende waardering door de samenleving 
    9. Watervalsysteem 
    10. Dalende bereidheid van leerkrachten om het verschil te maken


    Zolang de leerlingen maar 'geboeid' blijven ... 

    20-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    18-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 40




    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 40

    Bekijk het onderstaande schema

    1
    5   9   13
    17   21   25   29   33
    37   41   45   49   53   57   61
    ...

    Toon aan dat de som van de getallen op elke horizontale rij
    de derde macht is van een oneven getal.

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 40

    Deze elektrische machine had als doel automatisch postzegels te kleven op brieven.
    Voor heel wat bedienden in grote firma's was dit een vervelend werkje.
    De machine kon 220 brieven per minuut verwerken.
    Door één van de lampen te laten branden kon men de snelheid regelen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 40_oplossing.pdf (171.1 KB)   

    18-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    17-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rechte van Pythagoras

    DE RECHTE VAN PYTHAGORAS

    Ziehier een eenvoudig meetkundevraagstukje.

    Teken een vierkant ABCD waarvan de zijden lengte 5 hebben.
    Teken dan vier gelijke rechthoekige driehoeken
    (ΔABP, ΔBCR, ΔCDS en ΔDAQ)
    waarvan de zijden 3, 4 en 5 als lengte hebben
    zoals op de onderstaande figuur.
    Toon aan dat de punten P, Q, R en S op één rechte lijn liggen.



    Zo moeilijk kan dit toch niet zijn?

    Levitating-Girl-Cute-Animated-Gif

    Oplossing in bijlage

    Bijlagen:
    De rechte van Pythagoras - oplossing.pdf (241.7 KB)   

    17-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    11-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vijf lucifersprobleem

    In deze vakantietijd overvallen we je met vijf ontspannende lucifersprobleempjes.

    KAN JE DE ONDERSTAANDE 4 VERGELIJKINGEN DOEN KLOPPEN
    DOOR TELKENS JUIST EEN LUCIFER TE VERPLAATSEN?




    EN KAN JE DE ONDERSTAANDE VERGELIJKING LATEN KLOPPEN
    DOOR GEEN ENKELE LUCIFER AAN TE RAKEN?




    OPLOSSINGEN IN BIJLAGE.

    Bijlagen:
    OPLOSSING van de 5 lucifersproblemen.pdf (28.1 KB)   

    11-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    08-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lo Shu en Pythagoras



     Lo Shu en Pythagoras

    Op de bovenstaande afbeelding zie je een kubus van Rubik
    waarbij op elk zijvlak het gekende magisch vierkant met 3 x 3 vakjes staat afgebeeld.
    Dit zogenaamd Lo Shu vierkant heeft de magische eigenschap
    dat de som van de 3 getallen in elke rij, in elke kolom
    en op de twee diagonalen telkens 15 is.

    We maken hiervan gebruik om een magische driehoek op te stellen
    waarbij Pythagorese drietallen verschijnen
    (positieve gehele getallen die voldoen aan a² + b² = c²).



    * Bekijk de getallen in de vakjes met dezelfde kleur.
    Zo is bv. 24² + 32² = 40² en 21² + 28² = 35².
    * Bekijk twee getallen in vakjes met dezelfde kleur uit eenzelfde rij.
    Zo is bv. (24 + 3)² + (32 + 4)² = (40 + 5)²
    en (12 + 6)² + (16 + 8)² = (20 + 10)².
    * Bekijk twee getallen in vakjes met dezelfde kleur uit eenzelfde kolom.
    Zo is bv. (24 + 9)² + (32 + 12)² = (40 + 15)²
    en (21 + 6)² + (28 + 8)² = (35 + 10)².
    * Bekijk de drie getallen in vakjes met dezelfde kleur uit eenzelfde rij.
    Zo is bv. (9 + 15 + 21)² + (12 + 20 + 28)² = (15 + 25 + 35)².
    * Bekijk de drie getallen in vakjes met dezelfde kleur uit eenzelfde kolom.
    Zo is bv.(18 + 21 + 6)² + (24 + 28 + 8)² = (30 + 35 + 10)².
    * Ga zelf eens na of dit ook geldt voor  twee of drie getallen op een diagonaal.

    * Tel tenslotte eens alle getallen samen in de drie vierkanten.
    Noem de sommen a en b (voor de twee kleine vierkanten) en c (voor het grote vierkant).
    Is a² + b² = c²?

    Zie je ook het verband met het Lo Shu vierkant?

    Animated Rubiks Cube
     

    08-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    07-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breukensymfonie

    BREUKENSYMFONIE

    Conductor music graphics
     
    Zonder commentaar ...


    07-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    01-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.L' école est finie


    L' école est finie

    Au petit matin devant un crème
    Nous pourrons parler de notre vie
    Laissons au tableau tous nos problèmes
    Mais oui, mais oui l´école est finie.

    In 1963 - precies 50 jaar geleden -
    scoorde de piepjonge Franse zangeres Sheila
    een monsterhit met 'L'école est finie'.
    Luister je nog even mee...




    Ondanks de tropische buitentemperatuur van 34°C
    schotelen we je toch een wiskundeprobleempje voor.

    Je kan je verbazen over de eenvoud ervan.
    Maar zie je ook een oplossing?

    ZOMERSE SANGAKU



    ABCD is een willekeurige vierhoek en E, F, G en H zijn de middens van de vier zijden.
    Verbind A met F, B met G, C met H en D met E.
    De vierhoek wordt zo opgedeeld in 9 stukken.
    Toon aan dat de som van de vier 'groene' oppervlakten gelijk aan de 'rode' oppervlakte.

    Op de bovenstaande figuur hebben we dit resultaat gecontroleerd met GeoGebra.

    Schets van de oplossing.
    Benoem de 9 stukjes oppervlakte (a, b, c, ... , h, i). 
    Verbind A met C. Waarom is opp. ΔABF + opp. ΔCDH gelijk aan opp. AFCH?
    Verbind B met D. Waarom is opp. ΔAED + opp. ΔBCG gelijk aan opp. EBGD?
    Combineer nu op de juiste manier deze resultaten.

     Non scholae sed vitae discimus
    We leren niet voor school maar voor het leven
    Seneca

    Coffee graphics
     


      

    01-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    31-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste werkdag


    Ook voor Jan Becaus is het vandaag officieel de laatste werkdag.
    Laten we ervan genieten!

    Flickering animated sun with sunglasses smiling

    You and I can share the silence
    Finding comfort together
    The way old friends do
    And after fights and words of violence
    We make up with each other
    The way old friends do
    Times of joy and times of sorrow
    We will always see it through
    Oh I don't care what comes tomorrow
    We can face it together
    The way old friends do

    Een echte vriend: iemand waarop je kunt rekenen dat hij steeds op jou rekent"

    "Ware vrienden herkent men niet aan hun medelijden
    maar aan hun oprechte vreugde om een anders geluk"

    "Vriendschap vermenigvuldigt ons geluk en deelt ons ongeluk"

    "De enige manier om een vriend te hebben, is er een te zijn" 



    Boodschap in de wandelgangen van de Brugse DPB-dienst
    waar ik 11 gelukkige jaren als vakbegeleider en pedagogisch adviseur wiskunde mocht werken.

    Flickering animated sun with sunglasses smiling

    31-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    30-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vijfde Beatle


    Wist je dat Pete Best aanvankelijk de drummer was van The Beatles? 
    Hij trad samen met John Lennon, Paul McCartney en George Harrison op
    tot hij op vraag van producer George Martin zijn ontslag kreeg
    omdat deze niet tevreden was over Bests drumwerk
    op Love Me Do, de eerste single van The Beatles.
    Zo kan men in feite zeggen dat Ringo Starr (Richard Starkey) de vijfde Beatles was.

    Meteen vond ik in dit feit inspiratie voor een rekenraadsel met 4 en met 5.

    REKENRAADSEL MET 4
    Numbers graphics 
    Kan je vier positieve gehele getallen vinden
    waarvan hun som gelijk is aan hun product?

    Oplossing. 
    1 + 1 + a + b = ab is equivalent met (a  – 1)(b  –  1) = 3.
    Dan blijkt a = 4 en b = 2 een oplossing op te leveren:
    1 + 1 + 2 + 4 = 1 x 1 x 2 x 4 = 8.


    REKENRAADSEL MET 5
         Numbers graphics
    Kan je nu zelf vijf positieve gehele getallen vinden
    waarvan hun som gelijk is aan hun product?

    Hopelijk blijft het geen geheim voor jou dat er hiervoor meer dan één oplossing is.

    Geniet ondertussen nog even van een Beatlesong
    uit hun debuutalbum Please Please Me
    dat exact 50 jaar geleden werd uitgebracht.

    30-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelling van Pythagoras

    File:Pythag anim.gif

    In bijlage vind je het bewijs van stelling van Pythagoras
    (Elementen van Euclides, Boek I, stelling 47)
    in de Griekse versie met Engelse vertaling.

    Bron: http://farside.ph.utexas.edu/euclid/elements.pdf

    We voegen hier graag nog een vraagstukje aan toe
    dat je met behulp van de stelling van Pythagoras kunt oplossen.

    HET PROBLEEM VAN DE BIJ EN DE HONING

    Een cilindervormige glazen bokaal heeft een omtrek van 60 cm.
    Langs de buitenkant zit een bij (B) op 10 cm van de bodem.
    Langs de binnenkant bevindt zicht recht boven de bij een druppel honing (H) op 10 cm van de bovenrand.
    Bepaal de kortste weg voor de bij om bij de honingdruppel te komen. Hoe lang is dat traject?
     



    Bee Honeypot
    Oplossing in bijlage.

    Een postzegel uit Suriname
    waarop de stelling van Pythagoras staat afgebeeld.

    Bijlagen:
    HET PROBLEEM VAN DE BIJ EN DE HONING - oplossing.pdf (72.8 KB)   
    STELLING VAN PYTHAGORAS - Griekse tekst.pdf (355 KB)   

    30-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taylor en Maclaurin

    De reeksontwikkelingen van Taylor en Maclaurin (kende je ook hun voornaam?)
    behoren tot de merkwaardigste resultaten uit de wiskunde.

    Zelf heb ik ze expliciet kunnen gebruiken in mijn doctoraatsthesis
    "Riemannse meetkunde van buisvormige omgevingen" (1981).

    In feite zijn de reeksen van Maclaurin een bijzonder geval van de reeksen van Taylor.
    En het was ook James Gregory, bij wie Maclaurin als assistent werkte,
    die als eerste de zogenaamde Maclaurinreeksen voor de goniometrische functies op papier zette.
    Maclaurin was wel de eerste om ze te publiceren en daarom kregen ze ook zijn naam.

    De onderstaande reeksontwikkeling behoort tot mijn persoonlijke favorieten
    omdat de coëfficiënten hierin precies de driehoeksgetallen zijn.
    De reeks convergeert voor -1 < x < 1.

    In het volgende filmpje vind je inspiratie om zelf deze reeksontwikkeling
    op drie verschillende manieren op te stellen.

    30-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    29-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwaartepunt van een vierhoek

    ZWAARTEPUNT VAN EEN VIERHOEK

    In de wiskundeboeken van het secundair onderwijs
    staat uitvoerig beschreven hoe je het zwaartepunt van een driehoek bepaalt
    maar over het zwaartepunt van een vierhoek vind je meestal geen informatie.

    Het kan nochtans de aanleiding zijn voor een kleine onderzoeksopdracht.
    Hieronder vermelden we vijf werkwijzen.
    Bij de eerste methode kan je door de leerlingen een werkopdracht met behulp van GeoGebra laten uitvoeren.
    Je vindt een werkblad in bijlage.

    Little animated chimp scratches head METHODE 1


    Bepaal het zwaartepunt Z1 van ΔBCD, Z2 van ΔACD, Z3 van ΔABD en Zvan ΔABC.
    Bepaal het snijpunt Z van AZ1 en DZ4. Dit is het zwaartepunt van de vierhoek ABCD.
    Merk op dat de vier rechten AZ1, BZ2, CZ3 en DZ4 door het punt Z gaan.

    Little animated chimp scratches head METHODE 2
     
    Op de onderstaande figuur zijn M en N zijn resp. de middens van de diagonalen [AC] en [BD].
    Z is dan het midden van [MN].

    Little animated chimp scratches head METHODE 3

    De punten E, F, G en H zijn de middens van de vier zijden van de vierhoek ABCD.
    Dan is Z het midden van [EG] en van [FH] (zie figuur bij methode 1).

    Little animated chimp scratches head METHODE 4


     Via deze uitdrukking kan men het zwaartepunt construeren aan de hand van vectoren.

    Little animated chimp scratches head METHODE 5

    Teken de vierhoek over op een stuk karton.
    Neem dan een naald en plaats die onder de vierhoek tot hij in evenwicht blijft.
    De punt van de naald bevindt zich dan op de plaats van het punt Z.

    Bijlagen:
    WERKOPDRACHT MET GEOGEBRA - zwaartepunt van een vierhoek.pdf (89.8 KB)   

    29-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    28-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vierkantswortels optellen


    Wie heeft zich als docent nooit geërgerd aan dergelijke elementaire rekenfouten?
    Voor heel wat leerlingen is het rekenen met vierkantswortels blijkbaar een harde noot om te kraken.

    Een leuk vraagje dat hierbij aansluit is het volgende:
    bestaan er strikt positieve gehele getallen a, b en c waarvoor √a + √b = √c ?


    Antwoord. Zeker!
    Ziehier enkele voorbeelden, waarbij ik telkens een merkwaardige vaststelling vermeld:
    √3 + √12 = √27  en  3 x 12 = 36 = 62
    √3 + √27 = √48 en 3 x 27 = 81 = 92
    √5 + √20 = √45 en 5 x 20 = 100 = 102
    √18 + √32 = √98 en 18 x 32 = 576 = 242.
    Blijkbaar is in het algemeen ab steeds het kwadraat van een natuurlijk getal.
    Weet je ook  waarom?

    Moving picture of baby eyes animated gif

    Bijlagen:
    Bewijs eigenschap som vierkanstwortels.pdf (151.4 KB)   

    28-07-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  




    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs