Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    25-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskundig toeval


    WISKUNDIG TOEVAL

    In 1944 publiceerde een Amerikaanse krant de onderstaande tabel.
    Eén van de redactieleden meende immers een merkwaardig toeval te ontdekken.
    Als hij van de vijf vermelde politici de vier getallengegevens samentelde,
    kwam hij telkens tot dezelfde som.

    Toeval?



    Weet jij het?

    Free Alien Animation: friendly looking space creature with antenna flips a peace sigh and wears a party saturn tee-shirt, funny alien from another planet invades earth from another world to party and be a free space animation.

    25-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    24-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse WiskundeAcademie


    De Wiskunde Academie – De plek voor gratis online bijles in wiskunde
    http://wiskundeacademie.nl/

    De WiskundeAcademie is een initiatief vanuit Nederland voor leerlingen die moeite hebben met wiskunde of voor leerlingen die meer willen te weten komen over een bepaald onderwerp.

    Vaak gaat de uitleg tijdens de wiskundeles net iets te snel en heeft het voor de ene leerling net iets meer tijd nodig om te landen dan voor de ander.

    Daarnaast kan ziekte ook zorgen voor achterstand die vaak moeilijk weer bij te werken is.

    Maar het kan ook zijn dat een leerling juist op een hoger tempo werkt en graag vooruit wil werken, maar tegengehouden wordt door het tempo van de klas. 

    Over heel wat onderwerpen zijn er nu didactische filmpjes beschikbaar voor een breed publiek en met enkele oefenopgaven kan men testen of men het daadwerkelijk begrepen heeft.

    Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
    Getallenleer en algebra (procenten, machten, breuken, letterrekenen ...).
    Meetkunde en goniometrie (omtrek en oppervlakte, bissectrice, Pythagoras, goniometrische getallen ...).
    Statistiek.
    Functiebegrip (lineaire en exponentiële verbanden, kwadratische functies ...).

    Opgelet: de gebruikte notaties komen niet steeds overeen met de notaties die we hier in Vlaanderen gebruiken.

    De filmpjes zijn gratis beschikbaar. Houden zo!


    24-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    23-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde voor dummies

    WISKUNDE VOOR DUMMIES

    Zijn jouw leerlingen er weer klaar voor?



    Vereenvoudigen van breuken


    Oplossen van vergelijkingen

    Uit (x + 3)(2 – x) = 0 volgt dat x + 3 = 0  of 2 – x = 0
    dus volgt uit (x + 3)(2 – x) = 4 dat x + 3 = 4 of 2 – x = 4
    en bijgevolg is x = 1 of x = -2. 
    Correcte uitkomst!

    Los op: (5 – 3x)(7 – 2x) = (11 – 6x)(3 – x)
    Oplossing.   5 – 3x + 7 – 2x  =  11 – 6x + 3 – x
    12 – 5x = 14 – 7x
    2x = 2
    x = 1.
    Correcte uitkomst!

    Bekijk ook eens het onderstaande Youtube-filmpje!

    23-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    22-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 39



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 39

    Bekijk de onderstaande sommen:

    53 + 63 + 73 = 684
    103 + 113 + 123 = 4 059
    313 + 323 + 333 = 98 496
    ...

    Blijkbaar is de som van de derdemachten van 3 opeenvolgende gehele getallen
    steeds deelbaar door 9 (want de som van de cijfers van de uitkomst is deelbaar door 9).
    Toon aan dat dit in het algemeen waar is!

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

         UITVINDING 39

    De beschrijving van deze kinderwagen verscheen in The Scientific American.
    Via een vernuftig principe bleef het bakje waarin het kind lag steeds horizontaal staan.
    Het regen- en zonnescherm kon men verschuiven.
    De schijf vooraan was in feite geen wiel
    maar diende om de kinderwagen in evenwicht te houden als hij stil stond.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 39_oplossing.pdf (126.6 KB)   

    22-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    21-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cardioïde - deel 4


    Je kent ongetwijfeld de figuren die men bekomt door koordjes te spannen
    rond nageltjes die op geregelde afstanden op een plankje zijn aangebracht.

    Het gaat hier om string art, een techniek uitgevonden op het einde van de 19de eeuw
    door Mary Everest Boole, een Engelse wiskundige
    en vrouw van George Boole die we kennen van de boole-algebra.
    Mary gebruikte deze techniek van curve stitching (borduren van krommen)
    om kinderen al op jonge leeftijd spelenderwijs de wiskunde te laten ontdekken.

    In een workshop op het voorbije T3-symposium in Oostende
    liet collega Didier Deses ons deze techniek ontdekken
    via een programma voor de grafische rekenmachine TI-84 Plus Color.

    Het resultaat zie je hieronder
    en het bijhorende programma zit in bijlage.

    In dat programma zijn de rode stippen de nageltjes en de draden hebben een blauwe kleur.


    String art

    Bijlagen:
    Cardioïde via string art met TI-84.pdf (188.3 KB)   

    21-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De cardioïde - deel 3



    Zoals ik al eerder vermeldde op mijn blog is de cardioïde of hartlijn mijn favoriete kromme.

    De cardioïde is blijkbaar een zogenaamde kaustiek of kaustische kromme.
    De naam is afgeleid van het Griekse woord voor 'branden'
    en de term verwijst naar het feit dat de kromme ontstaat door reflectie of breking van het licht.
    Men kan dus spreken van een brandkromme, naar analogie van het brandpunt bij een parabool.

    Wanneer de kromme ontstaat door reflectie van het licht op een vlak oppervlak spreekt men van een katakaustiek
    en wanneer dit gebeurt door breking van het licht gebruikt men de term diakaustiek.
    De lichtstralen zijn dus raaklijnen aan de gevormde kromme,
    die dan zelf de omhullende is van die verzameling rechten.

    Hieronder zie je hoe een cardioïde zichtbaar wordt op de bodem van een pan
    en met een beetje geluk zie je die 's morgens ooit eens in jouw kop koffie opduiken! 



    Lees dit verband ook eens de tekst 'Wat ziet in wiskundige als hij diep in het glas kijkt?'
    op http://weetlogs.scilogs.be/index.php?op=printView&articleId=176&blogId=11 .

    cardioid animated GIF

    Op de website http://www.mathcurve.com/courbes2d/cardioid/cardioid.shtml
    kom je nog heel wat meer te weten over de cardioïde.

    Lees ook eens de bijlage.

    Bijlagen:
    De cardioïde in een kopje koffie.pdf (207.1 KB)   

    21-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    20-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderwijshervorming in Vlaanderen

    Vlaamse leerkrachten wijzen onderwijshervorming massaal af

    Bron: Knack - woensdag 21 augustus 2013


    Top 10 problemen in het onderwijs volgens leerkrachten

    Knack ondervroeg 1004 leerkrachten over de problemen van het Vlaamse onderwijs.

    1. Te veel administratie
    2. Hervormingszucht van de overheid
    3. Toegenomen aantal leerlingen met zorgnoden
    4. Beslissingen die gecontesteerd worden door ouders
    5. Dalende waardering door de samenleving
    6. Te beperkte middelen voor gebouwen en onderhoud
    7. Te beperkte werkingsmiddelen
    8. Gebrek aan inspraak bij de veranderingen
    9. Toename van anderstalige kinderen
    10. Te grote klassen

    Top 10 problemen in het onderwijs volgens ouders

    Knack ondervroeg 561 ouders over de problemen van het Vlaamse onderwijs.

    1.Toename van anderstalige kinderen
    2. Hervormingszucht van de overheid
    3. Te grote klassen 
    4. Te beperkte werkingsmiddelen
    5. Te beperkte middelen voor gebouwen en onderhoud 
    6. Toegenomen mondigheid van de leerlingen 
    7. Dalende kwaliteit van het onderwijs 
    8. Dalende waardering door de samenleving 
    9. Watervalsysteem 
    10. Dalende bereidheid van leerkrachten om het verschil te maken


    Zolang de leerlingen maar 'geboeid' blijven ... 

    20-08-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  




    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs