Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    31-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee raadsels: zes en zeven

    Op de zesde dag schiep God de mens.
    Op de zevende dag rustte hij ...

    De bovenstaande afbeelding toont hoe God Adam tot leven wekt.
    Het wereldberoemde tafereel is van de hand van Michelangelo
    die op 31 oktober 1512 (precies 500 jaar geleden) dit fresco in de Sixtijnse kapel voltooide.

    Vergeet niet een virtueel bezoek te brengen aan de Sixtijnse kapel op
    http://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html .
    Via de muisbesturing kan je een 3D-rondwandeling maken
    en via het muiswieltje kan je in- en uitzoomen op een gekozen tafereel.

    We koppelen hier meteen twee wiskundige raadsels aan vast.

    RAADSEL 1
    Sneeuwwitje heeft een aantal appels.
    Aan de eerste dwerg geeft ze 1 appel en 1/8ste deel van de rest.
    Aan de tweede dwerg geeft ze 2 appels en 1/8ste deel van de rest.
    Aan de derde dwerg geeft ze 3 appels en 1/8ste deel van de rest.
    Aan de vierde dwerg geeft ze 4 appels en 1/8ste deel van de rest.
    Aan de vijfde dwerg geeft ze 5 appels en 1/8ste deel van de rest.
    Aan de zesde dwerg geeft ze 6 appels en 1/8ste deel van de rest.
    De resterende appels geeft ze aan de zevende dwerg.
    Nu hebben alle dwergen evenveel appels gekregen.
    Hoeveel appels had Sneeuwwitje?

    Oplossing. 49 appels.

    RAADSEL 2
    Een oude man lag op sterven en had een aantal goudstukken die hij onder zijn kinderen zou verdelen.
    Het oudste kind kreeg 1 goudstuk en 1/7de deel van de resterende goudstukken.
    De tweede kreeg 2 goudstukken en 1/7de deel van de resterende goudstukken.
    Enzovoort ...
    Het jongste kind kreeg tenslotte de resterende goudstukken
    en zo kreeg elk van de kinderen evenveel goudstukken.
    Hoeveel kinderen en hoeveel goudstukken had die oude man? 

    Oplossing. De man heeft 6 kinderen en 36 goudstukken.

    31-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    22-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een merkwaardig product - deel 1

    Wellicht heb ook jij in de algebralessen geleerd dat
    (a + b) (a – b) = a2 –  b2 .

    Maar wist je ook dat de oude Grieken hiervoor een eenvoudig meetkundig bewijs hadden?
    Dat kan je (met wat verbeelding) aflezen op de onderstaande figuur!


    Het kan ook via de onderstaande figuur.


    Gesnapt?

    chloe grace moretz animated GIF

    22-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    20-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een merkwaardig product - deel 3

    Wellicht heb ook jij in de algebralessen geleerd dat
    (a + b) (a – b) = a2 – b2 .

    Hieronder presenteren we een eigen bewijs
    in de traditie van de Griekse meetkundige aanpak.



    En misschien is de onderstaande uitleg nog iets duidelijker?


    GESNAPT?

    mind blown animated GIF


    20-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    19-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veertig

    Image colorful emoticon number 4 Alphabet of Colorful EmoticonsImage colorful emoticon number 0 Alphabet of Colorful Emoticons

        
    Het getal 40 speelt een belangrijke rol in de christelijke tradtie en de bijbel.
    Denk maar aan:
    - de veertigdaagse vasten
    - de tocht van 40 jaar door de Sinaïwoestijn van de Israëlieten onder leiding van Mozes
    - het feit dat Hemelvaartsdag 40 dagen na Pasen valt
    - het verhaal in het boek Genesis over de zondvloed die 40 dagen en 40 nachten duurde.

    Maar hoeveel vierkanten tel jij in de onderstaande figuur?


    Oplossing












    19-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    18-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logica met snoepjes


    LOGICA MET SNOEPJES

    Kan jij het volgende probleempje door logisch redeneren oplossen?

    Voor je staan drie zakken met snoepjes.
    In één zakje zitten alleen rode snoepjes, in een tweede alleen gele, in een derde rode en gele.
    Je kan niet zien wat er in de zakjes zit.
    Je weet dat op elk zakje een etiket staat met een VERKEERDE aanduiding van de kleur van de snoepjes (geel, rood of gemengd).
    Toon aan dat je door één snoepje uit een goedgekozen zakje te nemen,
    kunt aantonen welke kleur de snoepjes in elk zakje hebben.

    mind blown animated GIF

    TIP. Kies één snoepje uit het zakje met de aanduiding 'gemengd'.



    Animated question mark in a box picture moving

    18-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    17-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en De Groote Oorlog

    WISKUNDE EN DE GROOTE OORLOG

    Op 17 en 18 oktober 2012 vond in Kortrijk (West-Vlaanderen)
    een tweedaags internationaal congres plaats
    met als thema 'De Groote Oorlog Her-dacht'
    zie: www.her-dacht.be/.

    Omdat wiskunde een belangrijke rol speelde
    bij het decoderen van de boodschappen in oorlogstijd
    en ook omdat we dagelijks (zonder het misschien te beseffen)
    in contact komen met allerlei codes
    vond ik het opportuun aan dit congres mee te werken
    met een lezing over
    'Geheime codes of hoe wiskunde een oorlog kan beïnvloeden'.

    In de eerste wereldoorlog gebruikte men de zogenaamde ADFGX-code
    en in de tweede wereldoorlog de ENIGMA-code.

    De tekst van de lezing en de bijhorende powerpointpresentatie vind je in bijlage.

    In Flanders Fields
    Dr John McCrae
    3 mei 1915

    In Flanders fields the poppies blow
    Between the crosses, row on row,
    That mark our place; and in the sky
    The larks, still bravely singing, fly
    Scarce heard amid the guns below.

    We are the Dead. Short days ago
    We lived, felt dawn, saw sunset glow,
    Loved and were loved, and now we lie,
    In Flanders fields.

    Take up our quarrel with the foe:
    To you from failing hands we throw
    The torch; be yours to hold it high.
    If ye break faith with us who die
    We shall not sleep, though poppies grow
    In Flanders fields.



    Met dank aan Sarah

    Voor wie een bevattelijk en mooi geïllustreerd boek zoekt over geheime codes
    is dit een absolute aanrader (uitgeverij Quest):

    National Geographic: Geheime Codes

    Bijlagen:
    GEHEIME CODES - syllabus.doc (2.2 MB)   
    Geheime_codes.pptx (3.1 MB)   

    17-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    11-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskandai

    André Snijers is leraar en ICT-coördinator in de middenschool Sint-Jan in Beringen.

    Hij geeft een werkwinkel op de Dag van de Wiskunde in Kortrijk (zaterdag 24 november 2012) over computergebruik in de eerste graad.

    Een bezoekje aan zijn website loont de moeite!

    Deze website heeft een aantal deelrubrieken.


     De Tweety-site voor 1B (klik op een figuurtje voor de toepassing).

     
       Natuurlijke getallen ordenen.    Natuurlijke getallen
       vermenigvuldigen
    en delen
    .
       Breuken : begrip en ordenen.
       Natuurlijke getallen optellen.    Natuurlijke getallen :
       alle hoofdbewerkingen.
       Bewerkingen met              breuken.
       Natuurlijke getallen aftrekken.    Kommagetallen : ordenen en
       bewerkingen.
       Getallenkennis.
       Natuurlijke getallen optellen en  aftrekken.    Lengtematen.    Lijnen en hoeken.
       Natuurlijke getallen 
    vermenigvuldigen.
       Massamaten, inhoudsmaten,
       tijdsmaten en gewichtsmaten.
       Logisch denken  ( 1 ).
       Natuurlijke getallen delen.    Delers en veelvouden.    Logisch denken  ( 2 ).


    De Shrek-site voor BVL (klik op een figuurtje voor de toepassing).


       Bewerkingen met   natuurlijke   getallen  ( 1 ).
       Percent.
       Meetkundige lichamen.

       Bewerkingen met natuurlijke
       getallen  ( 2 ).

       Gemiddelde.
       De schaal.

       Bewerkingen met kommagetallen
       en natuurlijke getallen.

       Metend rekenen.
       Soorten lijnen.

       Grafieken en diagrammen.

       Delers, veelvouden, deelbaarheid,
       ggd en kgv.

       Oppervlaktematen en landmaten.
       Logisch denken  ( 1 ).

       Breuken  ( 1 ).
       Vlakke figuren.
       Logisch denken  ( 2 ).

       Breuken  ( 2 ).
       Inhoudsmaten en volumematen.


       Interessante rekenprogramma's.

    http://www.snijersandre.net/

    Ga vlug eens kijken!


    11-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    10-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De apachen en wiskunde

    In het apachengezin van Winnetou en Pocahontas zijn er 15 kinderen
    die telkens anderhalf jaar verschillen in leeftijd.
    Shadoogie, de oudste is 8 keer zo oud als Little Shadow, de jongste van de bende.
    Hoe oud is Little Shadow?

    Luister bij het oplossen van dit probleem even mee naar
    Peace Pipe, een zalige en bijna vergeten hit van The Shadows.



    10-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiegelgetallen en kwadraten


    372 en 273 zijn een koppel spiegelgetallen
    omdat in het ene getal dezelfde cijfers staan als in het andere
    maar in omgekeerde volgorde.

    Bestaan er koppels spiegelgetallen
    waarvan de kwadraten ook weer spiegelgetallen zijn?

    Jawel!

    12² = 144 en 21² = 441 
    13² = 169 en 31² = 961

    102² = 10404 en 201² = 40401 
    103² = 10609 en  301² = 90601 
    112² = 12544 en  211² = 44521 
    113² = 12769 en 311² = 96721 

    1012² = 1024144 en 2101² = 4414201 
    1112² = 1236544 en 2111² = 4456321 
    1212² = 1468944 en 2121² = 4498641 
    2012² = 4048144 and 2102² = 4418404 

    05-10-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    27-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde aan de kasteelpoort

    WISKUNDE AAN DE KASTEELPOORT

    Castles -Chateaux de France

    Voor de poort van het kasteel van Baron Lucas van Cuerna staat een poortwachter.
    Je komt er alleen binnen als je de afspraak kent over het wachtwoord.

    Op een dag kwamen drie bezoekers bij het kasteel aan.

    Tot de eerste zei de poortwachter: "TWAALF."
    De bezoeker antwoordde: "ZES" en mocht naar binnen gaan.

    Tot de tweede bezoeker zei de poortwachter: "ZES."
    De bezoeker antwoordde: "DRIE" en mocht eveneens naar binnen gaan.

    En toen kwam de derde bezoeker aan de beurt.
    De poortwachter zei: "TIEN"
    waarop de bezoeker antwoordde: "VIJF."
    Tot zijn verbazing werd hij niet toegelaten.

    Weet jij waarom?
    En wat had hij moeten antwoorden?

    harry potter animated GIF

    :Oplossing in bijlage. 

    Bijlagen:
    OPLOSSING - Wiskunde aan de kasteelpoort.pdf (70.5 KB)   

    27-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    26-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merkwaardige getallen


    Wist je dat ...

    smiley exclamation mark animated gif381 654 729 een merkwaardige eigenschap bezit?
    Het is het enige natuurlijk getal waarin de cijfers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9 precies één keer voorkomen
    en dat de volgende eigenschap bezit:
     - het getal zelf is deelbaar door 9
     - laat je het laatste cijfer weg, dan is het bekomen getal deelbaar door 8
     - laat je weer het laatste cijfer weg, dan is het bekomen getal deelbaar door 7
     - enzovoort ... tot je nog maar één cijfer overhoudt en dat is natuurlijk deelbaar door 1.

    381 654 729 / 9 = 42 406 081
    38 165 472 / 8 = 477 068
    3 816 547 / 7 = 545 221
    381 654 / 6 = 63 609
    38 165 / 5 = 7 633
    3 816 / 4 = 954
    381 / 3 = 127
    38 / 2 = 19
    3 / 1 = 3



    smiley exclamation mark animated gif2 521 een merkwaardige eigenschap bezit?
    Als je 2 521 knikkers hebt
    en je rangschikt ze in groepjes
    van 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3 of 2,
    dan hou je telkens één knikker over.
    Het is het kleinste natuurlijk getal met deze eigenschap.

    2 521 = 10 x 252 + 1
    2 521 = 9 x 280 + 1
    2 521 = 8 x 315 + 1
    2 521 = 7 x 360 + 1
    2 521 = 6 x 420 + 1
    2 521 = 5 x 504 + 1
    2 521 = 4 x 630 + 1
    2 521 =  3 x 840 + 1
    2 521 = 2 x 1 260 + 1


    26-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raadsel over mijn leeftijd

    RAADSEL

    Mijn broer is vier keer zo oud als ik was,
    toen hij zo oud was als ik nu ben. 
    Mijn broer is 40.
     Hoe oud ben ik?


    Eén minuut bedenktijd.
    Bekijk ondertussen dit Youtube-filmpje ...



    Antwoord.











    Ik ben 25 jaar.
    Want toen mijn broer zo oud was,
    (dat is dus 15 jaar geleden) was ik pas 10.
    En 40 is precies 4 keer 10.

    25-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    24-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.(a +b)³

    Waarom is (a+b)³ = a³ + 3a²b + 3ab² + b³ ?

    Deze formule drukt (meetkundig gezien) uit dat
    een kubus waarvan de zijden een lengte a + b hebben
    kan opgedeeld worden in 2 kubussen (a³ en b³)
    en 2 keer drie balken. (3 keer a²b en 3 keer ab²).


    In 3D zit dat als volgt in elkaar:





    Bron: www.mathematische-basteleien.de

    24-09-2012 om 11:21 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De stelling van Pythagoras

    TO SEE IS TO BELIEVE

    Ziehier een mooi visueel bewijs
    van de stelling van Pythagoras.
    (Hermann Baravalle 1945)

    Dit bewijs ligt helemaal in de lijn
    van het oorspronkelijke 'Griekse bewijs'
    uit de Elementen van Euclides.

    .........

    Bron: www.mathematische-basteleien.de

    Maar kan je uitleggen waarom dit een geldig bewijs is ?

    idk animated GIF

    24-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    20-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voedselzandloper

    In Vlaanderen is er nogal wat te doen rond het boek
    'De voedselzandloper' van dokter Kris Verburgh.
    Deze jonge dokter verwijst in zijn goed gedocumenteerde bestseller
    o.a. naar de uitspraak van Hippocrates (460-370 v. Ch., grondlegger reguliere geneeskunde)
     'Wat dan ook de vader van de ziekte is, de moeder is altijd een verkeerde voeding'.

    In de onderste helft van de zandloper vind je de gezonde voedingsstoffen
    die de ongezonde uit de bovenste helft moeten vervangen.

    Picture

    We koppelen hier graag een wiskundig probleempje aan.
    Je beschikt over twee zandlopers.
     De kleinste heeft een looptijd van 3 minuten
    en de grootste van 4 minuten.
    Hoe kan je hiermee 5 minuten afmeten?

    Sanduhr

    Oplossing.
    Laat beide zandlopers tegelijk lopen.
    Wanneer de kleinste zandloper na 3 minuten is doorgelopen, begin je de tijd te meten.
    De grootste loopt dan nog één minuut verder door.
    Wanneer die volledig is doorgelopen, draai je hem om en wanneer hij weer is doorgelopen
    zijn er precies 5 minuten voorbij.

    20-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raadsel

    scratch-head02-idea-animated-animation-smiley-emoticon-000415-large.gif
    RA RA RA ...

    Voor 2 betaalde mijn broer 6 euro.
    Voor 36 betaalden mijn ouders 12 euro.
    Voor 12 betaalde mijn vrouw eveneens 12 euro.
    Weet je dan hoeveel mijn zus betaalde voor 144?

    Oplossing in bijlage.



    Het emoticon bestaat dertig jaar  
    Bron: Het Nieuwsblad, woensdag 19 september 2012.

    Het is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het internet- en gsm-verkeer
    en viert vandaag zijn dertigste verjaardag: het emoticon

      
     Officieel geldt professor Scott E. Fahlman van de Carnegie Mellon University in Pittsburgh
    als de eerste die een smiley gebruikte.

    In een interne elektronische boodschap aan zijn studenten
    hanteerde hij op 19 september 1982
    een dubbelpunt, streep en naar rechts afbuigend haakje 
    als een manier om humor aan zijn boodschap toe te voegen.

    = J

    sarcastic-applause-smiley- ...


    Bijlagen:
    RA RA RA - oplossing.pdf (109.2 KB)   

    20-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sommen en derdemachten



    Ziehier een leuke getallenpriramide
    voor liefhebbers van rekensommen met derdemachten!

    1 13
       2 + 3 + 4 = 9 = 1 + 8 = 1+ 23 
    5 + 6 + 7 + 8 + 9 = 35 = 8 + 27 = 23 + 33
    10 + 11 + 12 + 13 + 14 + 15 + 16 = 91 = 27 + 64 = 33 + 43
    17 + 18 + 19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 + 25 = 189 = 64 + 125 = 43 + 53

    enzovoort ...

    Op de n-de rij staat dan de som
    (n –  2n + 2) + (n2 – 2n + 3) + ... + n2
    die volgens de formule voor de som van 2n   –  1 opeenvolgende termen uit een rekenkundige rij
    gelijk is aan (n2 – 2n + 2 + n2)(2n   –  1)/2 = 2n3   –  3n2 + 3n   –  1
    en dit is precies gelijk aan (n   –  1)3 + n3.



    Leuk om te weten:  (4 + 9 + 1 + 3)3 = 4913.



    13 = 1, 23 = 8, 3= 27, 43 = 64 ...  worden soms ook de kubusgetallen genoemd.
    Ze komen op een natuurlijke manier te voorschijn
    wanneer je opeenvolgende oneven getallen bij elkaar optelt:

    underbrace{1}_{1} underbrace{3 5}_{8} underbrace{7 9 11}_{27} underbrace{13 15 17 19}_{64} underbrace{21 23 25 27 29}_{125} ldots

    5-cube-3d-animated-gif-images  

    18-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    17-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigenschappen van vier


    Een eigenzinnige wiskundeleraar uit Trier
    maakte sommen op een eigenwijze manier.
    Van de 10 Arabische cijfers (die iedereen kent)
    negeerde hij er 9 permanent:
    hij gebruikte enkel en alleen het cijfer 4.


    Creation Days Numbers 4 Clip Art

    Wist je dat 4 het enige getal is in de Nederlandse taal dat even veel letters telt als het getal zelf aangeeft?
    Dit geeft aanleiding tot een leuke vaststelling.
    Neem een willekeurig getal, spel het overeenkomstig woord en tel het aantal letters.
    Doe dit opnieuw met het bekomen getal/woord.
    Ga zo door ... en je komt steeds weer op vier uit.
    Bron: wikipedia.

    Voorbeeld.
    35 = VIJFENDERTIG  telt 12 letters.
    12 = TWAALF telt 6 letters.
    6 = ZES telt 3 letters.
    3 = DRIE en dit woord telt 4 lettters!

    Creation Days Numbers 4 Clip Art

    Kan je met 4 vieren en via de vier hoofdbewerkingen (+, -, x en :)
    als resultaat alle cijfers van 0 tot en met 9 bekomen?
    Dat kan!

    OPLOSSING.
     4 + 4  –  –  4 = 0
    (4 + 4) : (4 + 4) = 1
    (4 : 4) + (4 : 4) = 2
    (4 + 4 + 4) : 4 = 3
    (4  – 4) : 4 + 4 = 4
    ((4 x 4) + 4) : 4 = 5

    Probeer nu zelf eens om de uitkomsten 6, 7, 8 en 9 te bekomen.

    Oplossing in bijlage.

    Leuk om te weten: 10 lukt ook wel op de volgende manier: (44  – 4) : 4.


    Vandaag gaat de 'nieuwe' Vlaamse TV-zender VIER van start.
    Wie naar VIER kijkt, wordt tussen de programma's door overspoeld door irritante reclamespotjes.
    Gelukkig hebben we een digicorder.
    Zo kunnen we interessante programma's opnemen en doorspoelen bij reclameblokjes.

                      

                            

    Bijlagen:
    Vier vieren - puzzel.pdf (66 KB)   

    17-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    14-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De spookrij




    Sommige spookdiertjes planten zich voort volgens een eigenaardige wetmatigheid.
    Stel dat je een jong paar spookdiertjes hebt.
    Na één maand zijn ze nog een onvolwassen paar.
    Na twee maanden zijn ze volwassen en planten ze zich voort.
    Zo komt er dan één maand later een nieuw jong paar bij.
    Eens dat een paar volwassen is, zorgt het een maand later telkens voor een nieuw jong paar.

    Hoeveel paren spookdiertjes zijn er dan in totaal na 2, 3, 4, 5 ...  maanden?
    Het antwoord kan je aflezen op het onderstaande schema.



    De rij 1, 1, 1, 2, 3, 4, 6, 9 ...   noemen we de spookrij.
    Hierin is vanaf de vierde term elke term gelijk aan de som van de vorige term
    en de term die drie plaatsen eerder in de rij staat.
    Zo is 4 = 3 + 1, 6 = 4 + 2, 9 = 6 + 3 enzovoort.

    In de bijlage bewijzen we dat de verhouding pn/pn-1 van twee opeenvolgende termen uit de spookrij
    nadert naar het getal ξ = 1,46557...
    dat oplossing is van de vergelijking x3 = x2 + 1.

    preview_image

    Bijlagen:
    De spookrij.pdf (201.4 KB)   

    14-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    10-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 goede redenen waarom wiskunde zo geweldig is

    Bij het begin van het nieuwe schooljaar
    laait het debat over de kwaliteit van ons wiskunde-onderwijs
    en over het nut van het 'zuiver wiskundig denken' weer op.

    Nochtans zijn er 10 goede redenen waarom wiskunde zo geweldig is.

    1. Je wordt er blij van.
    2. De sterke verhalen over wiskunde en wiskundigen zijn talrijk.
    3. Het wapent je tegen denkfouten.
    4. Het is goed voor je burgerschap.
    5. Het kan je geld besparen.
    6. Je kunt er rijk mee worden.
    7. Zelfs het nutteloze is nuttig. 
    8. De hele wereld verwiskundigt.
    9. Je kunt er mensen mee vermaken.
    10. God is zelf een wiskundige.

    Meer uitleg hierover lees je in de bijlage (bron: De Standaard).

    En mocht je toch nog je twijfels hebben,
    kijk dan even hoe de mens erin slaagde
    - met behulp van de wiskunde -
    de robotjeep Curiosity te laten landen op Mars!

    Bijlagen:
    10 goede redenen waarom wiskunde zo geweldig is.pdf (114.8 KB)   

    10-09-2012 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  




    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs