Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    12-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Partiële integratie

    Heel wat studenten blijken problemen te hebben met partiële integratie.
    Zeker wanneer deze techniek enkele keren na elkaar moet toegepast worden.
    Er bestaat echter een eenvoudig rekenschema waarmee je deze problemen omzeilt.

    De methode kan toegepast worden in twee gevallen:
    1) bij integratie van het product van een veeltermfunctie en een functie met als voorschrift f(x) = sin ax of f(x) = cos ax;
    2) bij integratie van het product van een veeltermfunctie en een functie met als voorschrift f(x) = eax.
    Hierbij is a een reëel getal.

    WERKWIJZE
    1. Maak twee kolommen.
       In de linkse kolom leid je de veeltermfunctie verschillende keren na elkaar af tot je 0 bekomt.
       In de rechtse kolom integreer je de andere functie evenveel keer na elkaar.
    2. Trek diagonaalsgewijze pijlen (zie onderstaande voorbeelden).
        Hiermee weet je welke term uit de linkse en de rechtse kolom je met elkaar moet vermenigvuldigen:
        de eerste uit de linkse met de tweede uit de rechtse enzovoort.
    3. Zet bij die pijlen afwisselend een plusteken en een minteken.
       Een plusteken geeft aan dat je het teken van het gemaakte product behoudt.
       Een minteken geeft aan dat je het teken verandert.
    4. Tel de bekomen producten samen.

    Twee eenvoudige voorbeelden illustreren deze werkwijze.


                 ENTER HERE                                                                  ENTER HERE

    12-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.666 leugens


    Zopas kocht ik dit boek van Herman Boel aan.
    De titel alleen al (666 is het bijbelse getal van het beest) daagde me uit.
    Ik wou wel eens willen weten of er ook leugens bij waren die verwijzen naar getallen.
    En ja hoor!

    Zo blijkt het aantal poten van een duizendpoot te variëren tussen 20 en 382.
    Het aantal paar poten van een duizendpoot is blijkbaar steeds oneven.

    We hebben geen twee neusgaten, maar vier waarvan er twee uitwendig zichtbaar zijn.
    De andere twee zitten in onze neus!

    Men zegt wel eens dat een hondenjaar of een kattenjaar telt voor zeven mensenjaren.
    Ook dit is niet juist. 
    Kleinere honden leven doorgaans langer dan grote honden
    en gemiddeld gezien leeft een kat langer dan een hond.
    De onderstaande tabel geeft correctere informatie over de leeftijd van katten.

    Bron: Dierenkliniek Vrieselaar


    En wil je weten waarom de kans op kop en munt niet gelijk is bij het opgooien van een muntstuk?
    Koop dan vlug dit leuke boek aan!

    Coin animated gif

    10-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn meest merkwaardige formule

    Een wiskundige formule voor geluk: de werkelijkheid gedeeld door verwachtingen.

    Wiskundige formules hebben vaak een magische uitstraling althans voor wie ze begrijpt.

    Hieronder stel ik een zelfbedachte formule voor, die ik om diverse redenen merkwaardig vind:
    ze bevat de bewerkingen optellen, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffing en worteltrekking.
    De getallen 0, 1, π, e en i komen erin voor.
    De wiskundige functies sin en ln (sinus en logarithmus naturalis) worden toegepast.
    Beide functies verwijzen nog naar de tijd dat het Latijn de taal van de wetenschappers was.
    Het getal 666 (het bijbelse getal van het beest) duikt hierin op.
    Over de merkwaardige eigenschappen van dit getal
    lees je meer op mijn blog via de zoekopdracht getallen in de bijbel.

    Om een duistere reden kan je de geldigheid van deze formule
    niet controleren met een grafisch rekentoestel zoals de TI-84.
    Met de TI-Nspire en door gewoon een beetje na te denken lukt het dan weer wel!

        

    En ken je deze formule om het volume van een pizza te berekenen?

    09-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rechthoek, driehoek en PHI

    RECHTHOEK, DRIEHOEK en PHI

    In de onderstaande opgave komt het getal φ (gulden snede) op een verrassende manier te voorschijn.

    In een rechthoek ABCD wordt de driehoek BFE getekend waarbij E op [AD] ligt  en F op [CD]
    en zo dat ΔABE, ΔBCF en ΔFDE dezelfde oppervlakte hebben.
    Als |CF| = a en |FD| = b, toon dan aan dat b/a = φ.


    Stappenplan.

    1. Toon aan dat uit het gegeven en met de notaties op de figuur geldt dat
    (a + b)d = a(c + d) = bc.
    2. Toon aan dat dit de volgende twee vergelijkingen oplevert:
    bd = ac  en bc = a(c + d).
    3. Substitueer c = bd/a in de tweede vergelijking en toon aan dat
    b² = ab + a².
    4. Maak hiervan een vierkantsvergelijking in b/a en los op.

    Merk op: dan is ook c/d = φ.



    Collega Marco Swaen uit Amsterdam
    bezorgde onlangs een originele oplossing (in bijlage).

    Bijlagen:
    Bewijs van Marco.pdf (82 KB)   

    06-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Griekse oneindige som

    'GRIEKSE' ONEINDIGE SOM

    Hieronder zie je twee 'bewijzen zonder woorden' voor de formule die onder de figuren staat vermeld.
    Een 'Griekse manier' van bewijzen.
    WISKUNDE ZIE JE!

    GEZIEN?

    Eyes graphics

    03-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Fibonaccidriehoek

    DE FIBONACCIDRIEHOEK

    1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, ...
    De beroemde rij van Fibonacci komt op een verrassende manier te voorschijn
    in de zogenaamde Fibonaccidriehoek die hieronder staat afgebeeld.

    Het rooster bestaat uit gelijkzijdige driehoekjes waarvan de zijden lengte 1 hebben.

    De lengte van de zijden van de gele ruiten zijn de opeenvolgende getallen uit de rij van Fiboancci.
    Bij elk gelijkbenig trapezium (in het rood op de linkse figuur) zijn de lengtes van de kleine basis,
    van de twee opstaande zijden en van de grote basis drie opeenvolgende getallen uit de rij van Fibonacci.

                 
           


    Elk gelijkbenig trapezium is de som van een parallellogram en een gelijkzijdige driehoek.
    Men ziet direct dat de lengte van de grote basis van elk trapezium
    de som is van twee opeenvolgende Fibonaccigetallen en bijgevolg zelf een Fibonaccigetal is.

    fn + fn+1 = fn+2 .
     


    Bron: http://www.walser-h-m.ch/hans/Miniaturen/F/Fibonacci_Triangle/Fibonacci_Triangle.htm

    Rabbits animal graphics           Rabbits animal graphics              Rabbits animal graphicsRabbits animal graphics              Rabbits animal graphicsRabbits animal graphicsRabbits animal graphics

    03-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frobeniusgetal

    FROBENIUSGETAL



    Ferdinand Georg Frobenius (1849 - 1917) was een Duitse wiskundige
    die het volgende probleem formuleerde:

    Stel dat er slechts muntstukken met twee verschillende waarden in omloop zijn.
    Wat is dan het grootste bedrag dat je NIET kunt betalen in muntstukken?

    Neem het voorbeeld van een fictief land waar men enkel met muntstukken van 4 en van 5 cent kan betalen.
    Dan blijkt dat men de waarden van 1, 2, 3, 6, 7 en 11 cent niet kan betalen.
    Bovendien is 11 cent het hoogste bedrag dan men met die twee soorten munten niet kan betalen!
    11 is het zogenaamde Frobeniusgetal voor de twee getallen 4 en 5.



    Het was de Engelse wiskundige James Joseph Sylvester (1814 - 1897) die in 1884
    de volgende formule bewees voor dit probleem:

    Als a en b geen gemeenschappelijke priemfactor hebben
    dan is het Frobeniusgetal voor a en b gelijk aan ab – (a + b).

    Met a = 4 en b = 5 komt men zo aan  4 x 5 – (4 + 5) = 11.

    File:Chicken McNuggets.jpg

    Een leuk probleem om zelf eens over na te denken is het volgende.

    Bij McDonald's verkoopt men Chicken McNuggets is drie verschillende verpakkingen:
    pakjes met 6 nuggets, met 9 nuggets en met 20 nuggets.
    Wat is dan het grootste aantal nuggets dat men niet kan bestellen
    via pakjes van deze drie verschillende soorten?

    Wie snel de oplossing wil weten, bekijkt best direct het onderstaande filmpje.

    02-06-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    31-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde in beeld en het probleem van de rakende cirkels



    Vandaag ontving ik het schitterend geïllustreerde geschenkboek Wiskunde in beeld.
    Met dank aan de organisatoren van de Vlaamse Wiskunde Olympiade!

    Daarin viel mij oog op een eenvoudig probleem uit de vlakke meetkunde dat ook een verrassende oplossing heeft.

    Vertrek van twee elkaar snijdende cirkels.
    Waar liggen de middelpunten van de cirkels die aan beide cirkels raken
    en die ook volledig binnen één van de twee gegeven cirkels gelegen zijn?

    Blijkbaar ligt het middelpunt M van elk van deze cirkels op een ellips
    die de middelpunten A en B van de twee gegeven cirkels als brandpunten heeft.

    Het bewijs is vrij eenvoudig als je weet dat de verzameling van de punten uit het vlak
    waarvoor de som van de afstanden tot twee vaste punten constant is, een ellips is.

    Bij dit probleem is |AM| + |BM| = |AC| + |CM| + |BM| = |AC| + |DM| + |MB| = |AC| + |BD|
    en dit is precies gelijk aan de som van de stralen van de twee gegeven cirkels!

    animated ellipse

    31-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wiskunde en de Himalaya

    WISKUNDE EN DE HIMALAYA

    File:Hillary and tenzing.jpg

    Op 29 mei 1953 (precies 60 jaar geleden) bereikte de Nieuw-Zeelandse bergbeklimmer
    Edmund Hillary samen met de sherpa Tenzing Norgay als eerste de top van de Himalaya.

    Meteen een reden om even stil te staan bij het begrip stijgingspercentage.

    File:Grade dimension.svg

    Bij een helling van 10 % stijgt het wegdek 10 meter op een afstand van 100 meter.
    Op de bovenstaande figuur is dan Δh/d = 10/100.
    In de praktijk is de horizontale afstand d echter moeilijk op te meten
    zodat men dan beter zijn toevlucht kan nemen tot de afstand l die men op het wegdek aflegt.
    Voor kleinere stijgingsprecentages geeft dit geen groot verschil voor de bijhorende hellingshoek α:

    Δh/d = 10/100 = tan α   → α = 5,71°
    Δh/l = 10/100 = sin α  → α = 5,74 °.

    File:Grades degrees.svg
    Stijgingspercentages met de bijkhorende hellingshoeken.
    Bron: wikipedia.

    WEETJE.
    Wist je dat de Himalaya niet de hoogste berg is op aarde?
    Alles hangt er immers van af hoe men de meting uitvoert.
    De Himalaya steekt 8 848 meter uit boven het zeeniveau.
    Wanneer men echter de hoogte van een berg opmeet vanaf de voet tot aan de top,
    dan blijkt de Mauna Kea met de eerste prijs weg te lopen!

    De Mauna Kea is een slapende vulkaan en gelegen in de grote oceaan op Hawaï.
    Vanaf zeeniveau meet deze berg 4 205 meter, maar gerekend vanaf de zeebodem meet hij 10 203 meter.
    Hiermee is de Mauna Kea de hoogste berg totalitair gezien op aarde.

    29-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    27-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelling van de gebroken koorde

    STELLING VAN DE GEBROKEN KOORDE

    Aan Archimedes wordt de volgende 'vergeten stelling'
    uit de vlakke meetkunde toegeschreven.

    De lijnstukken [AC] en [CB] vormen een gebroken koorde in een cirkel (met |AC| > |CB|).
    Als P het midden is van de boog ACB en als M het voetpunt is van de loodlijn uit P op [AC]
    dan is M ook het midden van de gebroken koorde.



    Op het eerste gezicht is dit een vrij logisch resultaat
    maar het bewijs ervan vraagt toch wat creativiteit!

    Misschien geraak je wel enthousiast over deze stelling als je de twee bewijzen ervan in bijlage bekijkt ?!

    AMAs animated GIF



    Bijlagen:
    STELLING VAN DE GEBROKEN KOORDE.pdf (193 KB)   

    27-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magische sudoku

    MAGISCHE SUDOKU
    Bron: http://www.multimagie.com/

    Dit is ongetwijfeld het meest verbluffende magische vierkant
    dat bovendien de eigenschappen heeft van een sudoku!

    In dit vierkant staan alle natuurlijke getallen van 1 tot en met 81.
    De som van de 9 getallen op elke horizontale rij, in elke vertikale kolom 
    en op de twee diagonalen is gelijk aan 369.
    De som van de 9 getallen in elk 3x3-deelvierkant (geel of blauw) is 369.

    Als men alle getallen in dit vierkant kwadrateert,
    bekomt men opnieuw een magisch vierkant 
    dat weer dezelfde eigenschappen heeft als het vierkant zelf!
    De som van de 9 kwadraatgetallen op elke horizontale rij, in elke vertikale kolom 
    en op de twee diagonalen is gelijk aan 20 049.
    De som van de 9 kwadraatgetallen in elk 3x3-deelvierkant (geel of blauw) is 20 049.



    MAGIC!

    26-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    21-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rep-tiles

    REP-TILES


    Een vlakke meetkundige figuur die je kunt verdelen in kleinere even grote figuren
    die allemaal gelijkvormige zijn met de oorspronkelijk figuur noemt men 
    (met een Engelse term) een rep-tile (rep = repetitief, herhaald, tile = tegel).
    Hierboven staan een collectie rep-tiles afgebeeld.
    Bron: wikipedia.

    Wanneer men dan elke deelfiguur op dezelfde manier weer gaat opdelen
    in nog kleinere gelijkvormige deelfiguren ontstaat een fractal.
    Hieronder illustreren we dit aan de hand van een gelijkzijdige driehoek
    die eerst wordt opgedeeld in vier kleinere gelijkzijdige driehoeken.
    Als men dit procédé blijft herhalen op de deelfiguren
    onstaat de zogenaamde Sierpinski-fractal.



    Weetje. Tot op heden is er slechts één vijfhoekige reptile gevonden: de zogenaamde sphinx.


     

     

    21-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    18-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gulden rechthoek

    GULDEN RECHTHOEK

    Een gulden rechthoek is een rechthoek waarvan de verhouding van de lengte tot breedte
    gelijk is aan het getal  φ van de gulden snede.

    De gulden rechthoek speelt een bijzondere rol in de kunst.
    Zo blijkt de voorgevel van het Parthenon perfect te passen binnen een gulden rechthoek.
    De Griekse letter φ (phi) zou dan ook verwijzen naar Phidias, de bouwheer van deze tempel.



           


    Voor de constructie met passer en liniaal van een gulden rechthoek
    verwijzen praktisch alle bronnen naar de bovenstaande linkse figuur.
    Ik vraag me af waarom men het niet doet volgens de rechtse figuur
    die vertrekt van een rechthoekige driehoek waarvan de zijden lengte 1, 2 en √5 hebben.
    Toch veel eenvoudiger?


    Een dergelijke rechthoekige driehoek kan je bovendien 'opvullen'
    met vijf kleinere congruente driehoeken die gelijkvormig zijn met de grote driehoek, zoals je op de bovenstaande figuur ziet..
    We hebben hier dus een mooi voorbeeld van een rep-tile (zie voorgaande rubriek op mijn blog).
                  
    Animal Reptile Animated Images

    18-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    16-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ver ligt de horizon?

    Hoe ver ligt de horizon als je kijkt vanop een toren met hoogte h?



    Stel dat h jouw ooghoogte is en dat we voor de gemiddelde aardstraal R de waarde 6 370 km nemen.
    Via de stelling van Pythagoras kunnen we dan hiermee berekenen hoe ver je kunt zien
    (d.w.z. op welke afstand D de horizon ligt):

    D² = (h + R)² – R² zodat D² = 2Rh + h².

    Hierbij is h² verwaarloosbaar klein ten opzichte van de term 2Rh, zodat D ≈  √(2Rh).

    Rekening houdend met de waarde van R kunnen dan bij benadering stellen dat D = 3,6 . √h
    waarbij de ooghoogte h in meter is uitgedrukt en D in kilometer.

    Begin mei 2013 werd op het One World Trade Center in New York
    (op de plaats waar de Twin Towers stonden) als sluitstuk een antenne geplaatst.
    De toren werd hiermee 541,325 meter hoog.
    Als je weet dat 1 voet overeenkomt met 0,3048 meter dan blijkt dat de toren 1776 voet hoog is.
    En 1776 is niet toevallig het jaar van de Amerikaanse onfhankelijkheidsverklaring!

    Kan je nu ook berekenen hoe ver de arbeiders konden zien toen ze die antenne plaatsten?
    En hoe ver ziet een persoon de horizon als zijn ooghoogte 1,70 meter bedraagt?

    16-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    14-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Phi en de regelmatige vijfhoek

    Phi en de regelmatige vijfhoek

    Hieronder is een regelmatige vijfhoek getekend.

    Waarom is de verhouding van de lengte van de diagonalen tot de lengte van de zijden  gelijk aan het getal φ (gulden snede)?

    Dit betekent m.a.w. dat de diagonalen lengte φ hebben als de zijden lengte 1 hebben!


    Gebruik hiervoor de onderstaande figuur en de gekende goniometrische waarde (zie bijlage)


    En wist je dat er in een icosaëder (regelmatig twintigvlak)
    drie gulden rechthoeken verscholen zitten.
    Dit zijn rechthoeken waarvan de verhouding van de lengte tot de breedte gelijk is aan φ.

    Zie bijvoorbeeld: http://www.goldennumber.net/geometry/

    Bijlagen:
    Berekening cos 36°.pdf (173.7 KB)   

    14-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    12-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enthousiast voor wiskunde door een paar eenvoudige rekentrucs
    ENTHOUSIAST VOOR WISKUNDE

    Just A Normal School Day In Korea

    12-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    11-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maantjes van Hippocrates - deel 1


    Hippocrates van Chios

    Op de Dag van de Wiskunde (19 november 2011) aan de Kulak in Kortrijk 
    gaven Riggy Van de Wiele en Jef De Langhe een erg gewaardeerde uiteenzetting
    over de geschiedenis van de wiskunde aan de hand van GeoGebra. Je vindt de volledige tekst in bijlage.
    In deze tekst staan ook de bewijzen van enkele merkwaardige stellingen
    uit de vlakke meetkunde die je hieronder op mijn blog terugvindt.

    In hun exposé hadden ze het ook over de kwadratuur van de cirkel.
    In een poging om dit probleem op te lossen slaagde Hippocrates van Chios (470 - 410 v. Chr.) er in
    te bewijzen dat de som van de oppervlakten van de twee gele maantjes
    op de onderstaande figuur gelijk is aan de oppervlakte van de rode rechthoekige driehoek ABC.
    Het kort bewijs maakt gebruik van de stelling van Pythagoras en staat onder de figuur vermeld.

     Als je dit bewijs gesnapt hebt, dan dagen we je uit de onderstaande meerkeuzevraag

    uit de JWO-competitie van 2008 op te lossen.

    Voor wie er niet direct aan uit geraakt, hebben we de oplossing in bijlage gestopt.

    Fox TV animated GIF


    Bijlagen:
    oplossing JWO-vraag maantjes van Hippocrates.pdf (154.5 KB)   
    WW5 Geschiedenis van de wiskunde met geoGebra.pdf (3 MB)   

    11-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    10-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De maantjes van Hippocrates - deel 2



    Hippocrates van Chios was een Griekse wiskundige die leefde rond 430 v. Chr.
    Hij schreef een invloedrijk werk Stoicheia over meetkunde
    en het is vrijwel zeker dat Euclides zich hierop baseerde voor zijn eigen meetkundeboeken (Elementen).

    Op de onderstaande figuur staat een opgave die een variatie geeft 
    op de eigenschap van de maantjes van Hippocrates.

    Vanuit het hoekpunt A van een rechthoekige driehoek ABC
    laat men de loodlijn neer op de zijde [AB].
    H is het voetpunt van deze loodlijn.
    Met de middens van de zijden [AB], [AC], [BC], [AH], [BH] en [CH]
    tekent men vijf cirkels zoals op de figuur.
    Toon aan dat de som van de oppervlakten van de vier maantjes A1 + A2 + A3 + A
    4
    gelijk is aan de oppervlakte van driehoek ABC.

    Hint.  A1 + A= opp. Δ ABH .

    Lukt het?

    frustrated animated GIF


    10-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lemniscaat van Bernoulli en het symbool voor oneindig

     



    De Engelse wiskundige John Wallis (1616-1703) gebruikte in zijn werk Arithmetica infinitorum (1656)
    voor het eerst het symbool ∞ voor oneindigheid.

    Dit symbool heeft de vorm van een lemniscaat (Grieks: λημνίσκος, band, lint). 
     Deze wiskundige kromme werd beschreven doorvoorgesteld door Jakob Bernoulli
     in een artikel in zijn Acta Eruditorum (1694)
    en wordt daarom ook de lemniscaat van Bernoulli genoemd.

    Zoals je op de bovenstaande figuur kunt zien
    bestaat er een mooie constructiemethode (bijvoorbeeld met GeoGebra) voor deze kromme.
    Vertrek van twee cirkels met als middelpunt (2,0) en (-2,0) met als straal 2√2.
    Deze cirkels gaan dan ook door (0,2) en (0,-2).
    Neem daarna een variabel punt op beide cirkels
    zodat het lijnstuk dat die twee punten verbindt de constante lengte 4 heeft.
    De meetkundige plaats van het midden van dat lijnstuk zal dan de lemniscaat bepalen.



    De lemniscaat van Bernouilli is ook de meetkundige plaats van de punten P
    waarvoor geldt dat het product van de afstanden tot twee vaste,
    vooraf bepaalde punten F1 = (-a,0) en F2 = (a,0) gelijk is aan a²:
    !, |P F_1|.|P F_2|=a^2.

    Op http://www.wiskundeonline.nl/PV_Lemniscaat_van_Bernoulli.htm
    lees je hoe men vanuit deze voorwaarde de cartesiaanse vergelijking van deze kromme opstelt:

    !, (x^2 + y^2)^2 = 2a^2 (x^2 - y^2) .



    "Twee dingen zijn oneindig: het universum en menselijke domheid.
    Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..."
    Albert Einstein

    10-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    06-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veelhoeksgetallen

    Eeuwen geleden reeds waren de Griekse wiskundigen
    en de volgelingen van Pythagoras in het bijzonder
    in de ban van de gehele getallen.

     Zo onderzochten ze de eigenschappen van de zogenaamde veelhoeksgetallen (figuurlijke of figuratieve getallen).
    De bekendste soorten zijn de driehoeksgetallen en de vierhoeksgetallen (kwadraten).
    Hieronder staan naast deze twee soorten ook de vijf- en zeshoeksgetallen afgebeeld.
    Uiteraard is er van elke soort een oneindig doorlopende rij getallen.

    Maar wist je dat er een algemene formule bestaat voor het n-de p-hoeksgetal G(n,p)?

    excited animated GIF

    06-05-2013 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  




    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs