Inhoud blog
  • 30 april 2019
  • 29 april 2019
  • 28 april 2019
  • 27 april 2019
  • 26 april 2019
    Zoeken in blog

    Foto
    Noli turbare circulos meos (Archimedes)


    GNOMON
    Wiskunde zie je!
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logica




    Door het inkrimpen van het aantal uren wiskunde
    maken studenten in het secundair onderwijs jaar niet echt meer kennis met (propositie)logica.
    Nochtans vormt dit de basis voor het correct wiskundig redeneren.
    Weet men nog wat een bewijs uit het ongerijmde is,
    een bewijs door contrapositie,
    een nodige en/of een voldoende voorwaarde ... ?

    DOSSIER 2. LOGICA
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.

    Bijlagen:
    Dossier 2 Propositielogica.pdf (441 KB)   

    14-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    13-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Priemgetallen



    In de leerplannen van het secundair onderwijs hebben priemgetallen
    en de theorie van grootste gemene deler en kleinste gemeen veelvoud, modulorekenen ...
    niet echt meer een plaats gekregen.
    Nochtans zijn priemgetallen 'de atomen' van de getallenleer
    en verdienen ze de nodige aandacht. 

    DOSSIER 3. PRIEMGETALLEN
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.

    Bijlagen:
    Dossier 3 Priemgetallen.pdf (552.8 KB)   

    13-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    12-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vectoren
    Happy smiling group of young students isolated on white background Stock Photo - 9765423

    Door het inkrimpen van het aantal uren wiskunde
    maken studenten in het secundair onderwijs jaar niet echt meer kennis met vectorrekenen.
    Begrippen als vrije vectoren, scalair product, vectoriële vergelijking van een rechte ....
    zijn geen basiskennis meer en stellingen uit de vlakke meetkunde
    worden meestal niet meer met vectoren aangepakt.
    Nochtans zijn dit de bouwstenen van de lineiare algebra.

    DOSSIER 4. VECTOREN
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om studenten vanaf het vierde jaar van het secundair onderwijs 
    wat bijkomende wiskundige impulsen te bezorgen.



    Bijlagen:
    Dossier 4 Vectoren.pdf (442.9 KB)   

    12-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    11-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Problem solving

    young students studying and chatting in a classroom

    Problem solving vormt de rode draad
    doorheen de wiskundelessen in het secundair onderwijs.
    Ondanks een vurig pleidooi om reeds vanaf het eerste jaar
    aan de leerlingen een (aangepast) probleem van de week voor te leggen,
    blijkt dit niet echt een populair voorstel te zijn.
    Samenwerkend leren krijgt hierbij nochtans heel wat kansen.
    Ook het omgaan met meerkeuzevragen is een techniek die men best 'al doende' aanleert.

    DOSSIER 5. PROBLEM SOLVING
    zit in bijlage en is een hulpmiddel dat we je graag aanreiken
    om zo voor wat bijkomende wiskundige impulsen te zorgen.
    De 60 problemen komen uit de South African Mathematics Olympiad
    en we hebben ze opzettelijk in het Engels laten staan.
    Talenkennis is immers onontbeerlijk om in de huidige wereld zijn weg te vinden.



    minions (199) Animated Gif on Giphy

    Bijlagen:
    Dossier 5 Problem Solving.pdf (258.2 KB)   

    11-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    10-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 6



    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 6


    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 6

    Dit toestel werd ontworpen om kostbaar fruit te plukken dat hoog in een boom hing.
    Men plukte die meestal door er een tik tegen te geven
    en ze daarna op te vangen in een soort kous.
    Het fruit viel soms naast de kous of geraakte beschadigd bij het aantikken.
    Het nieuwe ontwerp bestond uit een holle bamboestok
    waarin twee metalen grijparmen waren gemonteerd
    die men vanop de grond kon bedienen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 6_oplossing.pdf (128.1 KB)   

    10-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Integreren zonder moeite

    INTEGREREN ZONDER MOEITE

    Kan je verklaren waarom je de oplossing van de onderstaande drie bepaalde integralen

    'op zicht' kunt vinden, zonder de onbepaalde integralen op te lossen?


    Zag je direct dat er in beide integralen telkens twee functies voorkomen die elkaars inverse zijn?

    Hieronder zie je hoe dit principe 'in het algemeen' werkt;


    Gezien?

    10-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Combinaties 2 uit n

    COMBINATIES

    Het aantal manieren om 2 elementen te kiezen uit een verzameling van n elementen
    noemt men het aantal combinaties van n elementen 2 aan 2
    (of het aantal combinaties van 2 uit n).

    Hiervoor geldt de volgende formule:


    Een 'bewijs zonder woorden' zie je hieronder.


    educational animated GIF


    Voor wie toch een woordje uitleg wil:
    op de onderste rij worden twee (donkerblauwe) ballen gekozen uit 7.
    Met elke keuze van twee ballen uit deze rij 
    blijkt precies één (oranje) bal overeen te komen uit de driehoek die daarboven is opgebouwd.
    En die driehoek bevat 1 + 2 + ... + 6 ballen.

     

    Geïnspireerd op: Wolfram Demonstrations Project

    09-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zien is geloven

    Zien is geloven

    Eigenschap.

    Als één van de scherpe hoeken van een rechthoekige driehoek een hoek van 15° is,
    dan is de oppervlakte van deze driehoek één achtste van het kwadraat van de schuine zijde.

    BEWIJS 1. Dit kan je gemakkelijk zelf vinden als je weet dat sin 15° cos 15° = ½ sin 30° = ¼.

    BEWIJS 2. Je kan het bewijs 'zien' op de onderstaande figuur. Lukt dit?

    Triangle to Square Ratio 

    thinking animated GIF 

    09-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    08-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ode aan Walter


    In zijn rijkgevulde carrière van leraar wiskunde, eminente didacticus en vakbegeleider

    met een fijne neus voor aantrekkelijke en bevattelijke onderwerpen heeft Walter heel wat mooie artikeltjes bijeengeschreven.

     Zijn bijdrage over 'Mieren op een kubus' is hiervan een schoolvoorbeeld dat heel wat collega's met gretigheid hebben verslonden (zie bijlage).

    Het artikel 'Ode aan de wiskunde' was zijn laatste bijdrage in de functie van pedagogische begeleider wiskunde bij DPB-Brugge. 

    Ook deze tekst, waarin probleemoplossend denken en ICT-gebruik - twee van Walters stokpaardjes - aan bod komen,  zit in bijlage.

    Tenslotte vind je in bijlage nog een leuk artikel van de hand van Walter over de subnormaal bij een parabool. 

    Walter wist heel wat studenten en collega's te inspireren en heeft de wereld van de wiskundigen te vroeg verlaten ...


    Bijlagen:
    DE SUBNORMAAL(Walter).pdf (123.7 KB)   
    Mieren_op_een_kubus(Walter).pdf (110 KB)   
    Ode aan de wiskunde (Walter).pdf (52.9 KB)   

    08-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Chebyshev-veeltermen

    De CHEBYSHEV-VEELTERMEN



    In 1946 herdacht men de 125-ste verjaardag van de geboorte van de Russische wiskundige Chebyshev,
    die belangrijke bijdragen leverde tot de statistiek, de kansrekening, de functieleer en de mechanica.

    Hij is vooral gekend door de Chebyshev-ongelijkheid waarmee de wet van de grote aantallen wordt bewezen.
    Die wet uit de kansrekening bewijst dat wanneer men een kansexperiment een heel groot aantal keer herhaalt,
    de experimentele kans zal gelijk worden aan de theoretische kans.
    Zo zal bv. bij 600 worpen met een dobbelsteen ongeveer 100 keer een zes worden gegooid
    (terwijl men na 10 worpen nog geen enkele zes kan gegooid hebben).

    Naar hem zijn ook de Chebyshev-veeltermen genoemd, die hij vond als oplossingen van een differentiaalvergelijking.

    Dit zijn de eerste zes Chebyshev-veeltermen:

     T_0(x) = 1 ,            T_1(x) = x ,         T_2(x) = 2x^2 - 1 ,
     T_3(x) = 4x^3 - 3x ,         T_4(x) = 8x^4 - 8x^2 + 1 ,         T_5(x) = 16x^5 - 20x^3 + 5x ,

    Als je nu in de n-de veelterm x vervangt door cos α, dan bekom je een formule voor cos nα:
     
    cos 2α = T2(cos α) = 2cos2 α  – 1
    cos 3α = T3(cos α) = 4cos3α  –  3cos α
    cos 4α = T4(cos α) = 8cos4 α – 8cos2 α + 1
    cos 5α = 16cos5 α – 20cos3 α + 5cos α
    enzovoort ...

    Het onderstaande driehoekig schema geeft een middel aan om de coëfficiënten te bepalen.
    Elk getal uit de driehoek bekom je door vanaf die positie
    alle getallen op de diagonaal naar rechtsboven bij elkaar op te tellen
    en hiervan dan alle getallen op de diagonaal naar linksboven af te trekken.
    Zo is bijvoorbeeld 18 = 5 + 1 + 0 – (-20) – 8.



    08-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De knuppel in het hoenderhok

    DE KNUPPEL IN HET HOENDERHOK



    Dit weekend gooide gewezen KU Leuven-rector André Oosterlinck
    de knuppel in het hoenderhoek door erop te wijzen dat
    "de gemiddelde leraar behoudsgezind is en een te laag intellectueel niveau heeft".

    Dat er iets mis is met de lerarenopleiding en met de status van het lerarenberoep valt zeker niet te ontkennen.
    Vaak is het beroep van leraar ook al niet meer een eerste keuze.
    Maar dat er heel wat plichtsbewuste leraren zijn
    die dagelijks enthousiast voor de klas staan,
     mag men zeker ook niet ontkennen!

    Vijf voorstellen:



    1. Zie toe op de instroom met een vakkengerichte proef en een taalproef.



    2. Zorg voor een permanente opleiding en contact met het bedrijfsleven.



    3. Bewaak de planlast en geef de leraar meer ruimte om met zijn vak bezig te zijn.



    4. Zorg voor een beter beleid.
    Vaak heb ik moeten vaststellen dat mensen
    die het nu voor het zeggen hebben over onderwijskundige onderwerpen,
    'wat vervreemd zijn' van wat er zich op de werkvloer werkelijk afspeelt.



    5. Meer zorg (en financiën) voor de schoolgebouwen in het algemeen
    en voor de infrastructuur in het bijzonder.

    LINK: http://www.deredactie.be/permalink/1.1931580

    07-04-2014 om 11:48 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.T3 Vlaanderen CAHIER 40



    Cahier nr. 40 in de reeks publicaties van T3 Vlaanderen is vanaf heden gratis beschikbaar.

    Het cahier bevat 20 uitdagende opgaven voor leerlingen van de derde graad.

    Je vindt het cahier hier in bijlage en alle vorige cahiers zijn beschikbaar op www.t3vlaanderen.be

    Van dit lesmateriaal mag gratis gebruik gemaakt worden


    .Maar misschien zorgden andere belevenissen dit weekend al voor een goed gevoel!

    drunk guy man dancing girls falling face plant club bar party animated gif funny pics pictures pic picture image photo images photos lol

    Bijlagen:
    cahier_40.pdf (1 MB)   

    07-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stelling van de dubbele koorde

    STELLING VAN DE DUBBELE KOORDE



    Claudius Ptolemaeus (ca. 87 - 150, Alexandrië)
    gebruikte de wiskunde als hulpmiddel voor berekeningen in de astronomie.
    In zijn boek Almagest geeft hij een samenvatting van de toenmalige kennis
    over de astronomie en stelt hij koordentabellen op
    waarmee hij afstanden berekent tussen punten op een cirkel.
    In zijn werk vinden we ook enkele merkwaardige en originele stellingen terug
    uit de meetkunde en de goniometrie.
    Meer hierover lees je in het mooie artikel van Dick Klingens (zie bijlage).

    We vermelden hier echter graag een minder bekende stelling
    die ik zelf in het vierde jaar van mijn middelbare studies
    als oefening meekreeg en toen niet direct kon bewijzen.

    Vind jij een bewijs?

    Tip. Zet jouw bril even recht op jouw neus en pas de stelling van Ptolemaeus toe voor een koordenvierhoek.

    glasses animated GIF

    Bijlagen:
    Koordentabel van Ptolemaeus.pdf (150.3 KB)   

    06-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3435



    Wiskundigen gaan soms - louter voor de kick - op zoek naar merkwaardige getallen.

    Ik stelde me de vraag of het mogelijk is dat een getal van de vorm G = aa + bb + cc + dd
    (waarbij a, b, c en d alle gehele waarden van 1 tot en met 9 mogen aannemen)
    gelijk is aan het getal H = 1000a + 100b + 10c + d (wat we schrijven als abcd).

    Met een eenvoudig programma op mijn grafische rekenmachine (zie bijlage)
    vond ik al vlug dat er precies één getal hieraan voldoet :

    animated gifanimated gifanimated gifanimated gif


    DENKOEFENING
    Kan jij het getal G = 10a + b (wat we schrijven als ab) vinden dat gelijk is aan H = (a + b)2 ?

    Bijlagen:
    Programma voor een TI-84.pdf (125.9 KB)   

    05-04-2014 om 22:45 geschreven door Luc Gheysens  


    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier minuten

    KAN JE DE VOLGENDE DRIE OPGAVEN
    TELKENS IN VIER MINUTEN OPLOSSEN?

    Verdeel de gehele getallen van 1 tot en met 12
    in vier groepjes van drie getallen
    zodat de som van twee getallen uit elk groepje
    gelijk is aan
    1) het derde getal
    2) het dubbele van het derde getal
    3) het drievoud van het derde getal.


    MRW a friend makes fun of me to impress a girl

    Applaus voor wie de oplossing telkens in minder dan vier minuten vindt!
    De anderen gluren best eens in de oplossing (zie bijlage).

    Bijlagen:
    DRIE SOMPROBLEMEN.pdf (125.5 KB)   

    04-04-2014 om 12:18 geschreven door Luc Gheysens  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een oneigenlijke integraal met een eigen verhaal

    EEN ONEIGENLIJKE INTEGRAAL MET EEN EIGEN VERHAAL


     Creepy eyes looking through mail slot

    Bekijk het eens rustig...

    04-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleem van de week nr. 7


    Planet Gear (gif 1.6 MB) 

    PROBLEEM 7

    Cog wheels moving in the head for a brain thinking

    UITVINDING 7


    Rond 1850 waren de meeste strijkijzers gewoon platte stukken metaal
    die men op een fornuis plaatste om ze op te  warmen.
    Vooraan het strijkijzer was er een punt die echter vaak zorgde voor scheuren.
    En als het grondvlak van het ijzer niet helemaal proper was
    zorgde dit soms voor vuile strepen op kledingstukken.
    Daarom bedacht een zekere Mr. Frank Corbets uit New York een strijkijzer op wieltjes.
    Het werd in een metalen bakje op het fornuis geplaats om zo de wieltjes op te warmen.

    Bijlagen:
    COSMOSPROBLEEM 7_oplossing.pdf (215.8 KB)   

    03-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    02-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kwadraten van Diophantus

    DE KWADRATEN VAN DIOPHANTUS



    De Griekse wiskundige Diophantus was een buitenbeentje in zijn tijd
    (men weet niet precies wanneer hij leefde; wellicht in de derde eeuw na Chr.).
    Waar de meeste wiskundigen van zijn tijd zich bezighielden met meetkunde,
    was Diophantus bezeten van getallenleer en algebra.
    Die werden toen echter nog vaak op een meetkundige manier behandeld.
    Zo was bijvoorbeeld een kwadraatgetal niets anders dan een vierkant.

    In zijn werk Aritmetica slaagde Diophantus erin enkele mooie eigenschap uit de rekenkunde te bewijzen.

    Hieronder staat een voorbeeld ter illustratie
    (dat we hier 'vertalen' in de huidige algebraïsche taal).

    Als n een willekeurige positief geheel getal is
    en x = n2,  y = (n+1)2 en z = 2(x + y +1)
    dan zijn de volgende zes getallen kwadraatgetallen:
    xy + x + y
    yz + y + z
    zx + z + x
    xy + z
    yz + x
    zx + y.

    Voorbeeld.
    Voor n = 2 is x = 4, y = 9 en z = 28.
    Hiermee bekom je dan de volgende de zes kwadraatgetallen:
    49, 289, 144, 64, 256 en 121.

             what animated GIF

     Kan je de eigenschap in het algemeen bewijzen?

    02-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    01-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het getal van Belphegor

    File:Belphegor.jpg

    BELPHEGOR
    is een demoon en één van de zeven prinsen uit de hel.
    Hij verleidt mensen om ontdekkingen te doen waardoor ze rijk (en vaak slecht) worden.
    Naar het schijnt is zijn meest actieve periode de maand april.

    Het getal van Belphegor is
    1000000000000066600000000000001 = 1030 + 666 x 1014  + 1.

    Dit is een priemgetal en een palindroomgetal,
    waarbij in het midden het getal van het Beest 666 staat.
    Links en rechts hiervan staan 13 nullen
    en dat verwijst dan weer naar het ongeluksgetal 13.


    01-04-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  


    31-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.313

       313

    Wat is er nu weer bijzonder aan het getal 313?

    313 is zelf een priemgetal en een palindroomgetal
    313 – 2 = 311, 313 – 2·3 = 307, 313 – 2·3·5 = 283 en 313 – 2·3·5·7 = 103 zijn priemgetallen
    10313 + 313 is een priemgetal

       313 is de kleinst mogelijke magische constante bij een magisch priemvierkant van orde 5.

    Bron: http://www.magic-squares.net/primesqr.htm#Orders

    In de rij van de Fibonaccigetallen (1, 1, 2, 3, 5, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233 ...) is 144 het grootste kwadraatgetal
    en in de rij van de Pellgetallen (0, 1, 2, 5, 12, 29, 70, 169, 408 ...) is 169 het grootste kwadraatgetal
    en 144 + 169 = 313.

    313 is de nummerplaat van de wagen waarmee Donald Duck rondtoerde.

    En vandaag is het 31-3!

    31-03-2014 om 00:00 geschreven door Luc Gheysens  




    Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs