Mijn naam is broeder Everard en ik ben broeder van de bekende Belgische congregatie van de "Ordo Fratrum Pruvorum". De afkorting die hiervoor staat is O.F.P. Deze naam dragen we nog steeds omdat we vroeger een speciaal soort gezondheidsbier brouwden en ons klooster een toevluchtsoord was van zwervers die gratis tweemaal per dag bij ons konden komen eten. De Belgen noemden ons de fienprüffrères.
Vanwege de wereldwijde economische crisis heb ik samen met mijn steun en toeverlaat die zich Soeur of Sister Mary noemt met dispensatie en gedoogsteun van Rome, mijn intrek genomen in het klooster 'De Pauw' te Angeren.
Ondanks dat we beiden bejaard zijn en slecht ter been ben ik hoofd van de keuken geworden en Maria, met permissie van gedoog-overste pater Geert Wilderman, mijn keukenhulp. De muziek op dit blog wordt verzorgd-zet muziek aan-door Soeur Elise.
Nostalgische kloosterfoto uit 1953 ziet u rechtsboven op deze site staan. Het logo hierboven vertegenwoordigt onze voortdurende hoop op solidariteit en vrede. Ons streven is dat in liefde en vertrouwen in elkaar dit doel ooit bereikt zal worden.
We wensen u een aangenaam verblijf op dit blog en nodigen u uit het dikwijls te komen bezoeken.
Een van de bekendste paters Redemptoristen is Gerardus Majella. Hij was een echte priester met oog voor de noden van de medemens, en daarbij heel vroom.
Tijdens zijn leven werd hij al 'Santo' genoemd, wat "Heilige betekent" Op 11 december 1904 werd hij door Paus Pius X heilig verklaard en veel mensen komen naar Wittem (Ndl-Limburg) om te bidden en hem gunsten te vragen.
Veel wonderen hebben er in Wittem plaats gevonden en soms zijn er mensen genezen van kwalen waar de artsen geen raad mee wisten.
Broeder Everard met Kloosterrecepten
Het blog voor Broeders & Zusters van alle Gezindten
23-09-2021
Wat hebben kerkelijke voorschriften nog voor zin?
Wereldwijd hebben we te maken met 830 soorten geloof en voordat hier in Nederland de migratiestroom toenam, heb ik hier ter lande opgetekend 163 soorten van kerkelijke instellingen, maar het zijn er anno 2021 heel wat meer. De meeste geloofstakken verkondigen liefde en saamhorigheid en niet één geloof is eropuit haat te kweken. Toch is deze onder de diverse geloven ontstaan door theologische twistpunten die wereldwijd gezorgd hebben voor ernstige uitwassen van haat en nijd onder elkaar. Wat me in de loop der jaren tevens is opgevallen is dat veel geloven hun leer hebben aangepast aan de normen en waarden van deze tijd. Een klein voorbeeld: Vroeger op school, en dan ga ik terug naar de vooroorlogse tijd van voor 1940, leerden we dat zonden tegen de H. Geest, zoals, hoogmoed, lust, hebzucht, jalouzie, onmatigheid, woede en gemakszucht onvergeeflijke zonden waren, maar tegenwoordig gaan de christelijke kerken ervan uit dat met berouw en excuses of het nu zonden tegen de H. Geest of tegen de Tien Geboden Gods zijn allemaal door God vergeven worden-het maakt niet uit wat-zelfs moord en doodslag vallen er onder. Maatschappelijk merk ik dat zelfs personen die in een leidende functie ons land besturen hier handig gebruik van maken en voor hun eigen baten constructies bedenken die tegen alle normen en waarden ingaan. Soms worden hiermee miljoenen euro's opgestreken en zelfs de belastingdienst is deze zogenaamde hooggeplaatsten ten dienste. Volgens de normen en waarden uit de periode van pakweg 40 of langere jaren geleden werd over personen die zich op deze manier verrijkten gesproken-om maar een populaire uitdrukking uit die tijd te gebruiken-over mensen die niet deugden en steeds God en alle goede mensen 'besodemieterden'-. En ook nu nog geldt dat dit soort volk bij overgang van leven naar dood hel en verdoemenis staat te wachten. Als gewone sterveling is het moeilijk om te voldoen aan de regels van een streng geloof en persoonlijk heb ik daar ook moeite mee, maar toch probeer ik op mijn manier om zodanig te leven dat mijn gweten niet bezwaard wordt en als ik straks voor de hemelpoort sta, dan hoop ik dat Petrus me niet de toegang zal weigeren om deze heerlijkheid te betreden.
Is het katholieke geloof nog wel een zinvol geloof?
Onlangs kwamen in de media verhalen los over kostscholen, weeshuizen en veelal katholieke instellingen in Canada waar in het verleden een zwaar wanbeleid geleid had tot het overlijden van kinderen door ondervoeding, strafmaatregelen etc. Meer dan duizend kinderen zouden hierdoor de dood gevonden hebben en verantwoordelijk hiervoor waren de kloosterzusters of priesters die daar het bestuur vormden. Alles was jaren onder de dekmantel gehouden, want ook het bisschoppelijk episcopaat in de desbetreffende districten was op de hoogte van alles wat daar heeft plaatsgevonden. Klachten ten overvloede van mensen die daar gewerkt hebben en omwonenden werden als niet ter zake terzijde gelegd. Al lange jaren zit ik op Internet en geschreven heb ik destijds over een katholieke instelling in Ierland waar zo'n 500 kinderen op jonge leeftijd door wanbeleid van het internaatbestuur om het leven waren gekomen. Voornamelijk waren dit kindjes van ongehuwde moeders die aan het klooster waren afgestaan. In 2017 b.v. kwam aan het licht dat in een weeshuis in het Schotse Lanarkshire 402 kinderen in een massagraf begraven waren en bij autopsie van enkele lichamen werd bekend dat deze kinderen door ondervoeding of door lichamelijke bestraffing om het leven waren gekomen. Het weeshuis werd geleid door kloosterzusters van de congregatie v/d daughters of St. Vincent de Paul. Persoonlijk heb ik in mijn leven hier in Nederland diverse instellingen bezocht en ook veel te doen gehad met klachten over mishandeling en verwaarlozing. Zo ben ik ooit eens in een instelling in Thorn geweest waar kinderen rondliepen in niet passende kleding en veels te kleine schoenen. De kinderen waren gehuisvest in barakken, terwijl het bestuur en de helpers woonden in superlux ingerichte kamers. Toen we voor 18 jaar terug in Hoenderloo op vakantie waren kregen we te maken met een vluchteling die in een tehuis afgeranseld was en ons vroeg of we hem konden helpen. Ik heb hem laten gaan en de weg gewezen hoe hij naar Huissen moest reizen om bij zijn oma te komen en hierna contact opgenomen met de inrichting. Veel contacten heb ik gehad met sociale instellingen en overal werd ik doorverwezen en na een 25-tal gesprekken met diverse instellingen kwam ik weer terecht bij de persoon die ik als eerste ooit aan de lijn gehad had. Echt functioneel gebeurt er totaal niets en ook in Nederland heerst er op allerlei gebied een grote wanorde! Hier in Nederland hebben de autoriteiten nogal eens de gewoonte om andere landen op hun tekortkomingen te wijzen, terwijl ze zelf ongekende fouten gemaakt hebben op velerlei gebied en mensen die dit alles willen checken kunnen de meeste landelijke slippartijtjes en uitglijders lezen op Internet en van de stukken die er uit verdwenen zijn, kunnen ze van mij een gratis afschrift bekomen!
Hoe moeten goede Christenen die met al die wandaden van mensen van dezelfde geloofstak te maken hadden verder? Eerlijk gezegd ben ik er ook kapot van en volgens de kerkelijke leer dienen ze veroordeeld te worden. In vele gevallen gebeurt dit niet en ook de kerkelijke leiders van priester tot Paus zullen bestraft worden en het koninkrijk Gods niet binnentreden als ze dit allemaal op hun beloop laten. Beste mensen: "Laat u niet in verwarring brengen, want eenieder is verantwoordelijk voor eigen daden." en als ge volgt de Tien Geboden Gods en goed doet aan uw naaste omgeving, dan bent gij een goed mens en de Heer zal u belonen voor uw manier van leven.
We leven in een heel bewogen tijd en overheersend is nog steeds het Coronavirus en buiten dat zijn ook nog veel landen in opstand tegen hun regering en in sommige van die landen is het zelfs zover gekomen dat er een burgeroorlog heerst. Vandaag vieren we het feest van Pinksteren en zoals u allen weet is ons aller Heer Jezus na zijn kruisdood verrezen uit het graf, is hij teruggekeerd naar de hemel en vandaag herdenken we dat hij zijn Geest van uitgebreide goedheid en kennis heeft laten neerdalen op zijn discipelen: mensen die weliswaar in zijn leer waren, maar overigens niet begiftigd waren met veel mensenkennis en zich uitsluitend in hun eigen landstaal konden uitdrukken. Toen hun Geest versterkt werd konden ze plotseling vreemde talen spreken en werden zij uitdragers van de geloofsleer van hun leermeester Jezus. Wij mensen hebben het in deze gistende tijd van veel ellende en groot normverlies van onze leiders en veel mensen om ons heen moeilijk om in het goede spoor van bv. de leer van onze Kerk met als grote leidraad de Tien Geboden Gods te blijven en niet alleen wij Christenen, maar ook veel andere geloven hebben te maken met normverlies en helemaal verkeerd is het om elkaar met wapengeweld te bestrijden. Beste burgers en mensen van wat voor geloof ook, probeer uw leven weer op te bouwen met de geestelijke bagage die je van je ouders hebt meegekregen en als voornaamste daad op het programma dient te staan dat u zonder aanziens des persoon hulp verleent aan medemensen die in materiële of geestelijke nood verkeren. Laten we bidden en hopen dat deze Geest van hulpvaardigheid en medeleven met de Pinksterdagen van 2021 bij eenieder weer de boventoon gaat voeren en dit alles om weer tot een leefbare wereld te komen.
Pater Abbé Georges werd geboren te Toulon op 3 april 1924, Toen hij de Lagere School verlaten had ging hij voor priester studeren en in 1948 werd hij tot priester gewijd. Vooraf had hij al studies doorlopen in de economische wetenschappen en letteren en nadien volgde hij ook nog studies in de theologie en filosofie. Stellen kun je dat hij op velerlei gebied een wetenschapper was. Zoals elke professor in wijsbegeerte en Godsgeleerdheid was hij een vorser in de leer en dat ging zover dat hij veel geloofswaarheden met zijn kennis niet aannam. Als katholiek b.v. hebben wij geleerd dat we zonder meer een encycliek die geschreven is door de Paus moeten aannemen als strikte geloofswaarheid. Nu dat deed Abbé Georges niet en ook veel pauselijke en bisschoppelijke afkondigingen uit een ver verleden bestreed hij als zijnde stukken die niet tot de zuivere geloofswaarden behoorden. Hier in Angeren was bv. de Assumptionist Jo Wieland ook een priester die te vergelijken is met Georges de Nantes. Ik heb van deze geleerde professor in de filosofie en theologie veel stukken gelezen en het interessantste stuk was die over Jean Paul Sartre die hij in veel van zijn verhandelingen op de korrel nam, maar voor zover ik weet is Jo nooit in strijd gekomen met het episcopaat hier ter lande of met de Paus te Rome, wat wel het geval was met met Abbé Georges, aartsbisschop Lefèbre te Frankrijk en de Vlaamse theologieprofessor Edward Schillebeeckx die lange tijd hoogleraar geweest is aan de Radboud universiteit te Nijmegen. Ondanks de strijd die bepaalde theologen hadden met de kerkleiding kun je direct niet stellen dat zij ketters waren. Persoonlijk denk ik dat zij volgens eer en geweten geestelijken waren die hun visie zagen als de juiste waarheid en eerder behoorden tot de personen die de geloofswaarheden verdedigden. Abbé Georges de Nantes heeft bv. in Frankrijk en Canada veel volgelingen die zijn leer erkennen. Op 15 februari 2010 is Abbé Georges de Nantes in Saint-Parres-lès Vaudes overleden. Veel gelovigen binnen de Rooms-Katholieke Kerk staan ook echt sceptisch tegen de kerk en voornamelijk in mijn ogen is dit te danken aan het afschaffen of niet meer uitvoeren van veel kerkelijke handelingen zoals toediening van sacramenten en ook door de vele schendingen op financieel en normgebied waarbij veel kerkleiders zich misdragen hebben, waardoor veel geloofswaardering als het ware teniet gedaan is. Dit alles heeft ook geleid dat veel mensen niet meer ter kerke kwamen en nu is het al zover gekomen dat driekwart van de kerkdeuren in dorpen en steden voorgoed gesloten zijn, kerken zelfs afgebroken en of verbouwd tot theater of appartementencomplex. Beste lezers: dit alles vindt u in het geschrift De Katholieke Contrareformatie in de 21ste eeuw. De link hiernaartoe is: https://nl.crc-resurrection.org/
Terug gaan we naar het Jodendom die dit jaar hun Pacha/Pesech het zevendaagse joods feest houden van 28 maart t.e.m. 4 april. Het begin van dit feest valt ieder jaar op de eerste dag van de volle maan in de lente en dit ter herinnering aan de uittocht van het volk Israël uit Egypte waar men tussen de 7e en 8e eeuw v. Chr. 400 jaar in slavernij heeft doorgebracht. Daags tevoren van de Pesech wordt bij de joodse gemeenschap het hele huis schoongemaakt en ook het bestek. In die periode worden uitsluitend levensmiddelen gebruikt waar geen gist aan is toegevoegd. Het brood wat op die dagen gegeten wordt is dus ongedesemd. Het begin van de Pesech wordt ingeleid door een maaltijd in de familiekring, waarbij vroeger het vlees van een geslacht lam, waaraan geen gebrek zichtbaar was, met ongezuurd brood (matses) en bittere kruiden gegeten werd. Deze feestmaaltijd moet herinneren aan de laatste maaltijd voor de uittocht (exodus). De christelijke Kerk der eerste eeuwen nam de betekenis van het Pascha-feest over voor haar feest ter gedachtenis aan de dood en de opstanding van Christus, want de kruisiging en opstanding van Christus hadden plaats tijdens het Joodse Pascha. Wij katholieken vieren het feest van de opstanding van Christus uit de dood op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente en Pasen valt dus altijd in de periode die ligt tussen 22 maart en 25 april. De joodse gemeenschap vieren al 6 dagen hun Pesech en vandaag de laatste en wij vandaag dus de eerste Paasdag. Het joodse geloof is een van de oudste geloven. Ons geloof begint bij de geboorte van Jezus in een stal te Bethlehem. Stellen kunnen we dat veel van de geloofswaarden van andere geloven ook door de katholieke kerk is aangenomen en gaan we naar het geloof van bv. onze Joodse en Islambroeders, dan zien we dat er ook veel overeenkomsten zijn. Jammer is dat de theologische geloofspunten op enkele verschillen al jarenlang door diverse gelovigen wereldwijd zwaar betwist worden. Mijn streven is dat we we ons heil meer moeten zoeken in liefdevol respect voor elkaar en niet meer in moeten gaan op twistpunten. Hieronder ziet u enkele afbeeldingen uit die ver vervlogen periode zo bv. die van de exodus, de Tien geboden in het Hebreeuws en een foto van het verlaten graf van onze Heer Jezus die drie dagen na zijn kruisiging opgestaan is uit zijn graf en als het ware door deze verrijzenis de dood overwonnen heeft.
Wat heeft het Soefisme met de Goede Week te maken?
Een Indiase muzikant, een zekere Hazrat Inayat Khan, met een sociaal hart trok op een gegeven moment naar Amerika om op een muzikale manier zijn nieuw geloof te verkondigen. Met het maken van muziek lukte hem dit niet en daarom ging hij over tot lezingen. Zijn geloof was dat alle gelovigen mensen die in een God geloofden zich verenigden in de leer van het universeel Soefisme, met als doel eenheid onder alle geloven, overigens zonder hun eigen geloof aan de kant te schuiven maar wel met de bedoeling dat er een grote binding en respect onder elkaar zou ontstaan, verder geestelijke vrijheid, liefde tot de medemens en tenslotte diende dit geloof als het ware als een monument van schoonheid. Er zijn in de wereld heel veel mensen die deze geloofsstroming aanvaard hebben en tot die categorie behoren heel veel aanhangers. Eeuwenlang is het streven van de meeste geloven de liefde tot de medemens, maar er zijn ook stromingen die er radicale voorschriften op nahouden en elkaars geloven bestrijden en ook geen opening loslaten om tot een dialoog te komen. Vandaag zag ik Christenen die op weg waren naar hun kerkgebouw en door journalisten geïnterviewd werden met betrekking tot de Coronaregels in woede ontsteken en schoppend en slaande de journalisten verjagen. Vandaag was er in Indonesië ook weer een groep die een bom liet ontploffen bij de ingang van een katholieke kerk. Hierbij kwamen enkele mensen om het leven en ook vielen er gewonden. Deze mensen waren bepaald geen aanhangers van het Soefisme en de Christenen in Urk die zich vandaag misdragen hebben kunnen niet gerekend worden tot de categorie van personen die deze Palmzondag op een christelijke manier gingen vieren en bovendien allemaal in overtreding waren met de wettelijke Coronaregels. Wat zal onze Heer Jezus daarboven in de hemel over dit alles denken? Gelukkig houdt het merendeel van Nederland zich aan de Coronawetgeving en gaat er niet onbeheerst op losslaan als iemand van de pers hem of haar interviewt! Ik hoop dat deze personen die zich misdragen hebben zich in het openbaar verontschuldigen voor hun misdragingen en deze Goede Week op een echte christelijke wijze gaan doorbrengen en niet vol haat en knellende gevoelens zich opstellen tegen alles wat hen plaagt in hun ego!
Kerkelijk Nieuws op 39 en veertig dagen na Kerstmis
Sinds 19 november van het vorig jaar was ik niet meer op Internet. Voor die tijd ook al wat minder door allerlei narigheden, maar het toppunt van ellende was toch wel dat ik begin december getroffen werd door het Coronavirus en hiervoor een tijdje doorgebracht heb in respectievelijk het ziekenhuis Rijnstate te Arnhem en het Radboud UMC te Nijmegen. Door een achttal chronische aandoeningen kwam ik voorheen alleen nog buitenshuis voor controles bij diverse specialisten die als moderne 'hemelse' engelbewaarders me nog graag een poosje op deze aardkloot zagen rondlopen. Momenteel probeert men met allerlei middelen en maatregelen het COVID-19 te stoppen, maar neem maar van mij aan dat zo'n virus uit zichzelf luwen moet en dat zeker in deze moderne levenstijd moeilijk in te dammen is, omdat er teveel van die virussen wereldwijd rondzweven en zich door verbintenissen en mutaties in allerlei mysterieuze hoedanigheden blijven manifesteren. Gisteren vierden we binnen de Katholieke Kerk, en de met Rome verbonden kerkgenootschappen het feest van Maria Lichtmis. Vroeger in ons klooster hielden we bij dit feest van de opdracht van Christus in de Tempel (soort doop) een lichtprocessie door de kerk en als het weer het toeliet togen we-met allemaal een brandende kaars in de hand-naar buiten in het prachtige park dat aan het klooster grensde. Vandaag vieren we het feest van de Heilige Blasius. Dit was een bisschop die leefde in de derde en vierde eeuw n. Chr. en een groot gedeelte van een diocees ergens in Armenië bestierde. Ooit hielp hij een jongeman die een visgraat in zijn keel had en dreigde te stikken. In de loop van zijn pontificaat werd hij na zijn dood gezien als de heilige die keelziekten en andere kwade aandoeningen kon genezen. Langzamerhand is dit gegroeid tot de kerkelijke handeling van de zogenaamde Blasiuszegen, waarbij een priester twee kaarsen (bron van het licht en de verlichting) kruiselings om je keel houdt. De heilige Blasius is patroon van veel mensen in bepaalde beroepen; zo bv. van de wolwevers. Moge de Heilige Blasius ook ons beschermen tegen allerlei ziektes, waardoor we in deze tijd mee te maken hebben!
Als katholiek hebben we ons nooit intensief bezig gehouden met de bijbel; een boek waar toch de hele christelijke leer in verwerkt is en meer door de protestanten dan door katholieken gelezen werd. Als goed katholiek hield je jezelf aan de regels van de catechismus en aan de leer ons gegeven door de bisschoppen en de gezaghebbende geboden die door de paus van Rome in encyclieken was vastgelegd. Over de catechismusleer heb ik heel wat disputen gevoerd en wat daarin allemaal was vastgelegd, klonk woordelijk niet erg plezierig voor de Joodse bevolking en vooral in de oorlogsjaren werd op de lagere school hier door de geestelijken de nadruk gelegd dat de joden het vervloekte volk Gods waren en zij de schuld van Jezus kruisdood waren. Ik heb zo'n oude Catechismus lang bewaard, maar op een bepaald moment had ik zoveel boeken en geschriften er liggen dat ik deze heb afgestoten en een markthandelaar er gelukkig mee heb gemaakt. Ik denk dat dit materiaal toch nog ergens op een goede plaats terecht is gekomen. Voor u staan heb ik wat van die Christelijke verhalen uit de Bijbel en Joodse geschriften. Zo bv. Iets over de handen in onschuld wassen, hoe te handelen als iemand ons leed heeft berokkend of zwaar heeft beledigd en iets over een jobstijding. Job was een rijk en gezegend man die op een gegeven moment al zijn bezit verloor en daar niet opstandig over werd, maar dit aanvaardde als de wil van God en ondanks al dit leed zich bleef vastklampen aan zijn geloof. In deze Coronatijd hebben we ook te maken met onverwachte jobstijdingen en niet iedereen gedraagt zich dan zoals Job. Ikzelf ben vaak genoeg in opstand gekomen als ik met zo'n rotbericht te maken kreeg. In mijn leven waren er dat heel veel. ik ben inmiddels 87 jaar, maar vaak krijg ik er weer mee te doen als er iets verschrikkelijks in de wereld gebeurd is; op zo'n moment komen die ellendige gebeurtenissen weer in je gedachtegang en ben je weer een tijdje overstuur. Ja, ik weet onderhand niet meer of het helpt, maar mensen probeer toch als je door zwaar leed getroffen wordt toch te bidden om aan God de kracht te vragen dit leed te kunnen dragen.
De Heilige Birgitta kwam uit een adellijken familie en al heel vroeg, zoals dat eeuwen geleden de gewoonte was, werd ze op zeer jonge leeftijd uitgehuwelijkt aan een edelman. Het vrome paar werd gezegend met acht kinderen. Na een bedevaart naar Compostella werd haar man kloosterling. Birgitta werd religieuze nadat haar man was overleden. Zij stichtte hierna een kloosterorde en deze stichting heette: Orde van de Allerheiligste Verlosser. Bekend van de heilige Birgitta was dat ze visioenen zag, waarin ze duidelijk waarnam de geboorte, het leven, lijden en sterven van Onze Heer Jezus en ook andere zaken die zich in het verleden hadden afgespeeld. Bovendien zag ze ook toekomstige gebeurtenissen en we kunnen stellen dat ze dus eveneens helderziende was. Birgitta werd geboren in 1303 en overleed in het jaar 1373. Door Paus Bonifatius XI werd ze in 1391 heilig verklaard. U vindt een staat onder dit geschreven stuk over haar leven en werken. Momenteel leven we in een helletijd en hierbij bedoel ik dat er veel nare dingen gebeuren die voorspeld zijn door paragnosten en ook binnen onze religie waren er verschillende mensen die over deze gaven beschikten en niet altijd gewag maakten van hun waarnemingen. Persoonlijk heb ik mensen met visionaire gaven ontmoet en ik ben er niet trots op maar ik zie ook heel vaak toekomstige gebeurtenissen. Ik heb lange jaren op een van mijn blogs jaarlijks voorspellingen gedaan die allemaal zijn uitgekomen. Erover praten doe ik nooit, want je wordt al gauw versleten voor iemand die ze niet allemaal op een rijtje heeft staan. Dit is de eerste en eveneens de laatste keer dat ik toch wat voorspellingen doe en dat is dat er dit jaar nog diverse rampen plaats vinden die erger zijn dan dit coronavirus wat nu de wereld al enigszins de levensboom van onze aarde aan het ontwortelen is. Wat ik dus nu zie was bij alle gelovigen bekend en u vindt het toekomstige gebeuren in het Evangelie van de 24ste en laatste zondag van Pinksteren en een uittrekseltje met wat taalgebruik van deze tijd erbij vindt u hieronder dit geschreven stuk. Wilt u meer lezen wat broeder Everard te vertellen heeft dan raad ik u aan ook eens te kijken op mijn kennisblog: www.bloggen.be/evertsuitlaatklep en grote blog: www.bloggen.be/eef/
BOEDDHISME: Over de verschillende geloven in de wereld heb ik veel verhalen geschreven en persoonlijk vind ik dat een geloof pas waarde heeft als men elk mens als een broer of zuster bekijkt en deze met liefde behandelt. Het Boeddhisme werd in een ver verleden als een geloofsstroming gezien. In werkelijkheid vind ik en het merendeel van alle theologen het een wereldgodsdienst; De stichter van dit geloof is Gautama Boeddha (de verlichte) uit een adellijk geslacht van India. Hij leefde van 560 tot 480 v. Chr. Zijn leer : elk leven is slechts een lijden, dat zich door zielsverhuizing steeds weer herhaalt. Dit lijden vindt zijn grond in een dorst naar leven, in een onverzadigbaar liefhebben van het leven. Wie zich van deze hang naar het leven weet te bevrijden, ondergaat vrede en geluk en gaat binnen in het nirwana, een toestand van volledige verlossing. Het Boeddhisme is momenteel verspreid over de hele wereld. Ook hier in Nederland zijn veel aanhangers van het Boeddhisme Vroeger hoorde je dat deze godsdienst hoofdzakelijk zich verspreid had in Achter-Indië, Tibet, China, Japan en Ceylon. In veel Europese landen vind je nu ook kloosters waarin Boeddhisten huizen. Kom je in zo'n klooster dan wordt je als het ware opgenomen in die heerlijke geuren van wierookstokjes en krijg je het gevoel dat je door een Oosterse tuin wandelt. De monniken in die kloosters leven van giften aangereikt door gelovigen of sympathisanten van dit geloof. Voornamelijk in Tibet hebben Boeddhisten al meer dan een halve eeuw last van vervolgingen en hun geestelijke leider de Dalai Lama is al vanaf halverwege de vijftiger jaren van de vorige eeuw op de vlucht voor de Chinese onderdrukking.
DE CONFESSIE VAN AUGSBURG: In het Latijn de Confessio Augustana heet het belijdenisgeschrift dat ontstaan is onder leiding van Melanchton, een vriend van Luther, en dat is voorgelezen op de rijksdag te Augsburg en wel in het jaar 1530. Hebben we het over Luther, dan praten we over een monnik die op een gegeven moment het niet eens was met de katholieke leer waarin door een bepaalde Paus leringen te lezen waren. Zo bv. dat rijke mensen en zondaren met een bepaald gebed dat aflaat heet hun zonden konden vrijkopen en zo waren er nog wel meer punten waarover Luther het met de Paus niet eens was. Luther gaf dit te kennen door op de toegangsdeur van de kerk in het Duitse Wittenberg al deze grieven op een plakkaat te vermelden met de bedoeling dat de gemeenschap aldaar er kennis van kon nemen. Verder gaan we nu met de Confessie die uit twee delen bestaat. Het eerste deel geeft overzichtelijk de protestantse geloofsleer weer, terwijl het tweede gedeelte de afschaffing van de misbruiken der Kerk motiveert. Na voorlezing van het geschrift liet keizer Karel V een ,,Confutatio"d. i. een weerlegging opstellen, die door Melanchton met een ,,Apologie" (verdediging) werd beantwoord. Met de rijksdag te Augsburg was de scheiding tussen de R.K. Kerk en de Reformatie definitief. De Confessio en de Apologie behoren tot de belangrijkste belijdenisgeschriften der Lutherse Kerk. Over het leven van Luther heb ik diverse stukjes geschreven U vindt deze allemaal in het archief m.b.t. kerkelijke aangelegenheden.
Hoe is het gesteld met het Redemptoristenklooster te Wittem?
Zoals het geval met de meeste kloosters zijn ze bijna allemaal verkocht aan projectontwikkelaars. Sinds 1835 huizen de paters Redemptoristen in dit klooster. Het klooster werd gebouwd in 1729 en werd voorheen tot de Franse Revolutie bewoond door de paters Kapucijnen. Hierna heeft het tientallen jaren leeg gestaan voordat het in handen kwam van de Redemptoristen. Deze hadden in den beginne een grote toeloop van jongemannen die broeder of priester wilden worden. Het klooster is diverse keren verbouwd om de vele priesterstudenten te herbergen. Zo in de zestiger jaren van de vorige eeuw waren er weinig priesterroepingen meer en op de duur te weinig aanmeldingen van mannen die kozen voor het priesterschap, waardoor er in de daaropvolgende jaren een volledige leegloop ontstond van studenten en een bijna leegstroom van steeds ouder worden paters en broeders. Momenteel wonen er nog 5 priesters en een kloosterzuster plus enkele leken in het klooster en als je rekent dat het klooster meer dan 200 ruimtes heeft om mensen onder te brengen, dan is het te begrijpen dat dit leegstaan en de hoge kosten de congregatie genoopt heeft om het bezit te verkopen en sinds 2018 is het klooster verkocht aan projecthandelaar Lenferink te Zwolle. De bedoeling is dat het klooster een woon-en zorgcomplex wordt. Sinds 2005 is het klooster ook de provinciezetel van Paters broeders en zusters Redemptoristen uit Nederland, Vlaanderen en een deel van Duitsland en Zwitserland. Het klooster bevat een kloosterboekwinkel, een kerk, een grafkelder, een ruime kloostertuin, kapellen en een enorme kloosterbibliotheek. Het klooster is wereldwijd bekend als bedevaartsplaats van de Heilige Gerardus Majella en duizenden pelgrims bezoeken dit oord om geestelijke kracht op te doen. In het klooster is momenteel ook een gedeelte ingericht als hotel. Je kunt er overnachten en deelnemen aan de diensten die er gehouden worden. Momenteel met het Coronavirus zijn bepaalde afdelingen gesloten en alles staat even op een laag pitje. Maar binnenkort start alles weer op, maar mogen er nog geen grote groepen naar Wittem komen en zal alles volgens een bepaalde nieuwe regelgeving verder opgestart worden. Wittem blijft een bedevaartsplaats en in overleg met de projectontwikkelaar is afgesproken dat de paters die er nog zijn met de paar leken in vaste dienst er hun verblijf mogen houden en ook de beschikking blijven houden om hun diensten e.d. te blijven vervullen.
Gebed: Heilige Gerardus, we bidden en vragen uw voorspraak bij de Heer
Jezus dat de wereld verlost wordt van ons bedreigende virussen, waarvoor
we nog steeds geen afdoende middelen gevonden hebben om ze te weren.
We kijken hoopvol uit naar verlichting van het leed wat het Coronavirus
veroorzaakt heeft en zullen u voor altijd dankbaar zijn voor uw hulp.
Onverwacht is deze wereld door het COVID-19 veranderd in een oord van ellende. Een van de vele oprukkende gevaarlijke virussen heeft deze maatschappij plots een heel ander aangezicht gegeven. Niet uitgesloten door dit virus is dat als we elkaar zouden knuffelen besmet raken, want als een sluipmoordenaar dwaalt deze onzichtbare vijand van onze gezondheid overal rond en wereldwijd vallen er slachtoffers. Het is overal stil om ons heen. Opgeschrikt worden we door het nieuws op radio, TV en Internet, waar we aldoor niks als rampspoed te horen krijgen. Veel gelovige mensen vragen zich af waarom Christus, Allah of Jahweh juist dit gevaarlijke virus naar ons toegestuurd heeft. Echter, we staan er niet bij stil dat we al lange jaren van onze planeet een warboel gemaakt hebben met allerlei gevaarlijke proeven met stoffen die de natuur bedreigen. Verjaagd hebben we onze dieren uit de leefgebieden door er te bouwen, en de dieren die overbleven, hebben we opgesloten en sommige uit medelijden in ons huis opgenomen. Al die dieren dragen insecten en mijten met zich mee, die in de open natuur en in het natuurlijk leefgebied van de tijger, leeuw, aap, wolf of anderzijds gewoon thuishoren en daar hun werk ten goede of ten slechte uitvoeren. Veel van die door dieren meedragende virussen (zoönosen) zijn langzamerhand ook op de mens overgegaan. Toen op de boerenbedrijven vroeger alles min of meer gemengd was zijn in een later stadium de bedrijven grootschalig geworden door megastallen waar duizenden kippen in vertoefden, hetzelfde was ook het geval met de veeboeren en overal waar veel dieren of mensen in grote getale bijeen zijn breken snel ziektes uit en door een dier meedragend virus gaat door voortdurende mutaties van dit virus ook over op de mens. Wat ook het geval is dat we in deze moderne maatschappij waar alles om de commercie draait te weinig oog hebben voor onze gezondheid. Verder denken we dat alles te regelen is door onze huidige kennis op velerlei gebied. Inderdaad, er zijn duizenden medicijnen op de markt die ons van bepaalde kwalen kunnen verlossen of er mee leren te leven, maar voor de meeste virussen hebben we nog geen afdoend middel uitgevonden die ons zouden kunnen behoeden voor de ziekte en vaak snelle dood die ons te wachten staat. Ik denk dat het te laat is dat we alles nog kunnen veranderen. Zoals er het er nu uitziet hebben we in het verleden verzuimd om de nodige beschermingsmaatregelen te nemen. Het enige wat we kunnen doen is bidden en hopen dat de Heer ons de kracht en sterkte geeft om het leed dat onze gezinnen bedreigd te verzachten en we ons nageslacht de power heeft om deze maatschappij op een nuchtere, verstandige en voorzichtige wijze weer op te bouwen. Achter de rug hebben we het grootste gedeelte van de Goede Week, waarbij door het Coronavirus de kerken in verband met besmetting noodzakelijkerwijze onbevolkt waren. Vandaag herdenken we Christus kruisdood en morgen op Paaszaterdag de wijding van het Heilig vuur en zondag is het feest van Christus verrijzenis uit de dood, een feest dat ons herinnert dat er ook na de dood nog leven is en dat een verkeerd beleid van machthebbers ophoudt door zich uitsluitend te verschuilen achter de commercie of toegeven aan de haat van een opstandige massa om een onschuldige te veroordelen.
Begin Goede Week, Hier de Paus in de St. Pieter te Rome met Palmpasen
ALS NEDERIG DIENAAR WAST DE HEER DE VOETEN VAN ZIJN
De eerste volgelingen van Jezus waren zijn apostelen, die van beroep allemaal vissers waren, die nadat de Heer was overleden, herrezen, en nadien ten hemel opgestegen door de Heilige Geest zodanig begiftigd werden dat zij plots alle talen begonnen te spreken en overal de leer van Jezus rondbrachten. Een directe kloostergemeenschap van monniken bestond in de beginjaren van het Christendom nog niet. Een van eerste stichters van een kloostergemeenschap was St. Pachomius. Deze leefde van 292 tot 348 na Chr. Zoals veel vrome mensen uit die tijd had hij zich teruggetrokken in de woestijn van Egypte en was daar één van de vele kluizenaars en woestijnvaders. Echter, hij wilde kluizenaars die het moeilijk hadden helpen en daarom stichtte hij een gemeenschap van kluizenaars. Dit is het begin geworden van de monniken die in gemeenschap leven, de cenobieten, en daarmee het begin van het kloosterleven. Hij begon ook met het organiseren van de training van novicen en nieuwe aanmeldingen. Verder organiseerde hij centraal de hulp aan armen, zieken en voor pelgrims en gasten. Belangrijk was natuurlijk het gezamenlijk bidden van de getijden en de viering van de H. Mis. Hier in Nederland hebben we tot de jaren 70 van de vorige eeuw te maken gehad met een rijk kloosterleven. Overal waren kloosters waar ook priesters zusters of broeders hun opleiding tot het kloosterleven konden volgen. Dit alles is langzaam afgebrokkeld en bestaat niet meer. Veel kloosterlingen wonen nu particulier en van de oude garde zitten de meeste in bejaardentehuizen. Het hele kerkelijk leven staat hier in Nederland op een heel laag pitje. Veel kerken zijn oftewel afgebroken of hebben om vnl. economische redenen een andere bestemming gekregen. Tóch zal er ooit weer een tijd komen dat er onder de mensen weer wat meer geloofsbesef binnen hun geest en gemoed ontstaat, want ook op geloofsgebied kun je stellen dat de geschiedenis zich herhaalt. We beginnen het nu al enigszins te merken en zeker bij onze protestantse broeders en zusters zie je dat er een grote honger is naar bezieling en samenkomst van gelovigen en ook de vooral jonge katholieken kijken weer reikhalzend uit naar een levendige geloofsgemeenschap. Het is aan de geestelijkheid om deze jongeren bij te staan en niet aan hun lot over te laten door ze in de kou te laten staan.
Begin nieuw Kerkelijk Jaar en op weg naar Kerstmis
Afgelopen zondag 1 december vierden we de eerste zondag van de Advent en begon het nieuwe Kerkelijk Jaar. Op 8 december is het alweer de tweede zondag van de Advent en op weg zijn we naar de herdenking van Jezus geboorte dat zoals u weet niet zo lux eruitzag zoals tegenwoordig wij hier doorgaans een geboorte van een kind meemaken en zoals nadien onze verjaardagen gevierd worden. Christus geboorte vond destijds plaats in een stal ergens op het herdersveld te Bethlehem. Tijdens de advent worden er in veel parochies diverse bijzondere hymnen gebeden of gezongen en de tekst van een van deze mooie hymnen vindt u hier beneden in een uitreksel van dit stukje. Morgen wordt in ons land het Sinterklaasfeest gevierd en ieder doet dit op zijn eigen manier. Over Sint. Nicolaas heb ik veel stukjes op dit web gebracht. U vindt deze bijna elk jaar in de sinterklaastijd in mijn archief; in de loop der jaren veelal geschreven in de november of decembermaanden. Vandaag vieren we ook het feest van de Heilige Barbara die in 306 na Chr. geboren werd in Nicomedia-het tegenwoordige Turkse Ismit-en omstreeks 340 de marteldood stierf. Zij is de patrones van de artilleristen, doodgravers, tunnelbouwers, brandweerlieden, wapensmeden en mijnwerkers. Vooral in Limburg wordt zij bijzonder geëerd en ook in alle andere provincies is deze Heilige bekend en zowel in België alsmede in Nederland zijn katholieke begraafplaatsen naar haar genoemd en er is zelfs een begrafenisonderneming die haar naam draagt. Aanbeden wordt zij in grote nood zoals bij brand, bij ernstige aandoeningen bv. de pest, hoge koorts, zware storm en bij onweer. In deze gistende tijd waar veel onverwachte narigheden op ons afkomen, dienen we haar hulp meer in te roepen om deze maatschappij weer in het goede spoor te krijgen. Moge dit ook in deze adventstijd ons motto zijn op weg naar een vredige Kerst en een goede instap naar het jaar 2020.
Sinds enkele weken heb ik op dinsdagmorgen een verzorgster van Hulp Totaal die me begeleidt en overal heenbrengt waar ik naartoe wil. Vanaf december 2009 ben ik zodanig gehandicapt dat ik echt nergens meer kwam. Weliswaar had ik van die vervoerspasjes van de gemeente Lingewaard, maar die trokken ze voor drie jaar terug in vanwege het feit dat ik er te weinig gebruik van maakte. Vanaf die periode was het een mevrouw uit de buurt die me begeleidde bij ziekenhuisbezoek. Nu is het zo gesteld dat ik door mijn kwalen me bv. schaam om op familiebezoek of anderzijds ergens te verschijnen en mijn eerste bezoeken waren dan ook op diverse kerkhoven waar mijn overleden familieleden ter ruste zijn gelegd en op het programma heb ik staan enkele oorlogsmusea waar ik ook al lange tijd niet meer geweest ben. Voor dertig jaar terug was er bijna niemand in deze streek die zich liet cremeren en ik herinner me nog uit de tijd dat ik in Huissen woonde dat daar een zekere G. k zich liet cremeren en de pastoor van onze parochie daar een preek over hield en dit beschouwde als een daad die tegen alle christelijke principes inging met de mededeling dat deze persoon op het einde der tijden en de dag des oordeels niet uit zijn graf kon opstaan. Op dat gebied zijn de denkwijzen in de loop der jaren toch danig veranderd en ook veel mensen uit de gemeente Lingewaard laten zich cremeren. Toen ik nog redelijk in orde was ging ik maandelijks naar de kerkhoven om de graven van familie en vaak ook van goede kennissen te verzorgen. In Huissen ligt alles er weer redelijk goed bij, maar hier in Angeren moet er nog wel het een en ander aan gedaan worden en dit hoop ik met mijn verzorgster Mary aanstaande dinsdag af te kunnen maken. Morgen is het Allerheiligen en die dag erop Allerzielen. Beide dagen zijn gedenkdagen waarop we onze heiligen eren en ook aandacht schenken aan onze overleden familie, vrienden, buren en alle dierbaren. Ook zijn er parochies die op die dagen lichtprocessies houden en biddend over de begraafplaats trekken ter gedachtenis aan de overledenen. Enkele bezoeken aan de kerkhoven werden vastgelegd door mijn begeleidend verzorgster Mary.
MORMONEN: ,,Heiligen der laatste dagen," aanhangers van een sekte door een zekere J. Smith aan het begin van de 19de eeuw in Amerika gesticht. Aan hen is de economische ontsluiting van het gebied rondom het grote zoutmeer dal in het westen van de Verenigde Staten en de stichting van de stad Salt Lake City te danken. Grondslag van hun leer ligt bij de profeet Mormon die omstreeks 400 jaar v. Chr. geleefd zou hebben en ook is er sprake van een bazuinende engel die Moroni heette. De leer werd vastgelegd in het boek van Mormon, dat in 1830 verscheen en waarvan het bestaan van voornoemde Engel aan Smith zou zijn te kennen gegeven. Zoals met de meeste geloofsstromingen en sektes het geval is, kun je stellen dat veel van hun leer overgenomen is uit oude geloven, zoals bv. uit het Joden en Christendom. De katholieken geloven in Jezus Christus en ook de Mormonen geloven dit en ook dat hij geboren is te Bethlehem en dat hij een vader en moeder had, zijn leer zuiver was en dat hij als prediker goede dingen tot stand gebracht heeft. In de katholieke leer staat dat wij allemaal zondig geboren zijn. Behept zijn we met de erfzonden. Nú, dat bv. geloven de Mormonen niet, tevens kennen ze geen kinderdoop en men gelooft ook niet dat bedreven zonden op grond van bv. aflaten, berouw of bepaalde gebeden of door de biecht vergeven worden. De Mormonen zijn een sekte die overwegend vertegenwoordigd is in de USA. In totaal zijn er in de wereld 16 miljoen mensen die lid zijn van deze kerk der Heiligen van de laatste dagen. Hier in Nederland hebben zich plm. 7000 mensen zich bij deze sekte aangesloten. Gedacht wordt tegenwoordig vaak dat mensen die hogere studies gevolgd hebben niet gelovig zijn en op grond van hun kennis opgedaan aan onze universiteiten elke geloofsleer verwerpen en voornamelijk zijn dit personen waarvan de ouders vroeger streng katholiek of protestant waren. Mijn ervaring is dat dit buiten Europa minder opgang heeft en daar onder alle lagen van de bevolking nog veel overeind is gebleven van oude geloofswaarden. De Mormonen zijn een rijke sekte en vanaf dat hun sekte bestaat houden zij een dagkalender bij waar werkelijk alles te vinden is wat er in de wereld gaande is en wel van de geboorte tot het overlijden niet alleen van hun eigen leden, maar bijna van de hele wereldbevolking. De meeste Mormonen hebben een universitaire studie achter de rug en gezegd moet worden dat ze hun leer bewust beleven en zich er dagelijks in blijven verdiepen. Voor mij is elk geloof, stroming of hetzij wat anders aanvaardbaar mits dat de normen en waarden reëel zijn en er geen haatgevoelens zijn tegen de omgeving.
De heilige pillendraaier is zoals menigeen denkt geen heilige apotheker, maar een mestkever uit de landen om de Middellandse Zee. Met de deftige naam wordt deze kever scarabee genoemd. Bij de oude Egyptenaren stond deze kever in hoog aanzien, daar hij voor hen een symbool was van de leven schenkende zonnegod. Mannetje en vrouwtje vormen in gemeenschappelijke arbeid uit mest kogels die weggerold en op een geschikte plaats ingegraven werden. Deze kogels wegen vaak het twintigvoudige van het lichaamsgewicht van de kever. Het wijfje vormt daaruit in een onderaardse kamer een peervormig broedlichaam, in welk punt een ei wordt gelegd. De kever werd door de oude Egyptenaren uit goud en edelstenen nagemaakt en aan de gebalsemde doden in het graf medegegeven. Ook Romeinse soldaten droegen scarabeeën als amulet op de borst wanneer zij ten strijde trokken. Mestkevers ruimen op een nette manier allerlei mest heel netjes op. Ook hier in Holland treffen we mestkevers aan en heel veel heb ik er zien wroeten op ons nationale park De Hoge Veluwe, waar veel dieren verblijf houden en het zijn de mestkevers die hun poep heel netjes weten te verwerken. In ons geloof kennen we maar één God, maar bij de Egyptenaren en Romeinen waren er destijds honderden en de Egyptenaren vereerden in de oudheid ook veel Heilige dieren, zo bv. niet alleen de mestkever, maar ook de kat, de valk, de havik en nog vele andere dieren.
Morgen is het Palmzondag, de dag dat we herdenken dat onze Heer Jezus als een koning ingehaald werd in Jeruzalem. Hierna volgt de laatste vastenweek die ook wel Goede Week genoemd wordt en dat is meer gebaseerd op ons katholieke geloof dan op de werkelijkheid van de gebeurtenissen die er in die week allemaal plaats gevonden hebben, want op donderdag zat Jezus nog met zijn apostelen aan tafel te eten en sprak hij tijdens de maaltijd profetische taal die geheel gewijd was op de toekomstige gebeurtenissen. Even nadien werd hij als volksophitser gevangen genomen, verraden door een van zijn eigen leerlingen, voorgeleid aan de landvoogd en op indicatie van de hoogopgeleide Schriftgeleerden die de volksmassa op hun hand kregen veroordeeld tot de kruisdood en iedereen had deze gebeurtenis al lang vergeten als er niet iets bijzonders was gebeurd, wat uiteindelijk het kernpunt van het katholieke geloof is geworden en dat was op de derde dag na zijn verscheiden zijn verrijzenis, waarbij hij zijn graf verlaten had en opgestaan was uit de dood. Tegenwoordig maken we zulke gebeurtenissen niet meer mee en ook over verschijningen e. d. hoor je niets meer. In deze tijd denken we dat we alles achterhaald hebben en bij vele mensen is er wel iets van geloof blijven hangen, maar daar heb je het ook mee gehad. Toch op gezette tijden worden we als mens plotseling toch gegrepen tot het mysterieuze en wordt er toch weer iets wakker in ons en dat kan zijn bij het plotseling overlijden van iemand waar we om gaven, een verschrikkelijk ongeluk op de weg of bij een of andere ramp of zwaar ziektegeval. Hierbij zijn we zodanig aangeslagen en hulpeloos en velen ontmoeten dan de Heer die ons weet te kalmeren en weer hoop op de toekomst geeft. Het geloof mag dan verwaterd zijn, toch blijft er in ieder mens in zijn hart en ziel een knagend verlangen hangen, een soort reddingsboei die ons weer moed en kracht geeft als we door leed en ellende getroffen worden.
Wat Verstaan We Onder Voorgeborchte, Vagevuur, Hel en Hemel?
VOORGEBORCHTE: Lange jaren was het voorgeborchte de plaats waar ongedoopte overleden katholieke kinderen terecht kwamen. Ook werden deze kinderen niet op gewijde grond begraven en op elk katholiek kerkhof was er een kaal stukje-ergens in een hoekje- waar zo'n kindje dan begraven werd. Ik heb nooit in dat voorgeborchte geloofd en vond het verschrikkelijk dat dit plaats vond. Het geloof in het voorgeborchte als voorportaal van de hemel is door Paus Benedictus XVI afgeschaft en deze kinderen worden nu normaal begraven en komen als onschuldig geborene allemaal in de Hemel.
HET VAGEVUUR: Volgens de rooms-katholieke leer is het vagevuur de plaats waar al die mensen die overlijden terecht komen als ze nog zonden op hun geweten hebben en ja mijn ervaring als 85-jarige lekenbroeder is dat dit er velen zijn. Ze komen pas in de hemel als de ziel gelouterd is en de vraag beste gelovigen is hoe komt dat voor mekaar. Wij als achterblijvers kunnen dit bewerkstelligen door veel voor onze overleden familieleden, vrienden, kennissen of voor totaal onbekenden te bidden.
DE HEL: Volgens het Nieuwe Testament en de leer der christelijke kerken is dit een totale afdeling van afwezigheid van God en onze pastoor vroeger zei dat daar de duivel de baas was. In feite begint de hel al in dit leven, maar wordt voor velen pas ten volle openbaar in het leven na de dood. De uiterlijke vormen zijn geween en geknars der tanden en dit wegens het zelfverwijt der veroordeelden, omdat zij zichzelf tijdens hun leven uitgesloten hebben van het door God aangeboden heil. De bijbel kan deze toestand slechts in beelden schilderen. Hij stelt de hel voor als een verzengend vuur, een steeds knagende worm of als een plaats van totale duisternis. Het woord ,,hel" is door de christenen van onze streken vroeger overigens ontleend aan de Germaanse mythologie, waarin het de benaming was voor een der dodenrijken. Ook werd de heerseres der onderwereld en de godin van de dood door de Germanen Hel genoemd.
Prediking: Vroeger werd door de geestelijkheid verteld dat als je geen christen was dat je dan in de hel of het vagevuur terecht kwam en ter bekering in de missiën werd dit ook verteld tegen de ongelovigen in Afrika en elders en voor de echte katholiek bv. was het rooms-katholieke geloof de enige ware leer. Heden ten dage wordt daar anders over gedacht en de kerkelijke leer gaat veelal uit van de Tien Geboden Gods waar goede waarden en normen instaan en elke andersdenkende die niet in God gelooft maar er wel goede waarden en normen op nahoudt bv. door niet te liegen en te bedriegen, goed te zijn voor de medemens en niet steeds loop te schelden of te vloeken tegen alles en nog wat, ja zulk een menselijk wezen staat bij God in hoog aanzien en ondanks zijn ongeloof zal hij toch in de hemel komen. Tegenwoordig zijn er een hoop mensen die een christelijke opvoeding hebben genoten en hierna een universitaire studie hebben gevolgd en als 'allesweter' volledig hun geloof in de steek hebben gelaten en op slinkse wijze wandelen deze betweters door het leven en zijn alleen maar bezig om zich over de rug van de laagopgeleide medemens omhoog te klimmen en zij plegen hiervoor desnoods moord en doodslag om hun doel te bereiken. Als er een hellevuur bestaat dan is dit de plaats waar ze thuishoren en ook vroeg of laat terecht zullen komen.
Morgen begint de vastentijd. De carnaval ligt vanavond in het begin van de nacht op zijn rug. Vroeger begon er een nare tijd als het vasten was en van stad tot dorp lag het aan mijnheer pastoor hoe de vastentijd doorgebracht moest worden en in mijn tijd als jongeling heb ik nog van die donderpreken meegemaakt waarbij bijna je hele doen en laten als zondig beschouwd werd. Echt, wij hadden hele zware gevoelens als we ons niet precies gehouden hadden aan de vastenwet en zelfs een stiekem koekje uit de trommel van moeders werd opgebiecht en soms bestraft met het bidden van de vijf droevige geheimen van de Rozenkrans. Soms was het geen uitzondering dat mensen die zwaar werk hadden en te weinig gegeten flauw vielen. De biechtstoel is voor mij altijd een verschrikking geweest, want vaak had ik geen enkele zonden bedreven en doordat we zo vaak biechten moesten fantaseerde ik er maar een paar en de zwaarste zonden waren die als je als jongeling opbiechtte dat je met een meisje op stap was geweest, nou al had je ze maar een keer over het knie gestreken dan werd je door de biechtvader beschuldigd van 'boze onkuise gedachten of neigingen daartoe' en werd je door sommige geestelijken zodanig uitgehoord dat je meer toegaf dan dat er in werkelijkheid gebeurd was. Het was niet alleen de vasten dat het rijke Roomse leven soms zo droevig maakte. Niet alle geestelijken waren zo fel, maar die werden dan ook nooit pastoor, want daar zocht men herders voor die de kudde met keiharde hand bestierden. In die ouderwetse vastentijd moest je een hoop dingen achterwege laten en soms maakte mijnheer pastoor buiten de reguliere vastenwet om er nog een paar regels bij die nergens op sloegen. Op de meeste dagen in de vasten kwam er geen vlees op tafel en er waren ook parochianen die geen beleg op hun brood deden. 's iddags werd er schraal gegeten en ook 's avonds was het mondjesmaat. Heden ten dage is alles anders en de meeste christenen zijn nog wel gelovig maar tillen er allemaal niet meer zo zwaar aan. Heel goed kan ik me indenken dat de laatste tijd op geloofsgebied wel een forse terugval te constateren valt en dit, doordat veel geestelijken een dubbel leven geleid hebben van enerzijds het geloof te verkopen en anderzijds door een zondig leven te leiden waarbij zelfs niet geschuwd werd zich seksueel te vergrijpen aan minderjarigen. Het aanzien van de kerk is daardoor wereldwijd in een ander daglicht komen te staan. Wel is het zo dat wij daardoor als christenen wel ons eigen verantwoordelijkheid houden en ons op zijn minst dienen te houden aan de Tien Geboden Gods, waarin ook centraal staat de liefde tot onze medemens. Wat de vasten betreft mag iedereen zijn keuze maken uit dingetjes die men tijdens de vaste achterwege houdt. Op een paar fotohints geef ik u de keuze hoe u dit regelt. Als u zich bepaalde voornemens oplegt, houd uzelf daar ook aan vast (vasthouden/vasten)-. Ziet u daarin ook totaal niets, wees dan tijdens de vasten minder nukkig en probeer dan op zijn minst aardig te wezen op uw werk, in uw gezin en overal waar u mensen ontmoet!