Mijn
(onderwijs)wensen voor 2018 : net dezelfde als deze voor 2017! Voeg er gewoon telkens een jaar bij. Dezelfde
uitdagingen als voor 2017. Veelzeggend!
Beste wensen voor 2017, grote zorgen omtrent Vlaams
onderwijs in 2017
DE BESTE WENSEN VOOR 2017.
AL beseffen we wel dat velen zich terecht zorgen maken over
zichzelf, familieleden
En de mondiale context ziet er jammer genoeg ook niet
zo rooskleurig uit.
Jammer genoeg ziet ook 2017 er net als 2016 niet zo
beloftevol uit voor het onderwijs en voor de leerkrachten. Een aantal
bedreigingen waarop we vorig jaar wezen, werden jammer genoeg ook
werkelijkheid. En andere dreigen in 2017 werkelijkheid te worden. Het moet
volgens Crevits en Co het jaar worden van de grote doorbraak van de
hervormingen. Op 1 januari 2016 riepen we op om een aantal hervormingen
krachtig te bestrijden, voor 2017 zullen we de strijd nog moeten opvoeren. We
hopen ook dat de onderwijsvakbonden een tandje zullen bijsteken.
BEDREIGINGEN VOOR HET VLAAMS ONDERWIJS IN 2017
We schreven vorig jaar: Niet veel, vrezen we - onze
optimistische ingesteldheid ten spijt dreigt 2016 een slecht jaar te worden
voor het onderwijs! We kunnen voor 2017 de in 2016 geformuleerde bezorgdheden
grotendeels herhalen. De bedreigingen verbonden aan de geplande hervormingen
zijn o.i. velerlei.
*Een verdere ontwrichting van ons degelijk buitengewoon
onderwijs en het verlies van expertise als gevolg van het M-decreet dat
tegelijk het gewoon onderwijs ontwricht. De kwalen van het M-decreet kwamen het
voorbije jaar duidelijk tot uiting en bijna iedereen is het daar over eens. De
ontwrichting zal dit jaar enkel maar groter worden. En eind 2016 werden we
plots geconfronteerd met pleidooien voor meer radicale inclusie en zelfs voor
het opdoeken van het buitengewoon onderwijs: de inclusie-nota van de katholieke
koepel en een consultatienota van minister Crevits. Er kwam gelukkig al veel
verzet vanwege de praktijkmensen.
*De dreigende aantasting van de ziel en bezieling van ons
onderwijs en de betrokkenheid van de leerkrachten en ouders door de invoering
van grootschalige en bureaucratische scholengroepen.
Bestuurlijke optimalisering zou moeten betekenen: *dat men
het besturen van een school opnieuw eenvoudiger maakt i.p.v. steeds
ingewikkelder. ]dat men de betrokkenheid van de praktijkmensen bij het
schoolgebeuren verhoogt, i.p.v. aan te tasten ...Stop dus met de plannen voor
de invoering van grootschalige scholengroepen die enkel tot landelijke &
regionale centralisering en tot bureaucratisering leiden.
*De voortdurende stemmingmakerij tegen het onderwijs en de
leerkrachten: bijna elke dag noteerden we in 2016 stemmingmakerij in de media
e.d. De burgers hebben volgens VRIND nog steeds het hoogste vertrouwen in het
onderwijs, maar de stemmingmakerij vanwege de vele nieuwlichters is groter dan
ooit.
In 7 recente officiële rapporten over de toekomst van het
onderwijs en de nieuwe eindtermen duikt steeds het refrein op dat het Vlaams
onderwijs hopeloos verouderd is. Uit PISA-2015 bleek nochtans dat precies
landen met een meer klassieke, leerkrachtgestuurde aanpak veruit het best
scoren. Landen die de in die 7 rapporten gepropageerde nieuwlichterij
toepassen, gingen er de voorbije jaren sterk op achteruit.
Niettegenstaande de Europese topscores voor TIMSS (vierde
leerjaar) en PISA (15-jarigen) en de beperkte schooluitval wees PISA-2015
volgens de VRT, bepaalde kranten, beleidsmensen, sociologen
op het failliet
van het Vlaams onderwijs. Minister Crevits greep PISA ten onrechte aan als
legitimering voor het uitstellen van de studiekeuze in het s.o. ook al scoren
landen met gemeenschappelijke lagere cyclus opvallend zwakker dan Vlaanderen.
*De verdere toename van de fantasierijke en ongecoördineerde
invulling van de opties in de eerste graad secundair onderwijs en van zgn. domeinscholen.
De eerste nefaste gevolgen van de hervormingen in het s.o.
zijn al zichtbaar. Omgekeerde effecten: sterke daling van het aantal leerlingen
in het tso. en dat is nog maar een begin van de ellende van het tso en van de
zo belangrijke VTI's. De vele waar-schuwingen werden straal genegeerd en
minister Crevits liet maar begaan: geïmproviseerde invoering van STEM in aso,
vrijheid en blijheid in eerste graad s.o..
Ons advies luidt: stop met de structuurhervorming in het
secundair onderwijs. Behoud a.u;b. onze prima eerste graad en het eenheidstype.
Landen met uitstel van studiekeuze, met een gemeenschappelijke lagere cyclus,
scoren voor PISA beduidend lager dan landen met een vroegere studiekeuze.
Behoud ook in de hogere leerjaren de opsplitsing in algemeen
vormende en meer specifieke onderwijsrichtingen. Nergens ter wereld werkt men
met belangstellingdomeinen en domeinscholen.
*De dreigende verdere aantasting van de inhoudelijke
kwaliteit en het niveau van ons onderwijs en van de uitholling van de klassieke
leerinhouden, die uitgaat van de eindtermen/leerplannen-operatie.
PISA-2015 wees eens te meer op de niveaudaling en
nivellering van de voorbije jaren. Veel beleidsverantwoordelijken willen de
nieuwe eindtermen/leerplannen aangrijpen voor een nefaste kanteling van ons
onderwijs in de richting van ontwikkelend, constructief
leren, learning
parks, vage raamleerplannen en skelet-methodes die nog weinig houvast bieden,
sterke toename i.p.v. beperking van niet-cognitieve doelen en maatschappelijke
taken. Ook de nieuwe ZILL-leerplanvisie katholieke koepel pleit voor dit soort
nieuwlichterij en zal het opstellen van duidelijke leerplannen en degelijke
methodes en instructie onmogelijk maken.
*De extra-problemen en belasting voor de leerkrachten:als
gevolg van: - de toename van het aantal LAT-inclusie-leerlingen die geenszins
het gewone curriculum kunnen volgen, -de voortdurende hervormingen en onzekere
toekomst, ... Het is geen toeval dat het aantal zieke leerkrachten en burnouts
gevoelig aan het toenemen is.
*De toekomst voor de lerarenopleidingen ziet er somber uit.
-Verdere afname van het aantal kandidaat-leraars omdat het
leraarsberoep steeds minder aantrekkelijk wordt. Begin september 2016 stelde
men vast dat er beduidend minder kandidaat-leerkrachten waren.
-De geplande hervorming voor september 2019 waarbij
toekomstige onderwijzers en regenten kunnen kiezen uit een geïntegreerde
opleiding in een klassieke lerarenopleiding of een universitaire
masteropleiding, zal de bestaande lerarenopleidingen ontwrichten en veel chaos
veroorzaken.
De academische opleidingen voor onderwijzers en regenten zal
net als de universitaire opleidingen in Frankrijk een flop worden. Het is geen
toeval dat Frankrijk voor TIMSS (10-jarigen) en PISA-15 jarigen de voorbije
jaren zo een grote achteruitgang boekte. Door het universitair worden is de
vervreemding van de klaspraktijk er heel groot geworden. Sinds de universitaire
opleiding van 1989 (IUFM) werd die ook voortdurend ter discussie gesteld en
hervormd. De geïmproviseerde proefprojecten in het kader van de hervorming van
de lerarenopleidingen zullen o.i. ook geen uitsluitsel brengen.
De evaluatierapporten over de opleidingen werden opgesteld
door onderwijskundigen als prof. Martin Valcke en universitaire
lerarenopleiders die de voorbije jaren medeverantwoordelijk waren voor de vele
hypes in het onderwijs; en dus ook voor de misvorming van de pedagogen en
andere lerarenopleiders. Hun pleidooien voor een competentiegerichte aanpak
hebben de opleidingen al in sterke mate aangetast.
*Een aantal voorstellen die geformuleerd werden in het kader
van het loopbaanpact dreigen het lerarenberoep nog minder aantrekkelijk te
maken.
Tast a.u.b. de intrinsieke motivatie en passie van de
leerkrachten niet aan door de invoering van allerhande extrinsieke
controle/disciplinering, brede schoolopdracht, 38-uren-week, 22 lesuren voor
alle leraren s.o.
De respectloze wijze waarop minister Crevits zich begin dit
schooljaar uitliet over de vele rotte appels in het onderwijs, bevordert ook
geenszins de (her-) waardering. Zo spreekt een minister niet over mensen die
minder goed presteren vaak ook mensen die de dupe zijn van de voortdurende
hervormingen en de steeds verder stijgende planlast. Nog dit: stop a.u.b. vanaf
morgen met de uitbuiting van de (belangrijke) interimarissen.
*De toenemende vervreemding van de machtige kopstukken van
de onderwijskoepels, die in naam van hun achterban keuzes maken die veelal
ingaan tegen de visie van de overgrote meerderheid: denk b.v. aan hervorming
s.o., grootschalige scholengroepen, inclusief onderwijs, loopbaanpact,
Er is
dringend nood aan meer inspraak en democratie in het onderwijs .
* We vrezen ook dat dit het jaar wordt van de toenemende
financiële zorgen van de scholen: als gevolg van de blijvende besparingen, maar
ook als gevolg van eventuele hervormingen die de scholen op extra kosten jagen.
Er dreigen ook nieuwe besparingen als gevolg van de toenemende budgettekorten
van de Vlaamse regering. Stop a.u.b. de geldverspilling door investering in
geïmproviseerde proefprojecten, in drie dure studiebureaus die een
eindtermenrapport hebben opgeleverd dat geen knip van de schaar waard is, enz.
We Dont Need Many Innovations Now But Conservation, Repair
& simplifying. Our cultures obsession with innovation and hype has led us
to ignore maintenance & repairing and maintainers. Conserveren,
optimaliseren, onderhouden en opgelopen schade herstellen; geen
cultuuromslagen, maar enkel vernieuwen in continuïteit, én vereenvoudigen
i.p.v. compliceren.
Ten slotte nog een oproep aan leraren, directies &
schoolbesturen en beleidsverantwoordelijken met gezond verstand om in 2017
zoveel mogelijk nefaste hervormingen te bestrijden en de schade te beperken. De
strijd tegen een aantal hervormingen moet opgevoerd worden.
------------------------------------------------------------------------------------------
DE BESTE WENSEN VOOR DE ONDERWIJSKRANT-SYMPATHISANTEN IN HET
BIJZONDER
We hopen dat we ook in 2018 voldoende leesvoer kunnen bieden
via blog Onderwijskrant Vlaanderen (al 53.600 bezoekjes de voorbije 4 jaar),
via fb Onderwijskrant actiegroep, via tweets @FeysRaf (al 21.000 sinds mei
2013) via de driemaandelijkse Onderwijskrant (al 183 nummers van 50 paginas;
dit jaar bestaat Onderwijskrant 40 jaar!) en via de druk bezochte website
www.onderwijskrant.be (al 441.000 bezoekjes sinds 2007). Dank voor de bezoekjes
en voor de steun bij het verspreiden van de Onderwijskrant-bijdragen.