Dirk Van Damme (OESO)
over opstelling van leraars ten aanzien van onderwijsvernieuwing
Dirk Van Damme (OESO) poneert in de recente bijdrage 'Are
teachers really resistant to change? (11 augustus) : The finding that, in fact,
teachers become more satisfied in their work when education systems go through
a process of innovation may thus come as a complete surprise zieartikel in bijlage). Op de website van BON
troffen we enkele kritische reacties aan.
11. augustus 2014 - 19:31 | Sympathisant
De schrijver van bovenvermeld artikel 'Are teachers really
resistant to change?' (Education Today, 11 augustus 2014) is Dirk van Damme,
CERI, OESO. (zie bijlage). Hij heeft, vanuit de oud-socialistische traditie
gedacht, in ieder geval een prachtige functietitel: head of the innovation and
measuring progress division, directorate for education and skills. Naar mijn
mening mondt continue progressie uit in een links- dan wel rechtsdraaiende
vicieuze cirkel van elkaar opvolgende onderwijstrends (education fads), zeg
maar een neerwaartse spiraal. Innovatie is het nieuwe buzzword. Bij OESO
heeft de ('innovatieve' en 'progressieve') wc-eend het pleit gewonnen. Op
internationaal niveau bestaat er een monsterverbond tussen 'links'
('progressief') en 'rechts' ('innovatie'). Het vleesgeworden compromis, zoals
ook in ons land is waar te nemen. De EU is erop gegrondvest. Geen beweging in
te krijgen.
Vreemd, dat in dit plaatje (via hoofdartikel) Nederland niet
is opgenomen. Is Nederland van het puntendiagram gevallen, in de richting van
less teacher satisfaction, of is de uitkomst van het het onderzoek gebaseerd
op 'science fiction'?
Dirk van Damme stelt namelijk, ('a complete surprise'), het
volgende: The finding that, in fact, teachers become more satisfied in their
work when education systems go through a process of innovation may thus come as
a complete surprise. Innovation and teacher job satisfaction are not mutually
exclusive.
According to this index of overall innovation, Denmark,
Hungary, Indonesia, Korea, the Netherlands and the Russian Federation have seen
the greatest innovation-orientated change between 2000 and 2011.
.11. augustus 2014 - 20:14 | Malmaison
Nederland wordt genoemd onder de 6 landen met de grootste
vernieuwingsgerichte verandering. Er worden 23 schoolsystemen,(en waarschijnlijk
daarmee ook 23 landen) genoemd waarbij de vernieuwingsindex gecorreleerd kan
worden met de mate van voldoeningsgevoel van wiskundeleraren of
rekenonderwijzers die lesgeven in een achtste leerjaar en er zijn ook 23
meetpunten die gebruikt zijn om door middel van een rechte lijn in de grafiek
(methode van de kleinste quadraten?) het verband tussen beide aan te geven.
Nederland staat daar niet bij. Zo wordt zinnig commentaar voor ons wel erg
moeilijk!
. 11. augustus 2014 - 22:09 | Sympathisant @Malmaison
Deze kon ik niet openen: 'Figure 18.25 Overall innovation
and change in 8th grade maths teacher satisfaction'.
De OESO wordt met publiek geld betaald, en fabriceert
onderzoeken met een (hoogdravende) publieke doelstelling. Waar blijft het
democratische gehalte (dat de OESO sowieso moet ontberen), als de
onderzoeksgegevens niet verifieerbaar zijn, anders dan na de aankoop van een
boek van 56? (beschermde distributie?) Kan iemand van BON wel bij de cijfers
en letters? Herintroductie van de 'Pravda' lijkt me overigens een mooie
nostalgische gedachte.
De permanente vertegenwoordiging van Nederland bij de OESO
in Parijs is druk aan het twitteren. De statistische 'waarheden' vliegen je om
de oren. Onderwijs is blijkbaar belangrijk (kun je geen buil aan vallen).
'Innovatie' in het onderwijs wordt vergeleken met 'andere economische
sectoren'. Ja, het staat er echt. De bemoeizucht is eindeloos. Nederland staat
vierde op de innovatie-index voor onderwijs [p. 1 onder 'Overall composite
innovation index, 2000-2011']. Het blijft opmerkelijk dat Nederland niet op het
hiervoor genoemde puntendiagram (mate van werkplezier tov mate van innovatie)
te vinden is.
Dit is ook een mooie:
Teachers in the Netherlands who believe that the feedback
they receive on their work influences their teaching practices also have higher
job satisfaction. In contrast, teachers who perceive their feedback to be only
an administrative exercise also have lower levels of job satisfaction. [2e
aandachtspunt onder het eerste kopje 'Teacher job satisfaction and the prestige
of the teaching profession can and should be improved']
Wat moet je met deze zin:
"Compared to other sectors, knowledge and method
innovation is above average in education, product and service innovation is
below average, and technology innovation is at the average sectorial
level." [p. 1 tweede aandachtspunt vanaf onderen]
Het globalisme als grote gelijkmaker, terwijl er zand in de
ogen / oren wordt gestrooid met woorden als 'diversiteit' (i.e. cultureel
marxisme; te vertalen als consumentisme, de nieuwe grote gelijkmaker) en
'vrijheid' (i.e. te doen wat de bureaucratie aan 'innovatie' heeft bedacht).
Bij voortvarende 'progressie' / 'innovatie' kun je geen democratie en
pottenkijkers veroorloven. Democratie werkt vertragend als het proces op stoom
is gekomen, en de neuzen dezelfde kant op moeten (op ijl hoog niveau; weinig
zuurstof en 'reality checks').
13. augustus 2014 - 15:53 | Sympathisant
Het proces van onderhandelingen en besluitvorming binnen de
EU heeft bij dit alles een eigen dynamiek gekregen op basis van bevoegdheden
waarvan uitleg, invulling en reikwijdte evolueren onder druk van veranderende
omstandigheden en nieuwe vraagstukken. In sommige gevallen, in het bijzonder in
geval van crisis - zoals de afgelopen jaren is gebleken -, kan de noodzaak
worden gevoeld om maatregelen te nemen waar de verdragen niet expliciet in
voorzien. Daardoor is die samenwerking in de loop van de tijd onmiskenbaar
breder en intensiever geworden dan oorspronkelijk bij de goedkeuring van de
verdragen werd vermoed of voorzien. In dat kader zijn ook bepaalde
uitvoeringshandelingen in maatschappelijke sectoren binnen het bereik van
Europese regels en recht gekomen, waarvan bij aanvang niet werd gedacht dat ook
zij zouden worden geraakt (bijvoorbeeld het omroepbestel, (zie noot 10) de
woningcorporaties, (zie noot 11) het kansspelenbeleid (zie noot 12) en het
drugsbeleid (zie noot 13)). Deze ontwikkeling kan een gevoel van verlies aan
controle teweeg brengen. [2. Begripsafbakening; c. Europese Unie]
"Een tweede,
secundaire wijze van overdracht kan plaatsvinden in het kader van de
uitoefening door de instellingen van hun bevoegdheden op grond van de
verdragen. Bij de vaststelling van verordeningen of richtlijnen door het
Europees Parlement en de Raad kan een interpretatie worden gegeven aan een
verdragsbepaling die uitstijgt boven hetgeen een lidstaat kon verwachten of
meende te mogen verwachten op het moment dat de verdragsbepaling tot stand
kwam. In dat geval kan in het nationale parlement de indruk ontstaan dat de
instellingen (Brussel) zich bevoegdheden aanmeten die het nationale parlement
niet had beoogd over te dragen. De oorzaak daarvan ligt niet zelden in het feit
dat een (sociaal, cultureel, educatief) onderwerp of beleidsterrein waarover of
waarop de EU geen bevoegdheid lijkt te hebben, toch op het niveau van de Unie
tot besluitvorming leidt, omdat het tevens raakt aan de vrijheden van de Unie
(vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal) of dat het effect
zou hebben op de goede werking van de interne markt." [3. Nadere analyse;
b. uitoefening van bevoegdheden binnen bestaande verdragen]
Educationtoday Monday,
August 11, 2014
Are teachers really
resistant to change?
by Dirk Van DammeHead of the Innovation and Measuring
Progress division, Directorate for Education and Skills
Teachers are often accused of conservatism and resistance to
change. Many education policy makers can list numerous examples of
well-intentioned reforms that were opposed by the teaching profession and their
union representatives in the past. But teachers will argue that reforms are
often imposed from the top down, without much consultation with or respect for
the professional wisdom and experience of the teachers themselves. At the same
time, the teaching profession has not yet completely succeeded in developing a
dynamic and change-oriented perspective for its future. The result is that
teaching methods and techniques that have worked in the past have become the
yardstick by which to assess and often condemn ideas about what could work
in the future. At least, this seems to be the dominant view.
The finding that, in
fact, teachers become more satisfied in their work when education systems go
through a process of innovation may thus come as a complete surprise.
Innovation and teacher job satisfaction are not mutually exclusive. A new
publication from the OECD Centre for Educational Research and Innovation
(CERI), Measuring Innovation in Education: A New Perspective, brings together a
wealth of data from the Trends in International Mathematics and Science Study
(TIMSS), the Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) and the
OECD Programme for International Student Assessment (PISA) that capture various
forms of innovation in education. It also presents a composite innovation index
for 28 countries or school systems with sufficient amounts of data for the
period 2000-11 that covers several areas of innovation-oriented change, such as
innovation in instructional practices, in class organisation, in methods of
assessment, in the use of technology, in teacher evaluation and feedback
mechanisms, and in the ways schools interact with their environments. The
composite index measures the size of the changes that have occurred over time
as a result of the combined effects of these innovations. (Of course, these
school systems might have very different relative positions on the respective
indicators.)
According to this
index of overall innovation, Denmark, Hungary, Indonesia, Korea, the
Netherlands and the Russian Federation have seen the greatest innovation-orientated
change between 2000 and 2011. The state of Massachusetts in the United States,
Austria and the Czech Republic show the smallest innovation-oriented change.
The greater change seen in countries like Indonesia and the Russian Federation can
be explained by a catch-up effect, whereas the relatively small change seen in
Massachusetts may reflect the states already-high level of innovation in
education at the beginning of the period. Both the Russian Federation and
Indonesia show large changes in more interactive and realistic instructional
practices, in encouraging students to reason, rather than learn by rote, in
independent work by students, in giving more individual attention to students,
and in changes in class organisation and assessment. Both countries also
reported large improvements in the use of information and communications
technology and in Internet connectivity in the classroom. In Massachusetts,
these practices were already in place in 2000 or a negative change was observed
in some of the data.
In 23 school systems,
this overall innovation index can be correlated with a measure of satisfaction
among 8th-grade mathematics teachers between 2003 and 2011, based on TIMSS data
(see chart above). The outcomes of this exercise are amazing: the correlation
between the two sets of data is strong. In general, school systems that have
gone through an intense process of innovation in education tend to be those
where teacher satisfaction has increased the most. The relationship is very
clear in the upper right quadrant, which includes countries that have innovated
more than the average among the OECD countries with available data. However,
less change related to innovation does not necessarily correlate with less
teacher satisfaction. Some countries in the lower left quadrant have seen a
smaller increase in teacher satisfaction than the OECD average, or, in the case
of Chile and Sweden, even a decrease, but in the other countries shown on the
left of the chart, there is no real relationship between the two data sets.
The composite
system-level innovation index includes measures of innovation-oriented change
on two levels, the school level and the classroom level. The analysis shows
that classroom-level innovation is more strongly correlated with the trend in
teacher satisfaction. Clearly, innovation that affects teachers daily work
and which probably tends to increase their professional autonomy matters most
for teacher satisfaction. Interestingly, the composite system-level innovation
index also correlates positively with trends in the TIMSS 8th-grade mathematics
learning outcomes between 2003 and 2011, as well as various PISA measures of
equity in learning. At the risk of over-generalising, it seems that the kinds
of innovation in education captured by this OECD innovation index increased the
capacity of teachers and schools to cope with challenges, boosted teacher
autonomy, and improved teacher satisfaction, ultimately improving students
learning outcomes and the capacity of systems to create favourable learning
conditions for all students in a more equitable manner.
The bottom line is
that change, in itself, does not run counter to teacher satisfaction quite
the contrary. In countries or systems where there was a process of rapid innovation-related
change, teachers reported greater job satisfaction. If teachers react so
positively to change, they can hardly be seen as conservative.
|