Onderwijs.¨Prof. Biesta: modieuze taal van het 'leren' verdringt de taal van het 'onderwijzen'
Een van de inzichten die Biesta in zij recent boek The Beautiful Risk Of Education. heeft verduidelijkt is de ideologie van de taal van het leren. Volgens Biesta vormt the language of learning een bedreiging voor the language of education. Zelf omschreven we de verdringing van de taal van het onderwij...zen in Onderwijskrant vaak ook in termen van ontscholing. We besteedden er heel veel bijdragen aan (zie www.onderwijskrant.be).
Over de opkomst van de taal van het leren schrijft Biesta o.a.:
The rise of the new language of learning is the result and perhaps we should say the partly unintended outcome of a numer of developments. These include (1) the impact of new theories of learning, particularly constructivist theories ( ); (Commentaar: vanaf 1988 bestreden we Onderwijskrant het constructivisme en zijn toepassingen binnen het wiskundeonderwijs, de taalvakken...
(2) the (postmodern) critique of authoratian forms of teaching;
(3) what John Field (2000) has called the silent explosion of learning, that is, the fact that more and more people are engaged in more and more different forms and modes of learning, particularly nonformal and informal ones;
(4) the indivualizing impact of neoliberal policies and politics of education ( ). Biesta: 2014 p. 63
Ook in zijn artikel uit 2012, Giving teaching back to education, legt Biesta uit hoe de leraar en het onderwijzen uit het onderwijs zijn verdwenen. Dat zien we aan woorden als: het nieuwe leren, krachtige leeromgeving, samenwerkend leren, constructivistisch leren en leergemeenschappen.