FINN-ish-ed lessons!?
PISA & Pa(i)si(a) Sahlberg belazerden hele wereld Fourth Way-GERM van Hargreaves/Sahlberg:
polariserende tegenstelling
1 Zwakke leerprestaties Finse
15-jarigen, misleidende PISA
Sinds 2000 al pakken de OESO- &
PISA-kopstukken als Andreas Schleicher
uit met Finland als het modelland voor de andere OESO-landen. De PISA-en OESO-kopstukken
poneerden openlijk dat het landenvergelijkend PISA-onderzoek de pretentie had
uit te maken wat de beste onderwijsaanpak en tegelijk de economisch meest
rendabele/competitieve was. Comprehensief Finland werd voorgesteld als een
mirakel op het gebied van het onderwijs. naar Finland. PISA-chef Schleicher en de
OESO misbruikten Finland in hun pogingen om overal comprehensief onderwijs op
te dringen. De Finland-cultus werd ook bevorderd door topmabtenaar Pasi
Sahlberg die met zijn Finnish Lessons overal ter wereld het Fins evangelie mocht
gaan verkondigen voor een goedgelovig publiek. Veel beleidsmakers reisden als
pelgrims naar Finland. Onderwijsverbeteraars spanden Finland en Sahlberg voor
hun kar.
De voorbije maanden en vooral na de
bekendmaking van alarmerende studies van de universiteit van Helsinki en van de
tegenvallende PISA-2012-uitslag, kwam steeds meer kritiek op het Fins onderwijs
aan de oppervlakte ook in buitenlandse kranten. De Finse onderwijsminister Krista Kiura trok
nu ook aan de alarmbel. Finland was niet enkel van zijn PISA-voetstuk gevallen,
maar ook de binnenlandse kritiek van Finse onderzoekers en leraars drong steeds
meer door.
Al in 2005 trokken 200 Finse wiskundedocenten aan de alarmbel in hun manifest: The first place in the PISA study is a
Pyrrhic victory. Volgens die 200 docenten was de wiskunde-kennis van de
Finse leerlingen s.o. zorgwekkend en was de hoge PISA-score van 2003 totaal
misleidend. De docenten waren vooral niet te spreken over het laag
niveau in de gemeenschappelijke (comprehensieve) lagere cyclus: One reason for the increase of poor standards
in the matriculation exam and in the beginning
of university studies is, undoubtedly, the weakness of the foundation
received in the comprehensive school. De comprehensieve lagere cyclus had volgens hen een nivellerend effect en
leidde ook tot het onderpresteren van de toppers.
Uit het manifest van de 200 wiskunde-docenten
(2005) en nog meer uit de grondige evaluatiestudies van de universiteit
Helsinki (2004, 2010 & 2012: zie volgende bijdrage) bleek telkens opnieuw
dat de Finse 15-jarigen vrij zwak presteerden, niet enkel voor wiskunde, maar ook voor de andere basisvakken. We gingen in Onderwijskrant 161 dan ook uitvoerig in op een alarmerende bijdrage
met als titel Shock news for nation's
admired education system, as research shows huge decline in learning ability of
15-year-olds (TES Newspaper, 27 May, 2011).
2 Evangelist Sahlberg, Fourth Way & anti-GERM
Finland-propagandist en topambtenaar Pasi Sahlberg speelde graag in op de
vele lof voor Finland vanwege PISA-chef Andreas Schleicher en zijn medewerkers.
Sahlberg stelde in zijn boek Finnish Lessons (2011) zijn land als een soort
onderwijsparadijs voor met heel hoge leerprestaties (quality) gekoppeld aan een
hoge sociale gelijkheid (equity), minder lessen en prestatiedruk, geen officiële niveaucontrole en geen
inspectie, heel veel autonomie voor de
leerkrachten inzake leerinhouden, gelukkige leerlingen, ...
Volgens prof. Gabriel Sahlgren bedacht en lanceerden
Hargreaves en Sahlberg de duivelse
afkorting GERM (Global Education Reform Movement) om daarmee aanpakken te
verdoemen die belang hechten aan niveaubewaking, core curriculum, competitie,
hoge prestatie-eisen, vrije schoolkeuze (vrij initatief inzake oprichten van
scholen) ... Volgens Sahlberg en de Amerikaanse onderwijskundige Andy Hargreaves zouden steeds meer landen
(Engeland, VS ...) en schoolsystemen geïnfecteerd worden door het GERM-virus en
dit zou enkel tot segregatie, discriminatie en lage leerprestaties leiden. Volgens Hargreaves was Finland het
land waar zijn fourth way allang en
volop werd toegepast met autonomie & passie en anti-GERM als
toverwoorden zijn. In
een reactie op het feit dat Finland voor PISA opvallend zwakker presteerde dan
vroeger het geval was, repliceerden Sahlberg en Hargreaves dat Finland zich
niet mocht laten verleiden om te evolueren in de richting van GERM. Zelf
betreurden we dat Hargraeves, Sahlberg en Diane Ravitch het voorbije jaar
voortdurend uitpakten met een simplistische, gekunstelde en polariserende
tegenstelling tussen hun Fourth Way
en het door hen gecreëerde acronym GERM
anderzijds. Op twitter en op blogs kon je merken hoe Sahlberg,
Hargreaves en Diane Ravitch elkaar voortdurend bewierookten. We deden ons best
om af en toe eens kritisch te reageren. Wij bestrijden de polarisering tussen
de (vage) Fourth Way en de GERM, we vinden dat GERM-aspecten het best
gecombineerd worden met Fourt Way-aspecten.
In een recente bijdrage (december 2013)
schreef Sahlberg nog dat de landen die het best presteren
voor PISA precies de landen zijn die net als Finland de scholen en leraars
enorm veel autonomie geven inzake leerinhouden (curricula) en evalueren, die
geen officiële niveaubewaking kennen via nationale tests, nieuwe leren toepassen e.d.
Enkel landen die evolueerden in de richting van de Fourth Wayvan
Hargraeves en Sahlberg scoorden zogezegd goed. Landen als de VS, Engeland ...
die al besmet waren door de GERM-virus presteerden zwak. We reageerden via het
internet op deze stelling. Ook Rob
Cambell ging helemaal niet akkoord met Sahlberg. Cambell wees er terecht op
dat b.v. Chinese leerlingen het hoogst
scoorden en dit niettegenstaande een nationwide education system homogenised and
rigidly dictated from on high. Individual schools have zero say in their
curricula. De Aziatische
PISA-toplanden zijn eerder GERM-landen. Ook de best scorende Europese landen
als Vlaanderen, Zwitserland en Nederland vertonen veel GERM-kenmerken. Volgens
Finse kritieken op het Fins onderwijs vertoont het Fins onderwijs iets te
weinig GERM, curriculumstructuur en officiële niveaubewaking, en iets te veel
Fourth Way (zie punt 3).
Finland werd door veel nieuwlichters,
aanhangers van het nieuwe leren en mode-jagers allerhande als hét ideale model
voor hun land voorgesteld en Sahlberg als hun profeet. Ze sponsorden overal ook
de vele optredens van Sahlberg. Propagandist Pasi slaagde erin om in heel veel
landen de nieuwlichters en een aantal beleidsmakers te doen geloven in het Fins
mirakel. In zijn talrijke spreekbeurten en video-sessies hing Sahlberg een idyllisch
beeld op over de realiteit in het Fins onderwijs. Hij verzweeg vooral ook de
vele binnenlandse kritiek op de zwakke leerprestaties van de Finse 15-jarigen:
de tegenvallende studies van de universiteit van Helsinki (2004, 2010 en 2012),
de vele kritiek vanwege de docenten hoger onderwijs, de kritiek op het lage
niveau van het wiskunde-onderwijs ... De
vele nieuwlichters geloofden maar al te graag de fabeltjes over Finland als een
onderwijsparadijs waar less (scholing) leidde tot more leerresultaten en
tot sterk gemotiveerde en gelukkige leerlingen. Ook in een drietal
VRT-uitzendingen in 2013 (Panorama en Ter Zake) werd het superieure Finse model
de hemel ingeprezen. Luc Pauwels liet
in Panorama (7 maart) 12-jarige Finse leerlingen lamenteren over onze 12-jarigen die al vanaf
12 jaar moesten uitmaken of ze later postbode, verpleegster ... wilden worden. We
deden de voorbije jaren en maanden ons best om geregeld te reageren op de
Finland-verheerlijking. We verwezen
op een 100-tal Finland-ophemelende sites o.a. naar de studie van de
universiteit van Helsinki (2012). Na de bekendmaking van PISA-2012 op 3 december laten de Finland- en
Sahlberg-fans veel minder van zich horen. Ook Sahlberg, Hargreaves en Ravitch
bonden wat in.
3 Kritiek
in Finland verzwegen door Sahlberg en co
In Finland zelf was er al vele jaren veel
kritiek op het onderwijs vanwege onderzoekers van de universiteit-Helsinki en
docenten hoger onderwijs. Zij wezen ook geregeld op de nivellerende
gemeenschappelijke lagere cyclus e.d. Finse topambtenaren konden voor de
publieke opinie en de vele bezoekers deze kritiek nog verdoezelen door te
wijzen op de hoge PISA-scores. Door de recente tegenvallende evaluatiestudies
van de universiteit van Helsinki en de gevoelige daling van de PISA-2012-scores was dit niet langer mogelijk. Vroeger stelden
Sahlberg en zijn medestanders dat het Fins onderwijsteem de oorzaak was van de
hoge PISA-score. Na de PISA-dag van 3 december probeerden ze hun gezicht te redden door de
achteruitgang op naam te schrijven van het onderwijssysteem, maar van evoluties
binnen de gezinnen en de maatschappij, het internet, de games ... Het onderwijs
zou volgens hen ook een beetje te zelfgenoegzaam geworden zijn als gevolg van
de hoge PISA-scores vanaf 2000.
Pas in november j.l. vermeldde Sahlberg voor
het eerst op zijn blog en in zijn tweets de tegenvallende scores volgens de
studie van de universiteit-Helsinki. Iets later liet hij ook doorschemeren dat
hij al wist dat ook de PISA-2012-score zou tegenvallen. De propagandist van het
Finse onderwijsmirakel, heeft die zwakke leerresultaten uit de studies van de
universiteit van Helsinki steeds en moedwillig verzwegen tijdens zijn vele
propaganda-sessies in de verschillende landen. In november j.l. twitterde een paniekerige Sahlberg dan plots: "What if Finland loses its top-notch in education?"Ideas,
please! Hij wist toen al dat
Finland voor PISA-2012 een aanzienlijke achteruitgang zou boeken en hij verwees
in zijn column (november) ook even naar de tegenvallende resultaten in het onderzoek van de universiteit van
Helsinki van 2012. In zijn voordrachten bleef hij hier echter over zwijgen.
De voorbije jaren - en nog meer na de achteruitgang in
PISA-2012 werden in Finland precies de
zaken die Sahlberg voorstelde als verantwoordelijk voor de hoge PISA-score, steeds
meer in vraag gesteld: het tekort aan differentiatie in de nivellerende lagere
cyclus ( te theoretisch voor leerlingen die later een beroepsgerichte
onderwijsrichting kiezen, te gemakkelijk voor de betere leerlingen die
onderpresteerden), te weinig lessen, eisen en huiswerk, weinig of geen
officiële niveaubewaking, het te vage nationaal curriculum, leerlingen
die te weinig gemotiveerd zijn en op PISA-2012 verklaren dat ze zich niet
gelukkig voelen op school, de te weinig praktijkgerichte lerarenopleidingen, te
weinig bevoegde leraars wiskunde, wetenschappen ... in de lagere cyclus, de
financiering die afhangt van de centen van de steden en gemeenten ... Finland
deed in 2011 nog eens mee aan TIMSS-14-jarigen. Dan ook bleek dat Finland
opvallend weinig wiskunde-toppers kende slechts 14%. Sahlberg zweeg ook
steeds over de mindere prestaties voor TIMSS.
Uit PISA-2012 bleek ook dat De Finse
15-jarigen hun school niet als een aard
paradijs beschouwen. De jongeren lieten via de PISA-enquête weten dat ze zich niet gelukkig
voelen op school. Volgens sommigen is
dit mede het gevolg van de prestatiedruk die uitgaat van de scherpe selectie
bij de overgang naar de hogere cyclus en naar het hoger onderwijs. De Vlaamse
leerlingen getuigden dat ze zich wel best gelukkig voelen op school. De Vlaamse
hervormers beweerden steeds ten onrechte dat het welbevinden zwak was en heel
hoog in comprehensief Finland. Wij
wezen er op dat uit alle Vlaamse studies gebleken was dat het welbevinden bij
onze 12- à 15-jarigen vrij hoog was.
Ook op het vlak van de (sociologische)
sociale gelijkheid presteert Finland niet uitzonderlijk ook al blijven
Sahlberg en dit nog steeds beweren. In de recente studie van de universiteit
van Helsinki werd vastgesteld dat de invloed van de familiale achtergrond er
vrij groot is. Zelf verwezen we
destijds naar een rapport van
OESO-waarnemers die in 2006 moesten toegeven dat de SES-relatie in de hogere cyclus s.o. in Finland vrij groot
was. We citeerden ook onderzoeker Woessmann
die in een studie vaststelde dat precies de Vlaamse autochtone leerlingen de
topscore behaalden inzake sociale gelijkheid (=beperktere invloed van familiale
achtergrond op de leerprestaties). Vorig jaar concludeerde de Nederlandse
socioloog Jaap Dronkers: Op basis van PISA-2009 behoren de
autochtone leerlingen in Vlaanderen, Finland en Nederland tot de hoogst
scorende EU landen en ze hebben alle drie een gemiddeld SES-effect (= relatie
met familiale achtergrond).
Er waren ook opvallend veel Finse
leerkrachten die reageerden op de fabeltjes van Sahlberg. Zo betreurde b.v. Daniel Kavanag dat Sahlberg in zijn
Finnish Lessons en in zijn spreekbeurten onzin vertelde over het Fins
onderwijs. Hij schreef o.a. The
articles over Finnish education Ive seen for some reason say their is no
testing in Finland. This is not true at all. Children of all ages, from
daycare in fact, are tested to their academic performance, and thoroughly so as
well. The actual tests children takes are the standard tests copied from the
few alternative official adopted textbook publishers. There is also a national
test for all 15-years. The constant testing is used every day in all schools.
There is probably a (US) teachers union of some such entity that would like to
see less testing (in the US), and therefore spreads false claims about the
state of things testwise in Finland. Hij
betreurde the high-level system Mr
Sahlberg gets his paycheck from, de fabeltjes van Sahlberg over extreme autonomy over curricula and student
assessment. Leraar Kavanag is in tegenstelling met Sahlberg ook geen
tegenstander van een core curriculum en
van voldoende evaluatie- en testcultuur. Ook Finse ouders en leerlingen
wezen er op dat er wel degelijk sprake is van huiswerk en dat de leerlingen ook
na school nog een paar uur werk voor de boeg hebben.
Er is momenteel in Finland merkwaardig genoeg
ook kritiek op de universitaire lerarenopleiding die de voorbije jaren overal
ter wereld zo geprezen werd. Voor de
Finse lagere cyclus vindt men b.v. te weinig leraars voor wiskunde,
wetenschappen ... Het is vooreerst zo dat studenten die 4 jaar hogere wiskunde/wetenschappen
gevolgd hebben, meestal willen verder studeren in die richting en niet kiezen
voor het onderwijs net zoals in Vlaanderen. We lezen ook dat toekomstige
leraars aan de universiteit te theoretisch opgeleid zijn en te weinig om les te geven in de lagere cyclus. Met hun
b.v. hogere wiskunde uit de universitaire bachelor-opleiding kunnen ze weinig
aanvangen in de lagere cyclus. Hun
specifieke lerarenopleiding - beperkt zich veelal tot 1 (master)jaar.
Finland besteedt o.i. terecht veel aandacht aan remediëring van
zwakkere leerlingen en aan het aanleren van de landstaal, maar dat betekent nog
niet dat we Finland zomaar moeten kopiëren. Zo schenkt Vlaanderen o.i. terecht meer
aandacht aan een gedifferentieerde structuur, leerplannen, voldoende huiswerk en examens, een breed gamma
van vakdisciplines, het oriënteren via B-attesten ... We hebben ook een aantal
zaken die we met Finland gemeen hebben en die beter kunnen en een aantal
gemeenschappelijke problemen. Ook bij ons werd in de eerste graad ten onrechte
een gemeenschappelijk en nivellerend leerplan wiskunde ingevoerd en werden te
vlug meer abstracte zaken geschrapt. Net zoals in Vlaanderen is het de voorbije
jaren ook in Finland moeilijker geworden om leerlingen te motiveren om zich in
te zetten maatschappelijke evoluties als jeugdwerkloosheid spelen hierbij ook
een rol. Het sterke geloof in de economische en maatschappelijke vooruitgang en
in de sociale mobiliteit dat we in Vlaanderen in de jaren vijftig tot zeventig
kenden, heeft in Finland wat langer geduurd, maar ging de voorbije jaren ook wat aan het tanen. In Finlands
buurland Estland b.v. is die hoop op
vooruitgang momenteel groter; de leerlingen zijn er ook meer gemotiveerd om te
leren. Net zoals Vlaanderen wordt Finland geteisterd door een vlugge
opeenvolging van pedagogische hypes en modes die het meest door het omvangrijke
vernieuwingsestablishment en de universitaire lerarenopleidingen gepropageerd
worden. Gelukkig zijn er zowel in Vlaanderen als Finland nog veel leraars die
lippendienst aan deze pedagogische modes bewijzen.
4 Finland als hét model voor hervorming s.o.
In de context van het debat over de hervorming
van het secundair onderwijs stelden de pleitbezorgers en onze
onderwijssociologen Finland voor als een
te imiteren ideaal, maar dan enkel maar de Finse gemeenschappelijke
(comprehensieve) lagere cyclus. Dat Finland - zoals elk land - in de hogere
cyclus werkt met een duidelijke en klassieke opsplitsing tussen algemeen
vormende aso-studierichtingen en anderzijds meer beroepsgerichte, werd uiteraard
verzwegen. Vlaanderen wou cavalier seul spelen en als enige ter wereld die
opsplitsing wegwerken en met studiedomeinen werken.
Sinds 2000 interpreteerden en manipuleerden
de hervormers de Vlaamse PISA-uitslagen als een soort Rorschach-test. De
schitterende TIMSS-scores en de goede PISA-scores pleitten eigenlijk tegen een
radicale structuurhervorming. Voor PISA telde volgens de hervormers niet dat
zowel onze sterkere en zwakkere leerlingen beter presteerden, maar enkel de
kloof-mythe: de afstand tussen de 5%
beste en de 5% zwakste leerlingen. De ministers, topambtenaren,
sociologen, hervormers ... lanceerden de dwaze slogan de kloof dempen. Ons onderwijs was enkel sterk voor de sterke
leerlingen, maar zwak voor de zwakkere. Als de critici van de hervorming
stelden dat onze sterkere leerlingen eigenlijk onderpresteerden en dat een
gemeenschappelijke eerste graad tot nog meer nivellering zou leiden, werden ze
teruggefloten veelal met een verwijzing naar Finland.
In het recente Finland-propagandanummer van
het overheidstijdschrift KLASSE - september 2013 - werd Finland eens te meer
als een onderwijsmirakel voorgesteld als model ook voor de hervorming van ons
s.o. Over het feit dat ook volgens de recente Knack-enquête meer dan 80% van de
onderwijsmensen de hervorming afkeurden, werd met geen woord gerept. Finland
combineerde volgens KLASSE de hoogste leerprestaties met een hoge mate van
sociale gelijkheid en met een aardsparadijselijk onderwijsklimaat zonder
huiswerk, examens, competitie, stress ... Dit eenzijdige en vertekend beeld van
het Fins onderwijs ging gepaard met veel kritiek op het Vlaams onderwijs: te
veel huiswerk, te veel punten en toetsen, te veel lesuren in het s.o.,
selectieve onderwijsstructuur, te laaggeschoolde leerkrachten ... In reacties op de KLASSE-website en
elders werd deze fantasierijke voorstelling van Finland wel een beetje doorprikt.
Zo bleek uit getuigenissen vanuit Finland dat er wel huiswerk is, ook geregeld
toetsen, er is veel prestatiedruk in de lagere cyclus s.o. omdat men b.v. op het einde van de middenschool een
behoorlijke puntenscore moet behalen om toegelaten te worden in de algemeen vormende studierichtingen, ...
5 Besluit
De wereldverspreide Finland-hype illustreert hoe
de OESO, Vlaamse beleidsmakers, nieuwlichters, aanhangers van het nieuwe leren
en andere mode-jagers deze hype aangrepen om hun alternatief gedachtegoed en
hun (comprehensieve) hervormingsplannen te propageren. Merkwaardig genoeg waren
we in Vlaanderen en Europa wellicht de enigen die tijdig rapporteerden over de
ontluisterende Finse rapporten van 2005, 2010 en 2012. In een bijdrage over 20
jaar Onderwijskrant loofde Hein De Belder in 1997 in De Standaard onze kritisch-constructieve
betrokkenheid bij het onderwijsbeleid en hij besloot: Als hoofdredacteur Feys en zijn redactie straks onder een auto lopen,
wordt het muisstil in Vlaanderen.
Het verrast ons dat het ook in het buitenland vaak muisstil is.
(Tussendoor: sinds De Belders lovende woorden is Onderwijskrant taboe in De
Standaard van Guy Tegenbos).
Als Onderwijskrant deden we ons best om via
eigen publicaties, maar ook via reacties op blogs, websites en tweets e.d. de
Finland mythes te ontmaskeren. We relativeren al vele jaren onderwijsparadijs
Finland. De voorbije maanden probeerden
we ook via het Internet e.d. het misbruik van PISA door de OESO en de
onderwijskundige polarisering tussen de modieuze Fourth Way van de Andy
Hargreaves en de door hen verzonnen GERM-virus te doorprikken.( Raf Feys, raf.feys@telenet.be)
|