Blalil e.a. in pleidooi voor 'constructivistisch' leren: voor de 21ste eeuw: Laat leerlingen b.v. een tweet schrijven die door Plato zou kunnen geschreven zijn, of een Facebookpagina voor Cleopatra creëren.
Veel leerpsychologische/onderwijskundige pleidooien voor constructivistisch onderwijs bevatten weinig of geen uitgewerkte voorbeelden of lesprotocollen. Toen ik destijds prof. Eric De Corte vroeg om in een boek over wiskundeonderwijs zijn propaganda voor een constructivistische aanpak te illustreren, luidde zijn antwoord: dat is niet aan mij besteed, dat laat ik aan de praktijkmensen over.
In mijn vakdidactische publicaties over leren lezen, rekenen
. Illustreer ik telkens mijn leerpsychologische visie met stukjes les of lesprotocol. In een publicatie over natuurkennis/W.O. neem ik b.v. een volledig lesprotocol op over het thema de eigenschappen van lucht.
Als er al in onderwijskundige publicaties illustraties geformuleerd worden dan zijn die vaak ver gezocht. Wat denk je van volgend voorstel uit het boek BIalik, M, & Fadel, C. (2018). Knowledge for the Age of Artificial Intelligence: What Should Students Learn?: Laat leerlingen b.v. een Tweet schrijven die door Plato zou kunnen geschreven zijn of een Facebookpagina voor Cleopatra creëren. " Hoeveel voorkennis is hier voor vereist, hoeveel tijd, enz.
|