Overgang naar s.o verloopt in Vlaanderen beter en
democratischer dan in Nederland. Jammer genoeg krijgt ons goed functionerend
overgangs- en oriënteringssysteem-systeem vanaf
1 september 2018 - met inbegrip
van vlotte heroriëntering en B-attesten in eerste jaar - een ferme deuk.
De overgang naar het s.o. verloopt in Vlaanderen vlotter
- met veel minder adviesproblemen voor
de leerkrachten lager onderwijs en betwistingen met ouders dan in Nederland, met veel keuzevrijheid voor de
ouders/leerlingen.
In Nederland is het schooladvies meer bindend en belanden een 50% van de 12-jarigen in het
tso En dat leidt er tot veel problemen/
betwistingen met de ouders. Citaat uit bijlage: "Ouders intimideren
basisschoolleraren om een hoger schooladvies te krijgen. Ze schelden docenten
uit, bedreigen ze of zeggen naar de rechter te stappen als het advies van hun
kind niet wordt aangepast. Drie op de vier leraren van groep 7 en 8 is de
afgelopen twee jaar onder druk gezet door ouders. Eén op de vijf docenten is
weleens gezwicht onder die druk." (Zie ook bijlage)
In Vlaanderen kiezen
meer dan 70% van ouders/12-jarigen om te starten in een algemeen vormende aso-optie (moderne wetenschappen/Latijn). Als
na enkele maanden blijkt dat een ouder/leerling te hoog gemikt heeft dan is er
een vlotte en tijdige heroriëntatie nodig - nog tijdens het jaar en ook via een B-attest op het einde van het
jaar. Te hoog mikken is volgens velen
en volgens ons minder erg en
democratischer dan te laag starten. Dat
is/was ook de mening van de Leuvense prof. Jan Van Damme. Ook in onderzoek van
de Nederlandse prof. Jaap Dronkers bleek dat het Vlaams systeem heel goed
presteerde en dit zowel op het niveau van de effectiviteit als op het niveau
van de ontwikkelingskansen.
Dat 25% van de 12-jarigen
geen algemeen volgende optie kiest
lijkt me ook een goede zaak. De Leuvense prof..-pedagoog Cyriel De
Keyser was destijds een fervent propagandist van comprehensief onderwijs, maar
hij poneerde in de les en in een bijdrage in 'De Gids op maatschappelijk
gebied' van 1969 tegelijk dat het VSO met zijn algemeen vormende 1ste
graad enkel geschikt was een 70% van de leerlingen. Voor de resterende 30% was ook volgens hem een tos/bso-school
aangewezen.
Het is dan ook jammer dat ons goed functionerend Vlaams
systeem per 1 september 2018 deels ontwricht wordt. De vlotte heroriëntering
wordt bemoeilijkt. De technische opties verdwijnen in het eerste jaar waardoor
er meer schoolmoeheid zal ontstaan bij tal van leerlingen die met meer theorie
en minder techniek geconfronteerd zullen worden. En ook in het tweede jaar
zullen te weinig leerlingen in een
passende technische optie terecht komen. De hervorming zal ook een aderlating
betekenen voor onze tso/bso-scholen en voor de leefbaarheid van onze VTI's.
P.S. Ook Dirk Van Damme (OESO) stelde terecht dat de
hervorming vooral chaos in het s.o zou veroorzaken.
-------------
Bijlage uit de Volkskrant
Driekwart van basisschoolleraren door ouders onder druk
gezet om schooladvies aan te passen
Eén op de vijf docenten is weleens gezwicht onder druk
Ouders intimideren basisschoolleraren om een hoger
schooladvies te krijgen. Ze schelden docenten uit, bedreigen ze of zeggen naar
de rechter te stappen als het advies van hun kind niet wordt aangepast. Drie op
de vier leraren van groep 7 en 8 is de afgelopen twee jaar onder druk gezet
door ouders. Eén op de vijf docenten is weleens gezwicht onder die druk.
Kaya Bouma 19 maart
2018
Dat blijkt uit een enquête onder leerkrachten van vakbond
CNV Onderwijs en EenVandaag. Aan de representatieve steekproef onder CNV-leden
deden ruim 2.000 leraren mee, onder wie 633 docenten die (voorlopig) schooladvies
geven in groep 7 en 8 (= onze derde graad l.o.)
Oordeel van leraar
Sinds 2015 is niet de score op de eindtoets, maar het
oordeel van de leraar doorslaggevend voor het schooladvies van een
basisschoolleerling. Dat levert geregeld conflict op: 90 procent van de leraren
maakte de afgelopen twee jaar mee dat een ouder het niet eens was met het
advies. De druk vanuit ouders kan zo hoog oplopen dat een kwart van de leraren
die ermee te maken hebben, overweegt te stoppen als docent.
Volgens de leraren nemen sommige ouders alleen nog genoegen
met een havo- of vwo-advies. Als een kind bij de eindtoets een vmbo (= tso)-score
haalt, 'zijn de rapen gaar', aldus een anonieme docent in het onderzoek. 'Wat
ik allemaal niet heb meegemaakt... Onder druk zetten, willen omkopen, ruzie
zoeken.' Meerdere docenten maakten mee dat ouders dreigden met juridische
stappen als ze hun zin niet kregen. Een andere leraar schrijft dat een ouder
aan het begin van het schooljaar aankondigde "dat ze me wist te
vinden" als haar dochter geen vwo advies kreeg'.
Zwichten voor druk
Het is volstrekt onacceptabel dat leraren zo onder druk
gezet worden dat ze overwegen het onderwijs te verlaten
CNV-onderwijs voorzitter Loek Schueler
Bijna een kwart van de leraren die druk ervaren, vindt dat
de schoolleiding ze onvoldoende steunt. Uit angst dat ouders hun kind van
school halen, bezwijkt de directie volgens de leraren in sommige gevallen onder
de druk. Zelf zegt 21 procent van de docenten van groep 7 en 8 het advies onder
druk weleens te hebben aangepast. Omdat ze de relatie met de ouders goed willen
houden, of omdat er gedreigd wordt met een rechtszaak. 'Laat ze dan de gevolgen
zelf maar ervaren', aldus een anonieme docent.
'Het is volstrekt onacceptabel dat leraren zo onder druk
gezet worden dat ze overwegen het onderwijs te verlaten', zegt CNV
Onderwijs-voorzitter Loek Schueler. 'We hebben juist nu elke docent keihard
nodig.' Dat zowel leraren als de schoolleiding soms zwichten onder die druk is
volgens haar 'kwalijk'. 'Docenten en teamleiders moeten met elkaar in gesprek
over hoe om te gaan met druk.'
Druk steeds groter
Laat ouders er dan maar zelf achter komen waarom wij een
bepaald advies hebben gegeven
Jessica Geldof, directeur van OBS Pantarijn
Jessica Geldof, directeur van OBS Pantarijn in Utrecht,
kijkt niet op van het onderzoek. 'Ik werk nu negentien jaar in het onderwijs,
de druk van ouders wordt steeds groter.' Ze maakt 'zeker twee keer per jaar'
mee dat ouders met juridische stappen dreigen vanwege een tegenvallend
schooladvies. Ook komt het volgens de directrice geregeld voor dat ouders haar
of haar leerkrachten uitschelden of bedreigen.
Dat leraren en schooldirecteuren het advies onder druk soms
aanpassen, vindt ze begrijpelijk. 'Wij doen het ook weleens. Als we twijfelen
tussen twee adviezen en de ouders een sterke voorkeur hebben voor een daarvan,
kiezen we daarvoor.' Het is niet omdat de school bang is voor klachten of
juridische stappen, zegt Geldof. 'Maar de discussie levert enorm veel extra
werkdruk op. Laat ouders er dan maar zelf achter komen waarom wij een bepaald
advies hebben gegeven.'
Schelden en dreigen
Ook een 42-jarige leerkracht uit het Gooi, die zelf niet mee
deed aan de enquête, noemt het onderzoek herkenbaar. 'Ik heb regelmatig
meegemaakt dat ouders beginnen te schelden en dreigen als het advies ze niet
aanstaat.' De docent die les geeft aan groep 7 wil niet met haar naam in de
krant omdat het onderwerp te gevoelig ligt. 'Ik heb zelfs weleens een envelopje
toegeschoven gekregen van een ouder met de boodschap: misschien helpt dit?'
Het ophogen van het advies onder druk van ouders is niet in
het belang van het kind, laat de PO-Raad van schoolbesturen in een reactie
weten. Een schooladvies is een professioneel oordeel van een school en leraren,
aldus een woordvoerder. 'Een kind heeft er niets aan als het vervolgens op de
middelbare school alleen maar op zijn tenen moet lopen.'
Teleurstelling voorkomen
Sommige ouders hebben jarenlang van school gehoord dat het
goed gaat met hun kind. Als dan blijkt dat het een vmbo-kader advies krijgt,
schrikken ze
Peter Hulsen, directeur van Ouders & Onderwijs
Leraren en scholen spelen ook een belangrijke rol in de
preventie van escalaties over het schooladvies, zegt de PO-Raad, door ouders al
vanaf groep 1 op de hoogte te houden van de ontwikkeling en de mogelijkheden
van hun kind. 'Het schooladvies dat het kind in groep 8 krijgt, mag dan ook
geen verrassing meer zijn.'
Dat zegt ook Peter Hulsen, directeur van Ouders &
Onderwijs. 'Het onfatsoenlijke gedrag van ouders valt natuurlijk niet goed te
praten, maar het valt soms wel te voorkomen.' Om een grote teleurstelling te
voorkomen, moeten scholen volgens hem al vanaf groep 6 met ouders bespreken
welke kant het advies op lijkt te gaan. 'Sommige ouders hebben jarenlang van
school gehoord dat het goed gaat met hun kind. Als dan blijkt dat het een
vmbo-kader advies krijgt, schrikken ze.'
Extra aandacht
De enquête van CNV Onderwijs en EenVandaag gaat niet alleen
over druk om het schooladvies aan te passen, maar ook over ouderdruk in het
algemeen. Veel ouders eisen bijvoorbeeld dat de hun kind extra aandacht krijgt,
of ze willen dat er meer wordt gedaan om de prestaties van hun kind op te
vijzelen.
Meer dan de helft (53 procent) van de leerkrachten van groep
7 en 8 ervaart die druk in sommige gevallen als grensoverschrijdend. Het gaat
bijvoorbeeld om verbale- of fysieke intimidatie. 'Op de spreekavond vertelde
een vader dat hij wilde dat zijn dochter op een andere plek zou komen te
zitten', zegt een anonieme docent, 'anders zou hij op school komen, me over de
tafel trekken en in mijn gezicht stompen.'
|