Scherpe kritiek & noodkreet van Kathleen Krekels (lid commissie onderwijs)
aan het adres van minister Crevits & onderwijskoepels in De
Tijd 5 juli: Hoe ver staat minister
Crevits van het onderwijsveld vandaan?
Krekels (N-VA & ex-lerares): Bij het lezen van de opinie van Hilde
Crevits Vrijheid van onderwijs is geen vrijblijvendheid, De Tijd 30 juni, vraag ik me af hoe ver onze minister van
Onderwijs van het onderwijsveld verwijderd staat.
Door alles te laten zoals het nu is, zetten wij - de politiek én alle
onderwijsverstrekkers - de toekomst van ons onderwijs op de helling.
Belangrijkste kritieken van Krekels
op een rijtje.
(1) Grote problemen met ondersteuningsnetwerken
"Wij nemen risicos met
onderwijskansen van leerlingen die nu school lopen omdat wij geen volledige
garantie tot ondersteuning kunnen bieden in het gewone onderwijs. (Commentaar:
ook Krekels gelooft niet dat de regionale ondersteuningsnetwerken goed zullen
functioneren.) Minister Crevits gaat voorbij aan de talrijke mails die we
allemaal mochten ontvangen van leerkrachten, directies, ouders, Gon-begeleiders)
die aangeven dat hun vertrouwde samenwerkingen worden doorkruist door de wil
van hun schoolbestuur of de top van hun onderwijskoepel?
Gaat zij voorbij aan
de duidelijke noodkreet van directrice Annelies Vandecruys over de teloorgang
van haar netwerk dat over 27 jaar opgebouwd werd, en dat er van de 184 scholen
waarmee zij netoverschrijdend samenwerkten nog maar een vijftal resten (De
Tijd, 29 juni)? Schrijft zij dat allemaal weg als weerstand tegen
verandering?
Krekels vervolgt: Wat met alle kinderen en hun ouders,
leerkrachten en directies die op het einde van dit schooljaar in onzekerheid
achter blijven? Vele goed lopende samenwerkingen tussen scholen zullen in
september niet meer zijn. Sommigen zullen zich aangesloten hebben bij een
netwerk dat in afstand verder ligt dan voorheen, waardoor kostbare tijd en
middelen verloren gaan aan gereden kilometers. Veel vertrouwensbanden die
werden opgebouwd tussen leerlingen, ouders, leerkrachten en ondersteuners
zullen verbroken zijn. Er zal bij de start van het schooljaar veel energie en tijd
gaan naar het opbouwen van nieuwe vertrouwensbanden en die tijd zal
aanvankelijk ten koste gaan van een efficiënte ondersteuning! (Krekels gaat blijkbaar akkoord met de storm
van kritiek op de gevolgen van regionale
ondersteuningsnetwerken voor de inclusieleerlingen en voor de leerkrachten en
betreurt dat Crevits al die kritiek wegwuift en verzwijgt.)
(2) Eerst verkommeren in gewoon onderwijs: geen recht meer op
rechtstreeks buitengewoon onderwijs
Daarnaast maken wij het ouders
moeilijk de overstap naar het buitengewoon onderwijs te zetten doordat eerst
een heel zorgcontinuüm en handelingsgericht werken moet aangetoond worden. Dit
is een goede werking om onderwijskansen van leerlingen te beschermen maar niet
als het hen tegenwerkt! (Commentaar: al 2 jaar zijn er heel veel klachten
van ouders die met lede ogen moeten aanzien dat hun kind eerst moet verkommeren
in het gewoon onderwijs, om dan eventueel te mogen overstappen naar het b.o. -type
basisaanbod. Crevits beweerde geregeld dat dit niet moet volgens het M-decreet ook
al weet ze maar al te best dat dit wel het geval is; struisvogelpolitiek dus.
(3) Ontwaarding en ontwrichting van buitengewoon onderwijs kwantitatief en kwalitatief
Ons buitengewoon onderwijs is al gericht op de ondersteuning van
leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Onderwijs dat zijn strepen
verdiend heeft, al zovele jaren lang. Was het niet veel ongecompliceerder
geweest om het buitengewoon onderwijs eenvoudigweg te laten aansluiten bij het
gewone onderwijs, in plaats van dit laatste volledig overhoop te gooien?" (Krekels
erkent dus dat ook het buitengewoon onderwijs ontwricht wordt. Minister Crevits
heeft het nooit over de nefaste gevolgen voor de kwaliteit van ons b.o.)
Commentaar Onderwijskrant
Met deze 3 straffe kritieken geeft Kathleen Krekels toe dat het M-decreet al bij al een
miserie-decreet is, dat minister Crevits de vele kritiek en op de nieuwe
ondersteuningsregeling zomaar naast zich
neerlegt en er zich van afmaakt met de uitvlucht de bal ligt nu in het kamp
van de scholendat meteen ook ons goed functionerend b.o. ontwricht wordt, dat
Crevits en haar medewerkers geen begrip opbrengen voor de kinderen nog steeds eerst moeten
verkommeren in het gewoon onderwijs alvorens toegang te kunnen krijgen tot het
basisaanbod.
Kathleen Krekels (N-VA) en Koen
Daniëls (N-VA) trokken de voorbije 2 jaar geregeld aan de M-decreet-alarmbel,
maar jammer genoeg ondertekende ook de
N-VA het M-decreet! Onderwijskrant heeft tijdig (zelfs vanaf 1996!) gewaarschuwd
voor de vele nefaste gevolgen van zon inclusie en gesteld dat inclusie wel
zinvol was, maar enkel voor leerlingen die het gewone curriculum, de gewone lessen
kunnen volgen. Praktisch nergens zitten
leerlingen die het gewone curriculum geenszins kunnen volgen in gewone klassen
met 20 tot 30 leerlingen. Ook leerlingen met ernstige gedragsstoornissen zitten
er niet in gewone klassen. Passende
ondersteuning voor die inclusieleerlingen kan dan niet efficiënt en effectief zijn. Alle ondertekenaars zijn mede
verantwoordelijk voor het Miserie-decreet: ook de onderwijskoepels en de vakbonden; en nog meer de Sp.a, Groen, de
Gezinsbond die begin juli alle drie in de pen klommen om achteraf hun beklag te
doen over de nefaste gevolgen van het M-decreet en van de geïmproviseerde
ondersteuningsregeling in het bijzonder.
Krekels eindigt haar noodoproep met de stelling: We
blijven hopen dat we onze geschreven teksten alsnog kunnen scherper stellen om
de kwaliteit van ons onderwijs, gewoon en buitengewoon, in de toekomst te
kunnen blijven garanderen. Met het welzijn van de leerling als centraal
vertrekpunt, net als de appreciatie en respect voor het werk van de
leerkrachten en directies. Wij
stellen al tien jaar dat men in een inclusiedecreet moet inschrijven dat inclusie enkel zinvol is voor leerlingen die
het gewone curriculum, de gewone lessen kunnen volgen (mits wat extra-ondersteuning),
dat leerlingen die geen passend onderwijs kunnen krijgen in gewone scholen
recht hebben op buitengewoon onderwijs zonder eerst een tijd te moeten
verkommeren in het gewoon onderwijs.
Vervolg van opiniestuk van
Krekels: de schuld van de kopstukken van
de onderwijsnetten?
Krekels: De voorbije weken
hebben we getracht om onze coalitiepartners te overtuigen onze tekst in het
amendement met betrekking tot de ondersteuningsnetwerken te wijzigen, te
verduidelijken en te versterken zodat alle misverstanden met één pennentrek de
wereld uit geholpen konden worden. Helaas gaf niemand thuis. Is CD&V dan
toch tevreden dat het katholiek onderwijs zijn eigen gang kan gaan? Is Open VLD
dan toch tevreden dat de net-overschrijdende samenwerkingen zich beperken tot
het officiële net? Ik spreek me hier niet uit, maar het voelt wel zo aan. Ik
voel me in mijn hemd gezet en in de steek gelaten. Mijnheer Boeve, dit is ook
uw verantwoordelijkheid en dit van de andere onderwijsverstrekkers! Onze
N-VA-fractie die steeds de kaart heeft getrokken van leerling en leerkracht
komt hier bedrogen uit en krijgt dan op de koop toe nog de schuld van diegenen
die het meest hebben dwarsgelegen. Die onze tekst niet willen lezen zoals wij
hem bedoeld hebben en hun kans schoon zagen om hun eigen geplande weg te gaan!
Commentaar: dat de kopstukken van de onderwijsnetten vooral begaan zijn met de
omvang en macht van hun net, is ook in het inclusiedossier overduidelijk. Maar
Krekels minimaliseert hiermee de verantwoordelijkheid van de beleidsmakers. We
hebben overigens tijdig voorspeld hoe de onderwijsnetten de regelgeving naar hun hand zouden zetten.