Dit wordt verder verduidelijkt met een polariserende beschrijving van een aantal verschuivingen: van zuivere kennis naar toegepaste kennis, van cognitief leren naar harmonische vorming, van specialisatie naar algemene vorming, van vakgerichte ordening naar totaalonderwijs en vakkenclusters, van sequentiële opbouw naar exemplarisch onderricht, van korte termijn leren naar beklijvend leren ... (Decreet Beroepsprofielen en Basiscompetenties van de Leraren, 1999).
*De instructietaak van de leerkracht wordt binnen de
basiscompetenties in vaardigheid 1.7 constructivistisch omschreven in termen van realiseren van een adequate leeromgeving. De leraar moet vooral het zelf ontdekken en het probleemoplossend vermogen centraal stellen en de leerinhoud inbedden in authentieke situaties en contexten.
Uitdrukkingen die verwijzen naar de klassieke instructiefunctie, naar het belang van direct/expliciete instructie, en naar het belang van het bijbrengen van voldoende basiskennis komen niet meer voor.
Ook in de tekst Uitgangspunten bij de eindtermen treffen we een analoge visie aan waarin eveneens het zgn. nieuwe leren en/of de zachte didactiek centraal staan. We lezen ook dat het gaat om een leerlinggerichte en emancipatorische visie waarbij de kennisinhouden niet langer centraal staan, maar wel de doelstelling om leerlingen op te voeden tot zelfrealisatie en mondigheid, dat leren een actief en constructief proces is, enzovoort. We merken dus opvallend veel gelijkenissen tussen de visie in de Uitgangspunten en de procescriteria zoals de inspectie die beschreef in de jaarrapporten e.d.
. In de Uitgangspunten bij de basiscompetenties komt een polariserende onderwijsvisie tot uiting die gebaseerd is op dubieuze dichotomieën. Het gaat om een verlossingsideologie die veel kenmerken vertoont van het nieuwe leren, de zachte didactiek, het zelfontplooiingsmodel, de ontscholing van het onderwijs, ... Het is precies zon simplistische visie die al vele jaren sterk gecontesteerd wordt door de meeste praktijkmensen en door veel onderwijskundigen. Zon ontscholende visie wordt ook mede verantwoordelijk geacht voor de niveaudaling van de voorbije decennia