Vandaag 21 januari in De Standaard (Weekblad): getuigenis van directies van 4 aso-scholen die tevreden zijn dat radicale hervormingsvoorstellen gesneuveld zijn
"Na de hervorming: op Studiereis Langs Vier Colleges", een bijdrage van Steven De Foer.
De vier directies getuigen dat ze tevreden zijn dat de beleidsmensen niet de radicale hervormingsvoorstellen en het recente voorstel van de onderwijskoepels gevolgd hebben. Ze spreken ook met fierheid over hun school.
Het is wel jammer dat De Foer niet peilde naar de reacties van tso/bso-scholen. Die scholen vreesden immers terecht dat ze - net als in de tijd van het VSO- het grootste slachtoffer zouden worden van die radicale structuurhervormingen.
1.Koen Seynaeve, directeur Sint-Lodewijk-college, Brugge
Ik heb de persconferentie over het akkoord live gevolgd. En ik was blij, want ik had zware bedenkingen bij wat de onderwijskoepels hadden voorgesteld. Er zaten goede ideeën bij, maar het geheel was te sterk geïnspireerd door een drang naar sociale hervormingen, niet door pedagogische ambities. Je moet geen revolutie ambiëren als je een onderwijshervorming wil.
Seynaeve is opgelucht. Het compromis laat mij als directeur ruimte om eigen keuzes te maken terwijl ik me mentaal al voorbereid had dat we verplicht zouden worden om aso en tso te laten vervloeien.
Volgens S. worden de nadelen van vroege studiekeuze overdreven.
En het watervalsysteem dan ? De directeur kijkt lichtjes geërgerd. Je kan een discussie kleuren door de terminologie die je gebruikt. Ik spreek lieven van heroriëntering volgens kunnen dan van een watervalsysteem.
2. Sint-Michiels Brasschaat
Pedagogisch directeur Patrick De Bruyn: Voor een typische aso-school als de onze zou het ploeteren geweest zijn, als we hadden moeten omschakelen naar een volledige domeinschool ook financieel en infrastructureel.
Wordt in het debat over die brede eerste graad en early tracking niet wat snel vergeten hoezeer zon kind nu al gecoacht wordt , in het zesde leerjaar, én door ons?
3. Sint-Niklaas -Klein Seminarie
Direceur Van Royen is opgelucht dat er een akkoord is, en dat het niet verstrekkend is. Dat gepalaver over structuren: goed bedoeld, maar het gaat voorbij aan het feit dat goede en gemotiveerde leerkrachten de cruciale schakel zijn. En hun veerkracht om telkens weer vernieuwingen te slikken, is niet onbeperkt.
Elitair? We hebben 72 leerlingen in Okan-klasjes. In de eerste klasjes van het basisonderwijs is zowat de helft van allochtone afkomst, over zes jaar is dat de instroom van het secundair.
4.Sint-Lieven, Gent
De hervormingsvoorstellen staken vol goede bedoelingen, vindt directeur Romijn, maar het was een monster geworden met te veel tentakels.
Hij verzet zich met klem tegen het idee dat colleges zoals het zijne behoudend en defensief zouden zijn.
Je moet de innovatie spontaan laten groeien. Als het via koepels, studiediensten en decreten wordt opgelegd, ieder jaar iets nieuws, dan sla je leerkrachten murw.
P.S. In de krant 'De Morgen' beweert Meyrem Almaci dat de beleidsmakers i.v.m. de hervorming van het s.o. zomaar de eensgezinde visie naast zich neerlegden. Ze verzwijgt dat uit enquêtes (Knack e.d.), uit Onderwijskrantpetitie (13.000 ondertekenaars) en uit polls bleek dat meer dan 80% de hervorming niet genegen was. Waarom denk je hebben de pleitbezorgers - en ook Groen - nooit een peiling durven houden?
Meyrem stelt o.a. dat de beleidsmakers IEDEREEN genegeerd hebben: "Er was een commissie met experts (Monard?), ouders en studenten. ALLE onderzoeksinstellingen hebben hier onderzoek naar gedaan. En wat doet de Vlaamse Regering? Ze gooit dit werk naar de vuilnisbak. Dat is een slag in het gezicht van al wie in ons onderwijssysteem niet op de juiste plek terechtkomt."
|