Vooraf:
"Wij begrijpen niet waarom de koepel mordicus vast houdt aan een indeling van de studierichtingen in vijf domeinen vermits hij toch de leerlingenkenmerken als uitgangspunt heeft genomen, nl. het abstractieniveau en de interessevelden van de leerling die per definitie concreet zijn. Beide zaken gaan in tegen een beperking van de domeinen en een streven om de studiekeuze zo lang mogelijk onbepaald te laten. Onze ervaring spreekt een uitstel van studiekeuze tegen.
Wij betreuren het moeizaam aanvaarden door onze koepel van kritische stemmen op het inter-netten-voorstel zowel vanuit tso-scholen als vanuit aso-scholen. De opmerkingen vinden de deelnemers aan de consultatievergaderingen onvoldoende of niet terug in de verslagen.
Brugge, 11 januari 2017
Geachte heer Directeur-Generaal,
Geachte heer Secretaris -Generaal
Op woensdag 11 januari 2017 was de quasi voltallige
directiegroep van de scholengemeenschap Sint-Donaas en Sint-Maarten samen voor
een studiemoment. We hebben er kennis genomen van het belang van deze week voor
verscheidene onderwijsdossiers, waaronder het dossier betreffende de
onderwijshervorming. Volgens onze informatie zou de politieke wereld dicht bij
een besluit gekomen zijn, maar zou dit besluit niet in de lijn van de
verwachtingen van de koepel liggen.
De directiegroep uitgaande van deze informatie wil u het
volgende standpunt meedelen:
1. Wij
vinden het zeer belangrijk dat de timing september 2018 voor de invoering van
dit dossier gehandhaafd blijft om te voorkomen dat de hervorming overgeheveld
wordt naar een volgende legislatuur. Het onderwijsveld verlangt naar een
beslissing. Het kunnen werken aan een vernieuwd project zou voor scholen met
een bedreigd studieaanbod een nieuwe dynamiek kunnen betekenen.
2. Wij
kunnen ons vinden in een uitbreiding van het aantal domeinen in de matrix om
een aantal niches een plaats te geven in het schema. Wat ons betreft is acht
domeinen aanvaardbaar en vooral duidelijker voor alle ouders die hun kinderen
een weg laten zoeken in de nieuwe matrix, gecombineerd met basisopties in de
eerste graad die aan de domeinen gerelateerd zijn.
3. Wij
begrijpen niet waarom de koepel mordicus vast houdt aan een indeling van de
studierichtingen in vijf domeinen vermits hij toch de leerlingenkenmerken als
uitgangspunt heeft genomen, nl. het abstractieniveau en de interessevelden van
de leerling die per definitie concreet zijn. Beide zaken gaan in tegen een
beperking van de domeinen en een streven om de studiekeuze zo lang mogelijk
onbepaald te laten. Onze ervaring spreekt een uitstel van studiekeuze tegen.
4. Wij
betreuren het moeizaam aanvaarden door onze koepel van kritische stemmen op het
inter-netten-voorstel zowel vanuit tso-scholen als vanuit aso-scholen. De
opmerkingen vinden de deelnemers aan de consultatievergaderingen onvoldoende of
niet terug in de verslagen.
5. Het
belangrijkste voor de onderwijshervorming is niet de structurering van de
studierichtingen, maar de inhoudelijke vernieuwing ervan. Wij aanvaarden een
snoeioperatie in het aantal studierichtingen en juichen de uitbouw van een
voldoende stevige algemene vorming in elke opleiding toe.
6. Wij
wijzen graag naar de reële hervormingen waarvoor wij staan: de vraag naar meer
individuele trajecten; het aanbrengen van de vakken in een levensechte setting
waardoor projectwerk essentieel wordt; de fysieke en psychische ontwikkeling
van het kind als uitgangspunt van het leren; de ruimte voor persoonlijk
experiment in het leerproces; de digitalisering van het leven, enz. Hoe breng
je dit alles binnen een schoolcontext?
Wij hopen op een welwillende lezing van deze tekst die door
alle aanwezigen aanvaard werd. Tevens streven wij zoals onze koepel naar
kwaliteitsvol onderwijs die de sterke traditie van Vlaanderen verder zet én
vernieuwt.
Met een hartelijke groet
Van wege de 37 aanwezige directieleden en de 2 voorzitters
Peter Pollefoort, Sophie Vanhulle, Danny Van De Velde, Anita
Heyvaerts, Chris Bouton, Katelijn Werbrouck, Pascal Craeye, Frederick De Baets,
Koen Declerck, Jos Loridan, Michael Vandorpe, Marie-Jeanne Dewitte, Michiel van
den Berghe, Klaartje Cafmeyer, Christophe Viaene, Marie-Reine Vandenberghe,
Hendrik Cornilly, Wim Van Houtte, Peter Schotte, Patrick Vereecke .
Charlotte De Donder, Walter Jacobs, Diederick Maes, Hans
Redee, Sabine Schepens, Eline Sierens, Maryse Timmerman, Nathalie Vanderiviere,
Raph Van Loocke, Mieke Verhelst, Dominique De Queecker, Jeannic De Seranno, Luc
Janssens, Tom Ledoux, Lies Seynaeve, Wim Simoens, Koen Seynaeve.
Luc Marannes, Frank Demuynck
|