Een reactie op de paradijselijke voorstelling van het Fins
onderwijs vandaag in DS (10 decembrer) Waarom werd Fins onderwijs ten onrechte
als onderwijsparadijs voorgesteld? En verklaringen voor de sterke achteruitgang
van Finland voor PISA e.d.
1.Recente getuigenissen over sterke achteruitgang Fins
onderwijs voor PISA e.d.
*A Teachers' union 'concerned' over Pisa results 2015. (AOP/9
dec)
The Finnish Teachers' Union OAJ says it is concerned at
Finland's Pisa results, which were announced on Tuesday. Finland used to be a
top performer but has slipped down the rankings in recent years
Finnish school shave slipped down the Pisa rankings in
recent years..
Finland has slipped down the Pisa rankings in recent years,
and that trend continued in the latest set of the OECD educational charts released
on Tuesday. Finland's teaching union, the OAJ, says it is concerned about the
development in Finnish Pisa results.
"Finnish results have declined clearly when compared to
previous years," said OAJ expert Jaakko Salo. "The biggest concern in
this is that our cornerstoneequality in educationlooks to be crumbling."
The number of poorly-performing students has increased, while the number of
high achievers has declined. "Especially the number of low achievers has
grown really quickly," said Salo. "For example in sciences it has
tripled. Just like the number of pupils missing the basic minimum targetsthose
that don't go on to further education or acquire essential skills for working
lifehas tripled."
"It's not enough, when talking about the development of
basic education, however many projects you start about literacy or boys
schooling," said Salo. "It's that the funding for basic education in
Finland has collapsed." (Kritiek op hervormingsprojecten van voorbije
jaren minder directe isntructie.)
2.Finlands schools were once the
envy of the world. Now, theyre slipping. What has happened to Finlands
schools?
Washington Post 9.12 Joe Heim
In the 2015 PISA iteration, the results of which were
released Monday, Finland continued its slide that was first evident in the 2012
results when the countrys math score dropped out of the top 10 for the first
time. The drop-off in math scores from
2009 to 2012 was 2.8 percent. Science scores dropped three percent, reading 1.7
percent. In the 2015 results, Finlands scores dropped in all three categories:
11 points in science, 5 points in reading and 10 points in math. Among the
other top-performing countries, just Vietnam showed a similar drop-off. All the
other top-tier countries scores stayed the same or increased slightly. Finland
is now ranked 12th in math (Vlaanderen behaalde nog de Europese topscore).
Finlands high-achieving students were seen, especially by
Western countries, as an example to be emulated. Now there are questions about
what is causing the drop-off and how it should be addressed.
3..As a former progressive teacher, I used to hold up
Finland as an example of all that progressive education could accomplish:
comprehensive, child-centred, homework-less. But as its PISA results have
flagged, and my own pedagogical values have shifted, I have increasingly turned
my back on this previous analysis, listening instead to those who claim
Finlands previous results were down to its earlier, more traditional methods.
4.Lucy Crehan die in haar boeks 'Cleverland' het Fins onderwijs verheerlijkte, krabbelde op 10 december ook al
terug (Times, DS van 10 december) Creahn: "Er komen barsten in het mooie Fins
plaatje. In de laatste Pisa-resultaten (ook in de vorige en al sinds 2000) zakt
Finland weg voor wiskunde en wetenschap. Tegelijk is de kloof tussen de zwakke
en de sterke leerlingen toegenomen. Het Europese schoolvoorbeeld (??) voor
kwalitatief én billijk onderwijs lijkt te haperen.
Dat komt vooral door de instroom van vluchtelingenkinderen
die met een achterstand beginnen, zegt Crehan. (In Vlaanderen zijn er veel meer allochtone en
anderstalige leerlingen) De uitdaging is nu dat inclusieve systeem te laten
werken voor leerlingen die op latere leeftijd instappen. Daar wordt aan
gewerkt, door kinderen uit oorlogsgebieden een jaar apart te zetten in een
intensieve talenklas.
5 Getuigenis van Dirk Van Hemeldonck
De voorbije jaren werd Finland veelal als een
onderwijsparadijs voorgesteld. Zo werd in het debat over de hervorming van het
s.o. vaak naar de gemeenschappelijke lagere cyclus als model verwezen. Ook in
enkele nummers van het lerarenblad Brandpunt van de COC verschenen vorig jaar
mooie verhaaltjes over Finland, verhaaltjes die ook herhaaldelijk door het
tijdschrift Klasse, door de VRT en vele anderen werden verpreid. In het
aprilnummer 2015 van Brandpunt werd wel een scherpe kritiek op die
COC-verhaaltjes opgenomen; een kritiek vanwege Dirk Van Hemeldonck die zelf een
aantal jaren lesgegeven heeft in Finland en de situatie vrij goed kent. Het
Fins onderwijs presteert volgens hem erbarmelijk slecht inzake
kennisoverdracht; het is vrij utilitair en niet diepgaand. We citeren de
belangrijkste passages. Hij plaatst ook grote vraagtekens bij het niveau van de
Finse kandidaat-leerkrachten waaraan hij zelf les geeft.
Beste redactie, ik wil reageren op de reeks artikelen over
het Finse onderwijs die in Brandpunt verscheen. Ik heb het grootste deel van
mijn loopbaan als wiskundeleraar lesgegeven in Vlaanderen in het hoger
secundair onderwijs en in de onderwijzers- en regentenopleiding. Tussen 1998 en
2002 heb ik lesgegeven in Finland in het hoger secundair, in de onderwijzers-
en lerarenopleiding en in het wiskundedepartement van de Universiteit van
Jyväskylä. Ik mag mezelf toch wel een ervaringsdeskundige van het Finse
onderwijs noemen. Ook nu nog verblijf ik de helft van de tijd in Finland en
blijf er het onderwijs op de voet volgen.
De artikels in Brandpunt waren grotendeels gebaseerd op de
PISA-resultaten van 2000 en publicaties in het Engels van het Finse
onderwijsministerie, maar staan diametraal tegenover de ervaring op het veld.
Het eerste PISA-onderzoek in 2000 bevatte nogal wat onvolkomenheden waarvan de
ergste is dat de vragen niet in alle landen dezelfde waren. De onderzoekers
waren er niet in geslaagd een vragenbestand op te stellen dat voor alle landen
relevant was. In het onderzoek van 2012 werd gepoogd dit euvel weg te werken en
zakte Finland meteen naar de twaalfde plaats ook al bereidt het Finse
onderwijs nadrukkelijk voor op testen in identiek dezelfde stijl als het
PISA-onderzoek. (NvdR: Vlaanderen behaalde de Europese topscore; onze 15-jarige
tso-leerlingen presteerden zelfs evengoed als de doorsnee-Finse leerling.) Ook
in het TIMSS-onderzoek scoort Finland niet zo goed en in de internationale
Wiskunde Olympiade doen de Finnen het elk jaar slecht.
Het Finse onderwijs presteert eigenlijk erbarmelijk slecht
in kennisoverdracht. Bijvoorbeeld, na negen jaren scholing is 70% van de
scholieren er niet in staat met breuken te rekenen, slechts 7% begrijpt wat
breuken zijn en de overige 23% kan de rekenregels uitvoeren zonder ze te
begrijpen (Doctorale thesis van Lisa Näveri, University of Helsinki, 2009). Dit
is ook mijn eigen ervaring. Ook in Aardrijkskunde loopt het mank: ik ontmoet
nooit leerlingen uit het algemeen hoger secundair onderwijs die op een blinde
kaart Frankrijk of Duitsland kunnen aanduiden, laat staan landen als België of
Nederland.
Kinderen hebben op Finse scholen weinig intellectuele
uitdaging, vervelen zich en de meerderheid heeft een afkeer van onderwijs.
(NvdR: dit laatste bleek ook uit PISA-2012. In de bijlage bij dit artikel legt
prof. Sarjala uit dat veel leerlingen te weinig uitgedaagd worden als gevolg
van de gemeenschappelijke lagere cyclus s.o.) Na school hangen velen in bendes
rond. In veel secundaire scholen worden op het schoolterrein drugs gedeald.
6. Uit de link van dhr. Jans
(http://www.businessinsider.com/why-finland-fell-in-the-pisa-rankings-2013-12?IR=T)
lees ik het volgende: uitkleding wiskunde-onderwijs, maar de klassieke wiskunde wordt niet getest in PISA
Following a political decision made in 1985, there is only
one math pro- gram in the compulsory phase of education, in the first nine
school years (age 7 to 15). We consider this quite natural in the primary
level: everybody has to acquire the basic arithmetic skills. But the present
situation means that almost all formal algebra and geometry has disappeared
from the curriculum as too difficult for a major part of the student
population. A consequence of this is that upper high school math has to start
almost from scratch, and there is really a long way to go if one hopes to reach
a level sufficient to university studies in any subject involving mathematics.
One indicator of the low level from which the part of student population to
which mathematics is or would be important is the consistently low results
obtained by Finland in high school level international competitions like the
International Mathematical Olympiad.
Ik vrees dat we in Vlaanderen ook die weg opgaan, vooral
voor de kennis van het Nederlands. Gelukkig zijn daar geen PISA-tests over. Ik
pleit ervoor om inderdaad welbevinden en autonomie van de leerlingen te
verbeteren, maar daarom niet om het niveau van kennis en vaardigheden te
verlagen.
7.. Mieke Truyens ontgoocheld teruggekeerd van bezoek aan Finse scholen (Klasse, 2016): finland zal
slechter scoren voor PISA
In Finland innoverende ideeën opdoen op het vlak van
co-teaching, differentiëren
Dat was de missie van 4 taalleraren en een
adjunct-directeur van het Koninklijk Lyceum Antwerpen. Maar ze bleven op hun
honger zitten. Leraar Engels Mieke Truyens vertelt waarom we niet altijd naar
Finland moeten kijken.
Finland heeft de reputatie het beste onderwijs van Europa
te organiseren. Daarom wilden we met ons Epos+-project ook per se naar daar. We
wilden er vernieuwende ideeën opdoen die het welbevinden van onze leerlingen
zouden verhogen. Daar staan ze in Finland veel verder mee dan bij ons. Dachten
we. We woonden lessen bij en bevroegen leraren en leerlingen in 2 scholen in de
rand van Helsinki. Maar wat we daar zagen, loste onze verwachtingen niet in.
Traditioneel lesgeven
Op het vlak van lesgeven, hebben we niet veel nieuwe dingen
geleerd. De taalleraren geven heel traditioneel les met een handboek en een
oefeningenboek. Ze gebruiken bijna nooit eigen materiaal. Op zich geen
probleem, maar de Finse handboeken waren vooral gericht op simpele invuloefeningen
en vertalingen, met zeer weinig aandacht voor vaardigheden.
Nauwelijks controle
We hebben veel goede leraren gezien, maar ook minder
gemotiveerde. Het respect en de autonomie die leraren krijgen, zorgen ervoor
dat ze heel weinig gecontroleerd of in vraag gesteld worden. Finland kent geen
inspectie en ook de directeur heeft weinig macht om te controleren, zodat er
niet veel bijgestuurd wordt. Leraren kunnen zelf bepalen hoe de leerplandoelen
het beste worden bereikt, wat leidt tot wisselvallige resultaten.
Te veel controle is natuurlijk ook niet goed voor het
welzijn van de leraar, maar uit wat we in Finland zagen, bleek dat een goede
balans tussen autonomie van de leraar en controle nodig is om kwaliteit van
onderwijs te garanderen.
Verantwoordelijkheid van de leerling
Omdat leerlingen toegangsexamen moeten doen voor de
richting die ze in het hoger secundair onderwijs willen volgen, nemen ze meer
de verantwoordelijkheid op voor hun eigen studie. Ze beseffen dat ze met hun
eigen toekomst bezig zijn. Dat is natuurlijk positief. Maar deze
zelfstandigheid weerspiegelt zich ook in de opvolging van hun resultaten. Zo
zijn er geen klassenraden. De leraren lijken te denken dat de leerlingen
zichzelf wel zullen bijwerken. Wat ze vaak ook doen. Maar leerlingen die niet
weten hoe ze hun resultaten moeten bijsturen, blijven in de kou staan.
Besparingen
De laatste jaren bespaart de Finse regering op onderwijs.
De middelen van scholen krimpen en de klassen worden groter. De meeste leraren
denken dat ze in de toekomst niet meer dezelfde resultaten zullen kunnen
boeken. Ze vrezen ook dat ze de volgende keer veel slechter zullen scoren op de
PISA-testen.
We ontdekten in Finland dat we zelf best op de goede weg
zijn
Mieke Truyens - leraar Engels
Natuurlijk kunnen we ook dingen leren van de scholen waar
we op bezoek zijn geweest. Zo krijgen alle leerlingen er een uur
studiekeuzebegeleiding per week, zodat ze echt een studie kunnen kiezen die bij
hen past. Ook het systeem van de bijwerk-leraar die je kan boeken om te
komen helpen in je klas, hebben we al deels gekopieerd. En ook van hun
gezondheidsbeleid gezond en bewust eten en sporten kunnen we nog veel
leren.
We kijken met een positief gevoel terug op ons bezoek aan
Finland, maar we hadden er meer van verwacht. De minder goede dingen die we
daar hebben gezien, hebben ons versterkt om met ons beleid door te gaan. We
zijn zelf op de goede weg. En enkele nuttige dingen die we daar geleerd hebben,
voeren we nu stap voor stap en op maat in op onze school.
|