Rector Rik Torfs
over oprukkende ontscholing
Arme leraar: doceren niet langer hoofdzaak (De Standaard 25.01.07).
(Vooraf: begin 2007 sympathiseerde ook rector Rik Torfs met de
anti-ontscholings- campagne van Onderwijskrant
en O-ZON in een opiniebijdrage in De Standaard)
De leraar. Hij staat in de krant. Ik herinner mij hem uit
mijn jeugd, toen hij zich voornamelijk inliet met
het verschaffen van onderwijs. Dat klinkt raar, maar zo ging dat vroeger.
Vandaag zijn we daar overheen.
Voor leraren is doceren niet langer hoofdzaak. Belangrijker is wat aan de
les voorafgaat, en
meer nog wat erop volgt. De leraar moet eerst uitleggen wat hij zoal van
plan is tijdens de les te ondernemen. Gaat hij spreken? Of hult hij zich in een
diep stilzwijgen, terwijl hij anderen stimuleert om het
woord te nemen? Indien hij zwijgt, hoe dan wel? Laat hij plaatjes zien en
geluiden horen? Dat mogen
we hopen, want zo stimuleert hij de motivatie van zijn leerlingen.
De (moderne) leraar moet vooral vermijden zelf, zonder
enig didactisch hulpmiddel, het woord te nemen.
Een volzin is immers een pedagogische ontsporing
Soms
denk ik, maar vergis mij ongetwijfeld, dat
mensen leraar worden omdat ze graag lesgeven. Maar lesgeven, dat lukt niet
altijd meer zo goed,
toch niet als je leraar bent. Leraren moeten papieren invullen, terwijl ze
niet van administratie houden.
Hun roeping ontglipt hen, achteloos en zonder woorden,
zoals het leven de stervende verlaat. Wat
echt belangrijk is, geschiedt altijd in de marge van iets anders.
Ik had in het Sint-Gummarcollege in Lier (1972-1974) goede leraren. Geen
van hen onthoud
ik mijn liefde. Er waren leraren die de indruk gaven dat de wereld onder
controle was. Zij gaven
boeiend les volgens de regels van de kunst. De aantrekkelijk gepresenteerde
leerstof was duidelijk
afgelijnd. Er zat structuur in. Er was aan gewerkt. Op het examen kwam je
niet voor verrassingen te
staan.
Ik vond hen toen mijn beste leraren, rond 1973.
De ware meester nu is niet wie doceert, maar wie de docent beoordeelt. Hoe
gewichtig de
beoordeling van het verstrekte onderwijs wel is, verraden volgende drie
termen: kwaliteitszorg. evaluatierapporten, doorlichtingsverslagen.
|