Deelname op 3 febr.
aan Crevits snelkookpan-eindtermendebat via #eindtermen
1.Vanaf 1993 besteedden we in Onderwijskrant 100 en meer
bijdragen aan de analyse van de eindtermen en leerplannen. We hebben eigenlijk
onze bijdrage al geleverd, maar nemen toch deel aan Crevits snelkookpan-debat.
We vrezen wel dat het een toren van bab(b)el wordt. De nieuwe Onderwijskrant
nr. 176 is een themanummer over de nieuwe eindtermen/leerplannen
2. Prof W v d Broeck: Belangrijke
onderwijsactoren departement, VLOR ...kiezen jammer genoeg oor zelfontdekkend
& ervaringsger leren - W V d Broeck idee dat welbevinden belangrijke
voorwaarde is vr leren in strijd cogn. psychol. inzichten (eerder omgekeerd).
3. Gelukkig bewezen
lkn vaak lippendienst aan eindtermen die aanstuurden op uitholling taalond e.d
--- ---Tegen geest van eindtermen/leerplannen in stuurden we aan op system.
& aparte leerpakketten voor spelling - met succes -: ond is niet sterker
geworden door eindtermen van 1996, maar zwakker: taalvakken uitgehold, wisk
1ste gr. uitgehold, WO?
4. Eindtermen en
inspraak: Torfs stelde onlangs nog" Een onderwijsexpert die geen les heeft gegeven is zoals voetbaltrainer
die nooit een match heeft gespeeld Hoeveel beleidsmakers, onderwijsexperts,
vrijgestelden koepels e.d. hebben zelf les gegeven? Als Crevits 1000 schoonmoeders
uitnodigt om zich te bemoeien met het onderwijs, dan zijn de leerkrachten o.i
niet te benijden. Tot de jaren negentig waren het ervaren leraars en
inspecteurs die zich inlieten met het opstellen van leerplannen. Bij de
eindtermenoperatie van de jaren negentig was er voor het eerst een grote invloed van een aantal
academici en van het zgn.
vernieuwingsestablishment. Het leidde tot ontscholing en niveaudaling.
4bis Scholier weet
helemaal niet wat goed voor hem is http://www.volkskrant.nl/
/scholier-weet-helemaal-niet-wat-
is
~a4236418/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=free&utm_campaign=shared%20content&hash=8b712d91456919787ead53f01c88ec08b2d530d1
5. Tientallen bijdragen over eindtermen/leerplannen op
http://www.onderwijskrant.be 372.000 bezoekjes voorbije 8 jaar - Nieuw
themanummer over nieuwe eindtermen/leerplannen: nr. 176 op
www.onderwijskrant.be (februari 2016).
6. Eindtermen : hoe
en wat?
Eindtermen gaan vooral om zaken die enkel via school bereikt
kunnen worden en niet over informele/buitenschoolse kennis, nog minder over
spaarrekening aanvragen e.d.
Vygotsky: groot verschil tussen schoolse en alledaagse
kennis . Eindtermen gaan vooral om zaken die enkel via ond bereikt kunnen
worden, minder over informele kennis, nog minder over spaarrekening aanvragen
--- Vygotsky: groot verschil tussen
schoolse en buitenschoolse kennis: zie www.onderwijskrant.be nr. 176 p. 48
De leertijd is beperkt. Eerst uitmaken welke eindtermen per
se behouden moeten w, dan zal blijken dat ruimte voor nieuwe vrij beperkt is
Crevits wil beperkt aantal eindtermen, maar concreter: dit
is contradictie
Prof. Kelchtermans in
DS: besef: nieuwe eindterm = oude schrappen
Prof. J. Van Akker
(SLO): kerndoelen in Nederland (eindtermen) zijn heel globaal: daar heb je last
noch gemak van eindtermen
Aan eindtermen eind
lager onderwijs hebben lkn al bij al weinig steun Per graad?
Geen 'minimale' eindtermen maar AANBOD-doelen
waarmee alle lln geconfronteerd moeten worden zie
http://www.onderwijskrant.be nr. 176
Crevits: er zijn momenteel eindtermen per graad! Neen: In lo
enkel eind zesde leerjaar & daardoor weinig richtinggevend voor de meeste
leerkrachten! Eindtermen per graad ook voor l.o
Crevits: te dikke leerplannen! Is schuld van overheid die in
jaren 90 ook hoofdstukken over methodiek e.d. erin wou : beperk ze opnieuw tot
leerstofpunten zoals destijds : leerplannen waren vroeger relatief dun en beter
hanteerbaar. Eindtermen/leerplannen mogen geen visie op ped. aanpak e.d.
opleggen.
Onterechte krit van katholieke koepel op methodes/leerboeken
die heel belangrijk zijn voor kwaliteit -vooral voor 6 à 15-jarigen.
Hans van Crombrugge: Vakdisciplines - grepen uit beproefde
cultuur - belangrijk
Niklas Luhmann: vakdisciplies
als condensaties & leerlijnen van kennen/kunnen z essentieel
Michael Young: we
need to put subjects -powerful knowledge - at the heart of the curriculum
Pleidooien voor
herwaardering van klassieke vakdisciplines als cultuurproducten nr. 176 http://www.onderwijskrant.be
Pleidooi vr "Elke dag schoolwerkplannen' kath koepel is
overtrokken en nt wenselijk
Samenwerking & afspraken voor leerplannen wisk, taal
...tss netten is wenselijk
7.Eindtermen in
functie van kanteling bestaande onderwijs en verder ontscholing?
Crevits: samenleving in 20 j volledig veranderd! Dus nieuwe
eindtermen nodig .NIET akkoord!
Analyse van constructiv. & modieuze ondvisie in
'Uitgangspunten ' in Onderwijskrant nr.
176 www.onderwijskrant.be
De fantasierijke 'Nieuwe school in 2030' pleit vr illusoire
learning park cf.boek van 1900: De eeuw van kind' v Ellen Key
Ook VLOR-advies stuurt aan op perspectiefwisseling, naïef
ontwikkelingsgericht ond e.d. http://www.onderwijskrant.be nr 176
Boodschap recente VLOR-startdag: prof. V d Branden &
Goos:' Vlaams ond is hopeloos verouderd'!???
http://www.onderwijskrant.be Vernieuwingsestablishment wou
in '90 eindtermen aangrijpen voor kanteling ond en dit vandaag opnieuw geval
http://www.onderwijskrant.be 176! -Nefaste en ontscholende officiële visie
opgelegd bij eindtermenoperatie 1995 .Straks zelfde?
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2825283
DVO-directeur verzweeg op hoorzitting eindtermen controverse
uitgangspunten e.d. http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2842681
*Recente standpunten 'vanbovenaf' sturen aan op verdere
ontscholing; praktijkmensen willen her-scholing zie nr 176 http://www.onderwijskrant.be
Ex-eindtermenchef Roger Standaert: Overheid drukte in
Uitgangsptn eindtermen uit: kennis minder belangrijk , open en contextueel
leren centraal, leraar als coach ..."
Leerplanconcept kath ond stuurt aan op kanteling ond &
gn echte leerpl/methodes meer zie http://www.onderwijskrant.be 176
Pedro De Bruyckere n DS: onderwijsmythe: kennis is minder
belangrijk geworden
Prof. Slavin Does decline walking encyclopedia diminish role
teacher? Just opposite
http://www.huffingtonpost.com/
/farewell-to-the-walking-e_b
via @HuffPostEdu
Prof. W. Van den Broeck: Waarom de school te weinig schoolt.
Teloorgang kernopdracht http://www.onderwijskrant.be/kranten/ok158.pdf#page=4
*Knowledge Matters : -Her-scholing i.p.v. ont-scholing
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2840697
Embedded
image permalink
Jan Saveyn
(ex-)Guimardstr 2007: We moeten kritische vragen stellen bij hoge verwachtingen
zelfstandig leren. Opvolgers willen wel die richting uit
Prof. Slavin Does decline walking encyclopedia diminish role
teacher? Just opposite
http://www.huffingtonpost.com/
/farewell-to-the-walking-e_b
via HuffPost
Education
Cultureel leren,
Aufklärung & talentontwikkeling : 20 pleidooien http://www.onderwijskrant.be/kranten/ok142.pdf
8.Simplistische visie ex-eindtermen-chef
Roger Standaert (destijds)
Eindtermen-chef R.
Standaert destijds: waarom is culture & parlure bourgeoise belangrijker
dan culture & parlure vulgaire
Eindtermen-chef R. Standaert destijds: Waarom wordt weten
wie Rubens was, hoger aangeslagen dan weten wie David Beckham is ! ??
Eindtermen-chef R.
Standaert destijds:: In welke mate moet je nog kunnen hoofdrekenen met
calculator op zak .!??? ontscholing!
Eindtermen-chef R.
Standaert destijds:: Je kan groene boekje uit hoofd leren. Zoek het op in
woordenboek! ?, Ontscholing!
9.Uitholling
taalonderwijs in eindtermen/leerplannen
Prof. Taeldeman
bestempelde destijds verwaarlozing vorm van taal in eindtermen als MISDADIG #
Ex-leerplanvoorzitter:
"Als er geen standaartaal meer is, kunnen lln geen fouten tegen AN meer
maken"!?? --- Herwaardering van belang van Standaardnederlands i.p.v.
verdere relativering dr neerlandici e.d. (zie DS vandaag)
Ex-leerplanvoorzitter
Ides Callebaut: werkwoorden als vaste woordbeelden! DWAAS!
Taalpeilonderzoek
2007: lkn, lln & ouders willen herwaardering spelling, grammatica, AN, meer
moeilijke leesteksten
VLOR-rapport taalvaardigheid 2005: V d Branden:
niet-gestuurde proces van zelfontdekkend leren meest succesvol!?? #
Dejonge Bea @DejongeB Talenkennis v scholieren gaat
drastisch achteruit.Dat is ontegensprekelijk waar en bedroevend.Moet dringend
iets aan gedaan worden
School report calls
for teachers to go back to basics on grammar, punctuation and reading
eindtermen http://www.dailytelegraph.com.au/
/37a8914c2e90dcb5da71b908
Lkn. lager onderwijs willen terug invoeren van regel van 3,
zinsontleding: lijdend/meewerkend voorwerp, dictee in Franse les ...Voer
opnieuw. aparte zaakvakken in in 3de gr lo - naast enkele rijke thema's
NIET akkoord met Van den Branden, Verhelst en Co (Leuv. taalcentrum)
die beweren dat NT2 in kleuter overbodig is We pleiten al 20 jaar TEVERGEEFS
voor intensief NT2 vanaf 1ste dag kleuter zie http://www.onderwijskrant.be
Pleidooi voor meer
taal-kennis in /leerplannen nr 176 http://www.onderwijskrant.be Overheid moet
NIET voorschrijven welk soort persoon, karakter ... gevormd moet w, zie 176
http://www.onderwijskrant.be
Gentse Turkse ouders vragen knd zoveel mogelijk Ned spreken,
maar Agirdag, Van Houtte, V Avermaet, Vd Branden, ... niet akkoord
Stop
taalachterstandsnegationisten als Orhan Agirdag Met de pleidooien vr aanleren
van Ned is hoogtepunt van taalracisme bereikt."
Met mijn directe
systeemmethodiek (DSM) leren kdn in Vl/Ned vlotter lezen, maar nooit enige
interesse vanwege overheid
Engels - voor alle
lln 1ste graad s.o. - is belangrijk
10. Wiskundeonderwijs
Mijn visie op
degelijk wiskundeonderwijs in lagere school in boek 'Rekenen tot honderd'
(Plantyn, 200 p.)
Leerplan wisk & methodes l.o. nog even actueel. Enkel
regel v 3 toevoegen Studie
prof. Annie Bosman bevestigt ook effectiviteit van onze visie op leren rekenen
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2839626
Pleidooi vt meer gerichte aanpak van taal, NT2, beginnend
lezen/rekenen in kleuter in nr. 176 http://www.onderwijskrant.be
Veel kritiek op consructivistisch leerplan wiskunde eerste
graad in Onderwijskrant nr. 176
MC Deleersnijder voorzitster wisk-lkn: kritiek op
contextuele aanpak in leerplannen wis 1ste graadKritiek op 'realistisch/constr
wisk-ond' van Fr Inst (2004): haaks op visie katholieke koepel
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2833789
--
Laait (overbodig) debat over wiskundeond op Vl lagere school
weer op? http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2839907
Historiek van leerdomein 'meten en metend rekenen'
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2842622
Vlugger werken met conventionele maten in lager onderwijs
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2843622
Prof. H Verschelde: hoe durven bepaalde onderwijskundigen
constructivisme als wetensch. theorie propageren/opleggen? (ook in Uitgangsptn
eindtermen
11. Kleuteronderwijs
niet vergeten!
Besteed veel aandacht
aan gerichter kleuteronderwijs en NT2 in functie van vergroten
ontwikkelingskansen
Bijdrage over kleuteronderwijs in Onderwijskrant nr. 176 op
www.onderwijskrant.be
Leerplannen kleuter Frankrijk, Engeland ... stellen veel
hogere eisen dan Vl ontwikkelingsplan Early Childhood Education in the Balance
@HuffPostBlog http://www.huffingtonpost.com/
/early-childhood-education_b
via @HuffPostEdu
Veeleisend leerplan kleuter Frankr
http://www.education.gouv.fr/pid255
/bulletin_officiel.html
via Éducation
nationale--- PEERS Preschool Educational Environment Rating System :
interessant vr kleuterond
12. Programmeren?
Casper Hulshof @Titchener Moeten alle kinderen leren programmeren? Nee, kijk maar hoe het
indertijd met LOGO ging, zegt @valeriestrauss
https://www.washingtonpost.com/
/all-students-should-learn
/
13. Wereldoriëntatie
l.o., geschiedenis, aardrijkskunde
Visie op WO in l.o.:
combinatie van zaakvakken met rijke thema's in boek 'Wereldoriëntatie op nieuwe
wegen '(Plantyn) WEER aandacht vr systemat natuurkennisonderwijs (+
techntoepass) blog Onderwijskrant Vlaanderen' of
http://www.bloggen.be/admin.php
Behoud geschiedenis,
aardrijkskunde
als aparte discipline in s.o.
14. STEM
*Prof. M. Sintubin: hoort
S (en M) eigenlijk wel thuis in STEM? http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2711764
*STEM zonde doelen en
leerlijnen leidt tot chaos
Er zijn ook andere
wegen om logisch & creatief te leren denken dan via STEM, leren
programmeren ...
15. Nieuw vak
economie in 1ste graad lijkt me weinig zinvol
16. Persoonvorming en
sociaal affectieve doelen: te veel doelen en ambitie
Gestoffeerde bijdrage
in Onderwijskrant nr. 176 www.onderwijskrant.be
Geen 3 van de 9
leerplannen voor persoonsvorming zoals in vorostel kathol. Koepel (zie bijdrage
in Onderwijskrant nr. 176)
Prof. Herman De Dijn
waarschuwt terecht voor therapeutisering onderwijs http://www.onderwijskrant.be
nr. 176 p. 29 over te veel sociaal-affectieve doelen
Varia
Leraar Jef Boden over de frustratie van een leerkracht
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2712290
Onderwijswetenschappelijke kritiek op 'Nieuwe Leren' &
constructiv. grondslag http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2756011
Ontscholingsbewegingen v Tolstoj (1850) & Key (1900) tot
recente Nieuwe Leren
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2756290
Over mislukking radicale onderwijshervorming Québec die ook Vl
en Ned nieuwlichters propageren
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2812691
Na jaren stemmingmakerij geeft min. Crevits in parl toe dat
er maar 7% schooluitval Volgens Eurostat minder dan andere landen .
Boek: L'École est
finie (Jacques Julliard) : nefaste hervormingen voorbije decennia
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2821415
Prof.Dan. Willingham: Background knowledge is enorm.
important in being able to evaluate what it is that you find
Mythe van leerpiramide:
nog steeds gepropageerd in debat nieuwe larry cuban @CubanLarry Zombie Ideas
Again: The Learning Pyramid
https://larrycuban.wordpress.com/
/zombie-ideas-again-the-l
O-ZON-campagne 2007 & vele reacties relevant voor
http://www.onderwijskrant.be nr 140, 142, 144
Paul Kirschner @P_A_Kirschner Prachtvoorbeeld van
drogredeneren over hoe achterhaald het onderwijs is: Moet je lachen, huilen of
kwaad worden? http://onderzoekonderwijs.net/
/onzin-voor-beginners-oftew
/
Prof. Christian Bokhove: "Convict truisms" is an
anagram of "Constructivism" ; Constructivisme in Uitgangsptn
eindtermen'95
Reggy de Groot @ReggydeGroot Hardnekkige verwarring:
tegenstelling persoonsvorming en kennisontwikkeling. Persoonsvorming gebeurt
door kennisontwikkeling.
Kids Love Knowing Stuff
http://www.huffingtonpost.com/
/kids-love-knowing-stuff_b_8
via
@HuffPostEdu
Themanummer met kritische analyse constructivisme, constr.
uitgangsptn , const wiskunde nr 113 (2000) op http://www.onderwijskrant.be
Competentie
bullshit* op @LinkedIn
https://www.linkedin.com/
/competentie-bullshit-wim-bloemers
#
@BestuurBon
@P_A_Kirschner wat me verbaast is dat die zelfsturende onzin keer op keer de
kop op steekt terwijl iedereen om een betrouwbare gids vraagt.
Paul Kirschner
@P_A_Kirschner New blog on old article that is still topical: The usefulness of
useless knowledge - When will the eduquacks learn?
https://3starlearningexperiences.wordpress.com/
/the-usefu
/
Velen sturen weer ten onrechte aan op leraar als coach #
b.v. Johan Verbiest @VerbiestJohan Herdefiniëren van eindtermen is de rol van
leerkrachten
Hannah Arendt: school=kennis aan volgende generatie
doorgeven
P De Bruyckere in DS:
kritische zin is gebaseerd op (vak)kennis
Frank Van de Veire:
LL kan maar gevormd w als hij vraag naar wat hij persoonl aan geleerde zou kn h
radicaal opschort
Leraar Jef Boden: Crevits, waarom nog lesgeven?
http://www.bloggen.be/onderwijskrant/archief.php?ID=2805542
|