Goedgekeurd advies over hervorming leerlingenbegeleiding (CLB's e.d.) die geen cent mag kosten, roept heel wat vragen op 11 dec 2015
*Nogal vaag rapport bij eerste lezing. Toch roept het m.i. veel kritische vragen op. We formuleren er alvast een paar.
*We lezen wel een ingripend voorstel: "We pleiten voor een structurele samenwerking tussen CLB's of schaalvergroting die ook netoverstijgend kan zijn. Zulke samenwerking biedt meer garanties op het vlak van onafhankelijkheid en gelijkgerichtheid van de CLBs. "
Ook voor de hervorming van de leerlingenbegeleiding zijn geen centen voorzien: "De hervorming van de leerlingenbegeleiding moet een budgetneutrale operatie zijn. We willen komen tot een eenvoudig en transparant omkaderingssysteem. We willen ook nagaan of doordachte financiële incentives en de evolutie naar regelluwte kunnen bijdragen tot een verhoging van de kwaliteit, de flexibiliteit en van de efficiëntie en effectiviteit, bijvoorbeeld door schaal-vergroting en samenwerking tussen CLBs en externe partners te stimuleren."
Nog een citaat dat o.i. aansluit bij de stelling dat de hervorming budgetneutraal moet zijn: We moeten volgens het advies de vragen naar intensieve remediëring van leelingen ten zeerste beperken: " Aan leerlingen voor wie preventie of groepsgerichte interventie niet volstaat en die individuele behandeling of therapie nodig hebben, kan dan vervolgens meer gespecialiseerde hulpverlening aangeboden worden in een CLB of een externe partner binnen de hulpverlening Omwille van de veelvuldige vragen die leerlingen, ouders maar ook scholen aan CLBs stellen, moeten hierover meer concrete afspraken gemaakt worden die duidelijk gecommuniceerd worden om zo te verzekeren dat de (vragen naar) remediëring beperkt blijven. Het is niet de bedoeling dat de school of de CLB therapie op zich nemen. "
De scholen krijgen geen enkele euro bij voor de extra- werkbelasting, maar toch zullen de scholen en leerkrachten worden afgerekend: "De hervorming van de leerlingenbegeleiding en meer bepaald de verdere uitbouw en versterking van de interne leerlingenbegeleiding in scholen, heeft ook een impact op de externe kwaliteitscontrole door de inspectie. Aangezien we het voeren van een zorgbeleid als erkenningsvoorwaarde voor scholen willen definiëren, zal de inspectie de naleving van deze bijkomende voorwaarde moeten meenemen in het kader van de schooldoorlichtingen. In overleg met de inspectie willen we nagaan in hoeverre het haalbaar is om de doorlichtingen van scholen en CLBs samen te nemen. "
Bijlage: Door Vlaams regering goedgekeurd Advies (voorstelling)
Samenwerking moet zorgen voor sterkere leerlingenbegeleiding
Op voorstel van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits heeft de Vlaamse Regering de conceptnota Krijtlijnen voor een hervorming van de Leerlingen¬begeleiding in Vlaanderen goedgekeurd. Het biedt een kader voor de toekomstige leerlingenbegeleiding waar bij de leerling nog meer dan vandaag centraal staat. De rolverdeling tussen de school, de Centra voor Leerlingenbegeleiding, de pedagogische begeleidingsdiensten en externe welzijnspartners wordt duidelijk afgebakend. Samenwerking en schaalvergroting moeten ervoor zorgen dat ze hun opdracht nog beter vervullen. Dat is nodig om jongeren die vaak van school veranderen beter individueel te kunnen opvolgen. Vlaanderen telt 72 CLBs waar om en bij de 3.000 personeelsleden werken. Vlaanderen heeft een sterke traditie qua leerlingenbegeleiding. Leerlingen kunnen rekenen op hulp om te komen tot een betere studiebegeleiding en om hun leer- en ontwikkelingsproces te versterken. Leerlingenbegeleiding verloopt via een zorgtraject waarbij de mate van de zorg van een jongere verhoogt naarmate de nood aan begeleiding toeneemt. Voor de conceptnota Krijtlijnen voor een hervorming van de Leerlingenbegeleiding heeft Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een brede consultatieronde gehouden. Ze houdt ook rekening met de recente audit over de werking van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLBs) in Vlaanderen.
Duidelijke rolverdeling De school is natuurlijk de eerste partner in het ondersteunen van leerlingen met zorgvragen. Het streven is dat elke school, ook in het secundair onderwijs, een zorgverantwoordelijke heeft of als mogelijk een zorgteam uitbouwt. De pedagogische begeleidingsdienst begeleidt scholen en CLBs. Ze bieden vorming aan om zo tot professionele en lerende organisaties te komen. Het CLB vormt de brug tussen onderwijs en welzijn. Daarnaast is er de externe hulpverlening. De eerste verantwoordelijke voor leerlingbegeleiding blijft de school. Het CLB biedt leerlinggerichte begeleiding en verwijst als nodig door naar de gepaste externe hulpverlening.
Samenwerking en communicatie Samenwerking tussen CLBs en schaalvergroting zullen de begeleiding en de hulp aan leerlingen in de toekomst sterker maken. Dat is belangrijk om bijvoorbeeld jongeren die vaak van school veranderen individueel te kunnen opvolgen. Een gemeenschappelijk zorgdossier kan ervoor zorgen dat kinderen niet elke keer opnieuw hun verhaal moeten doen. Grotere teams kunnen ook gespecialiseerder personeel aantrekken. Daarnaast is de onafhankelijkheid ten opzichte van scholen en hulpverlening van groot belang om het vertrouwen van leerlingen en ouders te winnen, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen. De werking van de CLBs moet zichtbaar, vlot, toegankelijk en laagdrempelig zijn voor alle leerlingen en hun ouders. Daarom is het aangewezen dat de CLBs bijvoorbeeld beschikbaar zijn voor en na de werkuren van de ouders. De ontwikkeling van één gezamenlijk online platform, dat netoverschrijdend is, waar ouders en leerlingen algemene vragen kunnen stellen behoort tot de mogelijkheden. Het zorgbeleid van de school moet integraal deel uitmaken van het schoolbeleid. In overleg met de inspectie zal worden nagegaan in hoeverre het haalbaar is om de doorlichtingen van scholen en CLBs samen te nemen. Zo zou de inspectie kunnen nagaan hoe scholen en CLBs concreet samenwerken op het vlak van leerlingenbegeleiding.
Preventieve gezondheidszorg De CLBs staan in voor het medisch onderzoek van kleuters vanaf de tweede kleuterklas. Het is de bedoeling om de huidige aanpak te evalueren en de taken tussen verplegend, paramedisch personeel en artsen goed te verdelen. Dit kan mogelijk ruimte scheppen om artsen meer te betrekken bij moeilijke situaties en de multidisciplinaire werking. De conceptnota van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits is het begin van een traject. Er zullen nu verschillende adviezen ingewonnen worden en er volgen hoorzittingen in een gezamenlijke Commissie Onderwijs-Welzijn van het Vlaams Parlement. Daarna kan het decretaal werk beginnen. Het is de bedoeling dat het nieuwe decreet leerlingenbegeleiding op 1 september 2018 van kracht wordt.
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: Vlaanderen telt 72 CLBs met ongeveer 3.000 personeelsleden. Van de CLBs verwachten we dat ze een partner zijn van alle leerlingen, hun ouders en de scholen. Van Oostende tot Maaseik moet hun werking kwaliteitsvol en laagdrempelig zijn. Leerlingen moeten ongeacht de school waar ze les volgen, op eenzelfde kwaliteitsvolle begeleiding kunnen rekenen. Via samenwerking kan je er voor zorgen dat leerlingen die vaak van school veranderen individueel beter opgevolgd worden. Met deze conceptnota tekenen we de krijtlijnen uit voor de toekomstige leerlingenbegeleiding in Vlaanderen waarbinnen iedereen zijn rol te spelen heeft. We geloven dat we de leerlingenbegeleiding in Vlaanderen en Brussel via samenwerking en schaalvergroting nog kunnen versterken.
|