Meeste analyses van de leerprestaties van onze allochtone leerlingen zijn fundamenteel fout - aldus prof. Jaap Dronkers
In Onderwijskrant nr. 143 (oktober 2007) besteedden we een aantal kritische bijdragen aan de foute analyses van de PISA-leerprestaties van onze allochtone leerlingen. Gisteren hield de Nederlandse socioloog Jaap Dronkers een Itinera- lezing over Belang herkomstlanden bij analyse van de prestaties migrantenleerlingen en onderwijssucces van migrantenkinderen. Hij bevestigt op basis van eigen studies dat inderdaad de analyses van PISA, OESO, meeste Europese overheden
fout zijn.
Slides op itinerainstitute.org/nlmm
We citeren een aantal stellingen en voegen er nog een conclusie voor Vlaanderen aan toe.
1. Twee basisstellingen
* Herkomstland van migranten is veel belangrijker dan enig ander migratiekenmerk voor succes in onderwijs. (B.v. Leerlingen uit Islamitische landen behalen lagere onderwijsprestaties dan vergelijkbare leerlingen uit niet-islamitische landen (India, Vietnam, China, Korea.) * Percentage migrantenleerlingen per school onbelangrijk schoolkenmerk. Belangrijke schoolkenmerken zijn opleidingsniveau van ouders & etnische homogeniteit van school. Onderzoeksresultaten moeten volgens Dronkers centraal staan en niet de politeke of maatschappelijke wenselijkheden.
2. Beleidsanalyses, zonder dat herkomstland is verdisconteerd, zijn inherent fout en dus ook daarop gebaseerd belei dis ook fout. Dus zowel EU als OECD/PISA rapporten, als meeste analyses ministeries onderwijs
zijn fout.
Enkele negeerders van het belang van het herkomstsland -OESO (2012). Untapped Skills. Realisingthe Potenal of Immigrant Students. -European Commission (2008). Migraon & Mobility: Challenges and Opportunies for EU Education Systems. --Meeste Europese overheden, publicaties & beleid
3. Conclusies in verband met Vlaanderen: foute analyes vanwege overheid, KBS, sociologen
Uit Dronkers analyse kunnen we dus ook afleiden dat de analyse van de PISA-leerprestaties van de Vlaamse allochtone leerlingen vanwege ons ministerie, de Koning Boudewijn-Stichting, sociologen als Dirk Jacobs, Orhan Agirdag
fout zijn. Ze houden er b.v. geen rekening mee dat Vlaanderen opvallend veel allochtone jongeren telt uit herkomstlanden als Turkije, Marokko
die ook in andere landen zwak presteren, en die bovendien vaak ook kinderen zijn van laaggeschoolde (of ongeschoolde) ouders,
. In de OESO-landen verschillen de herkomst van allochtone leerlingen en de geschooldheid van hun ouders in sterke mate. Zo trok Canada vooral slimme migranten aan.
4.In Onderwijskrant nr.143 (oktober 2007) besteedden we een aantal kritische bijdragen aan deze thematiek (zie www.onderwijskrant.be)
*Andreas Schleicher (PISA) & minister Frank Vandenbroucke manipuleren PISA-cijfers en vergelijken i.v.m. lot allochtone leerlingen appels met peren *Rapport eurocommissaris Frattini bevestigen vooral dat landen als Canada 'slimmere' migranten aantrekt omgekeerd in Vlaanderen *Halfslachtige/foute KBS-studie van Jacobs en Rea over lot migrantenleerlingen *Sombere Nicaise & Hirtt staren zich blind op egalitaire mythes en zijn blind voor specifieke problemen allochtone leerlingen *Taal-, leer- en integratieproblemen volgens Nederlandse rapporten en migratie-experts
|