Faire onderwijskansen versus egalitaire onderwijsideologie:
prof. Marc De Vos bevestigt onze standpunten in
zijn boek Ongelijk maar fair
1 Erkennen van genetische aanleg/natuur-lijke begaafdheid & gezinsongelijkheid
'Dat intelligente ouders meer kans maken op intel-ligente kinderen, is
onmiskenbaar'. (Dit wordt wel nog vaak genegeerd in studies van veel Vlaamse sociologen en in uitspraken
van beleidsmakers). De toegenomen gezinsongelijkheid - hoogbegaafden trouwen
steeds meer met hoogbegaafden -versterkt de genetische ongelijkheid en leidt
ook tot grotere verschillen qua gezinsinkomen.
We voegen er in die context ook
nog aan toe dat precies ook de democratisering van het onderwijs geleid heeft
tot een intellectuele afroming van de handarbeidersklasse. Voeg daarbij ook nog
eens de ongelijke gevolgen van computer-
en robotisering op de arbeidsmarkt, die abstract denktalent steeds belangrijker
maakt, en we zien 'economisch succes als een quasi-erfelijke eigenschap
opdoemen'.
2 Verschillen in ondersteuning thuis kan
de school niet
zomaar compenseren
'Hoogopgeleide, hardwerkende, drukbezette ouders besteden gemiddeld meer
tijd en energie aan de opvoeding van hun kinderen dan lager opgeleide, werkloze
of professioneel minder actieve ouders.'
'Op de leeftijd van 12 jaar hebben kinderen uit de middenklasse 6.000 uren meer leertijd
en leerkan-sen gehad dan kinderen die opgroeien in arme gezinnen.
Tussen hun
1ste en 2de levensjaar horen kinderen
van gegoede ouders gemiddeld 11 miljoen woorden, die van ouders met een gewone
baan 6 miljoen en die van ouders zonder baan gemiddeld 3 miljoen.' Ongelijkheid
van opvoeding draagt bij tot de
economische ongelijkheid.
3 Faire onderwijskansen =
vroeg ingrijpen
Willen we voorkomen dat 'genen en sociaal-culturele ondersteuning tot
te grote inkomensongelijkheid leiden,
dan moeten we vooral vroeg durven in-grijpen voor kinderen van ouders
onderaan de inkomenspiramide, b.v. door meer belastinggeld te stoppen in
voorschools onderwijs voor kinderen uit achterstandsgezinnen.De Vos vraagt ook
meer aan-dacht voor (taal)problemen van
allochtone kinderen
Onderwijskrant pleit al
decennia voor een effectief achterstandsbeleid m.i.v. van intensief NT2 vanaf
de eerste dag van het kleuteronderwijs!
Het Steunpunt NT2-Leuven en ex-Steunpuntster Machteld Verhelst,
momenteel pedagogisch chef van de ka-tholieke onderwijskoepel, vinden dit
overbodig.
4 Faire kansen=niveau verhogen
i.p.v. verlagen
De niveaudaling in het onderwijs en het dogma dat er steeds meer
hoogopgeleiden nodig zijn, leveren
perverse effecten op. 'De
manier waarop we verdienste gewoontjes maken en de bijna georganiseerde
afbouw van alles wat naar selectiviteit ruikt', noopt gegoede ouders tot
het zoeken van het academisch succes van hun kroost buiten het onderwijs, via
professionele studiebegeleiding en buitenschoolse activiteiten. Het resultaat:
'een toplaag waarvan de prestaties nagenoeg onbereikbaar zijn voor
buitenstaanders en minder ontwikkelingskansen voor sociaal-cultureel
benadeelde leerlingen.
In Onderwijskrant hebben we steeds gesteld dat de kwaliteit van
het onderwijs de belangrijkste hefboom is voor faire onderwijskansen,
democratisering en sociale doorstroming.
Dit stimuleerde ons ook tot het opzetten van onze O-ZON-campagne begin
2007 (OZON= Onderwijs Zonder Ontscholing). Jammer genoeg ontkenden veel
onderwijsverantwoordelijken de niveaudaling & het gebrekkig
zorg-verbredingsbeleid. De beleidsmakers lieten zich ook niet in met de grote
problemen, maar des te meer met
vermeende of kleine knelpunten.
De nage-streefde ontstoffing e.d. binnen
de nieuwe eindtermen dreigen opnieuw het niveau te verlagen.
5 Immigratie: import van ongelijkheid;
integratie heel belangrijk
De immigratiegroep is samengesteld uit immigranten met beperkte scholing.
Migrantenkinderen met islamistische ouders presteren statistisch ook minder
goed dan b.v. Aziatische met een andere godsdienst en cultuur (cf. studies van
Dronkers)
|