Grote problemen met 'Passend onderwijs' in Nederland - cf. ons 'M-decreet' : inclusieleerlingen krijgen niet de nodige aandacht, enz..
Conclusies uit DUO Onderwijsonderzoek ( drs. Liesbeth van der Woud , drs. Tanya Beliaeva, Utrecht)
Vaak geuite kritieken van leerkrachten:
- Niet genoeg aandacht voor zowel gewone leerlingen als de leerlingen met behoefte aan extra ondersteuning;
- Werkdruk te hoog geworden en de klassen te groot, waardoor leerlingen niet de aandacht krijgen die zij nodig hebben, dus nadelig voor zowel gewone leerlingen als leerlingen met behoefte aan extra ondersteuning;
- Het gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.
- Het toch doorverwijzen van leerlingen naar speciaal onderwijs is veel moeilijker geworden, waardoor leerlingen die het echt veel beter in het speciaal onderwijs zouden hebben, toch te lang in het regulier onderwijs blijven; (Commentaar: dit doorverwijzen is nog moeilijker in het Vlaams M-decreet-onderwijs)
- Het kost regulier onderwijs veel tijd en geld;
- Enorme administratieve last;
Passend onderwijs lijkt veel meer op een bezuiniging;
Als aan leerkrachten PO en docenten VO gevraagd wordt of er leerlingen met behoefte aan extra ondersteuning zijn die naar hun mening ondanks de hulp die ze krijgen, het toch moeilijk hebben
in het regulier onderwijs, zegt de ruime meerderheid van zowel leerkrachten (81%) als docenten (91%) dat dit inderdaad het geval is. Het gaat dan om gemiddeld drie leerlingen per klas in het primair onderwijs en gemiddeld zes leerlingen per klas in het voortgezet onderwijs die het toch moeilijk hebben in het regulier onderwijs.
De leerlingen die het toch moeilijk hebben in het regulier onderwijs, hebben vooral moeite met:
- Zich aanpassen aan de groep/structuur van de school;
- Aandacht vasthouden/concentratie;
- Zelfstandig werken;
- Zich aan de regels houden/gedrag;
Tempo van de leerstof;
- Sociaal-emotionele aspecten;
- Plannen en organiseren;
- Met het feit dat ze anders zijn.
- Te veel prikkels
- Te grote klassen;
- Inclusieleerlingen waren gewend aan individuele aandacht en program- mas op maat;
- Ze zijn anders/voelen zich onbegrepen;
- Ze hebben te complexe problemen;
- Te weinig individuele aandacht;
Redenen voor het weigeren van leerlingen in gewoon onderwijs
- Agressief gedrag;
- Al te veel kinderen die extra ondersteuning nodig hebben;
- Complexe problematiek/te veel problemen;
Niet kunnen bieden van passende zorg;
- Gedragsproblemen;
- Te volle klassen.
Zorgen van COV-vakbond:
Met de start van het schooljaar wordt het M-decreet echt realiteit. Onze zorgen over de professionalisering, haalbaarheid en beschikbare omkadering blijven. Ook de toekomstmogelijkheden voor de personeelsteams van het buitengewoon onderwijs blijven vaag.
Ondanks de parlementair gemaakte beloftes blijft het in het veld zoeken naar spoedoplossingen en het verschuiven van middelen. Voor de kerstvakantie wil het COV duidelijkheid over de nieuwe waarborgregeling en een gedegen GON/ION-organisatie.