Bel10 over onderwijs: tweets Raf Feys :
#bel10 Wat hebben we vandaag in bel10 geleerd? Ontzettend weinig - zoals verwacht! Belangrijkste thema's (M-decreet; Masterplan ...schaalvergroting ...) kwamen niet eens aan bod.
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Oprichting associaties in hoger onderwijs beletten jammer genoeg de samenwerking tss de netten #onderwijs #crevits 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 we richtten in 1977 het netoverschrijdend onderwijstijdschrift 'Onderwijskrant op: zie http://t.co/pxtKb9IABI
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Stelde in 1993 samenwerking tss netten bij opstelling leerplan wisk voor. Jammer genoeg haakte GO! onmiddellijk af. 22 Junvincent bollengier @vincentbolleng @koendaniels Een goede basiskennis Nederlands? Herwaardeer dan het onderdeel taalbeschouwing #bel10 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 : hervormingen als M-decreet, Masterplan,grootsch zullen beroep leraar/directeur minder aantrekkelijk maken: belangr dn loopbaanpact
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Mevr. Crevits: schroef gewoon & prioritair alle hervormingen terug die leraarsberoep sinds 84 minder aantrekklijk maakten #onderwijs 22 JunRaf Feys @FeysRaf @koendaniels Toch ook oppassen: in Oostenrijk leidde invoering' toelatingsproef' recentelijk tot vooral wegblijven van sterkere lln.#crevits 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Velenging regentaat met 1 jaar in '84 - zonder financiële compens voor dure st + weddeverlies leidde tot wegblijven van sterkere lln
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 sociale stage (oeverloos) met inperking gerichte stage. NEEN. Taalbadervaring mevr.Cr kan ook tijdens stage. Voer zelf intens NT2 in 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Mijn oud-studenten met 2 j opleiding (70-85) behalen hogere resulaten vr PISA-wis ed dan Franse & zelfs Finse die 5à6 jaar studeerden 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Een jaar extra vr ond en regenten: 1 jaar dure studies en 1 jaar weddeverlies; dus minder interessant!
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 2de aanbeveling: verlenging prof. bachelor: beroep onderwijzer & regent nog minder aantrekkelijk! Bereidde destijds lkn in 2 j voor! 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10: loopbaandebat: geen enkele lkr mag voortaan meer dan 40 uur werken! Wat dom dat ik zoveel overuren presteerde. 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 @ #crevits vergeet steriel loopbaandebat over senior lkr ed: prioriteit vr wegwerken hervormingen die beroep minder aantrekkelijk ma
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10: Crevits: studies: lkn meer dan 40 uur per week werken, schoolopdracht o.k. Maar hoe uitdrukken? Zoveel uren op sch? Schijndebat! 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 1ste voorstel contract van 40 u per week: straks gn kandidaten meer #crevts
22 JunRaf Feys @FeysRaf #BEl10 : Crevits: klaar om so te moderniseren: na 13 j nog gn concretisering van brede 1ste graad! Men slaagt er nt in en chaos op werkvloer 22 JunKoen Daniëls @koendaniels Onderwijs is én kennis én vaardigheden én attitude ... vaardigheden zonder kennis zijn "digheden" zonder vaardig #bel10 @de_NVA
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 debat doet denken aan gedicht Pedagogisch Paradijs van P Claes http://t.co/929hO9EYyv #crevits #onderwijs 22 JunRob De Staelen @rdstaelen @carogennez @sp_a pleit weer voor minder #kennisoverdracht... waarom wordt dat lln ontnomen? gevolgen zijn er #bel10 http://t.co/Vce2rwCcAR 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Gennez zal met haar egalitaire standptn nog meer lkn. doen afhaken van Sp.a #onderwijs #spa
22 JunRaf Feys @FeysRaf #Bel10 Grootschalige scholengroepen à la Boeve (VSKO): aantasting van ziel en bezieling ond zie http://t.co/pxtKb9IABI (nr. 173) #onderwijs 22 JunRaf Feys @FeysRaf #BEL10 Boeve & Genez: hervorming s.o. (gemeensch. 1ste gr e.d.) tovermiddel Meer dan 90% ondmensen (achterban B) vindt dat dit aanslag so
22 JunJan Dhaene @JanDhaene #bel10 zever; niet de leuke leraar blijft bij, maar de strenge 22 JunRaf Feys @FeysRaf @wilsondepril Vak (alg) technologie scoorde steeds lager qua sympathie dan andere vakken.Heeft toch ook met de inhoud van dit vak te maken 22 JunKoen Daniëls @koendaniels Om te kunnen onder-wijzen moet je boven-wijs zijn. Veel staat of valt met de leerkracht. Is al duizendpoot,geen miljoenpoot. #bel10 @de_NVA
22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Verplicht langere lesdag voor alle leerlingen lijkt me niet interessant #crevits #onderwijs 22 JunRaf Feys @FeysRaf @radio1be @koendaniels Nor me r leerplannen taal e.d. verder uithollen? 22 JunManuel Sintubin @ManuelSintubin Of is het eerder "Techniek boeit leerlingen minder dankzij lessen techniek"? #dtv http://t.co/fERn3oylib 22 Junphilipdutre @philipdutre Waarom beginnen we niet dadeljk na te denken over het #onderwijs voor de 22ste eeuw? #bel10
22 Junockhams-scheermes @ockhams VRT maakt een programma voor school,over school. Doen dat tijdens lesuren. Hou je niet voor mogelijk #bel10 doelgroep kan niet luisteren he 22 JunKoen Daniëls @koendaniels @radio1be Als we dit allemaal toevoegen is de zaterdag ook al gevuld. Rest zondag en woensdagnm nog ... We zullen nog moeten kiezen. #bel10 22 JunRaf Feys @FeysRaf Kritiek op uitspraken Verdyck (GO!) in #bel10 over keuzevakken, eindtermen los van vakdisciplines ... http://t.co/JDnBIfDRqi #onderwijs
22 JunStijn De Kesel @Dekiezelsteen Is het de taak van het onderwijs om overheidsadministratie aan te leren of aan de overheid om de administratie begrijpbaar te maken? #bel10 22 JunRaf Feys @FeysRaf #Bel10 Al 10 nieuwe vakken: eitjes bakken; administratie .. Weinig respect vr belang van vakdisciplines als cultuurproducten! #crevits 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Uit onderzoek blijkt dat Turkse ouders (Gent) eisen dat hun kinderen in & buiten klas Nederlands spreken (en geen Turks) #crevits 22 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 honderden gestoffeerde bijdragen over #onderwijs op http://t.co/pxtKb9IABI 350.000 bezoekers voorbije jaren
21 JunRaf Feys @FeysRaf @crevits Debat over ontstoffing eindtermen/leerpl (nt meer in vakdisciplinses) e.d. dreigt te leiden tot sterke niveaudaling/ontscholing 21 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10: CLIL is ook in 1ste gr s.o., maar veelal geen les Engels. Les Engels voor ALLE lln. zou toch beter zijn. #crevits #onderwijs
21 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 CLIL-aardrijkskunde in Beveren: ook betere kennis van leerinhoud!??? 21 JunRaf Feys @FeysRaf #bel10 Taalvakken w sinds eindtermen en leerplannen 1998 in sterke mate uitgehold. Zie Onderwijskrant nr. 135 op http://t.co/pxtKb9IABI
21 JunCarl Van Keirsbilck @CarlvKeirsbilck Sommigen hebben nog moeite met lezen, omzetten van % in kommagetal in breuk... Laat staan dat iedereen zou moeten leren programmeren #Bel10 21 JunManuel Sintubin @ManuelSintubin @radio1be maar dan wel S + T + E + M ... niet alleen T & E, maar ook S & M! http://t.co/RzMe0Y8KCs @MartineTempels #STEM 21 JunRaf Feys @FeysRaf @radio1be @MartineTempels Ook taalvakken maken volgens Tempels deel uit van allesomvattend STEM. Zo wordt STEM een SMET op ons onderwijs 21 JunRaf Feys @FeysRaf @stefanmet1a : Si r KenRobinson vertelt enkel goedkope ONZIN : zie analyses op http://t.co/pxtKb9IABI en blog 'Onderwijskrant Vlaanderen" 21 JunManuel Sintubin @ManuelSintubin #STEM weer gereduceerd tot wat programmeren en wat "leuk" spelen met robots ... wat met de
21 JunRaf Feys @FeysRaf @cdenv @KathleenHelsen Stemmingmakerij van H. Weet Helsen nog niet dat meer dan 90% van de praktijkmensen haar hervorming s.o. afwijzen?. 21 JunRaf Feys @FeysRaf @crevits @MartineTempels Nu al STEM-chaos in 1ste graad. STEM is geen TEMPEL
21 JunRaf Feys @FeysRaf #Bel10 Kritiek op M-decreet : Johan De wilde, lerarenopleider http://t.co/Q6mQXxT0PZ
#Mdecreet; 21 JunRaf Feys @FeysRaf #Bel10 Selectie bij begin s.o. is goed voor leerresultaten. Studie R Korthals http://t.co/ttsEN54HoC
#crevits #lievenboeve #onderwijs
|