Inhoud blog
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Inspectie in Engeland kiest ander spoor dan in VlaanderenI Klemtoon op kernopdracht i.p.v. 1001 wollige ROK-criteria!
  • Meer lln met ernstige gedragsproblemen in l.o. -Verraste en verontwaardigde beleidsmakers Crevits (CD&V) & Steve Vandenberghe (So.a) ... wassen handen in onschuld en pakken uit met ingrepen die geen oplossing bieden!
  • Schorsing probleemleerlingen in lager onderwijs: verraste en verontwaardigde beleidsmakers wassen handen in onschuld en pakken uit met niet-effective maatregelen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Onderwijskrant Vlaanderen
    Vernieuwen: ja, maar in continuïteit!
    06-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koppen-experiment : krtiek academici in DM bevestigt onze kritiek en verontwaardiging

    Kritische reacties van academici op Koppen-reportage in ‘De Morgen’ bevestigen onze eerdere kritiek

    Inleiding: Morgen verschijnt in de krant “De Morgen’ een bijdrage over de kritische reactie van academici op het Koppen-experiment over racisme: Academici nemen 'Koppen'-reportage onder vuur: "Geen racisme, wel manipulatie" (zie kapittel 2 en 3). We stellen vast dat de kritiek van de academici onze eerdere analyse, verontwaardiging en kritiek onderschrijft (zie kapittel 1).

    1.  Bevestiging van onze kritiek voor en na de uitzending

    Zelf publiceerden we even voor de Koppen-reportage en de dag erna  al een aantal kritieken over de Koppen-reportage op de blog Onderwijskrant Vlaanderen en op fb Raf Feys. We schreven o.a.: “De vele kritiek op dit experiment is Koppen blijkbaar niet bekend. We lazen de voorbije jaren geregeld dat het experiment van Jane Elliott allesbehalve wetenschappelijk onderbouwd was en aanleiding gaf tot foute conclusies. Eén belangrijke kritiek luidde: If you can stress people enough in a particular way, they’ll tend to be less questioning, more compliant and more susceptible to the premise (cf. ook kritiek op experiment Milgram). Zo’n experiment met kinderen leek ons ook ethisch niet aanvaardbaar! (zie ook punt 3 over dit thema).

    Prof. Hans Op de Beeck stelde achteraf: : “Bewezen: kinderen zijn beter in rollenspel dan volwassenen in de interpretatie er van.” Leerkracht Lieve drukt het ook zo uit: "Deze reportage geeft een totaal vertekend beeld, is helemaal in scène gezet. Als leerkracht kan ik alleen maar zeggen dat wij, leerkrachten en directie, op onze multiculturele school niemand benadelen, NIET discrimineren en geen racistisch gedrag aanleren bij onze leerlingen, integendeel we stimuleren alle kinderen maximaal. Kinderen kunnen soms hard zijn en elkaar pesten. Wij, leerkrachten, dulden geen uitspraken als 'rosse','flapoor', 'spleetoog', 'makak' enz... Klassenraden gebeuren met de grootste beroepsethiek en alle leerlingen, van welk ras dan ook, worden eerlijk geëvalueerd. De beleidsmaatregel die de Turkse politicologe Zeynep Balci voorstelt om een onafhankelijke persoon in de klassenraden te laten zetelen, getuigt van een grote twijfel aan de beroepsernst van de directie en leerkrachten.”

    De reacties op het programma vanuit de universitaire wereld klinken bijna unaniem en heel kritisch: Prof. Arne Roets, sociale psychologie UGent, schreef op Facebookpagina van Koppen dit: "Voor alle duidelijkheid: de "Jane Elliott" methode is niet wetenschappelijk onderbouwd, en wordt zelfs onderwezen aan psychologen om te tonen hoe het NIET moet net omdat het vaak omgekeerde effecten heeft en vooroordelen vergroot (Los van de ethische en pedagogische bezwaren om kinderen hieraan te onderwerpen). Aan iedereen die denkt dat het een goed idee is om dit eens te proberen in de klas: think again." Zo’n rollenspel is dus ook moreel onverantwoord.

     Wouter Duyck : Ik raad al wie ondersteboven is van het experiment (1968) in koppen aan zich in te schrijven in 1e bachelor psychologie UGent. Wim Van den Broeck: Denkt men nu echt dat d.m.v. een dergelijk experiment op school men meer tolerante, open mensen maakt? Kan het nog naïever? Tim Smits :@koppentv over Elliot's blue vs brown eyes en dan meteen conclusies over aangeleerd racisme. Tijd voor een herexamen van de redactie. Stefaan Sintobin : Manipulatie van kleine kinderen om een politiek-correcte boodschap te brengen! "Ver beneden alle peil om kinderen 2 dagen lang de duvel aan te doen om mager politiek puntje te scoren Wie herinnert zich nog de tijd dat linkshandigen gedwongen werden om rechtshandig te worden? Was dat "racisme"? Filip Buekens: ‘Racisme niet aangeboren.’ Nooit van ingroup/outgroup bias gehoord, zeker? http://www.doorbraak.be/…/kinderen-als-kanonnenvoer-het-rac… …

     

    2. Bijdrage in De Morgen Analyse. Choquerende oefening heeft weinig met racisme te maken

    Remy Amkreutz

    “Volgens de VRT toont de oefening aan hoe racisme nog altijd in onze maatschappij zit ingebakken en hoe het dankzij een simpel rollenspel boven water komt. Het leidde tot veel consternatie bij kijkers, maar ook bij (kranten)commentatoren. De reportage wordt een wake-upcall genoemd, die ons een spiegel voorhoudt waarin we wellicht liever niet zouden kijken.

    De achterliggende boodschap - die gebracht wordt de Amerikaanse schooljuf Jane Elliott, die deze oefening in 1968 voor het eerste uitvoerde - is duidelijk: Vlaanderen kampt met een groot probleem. "Dit is krankzinnig", zegt ze. "Jullie zijn een beschaafd land en dit gebeurt elke dag op straat, in de winkel, op de schoolbus, op de speelplaats?"

    Juist tegen die conclusie verzetten meerdere academici zich. Zij verklaren dat de oefening niets te maken heeft met racisme, maar wel met de psychologische processen die eraan ten grondslag liggen. "We weten al lang dat als we mensen in groepen verdelen er een interne solidariteit met de eigen groep ontstaat die aanleiding geeft tot uitsluiting en een gevoel van meerderwaardigheid", stelt moraalfilosoof Patrick Loobuyck (UGent/UAntwerpen). "Als men dan nog eens mechanismen aan het werk zet die de groepen tegen elkaar opzetten, dan krijgen we wat in de reportage te zien was."

     'Ik heb het moeilijk met de boodschap aan het einde. Want daar gaat dit niet over. En een racismeprobleem kun je hier ook niet uit afleiden'

    Wij-zijdenken

     Het is een proces dat alomtegenwoordig is onze maatschappij. Als twee voetbalploegen het tegen elkaar opnemen, dan gebeurt in het stadion hetzelfde. De twee supportersgroepen willen elk winnen en gebruiken spreekkoren om elkaar te kwetsen. Niet omdat ze per definitie racistisch zijn of discriminatoir zijn, wel omdat het in hun natuur ligt. Zo'n situatie kan uitmonden in racisme, maar dat hoeft zeker niet. Zelfs in een ideale wereld, waarin niemand omwille van zijn afkomst, huidskleur of voetbalploeg als minderwaardig werd weggezet, zou volgens wetenschappers het wij-zijdenken bestaan. Zelfs dan zou de klas van meester Jan Bergs hetzelfde hebben gereageerd.

    Die duiding ontbrak nu in de reportage, zo halen de wetenschappers aan. "Ik heb het moeilijk met de boodschap die aan het einde wordt meegegeven", zegt expert in persuasieve communicatie Tim Smits (KU Leuven). "Racisme zou in één dag kunnen worden aangeleerd en dus ook snel kunnen worden afgeleerd. Maar daar gaat dit niet over. Dit rollenspel toont vooral aan dat het wij-zijdenken niet is aangeleerd, maar aangeboren. Elliott is een onderwijzeres en komt dan meedelen dat België met een racismeprobleem zit. Of dat waar is, laat ik in het midden, maar je kunt het alvast niet uit deze reportage afleiden. Een wetenschapper had dat in de uitzending zelf kunnen nuanceren."

    Het is bovendien lang niet de enige vraag die rijst. Is het wel verstandig om kinderen uit het vijfde leerjaar aan zo'n oefening bloot te stellen? Daarover zijn onderwijsexperts, psychologen en communicatiewetenschappers het niet eens. Sommigen stellen dat de oefening zeker kan worden uitgezonden, maar dat hij beter had moeten worden gekaderd. Anderen vinden het ethisch op het randje, spreken van sensatiedrang en menen dat het vooral de kijkcijfers de hoogte in moest stuwen. (In punt 3 stellen Gentse professoren terecht dat zo’n rollenspe met kindeenl ook ethisch onverantwoord is.)

    Bij de VRT laten ze het niet aan hun hart komen. Koppen-eindredacteur Lin Delcour zegt benieuwd te zijn naar wat academici ervan denken. "Wij hebben nooit enige wetenschappelijkheid gepretendeerd. Integendeel, het was een sociale oefening die we anno 2015 wilden herhalen." ....

    3. Over misbruik van zo'n soort rollenspel

    In 'De Morgen' vinden we ook de korte bijdrage 'Misbruik van Rollenspel' met kritische uitspraken van Hans Op de Beeck (hoogleraar brein & cognitie), Tim Smits, sociale wetenschappen en Frederik Anseel (organisatiepsychologie Gent). We citeren een paar uitspraken. "Mensen met bruine ogen zijn geschikt als vuilnisman, want ze hebben weinig talenten. " Als je een kind dit kunt laten zeggen , voor een camera van Koppen, dan zijn er dringend beleidsmaatregelen nodig tegen racisme? Nee dus. Dit kind zat in een rollenspel dat tot grote betrokkenheid leidde bij leerlingen en leraar. Het spel maakte duidelijk hoe doordringend psychologische processen zoals groepsdenken en stereotypisering kunnen zijn, zowel bij de stereotyperende (in dit geval een kind met blauwe ogen) als de gestereotypeerden (de kinderen met blauwe ogen). ...

     

    Groepsdenken is overal in onze maatschappij....de ene voetbalploeg tegen de andere., mijn eigen familie, clan, vriendenkring versus de rest. ... Dit rollenspel demonstreert dat zo'n wij-zij-onderscheid een aangeboren psychisch proces betreft en niet zoals de reportage suggereert, dat het om aangeleerd racisme gaat. Zelfs in een utopische wereld zonder racisme zou het rollenspel net zo verlopen. We kunnen mensen inzicht verlenen in deze processen, maar het proces zelf blijft. Ook in 2050 en 2100 zal het resultaat van het experiment van Jane Ellliott hetzelfde zijn, zolang de deelnemers maar hun best doen om zich in te leven. (We voegen er aan toe: en om het spel van meester Jan mee te spelen en te voldoen aan zijn verwachtingen en aan deze van de Koppen-reportage. Prof. Op de Beeck schreef ergens elders ook terecht: : “Bewezen is dat kinderen beter zijn in rollenspel dan volwassenen (en ook meester Jan) en in de interpretatie er van" ) ...

     

    Sommigen concluderen ook dat het 'bewijst dat België een racismeprobleem heeft. Daarin tonen ze duidelijk hun¨engagement, maar niet hun grondigheid. Het is jammer dat zij en de reportagemakers meer dan 40 jaar onderzoek ter zake negeren. "

     

     Noot over de gevaren van zo'n soort rollenspel. Prof. Arne Roets, sociale psychologie UGent, schreef o.i. ook terecht op Facebookpagina van Koppen dat zo'n rollespelen met kinderen ook nefaste gevolgen hebben: "Voor alle duidelijkheid: de "Jane Elliott" methode is niet wetenschappelijk onderbouwd, en wordt zelfs onderwezen aan psychologen om te tonen hoe het NIET moet net omdat het vaak omgekeerde effecten heeft en vooroordelen vergroot- en dit nog los van de ethische en pedagogische bezwaren om kinderen hieraan te onderwerpen. Aan elke leerkracht die denkt dat het een goed idee is om dit eens te proberen in de klas: think again."




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs