Inhoud blog
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Inspectie in Engeland kiest ander spoor dan in VlaanderenI Klemtoon op kernopdracht i.p.v. 1001 wollige ROK-criteria!
  • Meer lln met ernstige gedragsproblemen in l.o. -Verraste en verontwaardigde beleidsmakers Crevits (CD&V) & Steve Vandenberghe (So.a) ... wassen handen in onschuld en pakken uit met ingrepen die geen oplossing bieden!
  • Schorsing probleemleerlingen in lager onderwijs: verraste en verontwaardigde beleidsmakers wassen handen in onschuld en pakken uit met niet-effective maatregelen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Onderwijskrant Vlaanderen
    Vernieuwen: ja, maar in continuïteit!
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Leerplan wiskunde 1ste graad leidde tot niveaudaling

    Gemeenschappelijk & lichter leerplan wiskunde in s.o.:

    minder rekenvaardigheid en abstractie, meer constructivisme

    Onderwijskrant 146 (juli-augustus-september 2008) Raf Feys

     

    1 Inleiding

     

    In de context van ons O-ZON-pleidooi  (2007)voor herwaardering

    van de basiskennis en basisvaardigheden

    kregen we ook opvallend veel respons van leraars

    en professoren wiskunde. Ze getuigden dat ook in

    Vlaanderen het niveau in het secundair onderwijs er

    op achteruit ging (zie punt 2). Op de radio betreurde

    de Leuvens prof. em. Alfred Warrinnier begin mei

    2008 dat de ‘moderne wiskunde’ in ons secundair

    onderwijs steeds meer vervangen werd door een

    andere extreme visie, deze van de constructivistische

    ‘fuzzy mathematics’.

     

    Enkele maanden geleden verscheen het (ontwerp)

    leerplan 2009 van het Vlaams Verbond van het

    Katholiek Secundair onderwijs voor de eerste graad

    – het zoveelste in de rij sinds 1970. “De actuele

    denkwijze over wiskundevorming gaat uit van competenties

    en van de constructivistische gedachte dat

    leerlingen best zelf die competenties ontwikkelen”,

    aldus de leerplanontwerpers. De huidige gedifferentieerde

    a- en een b-leerplannen worden vervangen

    door een gemeenschappelijk leerplan dat lichter

    uitvalt en minder aandacht besteedt aan (abstracte)

    kennis. De leerplanontwerpers wekken op geen

    enkel moment de indruk dat ze kennis genomen

    hebben van de recente debatten en math-wars in

    Nederland en elders en van de kritiek in eigen land.

    Dat blijkt ook uit de eenzijdige bibliografie. De

    controversiële methodische en inhoudelijke opties

    worden als vanzelfsprekendheid geserveerd. Zo

    lezen we ook dat de vaardigheid in de rekenalgoritmen

    minder belangrijk is.

     

    In Nederland werden de gemeenschappelijke leerplannen

    en de gemeenschappelijke basisvorming

    weer afgeschaft. In Nederland, de VS, Engeland,

    Franstalig België… beluisterden we de voorbije jaren

    veel kritiek op die controversiële en constructivistische

    opties. Te lage eisen, te weinig (algebraïsche) rekenvaardigheid,

    te weinig aandacht voor beproefde

    waarden en voor wiskunde als vakdiscipline, al te

    veel rekenen in contexten (situations-problèmes)

    enz. De leerlingen zijn onvoldoende voorbereid op

    het hoger onderwijs; de bijspijkercursussen in het

    hoger en universitair onderwijs zijn talrijk. Al tien jaar

    geleden bestempelde de Nijmeegse professor Frans

    Keune de ‘realistische wiskunde’ als pannenkoekwiskunde.

    Hij verweet de Utrechters dat de leerlingen

    een belabberd wiskundig inzicht hebben. De

    leuke wiskunde en gekunstelde toepassingscontexten

    van het FI besteden volgens velen te weinig aandacht

    aan de wiskunde als cultuurproduct, aan de

    meer abstracte elementen en aan de rekenvaardigheid.

     

    Ook in de VS adviseert het Final report of the

    ‘National mathematics advisory panel’ (maart 2008)

    een niveauverhoging, een herwaardering van beproefde

    waarden, een meer evenwichtige didactiek

    met meer sturing vanwege de leerkracht, meer aandacht

    voor rekenvaardigheid en de taal van de wiskunde

    (zie pagina 16). In Franstalig België worden

    de zwakke prestaties door Nico Hirtt en vele anderen

    in verband gebracht met de vage competentiegerichte

    benadering. In een recente evaluatie bereikte

    slechts 20 % van de 14-jarigen de eindtermen,

    40 % voldeed helemaal niet.

     

    De vele klachten leidden in Nederland al tot de

    opstelling van nieuwe officiële richtlijnen voor zwaardere

    (examen)programma's wiskunde havo-vwo die

    beter voorbereiden op hogere studies. De kern van

    degelijk wiskundeonderwijs is volgens de toelichting

    opnieuw het algebraïsch en analytisch rekenwerk

    en de leerstofeisen worden verhoogd. Een aantal

    beproefde waarden worden ook in ere hersteld. De

    sympathisanten van ‘realistische’ wiskunde à la FI

    reageerden met het manifest ‘Stop de afbraak van

    het wiskunde-onderwijs’. Ze nemen het niet dat de

    ‘realistische’ en contextrijke ‘everyday’-aanpak van

    het FI als ‘franje’ bestempeld wordt.

     

    Dit alles stimuleert ons om ook een paar bijdragen

    aan wiskunde in ons secundair onderwijs te wijden.

    Bepaalde Nederlandse en Waalse critici geloven

    alvast dat Nederland en Wallonië kunnen leren van

    Vlaanderen. Ook het ‘National mathematics advisory

    panel’ van de VS inspireerde zich aan de

    Vlaamse leerplannen basisonderwijs en eerste

    graad – naast deze van TIMSS-succeslanden als

    Singapore (Foundations for success’, het Final

    Report, maart 2008). Maar straks krijgen we een

    nieuw leerplan dat meer de richting van het constructivisme

    en de zelfstandigheidsdidactiek uit wil.

     

    Jammer genoeg is er in Vlaanderen geen open

    debat over ons (wiskunde)onderwijs. Toen we in de

    periode 1973-1982 kritische vragen over de ‘moderne

    wiskunde’ stelden, kregen we lange tijd niet de

    minste respons. Pas na 1982 kwam er enige openheid.

    Ook op onze kritiek op het constructivisme en

    op het realistisch wiskundeonderwijs van het FI

    kwam er weinig reactie. Maar toen we als O-ZONactiegroep

    in 2007 vragen stelden omtrent de basiskennis

    en basisvaardigheden, ontvingen we heel wat

    klachten i.v.m. wiskunde in ons secundair onderwijs

    en de didactische aanpak. In punt 2 gaan we hier even

    op in. Daarna staan we stil bij het nieuwe leerplan.

     

    2 Kritiek op niveau en methodiek

     

    2.1 Kritiek op niveau

     

    Prof. Stefaan Caenepeel (VUB) schreef ons: “Aan

    de universiteit ondervinden wij dat in enkele jaren

    zowel kennis als vaardigheden wiskunde van beginnende

    studenten sterk zijn achteruitgegaan. Ik heb

    het dan wel over echte vaardigheden, zoals bijvoorbeeld

    het optellen van breuken, opgaven over rechthoekige

    driehoeken ... Het zogenaamde vaardigheidsgerichte

    onderwijs leidt niet alleen tot minder

    kennis, het leidt ook tot minder vaardigheden. De

    leerlingen kennen niets, maar kunnen ook niets. In

    Nederland heeft men dat al lang ondervonden. Ik wil

    hierbij dan ook uw o-zoninitiatief voluit steunen.”

    Prof. Caenepeel stelde ook al in 2001 terecht: “Ik

    vrees voor het niveau van het onderwijs. De eindtermen

    voor wiskunde zijn bijzonder mager. Het is

    een minimum minimorum.”

     

    ‘Onze eerstejaars wiskunde krijgen een vak 'bewijzen

    en redeneren’, vertelt Carolien Van Saam, monitor

    aan de Leuvense wetenschapsfaculteit. ‘Vroeger

    kon iedereen b.v. een bewijs opstellen. Nu missen

    ze de precisie om iets op een wiskundige manier uit

    te schrijven.’ Net zoals andere universiteiten organiseert

    de KU-Leuven al jaren cursussen wiskunde om

    het niveau van startende studenten bij te spijkeren.

    Zelfs aan praktijkgerichte hogescholen kunnen ze

    over het probleem meespreken. ‘In onze kennisgerichte

    richtingen, zoals industriële wetenschappen,

    is bijspijkeren aan de orde’, vertelt Jacques Peeters

    van de Hogeschool Antwerpen. … De UGent organiseerde

    in december een rondvraag bij de professoren

    uit de eerste bachelor. Opvallend: ‘de proffen

    klagen er vooral over dat de studenten vooral

    minder kunnen’, zegt Annick Eelbode (Bijdrage in

    ‘De Morgen’ van 14.03.07: Leerlingen zijn niet

    dommer geworden. Het onderwijs haalt er gewoon

    minder uit). In de context van de laatste wiskundeolympiade

    formuleerden naar verluidt ook een

    aantal professoren (Paul Igodt, Wim Schepens …)

    kritiek op het dalende niveau. Relatief eenvoudige

    vragen werden door velen niet juist beantwoord.

     

    2.2 Kritiek op constructivistische methodiek

     

    Marie-Claire Deleersnijder, voorzitster van de

    Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleerkrachten,

    getuigde: "In wiskunde draait vandaag alles momenteel

    om inzicht. De didactische methode is ook

    gewijzigd, men spreekt van 'contextonderwijs'. Als

    leerkrachten worden we gestimuleerd om wiskundeoefeningen

    te betrekken op actuele, concrete situaties.

    Minder abstracte theorie dus. Dat maakt dat

    'bewijzen' minder goed gekend zijn. En mede doordat

    de leerlingen tegenwoordig bij zowat elke toets een

    rekenmachine of hun formularia mogen gebruiken,

    zijn ze minder goed in hoofdrekenen en rekenvaardigheid.

    Zelfs voor de kennis van de maaltafels,

    jawel. Ook analytische meetkunde komt niet meer in

    elk wiskundeprogramma voor” (In: Marjan Justaert,

    Vlaamse scholieren struikelen over maaltafels en

    sukkelen met dt-regels, DM, 6.12.06).

     

    Net zoals prof. Warrinnier heeft de voorzitster blijkbaar

    problemen met te veel ‘contextwiskunde’.

    Andere termen hiervoor zijn ‘fuzzy maths’,

    ‘everyday-maths’ en/of ‘gesitueerde wiskunde’ in het

    constructivistisch jargon; ‘situations-problèmes’ in

    het Frans. In Nederland krijgt het FI veel kritiek met

    zijn ‘contextwiskunde’. ‘Fuzzy’ en/of ‘Everyday’

    Mathematics die veel werken met contexten en

    ‘situations-problèmes’ zijn soms wel leuk (fuzzy),

    maar het conceptuele, de abstractie en de wiskundetaal

    worden daardoor naar de achtergrond gedrongen,

    zodat niemand meer echte wiskunde kan leren

    en inzetten in de meest uiteenlopende toepassingsgebieden.

     

    Vorig jaar stuurde ook de Gentse prof. Henri Verschelde

    een brief naar O-ZON waarin hij niet enkel

    zijn beklag deed over de wiskundige voorkennis van

    de studenten, maar ook wees op het dubieuze

    karakter van de constructivistische leertheorie die

    o.a. pleit voor zelfconstruerend en contextgebonden

    leren. Prof. Verschelde, een van onze eminentste

    wetenschappers, schreef: “Geachte O-ZONmensen,

    uw visie op degelijk onderwijs en uw kritiek

    op het constructivisme worden volledig gesteund

    door mensen met gezond verstand en met enig

    inzicht in hoe de realiteit werkelijk in elkaar zit. Als

    wetenschapper verbaast het me iedere dag opnieuw

    welke larie sommige onderwijskundigen als ‘wetenschappelijke

    theorie’ de wereld durven insturen.

    Deze theorieën doen me heel erg denken aan de

    onzin die de constructivistische filosofen uitkramen

    en die op meesterlijke wijze aan de kaak gesteld is

    door Alan Sokal en Jean Bricmont in hun boek

    ‘Intellectueel bedrog’. Beiden zijn collega's theoretische

    fysica . Ik probeer hen ervan te overtuigen om

    een analoog boek te schrijven over de constructivistische

    stroming in de onderwijskunde. Het is immers

    niet moeilijk om aan te tonen dat de constructivistische

    aanpak haaks staat op de wetenschappelijk

    gefundeerde bevindingen van de cognitieve psychologie.

    Gefeliciteerd ook met uw initiatief en uw zeer

    informatieve O-ZON-website.”

     

    Ook op het recentecongres van de VVWL (Blankenberge, 30.06.08)

    beluisterden we in de wandelgangen analoge

    kritiek; L.V.M. beloofde ons een bijdrage hierover

    voor volgende Onderwijskrant.

    In het nieuwe leerplan wordt geen rekening gehouden

    met de kritiek. Er wordt zelfs meer dan ooit gepleit



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!