Hautekiet: moeten (alle) leraars in hogere leerjaren s.o. ook 22 uur les geven?
"Leraars in het middelbaar onderwijs 22 uur doen
lesgeven? Wat een ergerlijk persbericht" Wiskundige Dirk Huylebrouck is
niet zo tevreden over het meest recente persbericht van onderwijstopman Lieven
Boeven. Daarin vraagt Boeven dat alle leerkrachten in zijn net 22 uur per week
gaan lesgeven.
Ook Dirk Huylebrouck heeft het persbericht gelezen.
"Ergerlijk", vindt hij het.
Dat vraagt om enige
uitleg. Dus krijgt hij van ons 1 minuut:
Ten eerste zal het bij vele mensen de reactie opwekken dat
er in het onderwijs al veel vakantiedagen zijn terwijl het er minder zijn dan
aan de spoorweg of in de magistratuur maar ook dat ze dus niet eens 36, laat
staan 40 uur per week werken. Want dat leraars hun lesvoorbereidingen,
administratie en liefst ook nog hun wetenschappelijke vorming moeten bijhouden,
dat gaat er voor de meeste mensen niet in. Nu, voetballers werken maar 90
minuten, maar daar is nog nooit een klagend persbericht over geweest.
Ten tweede hebben niet alle leraars dezelfde opdracht. Er
zijn te weinig wiskundeleraars, en daarom wordt in de Verenigde Staten het
probleem van vraag en aanbod gecompenseerd door een beter salaris. Maar bij ons
zou er zelfs niet eens een compensatie meer kunnen zijn door een aangepaste
lesopdracht. En dus worden de LO-leraars die vanop een stoeltje de leerlingen
doen voetballen, gelijk gesteld aan de wiskundigen, die dikwijls een echt
gevaarlijk beroep uitoefenen."
Commentaar: De meeste leraars in de hogere leerjaren hebben
o.i. meer tijd nodig voor de voorbereiding van de lessen dan de leraars in de
lagere klassen. Ze kunnen minder een beroep doen op handboeken en moeten dus
meer eigen cursussen, werkbladen e.d. opstellen; ze doceren moeilijkere
materies, geven les aan een kritischer publiek ....Ook wij vrezen ten zeerste dat
het voorstel van Boeve tot een lagere kwaliteit van de lessen in de hogere
leerjaren zal leiden en tot nog minder kandidaat-leerkrachten.
We betreuren verder dat men vanuit de onderwijskoepel eens
te meer de stemmingmakerij tegen het onderwijs/de leerkrachten in de hand werkt
(zie reacties op websites kranten). De
Guimardstraat deed de voorbije 25 jaar ook niet de minste inspanning om de vele
stemmingmakerij en kwakkels over schooluitval, sociale discriminatie, waterval, zittenblijven, PISA-prestaties, ...
recht te zetten. Vorige week nog orakelde minister Crevits dat de Vlaamse
leerlingen voor PISA e.d. enkel goed presteerden voor pure kennis, maar zwak
voor het toepassen van kennis. De Vlaamse 15-jarigen behaalden echter de
Europese topscore voor de toegepaste PISA-wiskunde-opgaven en ook voor Probleemoplossend
leren. Geen rechtzetting vanwege de
koepel!
P.S. 1 De hervorming van het hoger onderwijs heeft er ook
toe geleid dat de lectoren steeds meer lessen moeten geven. Dit leidde tot een
daling van de kwaliteit van de lessen, tot minder eigen cursussen, tot minder
tijd voor het zich verder (wetenschappelijk) bekwamen (lectoren lezen veel
minder den voorheen), tot weinig of geen tijd meer voor het publiceren en voor
maatschappelijk dienstbetoon ...
P.S 2 Reactie van Geert Deceuninck
De nieuwe baas van het Katholiek onderwijs vraagt meer
flexibiliteit van de leerkrachten. Een statement dat bewijst dat hij geen
voeling heeft met de realiteit. Op het artikel in de media heb ik volgende
reactie geplaatst:
Weer het oude zeer,
er wordt enkel naar het aantal uren les gekeken. Leerkrachten als
luxewerknemers afschilderen maar dan wel meteen eisen dat hun kinderen op
school een degelijke opvoeding krijgen. Als gepensioneerd leerkracht erger ik
mij blauw aan de vooroordelen en reacties van velen die geen notie hebben van
de inspanningen die leraren leveren om, naast het aanbrengen van de leerstof,
ook nog moeten sociale opvoeding geven, relatietherapie inbouwen in hun lessen,
inspelen op radicalisering, en noem maar op. Ook de buitenschoolse activiteiten
worden vaak vergeten, iets waar vele uren werk aan besteed wordt. Dan hebben we
het nog niet over administratief werk, vergaderingen, deliberaties, enz. Een
goede leerkracht heeft een hart voor zijn school en voor zijn leerlingen. Wie
daar geen weet van heeft zou hier beter geen reacties plaatsen. Wie geen
vertrouwen heeft in leerkrachten, hen zelfs minacht, doet er dan beter aan om
aan thuisonderwijs te doen. Maar ja, wat thuis mis loopt moet op school
gecorrigeerd worden door zogenaamd overbetaalde en van veel vakantie genietende
'stofjassen'. Ik heb 37 jaar in het onderwijs gestaan, met veel plezier, maar
ook met een boel frustraties. Flexibiliteit, wat de nieuwe topman vraagt, is
altijd al een norm geweest. Wie denkt dat een leerkracht zijn uurtjes klopt en
dan lekker thuis zit heeft het mis. Och ja, ik kan hier nog lang doorgaan, maar
het komt neer op respect. Zovelen hebben geen respect meer voor onderwijzend
personeel omdat men enkel nog kijkt naar het effectief aantal uren dat een
leerkracht les geeft. Wat daarnaast gebeurt is dan bijzaak. Hoe veel meer
flexibiliteit kan nog van een leerkracht geëist worden?
|