Inhoud blog
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Waarom leerlingen steeds slechter presteren op Nederlandse scholen; en grotendeels ook toepasselijk op Vlaams onderwijs!?
  • Inspectie in Engeland kiest ander spoor dan in VlaanderenI Klemtoon op kernopdracht i.p.v. 1001 wollige ROK-criteria!
  • Meer lln met ernstige gedragsproblemen in l.o. -Verraste en verontwaardigde beleidsmakers Crevits (CD&V) & Steve Vandenberghe (So.a) ... wassen handen in onschuld en pakken uit met ingrepen die geen oplossing bieden!
  • Schorsing probleemleerlingen in lager onderwijs: verraste en verontwaardigde beleidsmakers wassen handen in onschuld en pakken uit met niet-effective maatregelen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Onderwijskrant Vlaanderen
    Vernieuwen: ja, maar in continuïteit!
    11-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VSKO-plan verzwijgt gevren grote scholengroepen zoals ook beschreven door prof. Geert Devos

    Gevaren van  grote scholengroepen zoals in VSKO-plan

    Wat we kunnen leren uit publicaties van de Gentse prof. Geert Devos?

     

    Bedenking vooraf:  Op de vergadering van 27 april j.l. met

    de directeurs en bestuursleden van onze Brugse scholengroep

    bleek heel weinig interesse voor grootschalige scholengroepen

    zoals in het VSKO-plan van 8 januari j.l.

     Ook in een recente open bevraging bij directeurs lager onderwijs

    (West-Vlaanderen)  bleek er weinig enthousiasme voor

     het VSKO-plan en voor verplichte associaties met het

     secundair onderwijs.  De kritieken sluiten  aan bij de kritiek

    op grote scholengroepen tijdens de hoorzittingen van januari 2013

    van de onderwijscommissie en in tal van onderzoeksrapporten.

     

    1 Inleiding

     

    Een lid van een directieteam schreef ons in  een reactie na lezing

    van het VSKO-plan over de bestuurlijke

    schaalvergroting (8 januari j.l.):”Ik stel vast dat in het VSKO-plan een

    tekst van prof. Geert Devos wordt misbruikt. De VSKO-kopstukken   

    laten uitschijnen dat hun visie gedragen wordt door de

    visie van Geert Devos (pag. 12),  terwijl ik de tekst van prof. Devos

    juist meer lees als een waarschuwing tegen bestuurlijke

    optimalisatie.”

     

    In deze bijdrage bekijken we publicaties van prof. Devos over dit thema.

    En dan wordt meteen duidelijk dat het VSKO-plan de vele gevaren van

    grote scholengroepen waarnaar prof. Devos verwijst, gewoon doodzwijgen –

    en dus ten onrechte de indruk wekt dat het VSKO-plan gesteund wordt door

    de visie van prof. Devos.  

     

    2. Risico's grootschalige scholengroepen:

    rondetafelconferentie 14 maart 2014

     

    Op de rondetafelconferentie “Bigger schools, better

    governance?” somde prof. Geert Devos volgende

    risico’s van grote scholengroepen en schoolbesturen

    op ( 14 maart ’14, Brussel, OVSG & vleva):

    (a) Alienation (vervreemding) of board, schools,

    parents and students.


    (b) Law of Michels: The iron law of oligarchy states

    that all forms of organization, regardless of how

    democratic they may be at the start, will eventually

    and inevitably develop oligarchic tendencies, thus

    making true democracy practically and theoretically

    impossible, especially in large groups and complex

    organizations. The relative structural fluidity in a

    small-scale democracy succumbs to social viscosity

    in a large-scale-organization. According to the

    ‘iron law’ of Michels democracy and large-scale

    organization are incompatible.


    (c) Risk of professionalization: ‘permanent’ governors

    (for life): guarantee of competence?

    (d) Who controls the school board?

    (e) Organizations keep people busy: meer taaklast

    (f) More difficult personnel policy: vervreemding

    (g) Governability: moeilijk bij grote aantallen

    (h) Complexity: de complexiteit vergroot b.v. bij

    ‘association primary and secondary schools: different

    policy in personnel and pedagogy. What is right

    for secondary is not always right for primary.

     

    3. Bestuurlijke schaalvergroting: gevaren en opportuniteiten

     

    3.1  Inleiding

     

    In wat volgt putten we uit een andere publicatie van

    prof. Devos: ‘Bestuurlijke schaalvergroting: opportuniteit

    of bureaucratische valkuil?’ (Tekst op website

    UGent). We voegen er wat commentaar aan toe.

     

    Bij het publiceren van zijn studie in 2014 was prof. Devos

    nog niet op de hoogtevan het feit dat het VSKO

    grote regionale scholengroepen

    wou voor leerlingen van 2,5 tot 18 jaar

    waarbij ook elke basisschool zich moet aansluiten

    bij een scholengroep secundair onderwijs. Die

    operatie staat ook diametraal ten opzichte van zijn

    basisconclusie: “Lineaire maatregelen voor alle

    schoolbesturen lijken hoe dan ook niet opportuun.

    Daarvoor zijn er te veel grote verschillen tussen de

    besturen en de context waarin deze besturen

    opereren.“

     

    Het is wel jammer dat professor Devos het in zijn studie vooral

    heeft over algemene uitspraken en weinig of niet

    verwijst naar de vele rapporten en getuigenissen

    over de concrete gevolgen van de invoering van

    grote scholengroepen in het Nederlands hoger en

    secundair onderwijs, in het Vlaams hoger onderwijs,

    in de Associaties en elders.

     

    3.2  Gevaar voor vervreemding

     

    Devos: “In de literatuur wordt dikwijls gerefereerd

    naar het belang van een schoolbestuur om voeling

    te houden met de lokale gemeenschap waarin zijn

    scholen actief zijn. Sommigen beschouwen dit zelfs

    als een kerntaak van elk schoolbestuur (Farrell,

    2005). Bij grote schoolbesturen neemt de afstand

    tussen bestuurders en ouders, leerlingen en lokale

    buurtbewoners toe. Zeker voor basisscholen is dit

    een element dat de nodige aandacht verdient. “

     

    3.3  Bureaucratisering:

    organizations keep people busy

     

    “Het risico van bureaucratisering doet zich niet

    alleen voor bij de scheiding van bestuur en intern

    toezicht. Bestuurlijke schaalvergroting biedt opportuniteiten

    tot expertise-ontwikkeling en het bundelen

    van expertise, maar deze bundeling kan ook anders

    beginnen werken dan oorspronkelijk bedoeld.

    Diensten gevormd voor een bijzondere expertise,

    zoals b.v. voor administratieve, technologische of

    financiële ondersteuning of inzake kwaliteitszorg

    evolueren in veel organisaties tot bureaucratische

    controle-instanties. Medewerkers hopen op meer ITondersteuning

    en krijgen vooral meer regels inzake

    privacy, logins, software- en back-up gebruik.

    Eerder dan ondersteuning bij het zoeken en verwerven

    van nieuwe fondsen zorgt de financiële dienst

    vooral voor een lawine aan administratieve formulieren

    en documenten, met procedures die nooit te

    vroeg kunnen opgestart worden en die zoveel

    mogelijk verschillende stappen van goedkeuring

    moeten doorlopen. Dit fenomeen leidde de grote

    organisatiedeskundige Karl Weick tot zijn definitie

    van organisaties: “Organizations keep people busy”.

     

     

    3.4 Waterhoofdvorming & overhead

    en de wet van Parkinson

     

    Devos: “Nauw aansluitend bij de bureaucratisering

    zijn de risico’s op waterhoofdvorming. Opnieuw zien

    we hier de keerzijde van de opportuniteit die

    schaalvergroting teweegbrengt inzake expertiseontwikkeling.

    Een belangrijk kenmerk van goed

    presterende organisaties is dat zij zich concentreren

    op hun kernactiviteiten en kerncompetenties (e.g.

    Hamel & Prahalad, 1994; Peters & Waterman,

    1982). Schoenmaker, blijf bij uw leest, is hier het

    principe. Toch zien we bij grotere entiteiten dikwijls

    de neiging om hier juist van af te wijken.“

    Commentaar: door de hervorming van het hoger

    onderwijs zijn er een groot aantal regionale koepels

    bijgekomen die het karakter vertonen van waterhoofden.

    Dit leidde tot een sterke toename van de

    overhead, van het aantal personen en centen voor

    bestuur, administratie en nieuwe vrijgestelden. Bijna

    elk jaar kwamen er nieuwe staffuncties en vrijgestelden

    bij en dit volgens de wet van Parkinson:

    *Een manager wil steeds meer ondergeschikten.

    Managers creëren werk; ze houden elkaar bezig.

    Parkinson stelde vast dat het aantal mensen in een

    bureaucratie – onafhankelijk van het werkaanbod

    sterk toeneemt.

     

    De grote uitgaven voor de waterhoofdkoepel leiden

    tot een aanzienlijke vermindering van het

    onderwijzend personeel. Een bijkomend probleem is

    ook dat die vele vrijgestelden zich ook moeten

    waarmaken en dus uitpakken met allerhande

    initiatieven en verordeningen waarmee ze de docenten

    bezig houden en veel last bezorgen.

     

    3.5 Bureaucratie en planlast

     

    Devos: “Opvallend is ook dat ondersteunende diensten

    in professionele organisaties dikwijls vooral

    deskundig worden in formulieren, checklists, en

    procedures. Zij ontwikkelen expertise in wat er

    telkens weer opnieuw in rapporten en procedures

    op papier moet staan. Zoals veel studies uit de neoinstitutionele

    theorie (Powell & DiMaggio, 1991;

    Scott, 2001) hebben aangetoond, zijn deze procedures

    en rapporten niet in de eerste plaats bedoeld

    voor de eigenlijke ontwikkeling van de professionals,

    maar voor de legitimatie van de instellingen

    waarin zij actief zijn. Als alles goed op papier staat,

    is het goed.“

     

    3.6  Moeilijke bestuurbaarheid

    Devos: “Bij het onderzoek naar de Vlaamse scholengemeenschappen

    (Devos et al., 2010) hebben

    we vastgesteld dat directeurs van grote scholengemeenschappen

    signaleren dat het niet evident

    is om in vergaderingen overleg te plegen met 15 of

    20 scholen. De mogelijkheid tot onderlinge interactie

    is beperkt en de besluitvorming wordt bemoeilijkt.

    Ook blijkt het behoorlijk complex te worden om de

    middelenverdeling te berekenen en te verdelen over

    de verschillende scholen heen.”

     

    3.7 Risico van professionalisering:

    meer of minder deskundigheid?

     

    *Vooreerst rijst de vraag of we er kunnen van

    uitgaan dat als we minder bestuurders nodig zullen

    hebben, deze bestuurders automatisch beter zullen

    zijn? Is het voldoende het aantal te beperken om

    hun bekwaamheid op te drijven?

    *Ook moeten er vragen gesteld worden bij de

    termijn van een bestuursmandaat. Dit geldt uiteraard

    voor alle besturen, groot of klein, maar laat ons

    stellen dat als besturen in grootte toenemen, hun

    verantwoordelijkheid ook toeneemt en deze vraag

    nog meer pertinent wordt.

    *Soms nemen tradities en gewoontes het over van

    de formele spelregels. Het is belangrijk hiervoor

    alert te zijn.” Commentaar. De huidige bestuurders

    zijn veelal mensen die een zekere kennis hebben

    van het beperkt aantal scholen die ze besturen. Bij

    de nieuwe bestuurders die de verantwoordelijkheid

    krijgen voor veel meer en voor meer soorten scholen

    zal die kennis en bekendheid met het specifieke


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!