Kritische reacties op schaalvergroting en grootschalige
schoolbesturen op website Klasse
1. Stefaan De Schrijver (directeur)
Wij vinden het vreemd dat iedereen zomaar blind meestapt in
die schaalvergroting. De schaalvergroting belooft niks dan voordelen. Zo wil
men iedereen doen geloven. Toch bestaan er nog best krachtige schoolbesturen
die slechts 1 of 2 scholen besturen. Schaalvergroting betekent niet automatisch
competentieverhoging van de bestuurders. Schaalvergroting betekent niet
automatisch een breder vangnet voor jonge leerkrachten : immers de concurrentie
is veel groter in een grote groep en de meeste jonge leerkrachten begrijpen nog
amper hun status en administratieve toestand. Mensen worden vastbenoemd in
andere scholen en keren via TAO terug etc
De mensen worden behoorlijk heen en
weer geslingerd. Echter, niemand lijkt dit luidop te durven zeggen.
Schaalvergroting
impliceert meteen ook de creatie van nieuwe overkoepelende, coördinerende
functies die veel geld en tijd kosten. Voor sommigen misschien een zegen, voor
andere kunnen de dingen lokaal veel sneller en efficiënter afgehandeld worden.
Schaalvergroting wordt overal voorgesteld als een noodzaak, als een super
voordeel, als een logische evidentie
tot we weer gaan decentraliseren
Laat goed werkende scholen en hun besturen, laat goed
werkende kleine scholengemeenschappen bestaan. De kinderen zijn er heel
gelukkig en er wordt weinig geklaagd. De organisatie is er eenvoudig en er
wordt er gewerkt met een groot hart.
2. Reactie van Dirk
Roelstraete (directeur) : Volledig akkoord met de inhoud van reactie van Stefaan De Schrijver. Ik heb net
dezelfde mening. Het is goed dat je dit bekend maakt.
3. Philip Brinckman (lid directiecomité Turnhout)
Wellicht komt deze reactie iets te ongenuanceerd over, toch
is het belangrijk dat ook andere scenarios van deze grote structurele ingreep
onder de aandacht gebracht worden. Wordt de bestuurlijke schaalvergroting door
de voorstanders niet te veel als een goednieuwsshow verkocht? Enerzijds laten
vele directies zich opjutten door de propagandataal dat de trein vertrokken is
en dat wie niet meedoet, eenzaam op het perron achtergelaten zal worden. Er
wordt hen voorgehouden dat schaalvergroting tot een taakverlichting zal leiden.
Anderzijds laten vele veldwerkers zich in slaap wiegen door de sussende taal
dat er voor de leraars en leerlingen niets zal veranderen. Maar is dit zo? Wie
de uitgebreide tekst van prof. Devos goed leest, merkt dat deze wetenschapper een
genuanceerder standpunt inneemt. Wie de verhalen op de werkvloer binnen (té)
grote versmolten scholengroepen goed beluistert, hoort wat er gebeurt als het
sociale cement tussen leerkrachten afbrokkelt. Wie wordt dan wel beter van de
bestuurlijke schaalvergroting? Wellicht de bestuurders en de koepel of
overheden die de bestuurders zullen proberen aan te sturen! Professionele
bestuurders moeten ook professioneel betaald worden. Worden er hiervoor extra
financiële middelen vrij gemaakt? Bijkomend probleem: door de professionele
bestuurders meer verantwoordelijkheid over meerdere scholen te geven, missen ze
het bruisende leven van de concrete werkvloer. Maar is dit een goede zaak? Wie
een school leidt, is best in de lerarenzaal te vinden. Hij moet ook regelmatig
op de speelplaats of in een klaslokaal te zien zijn. Alleen wie contact heeft,
kan de krachtlijnen van het beleid vastleggen. Zal het directieteam in de
nieuwe megastructuur het dagelijkse beleid van de school nog kunnen waarmaken?
Zal er überhaupt nog iets overblijven van een eigen schoolcultuur? Want wanneer
scholen toetreden tot één vzw met één bestuur komt er één financiële structuur,
één personeelsbeleid en wellicht ook één programmatiebeleid en dit voor alle
vestigingsplaatsen. Enkele slimme directeurs met een neus voor management
zetten zich al in pole position en werken naarstig mee aan de schaalvergroting.
Heel wat pedagogisch geschoolde directeurs daarentegen met een hart voor het
inhoudelijke en menselijke facet beseffen dat hun leerkrachten straks makkelijk
als meubilair van vestigingsplaats naar vestigingsplaats verschoven kunnen
worden. Ze weten maar al te goed dat ook de leerlingen en hun ouders de dupe
zullen zijn. Wedden dat bepaalde leerlingen hun herkenbare schoolcultuur zullen
moeten verlaten om hun richting in een andere vestigingsplaats te volgen? Is de
bestuurlijke schaalvergroting niet eerder het startschot tot een
rationalisering en hertekening van het onderwijsaanbod? De overheid en vooral
de onderwijskoepel (VSKO) waagt zich hier aan een grote gok die verstrekkende
gevolgen kan hebben. De inzet: een onderwijscultuur die tot de beste van de
westerse wereld gerekend mag worden.
De kans is groot dat
de verschillende scholengroepen zullen gelijken op de typische
hoofdwinkelstraat die je in iedere stad treft. Je vindt er steeds dezelfde
vitrines. Je vindt er dezelfde verkoopsters die eenvormig gestyled werden. De
scholen als buurtwinkels met hun typische sfeer zullen verdwijnen. Jammer, want
vaak zijn het familiezaken, van generatie op generatie opgebouwd, eerder met
een kleine ondernemer dan met een grote ceo aan het hoofd. Vaak hebben ze een
eigen cultuur, met veel liefde voor hun product en de menselijke maat. Wie hier
beter van wordt? Alleen de grote ketens die zich tot een conglomeraat
versmelten om hun marktpositie te verbeteren. Vraag het maar eens aan het
Nederlandse onderwijs. Daar willen ze af van hun mastodonten, wegens te duur en
de too big to fail-houding van hun schoolmanagers.
(4) Raf Feys
1. Een directielid stuurde Onderwijskrant volgende reactie:
Bij een eerste lezing van de recente Guimardstraat-tekst over de bestuurlijke
schaalvergroting. Van de 10 (selectieve) referenties zijn er 5 van de OECD, 1
referentie verwijst naar een niet gepubliceerde tekst (stel je voor) van ene
Sanneke Bolhuis, 1 naar het regeerakkoord, 1 naar zichzelf, 1 naar Dirk Van
Damme. Verder wordt een tekst van prof. Geert Devos (cf. link) misbruikt. Ze
laten zo uitschijnen dat hun visie gedragen wordt door de visie van Geert Devos
(cf. p. 12) terwijl ik zijn tekst ook juist lees als een waarschuwing tegen
bestuurlijke schaalvergroting.
2. Een leerkracht uit het gemeenschapsonderwijs stuurde
volgende reactie. . Zelf geef ik les in het gemeenschapsonderwijs, maar het
verwondert me wel dat er tot nog toe zo weinig reacties kwamen op de m.i.
revolutionaire schaalvergrotingsplannen. Een collega bezorgde me een kopie van
volgend kritisch standpunt .Het VSKO nam de beslissing om de inrichtende
machten te beperken in hun vrijheid om zichzelf te zijn. Men opteert voor
centralisme waarbij de eigenheid en de eigen accenten vaak verloren gaan in het
grotere geheel. Een massieve herordening dus die de greep van Brussel alleen
maar structureel vergroot. Nu reeds zwichten de scholen onder de oekazes van
het officieel beleid, naast die van de eigen beleidspoot, de Guimardstraat.
Alles lijkt boven op hun kop terecht te komen. Als er machtige regionale
structuren zullen ontstaan die strakker controleerbaar zijn door de
Guimardstraat, dan is dit een signaal naar de scholen. De creativiteit en de
vrijheid om eigen pedagogische inzichten te ontwikkelen, komen dan ook onder
druk te staan. De dwang om bepaalde scholen te sturen en hen aan algemene
beslissingen te onderwerpen, wordt erg groot. Bovendien gaan de besturen van de
scholengroepen opgevuld worden met tal van specialisten die onderwijs alleen
maar kennen van toen ze zelf op de schoolbanken zaten en die vaak als kille
managers en zonder voeling met de mensen op de werkvloer naar de raden van
bestuur komen.
|