Prof. Martin Valcke vertelt onzin over onderwijs, over zijn schoolloopbaan in het s.o., over competentiegerichte lerarenopleidingen
* Getuigenis over zijn gefantaseerde schooltijd in s.o. Op zijn eerste secundaire school was Martin naar eigen zeggen een totale mislukkeling: 15 onder nul voor wiskunde, enz. Ik verstond de leraar Engels niet.. Zijn vader versast hem naar een nieuwe, een totaal alternatieve school in een andere stad. Zoon Martin daar meteen de eerste van ...de klas. Het gaat om een alternatieve school waar 'alle leraars en dicht bij werkelijkheid stonden. De leraar boekhouden was zelf boekhouder, de leraar recht een jeugdrechter, de leraar Duits iemand van de Duitse ambassade
.. Straf verhaal, maar klinkt totaal ongeloofwaardig. Die ( o.i. gefantaseerde) ideale school is volgens hem later verschoolst geworden. En de twee Nederlandse interviewsters geloven die onzin.
*In hetzelfde interview zegt Valcke dat voor hem een ideale secundaire school een school is waar leerlingen ook leren koken, waar er een fietswerkplaats is
.
* Valcke was/is een van de grote propagandisten van de competentiegerichte aanpak die leidde tot een uitholling van tal van lerarenopleidingen in Nederland en (zelfs) Vlaanderen. Het is uitgerekend Valcke die enkele jaren geleden belast werd met de evaluatie van de lerarenopleidingen.
In het VLOR-rapport over competentiegericht leren (2008) pleitte
Valcke voluit voor competentiegerichte lerarenopleidingen. Valcke verwijst als
model naar de mini-ondernemingen in het secundair onderwijs en de zgn.
experimenten met leerbedrijven opgezet als vervanging voor een compleet
opleidingsjaar in het beroepsonderwijs. Daarnaast verwijst hij naar de zgn.
virtuele bedrijven zoals de Deense
Virtual Company and Modelbank, dat op het internet een bedrijf model- leert. Lerenden kunnen in het virtuele
bedrijf werken en problemen oplossen. Valcke illustreert heel even hoe
authentieke opdrachten er volgens hem zouden kunnen uitzien. Zo lezen we In
een lerarenopleiding zullen volledige situaties worden aangeboden: bijv. een
disciplineprobleem op een schooluitstap. De lerarenopleiding zou volgens
Valcke uitgebouwd moeten worden vanuit dergelijke contextgebonden problemen. We
geloven geenszins dat we de lerarenopleiding moeten en kunnen ophangen aan
dergelijke problemen (=gesitueerd leren), of aan het zelfstandig laten maken
van een groot aantal taken. Een mede-verantwoordelijke voor de nefaste competentiegerichte aanpak binnen lerarenopleidingen mocht dus het evaluatierapport over de lerarenopleidingen opstellen.
Meer weergeven