Learning Park = de nieuwe school in 2030! Visie
van zgn. onderwijslab, een initiatief van Departement Onderwijs, VLOR en Koning
Boudewijn Stichting
Deze officiële blauwdruk voor een volledig ontschoolde
school klinkt op een eerste gezicht
revolutionair, maar ligt anderzijds in het verlengde van de
ontscholingstendensen van de voorbije decennia. Met Onderwijskrant richtten we in 2007 de
actiegroep O-ZON op (=Onderwijs Zonder ONtscholing). De blauwdruk De nieuwe
school in 2030 wijst er op dat de ontscholingstendens meer dan ooit aanwezig is
bij beleidsmensen en een aantal onderwijsverantwoordelijken.
Doelstelling van project van departement, VLOR en KBS: Hoe maken we leren en werken aantrekkelijk? Mogelijke
toekomsten van het onderwijs in Vlaanderen verslag van een gezamenlijke verkenning . Dit
rapport werd uitgewerkt in het kader van het toekomstproject over leren en onderwijzen
in Vlaanderen in 2030, een gemeenschappelijk initiatief van het Departement
Onderwijs en Vorming, de Vlaamse Onderwijsraad en de Koning Boudewijnstichting.
Het rapport is het resultaat van het leer- en ontwerplab over de toekomst van het onderwijs in
Vlaanderen [Landen, 24-28 August 2013]. Het integreert elementen uit de briefing
papers uit de eerste fase van het project. (NvdR: volgens het regeerakkoord mogen de
beleidsmakers zich niet inlaten met het hoe van het onderwijs).
We citeren een belangrijke passage
uit het rapport.
HET LEARNING PARK IN
BEELD GEBRACHT
De principes hierboven zijn de vertrekpunten voor het
concept Learning Park. Dat kan mettertijd een aantrekkelijk en effectief
alternatief worden voor onze huidige scholen. In wat volgt worden beelden
opgeroepen bij het Learning Park als plek, de verschillende betrokken actoren,
hoe leren er in gericht wordt...
1 ingebed in de nabije leefomgeving
Het Learning Park is een zowel fysieke als virtuele plaats.
Er is een grote variatie aan open en
gesloten ruimtes die uitnodigen tot ontmoeting en dialoog. De schaal kan
variëren, afhankelijk van de ruimtelijke en in 2030 vooral stedelijke
context, maar er is alleszins betrokkenheid bij de wijk, de buurt. De inbedding in de lokale gemeenschap
is cruciaal. Een Learning Park is een
plek waar leeractiviteiten georganiseerd worden, maar waar ook plaatselijke
sportclubs, cultuurverenigingen, maatschappelijke organisaties, buurtwerkingen, lokale overheden
hun plaats
vinden. De fysieke plek van een Learning
Park is sterk verbonden met het dagelijkse leven.
In een Learning Park
krijgt de dimensie ontmoeten prioriteit. Kinderen en jongeren ontmoeten elkaar en ook andere
buurtbewoners, ouders, ouderen
vinden er aanknopingspunten om elkaar te
ontmoeten. De zorg voor de gebouwen en de sfeer op het Learning Park is een
zaak van die lokale omgeving. In dit beeld zijn al elementen van de
coöperatieve structuur van een Learning Park herkenbaar (zie verder).
2 een projectgedreven leeromgeving
Kinderen en jongeren zitten niet langer een hele dag in een
klas. Het leer- en ontwerplab schetst
een ander toekomstbeeld: op een gewone dag kunnen leerlingen gedurende enkele
uren in een vaste leergroep bijvoorbeeld talen en wiskunde leren, maar het grootste
deel van de dag zijn ze bezig met projecten waarin ze hun competenties actief
ontwikkelen. Zon beeld veronderstelt dat leerlingen volop over mogelijkheden
beschikken om eigen keuzes te maken voor hun leertraject. Bovendien kunnen ook
vrijetijdsactiviteiten een plaats vinden binnen de leeromgeving.
3 ingrijpende verandering in rol van
lerarenstaf
Welk beeld roept het Learning Park op van de leraar? Leraren
zullen niet langer alleen lesgeven. Er
wordt geïnvesteerd in een team van volwassenen, een leerteam, dat bestaat uit
mensen met een complementaire kennis en complementaire vaardigheden, zowel
praktische als academische. Het team
ondersteunt de betrokkenheid, de samenwerking en het leren van endoor
leerlingen.
Learning Parks zullen vrijer en flexibeler het
personeelsbeleid voor hun lerarenstaf kunnen invullen. Leraren van hun kant
krijgen de kans om hun job te
heroriënteren volgens hun
eigen ervaringen, verwachtingen en
competenties. Ze kunnen naar keuze meer belang hechten aan activiteiten
in verband met het leren zelf, het coachen of het projectmanagement. Zij worden
bovendien bijzonder gewaardeerd: het zijn spilfiguren in het omgaan met complexiteit.
4 samenvattend
Dankzij het verbeelden en ontwerpen van een Learning Park
kon het leer-en ontwerplab de principes verder ontwikkelen. De ontwerpmodus
heeft de leden van het lab uitgedaagd om creatief dóór te denken en naar buiten
te durven komen met concrete
oplossingsstrategieën. Zijn deze beelden
bepalend? Sluiten ze andere concepten uit? Wellicht niet. Als wenselijk
toekomstbeeld moet een Learning Park vooral het gesprek over de toekomst van de
school als aantrekkelijke leer- en werkplek voeden. Al wie belangstelling
heeft, wordt uitgenodigd om verder te bouwen op wat hier voorligt en bijkomende
perspectieven te verkennen.
Nieuwe talentscout in het begeleidingscentrum van het Learning Park 10
april 2030 In het Learning Park van Oostrozebeke staan talentscouts 24/24 en
7/7 ter beschikking van alle leerlingen. Zij bieden begeleiding, geven raad en
coachen de jongeren om hen te oriënteren in de richting van alles dat hen kan
helpen om hun leerervaringen te versnellen.
Sinds deze week voegde een nieuwe expert, David Robrecht, zich bij het
team. Bijzonder aan dit nieuwe teamlid is dat hij een hoop ervaring van buiten
het onderwijssysteem meebrengt naar het Learning Park. De verwachtingen zijn
hooggespannen. Robrecht: Ik droom ervan om voor jonge leerlingen een nieuwe
wereld van mogelijkheden te openen.
Redactie: Arnoud
Raskin Tony Booth, Bram Bruggeman, Francesca Caena, Sam Deltour , Inge Esselen
, Rachida Lamrabet Katrien Mond; Kurt Peleman ; Lorenzo Ramalho Pestana ; Teemu
Valtone; Eindredactie: Griet Bouwen ;Geertrui De Ruytter; Patrick De
Rynck ; Niel Van Meeuwen Tinne
Vandensande
|