Reactie op KBS-rapport :Wat PISA ons leert. Naar
kwaliteitsscholen voor iedereen? van ULB-socio-loog Dirk Jacobs e.a.
1. Ook onze kansarme
leerlingen presteren beter dan in Jacobsmodelland Finland
Zelfs prof. Ides Nicaise,
Jacobs egalitaire spitsbroeder, gaf in de voorstelling van het EPO-boek
'Het Onderwijsdebat' eindelijk toe ( met
tegenzin): "Het is inderdaad
correct dat niet alleen onze sterkste leerlingen, maar ook leerlingen uit
kansengroepen (de kansarme en zwakkere leerlingen) in Vlaanderen beter
presteren dan in andere landen. De Nederlandse socioloog Jaap Dronkers toonde op
basis van PISA aan dat de sociale gelijkheid in het Vlaams onderwijs even hoog
is als in Jacobs modelland Finland.
In 'De sociale staat
van Vlaanderen-2013' schrijven de professoren Ides Nicaise, Bieke De Fraine, Jan
Van Damme eveneens dat de schooluitval in Vlaanderen beperkt(er) is als gevolg
van onze gedifferentieerde eerste graad gekoppeld aan het vroegtijdig aanbieden
van technische opties. Jacobs beweert nu dat onze gedifferentieerde 1ste graad
de schoouitval bevordert. Voor PISA
behalen niet enkel onze sterkere leerlingen,
maar ook onze kansarmere opvallend meer
punten dan in andere landen. Landen met
een gemeenschappelijke lagere cyclus (Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Engeland,
VS ...) scoren op alle gebieden opvallend zwak. De gemeenschappelijke lagere
cyclus wordt er momenteel in vraag gesteld.
Ook Jacobs' gidsland
'Finland', een land met weinig kansarme en allochtone leerlingen, scoort voor
PISA-wiskunde opvallend zwakker: *Vl: 531 ptn, Fin: 519; Vl: 25% toppers,
Finland: 14%. In Vlaanderen behalen ook meer kansarme leerlingen een hogere
score dan in Finland (resilience). De Vlaamse allochtone leerlingen scoren
minstens even hoog als de Finse en dit niettegenstaande ze meer tot de kansarme
bevolking behoren dan in Finland. Vooral de anderstalige allochtone leerlingen
scoren zwak, maar uitgerekend sociologen als Jacobs en Nicaise hebben steeds
gesteld dat dit enkel een gevolg is van sociale discriminatie en dat intensief
NT2 overbodig en zelfs nefast was
2. Jacobs en KBS-rapporten negeren belangrijkste actiepunt: intensief
taalonderwijs (NT2)
In het recentse KBS-rapport :Wat PISA ons leert. Naar
kwaliteitsscholen voor iedereen?
stippen de ULB-socioloog Dirk Jacobs e.a. vier actiepunten aan: * Desegregatie en regeling
van de schoolkeuze *De watervallogica
doorbreken *Het grote aantal zittenblijvers
opnieuw in vraag *Het beroep van leerkracht herwaarderen.
Het belangrijkste en meest dringende actiepunt: intensief
(NT2-)taalonderwijs Nederlands vanaf de eerste dag van het kleuteronderwijs
wordt niet eens vermeld. Ook in een
KBS-rapport van enkele maanden geleden wordt intensief NT2-onderwijs niet
vermeld bij de actiepunten. Dirk Jacobs
- en indirect ook de KBS-Stichting die steeds een beroep doet op Jacobs
- herleiden de problemen van de allochtone leerlingen al lange tijd en volledig
ten onrechte - tot een probleem van
sociale discriminatie.
Het valt ook al jaren
op dat precies de academici die het meest lamenteren over de leerprestaties van
allochtone leerlingen zich tegelijk ook manifesteren als
taalachterstandsnegationisten die de pleitbezorgers van intensief NT2 zelfs als taalracisten bestempelen en de
invoering van NT2 blijven tegenwerken
3. Kwakkels in berekeningswijzen
KBS-rapport & Jacobs verzwijgen dat bij zwakste 10% veel buso-lln zitten die in andere landen meestal niet mogen participeren aan PISA. Dit leidt tot een totaal vertekend beeld. Ze houden ook geen rekening met de grote verschillen inzake achtergrondskenmerken van de allochtone leerlingen in vergelijking met Finland, Canada... We krijgen totaal onbetrouwbare vergelijkingen. Alle soorten Vlaamse leerlingen presteren veel beter dan deze in Zweden, maar volgens de dubieuze kloof-mytheberekening van Jacobs en KBS is de kwaliteit van het Zweeds onderwijs veel beter.
|